{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Thea G
Thea G
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15

at dele en hund?? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg ville høre om der er nogle der har erfaringer med at dele en hund, to "familier" imellem?

Jeg tænker mest på om den vil blive stresset eller kuldret, skrup forvirret af at hav to sæt mennesker??

Da både jeg og en anden ønsker at få en hund, kom vi til at snakke om hvorvidt vi kunne have en hund til deling, så man begge fik glæden af hunden, men at man også ville være i stand til at tage på ferier, og andet, s havde den et andet hjem...

Selvfølgelig ville det jo kræve at vi var enige om opdragelsen, men bortset fra det, ville en hund så kunne være i stand til det psykisk??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at dele en hund??
  • #2   8. mar 2010 Det kommer helt an på hunden. Ud af vores tre ville Qimmit trives helt fint med det. Men jeg tror ikke ,de to andre ville kunne håndtere det.

Men jeg oplever ikke, at de stresser fordi de skfiter omgivelser. Vi har dem jo bla med i sommerhus én gang om året, og det giver ikke nogen som helst problemer. Men der er vi selvfølgelig også med smiley

• #3   8. mar 2010 Jeg kan forestille mig, at der vil komme nogle kommentarer på den kedelige side, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal kunne lykkedes.

Folk tager jo også deres hunde med på arbejde hvor de skal være 8 timer om dagen, godt nok stadig kun med deres ene ejer, men de kan jo nok lære at forholde sig til reglerne.

Tænker bare, at der skal være klare regler menneskerne imellem, hvilket du jo også selv skriver.

• #4   8. mar 2010 Ikke noget jeg på nogen måde kunne finde på at afprøve. Der skal sikkert nok kunne findes en hund der kan trives med det (omend jeg ikke mener det vrimler med dem).
    Men det kan være svært nok at blive enige om indenfor egen familie hvordan man gerne vil at tingene gøres (hvordan der trænes, hvad hunden må og ikke må osv). At skulle blive enige om det 2 familier imellem tror jeg er rigtig svært.

Og så er det da grobund for et ødelagt venskab -her tænker jeg splid om hvem der betaler f.eks. en dyrlægeregning, hvad hvis den ene familie skal flytte, hvis hvis og hvis.

Og var jeg opdrætter ville jeg aldrig i livet sælge en hvalp som "dele-hund".

• #6   8. mar 2010 Og så mener jeg altså ikke det kan sammenlignes med at tage hunden med på ferie eller på arbejde. Mine hunde er osse fløjtende ligeglade med HVOR vi er... men de er ikke ligeglade med om jeg er der eller ej

• Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

#7   8. mar 2010 Ja, havde også forestillet mig at der ville komme flest kommentarer imod det....

Men tænkte også at det kunne være der var nogle hunde der har bedre psyke end andre til sådan noget??

Men uden tvivl skulle der være klare aftaler os mennesker imellem

• #8   8. mar 2010 Thea -som sagt tror jeg da osse nok man kan finde hunde der bedre trives med det end andre.

Men har man ikke tid og lyst til hund på fuld tid, så synes jeg man skal lade være at få hund.

• Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

#9   8. mar 2010 Nu er det min bror og hans kæreste jeg har snakket om det med, men er heller ikke noget vi kaster os ud i lige nu selvfølgelig...var en tanke der strejfede os=)

• #10   8. mar 2010 Nu ved jeg ikke hvad racer I ellers har kigget på, men jeg vil mene at en - psykisk - robust race som f.x. beaglen eller flere af terrierne ville kunne trives fint med det.

Vores gamle beagle kunne man uden problemer overlade til hvem-som-helst hvor-som-helst. Bare der var et varmt sted hun kunne ligge, hvis hun fik tilstrækkeligt med mad, og hvis der var nogle, der gad nusse hendes ører, så var hun glad og tilfreds.

• #11   8. mar 2010 Efter min mening har hunde brug for en "base" (ikke så meget i forhold til et sted, men lige så meget i forhold til personer), hvor den kan føle sig tryg. Og en hvalp der kastes frem og tilbage mellem to familier... puha det kan altså give bagslag

Og jeg kan slet ikke forestille mig en seriøs opdrætter der vil sælge til 2 familier

• #13   8. mar 2010 Synes heller ikke det er en god ide...
    Selvfølgelig kan i få den passet hvis i skal på ferie og sådan noget, men lige frem at deles om den, så den skal flytte hjem hele tiden, synes jeg godt nok er synd.

Enten har man en hund 24-7, og hvis ikke man har tid/lyst til det, så har man ingen hund.

• Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

#14   8. mar 2010 Måske man kunne lave en ordning hvor det primært var den ene parts hund, men at den kom på jævnligt besøg hos den anden?

selvfølgelig først når den var blevet tryg ved begge parter og blevet lidt ældre...
    men tænker, at det var ligesom at blive passet ude et par dage,, et par gange om måneden??
    ...eller giver det det samme?

• #15   8. mar 2010 at blive passet et par dage om måneden ser jeg ikke som et stort problem.
    Men jeg forstår ikke at man planlægger at få en hund som man reelt ikke har lyst/tid/mulighed for at have 24/7.
    Self kan man få hunden passet når man skal på ferie o.l. Men ligefrem at planlægge efter at man vil have "hundefri" så og så ofte, forstår jeg ikke.

• Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

#16   8. mar 2010 Kan godt være det er bedst at skyde ideen i sænk=)

Jeg ønsker mig helt sikkert en hund, også på fuld tid, så må vi jo bare passe hinandens i ferier som i skriver!!!

• #17   8. mar 2010 Ja jeg har nu prøvet det to gange. Den første gang var da vi (en ven og jeg) anskaffede en hund da vi boede sammen. Jeg flyttede så, og hunden var lige stærkt knyttet til ham og mig. Han havde hunden om dagen mens jeg var på arbejdet og jeg havde den så med hjemme aften og nat.
    Det var slet intet problem, og ofte (specielt i weekenderne) valgte den selv hvem den ville med.

Nu har jeg Zif. En god ven af mig der har sukkersyge lufter den mange gange om ugen, og passer hende når jeg har lange vagter på arbejdet eller er på ferie. Når vi har gået tur om morgenen stiller hun sig enten op til Svends dør (hvilket betyder hun vil blive hos ham) eller hun smutter ind i bilen (hvilket betyder hun vil med Zofi og mig hjem)

Hun er så vandt til at være sammen med Svend at hun betragter ham som lige så stor en del af flokken som mig. Det er intet problem og man kan se på hunden om den trives med ordningen.

• #18   8. mar 2010 Hvorfor er det i vil dele den?
    Jeg forstår godt i gerne vil kunne få den passet når i skal på ferie, men hvorfor dele den når i ikke skal noget?

Selvfølgelig kan i få den passet, og selvfølgelig kan den komme med jer på besøg når i besøger dem, men hvorfor dele-hund?

• #19   8. mar 2010 Muffi ( den først omtalte hund) havde ikke base et bestemt sted, men følte sig hjemme hos os begge......
    Zif som jeg har nu føler sig mest hjemme hos mig.....

• #20   8. mar 2010 Jeg deler ikke hunden fordi jeg selv har et behov....det er Zif der selv vælger at ville blive hos min ven....

• #21   8. mar 2010 Når Zif bliver hos Svend til dagligt, er jeg på arbejdet og jeg synes det er ok den er hos ham der er hjemme hele dagen. Det er dog ikke et problem at hun er her.....hun sover alligevel når jeg ikke er hjemme...
    I dag er hun for et eksempel hos Svend, og han kører hende så her hjem til mig i eftermiddag...

• Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

#23   8. mar 2010 Det var en indskydelse min bror fik her i weekenden, da hans kæreste rigtig gerne vil have en hund, men han selv er lidt mere forbeholden overfor det ansvar der følger med. da jeg også rigtig gerne vil have en hund, men min kæreste har det lidt som min bror, fik han ideen om at vi tøser kunne dele, på den måde ville han ikke føle sig helt så bundet...Han var dog også klar over problemet med om den kunne klare det psykisk...

• #24   8. mar 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen ! .......du kan da også bevidne at Zif absolut stadig er knyttet til mig på trods af vores "deling" af hunden....ik'?

• #25   8. mar 2010 Lise -absolut. Men du har jo heller ikke anskaffet hunden med det udgangspunkt at den skal være delehund.
    Hunden er jo stadig DIN, og du foretager dig (i hvert fald i forhold til hvad jeg har set) rigtig meget med den. At den så bliver "passet" om dagen mens du er væk, ja det er da fair nok. Din hund er voksen og meget stabil/i balance eller hvad dælen man nu skal kalde det.

Mine hunde er med mig næsten dagligt hos mine forældre, fordi min hest står derude.
    De færdes hjemmevandt derude og er fuldt ud i stand til at skelne mellem hvilke regler der gælder herhjemme og hvilke der gælder derude (OG lokke alle goderne ud af mine forældre hehe).
    Men for dem er det stadig ikke det samme at blive efterladt der.
    Med Gaia kan man så godt forstå det. Hendes race lægger ikke ligefrem op til at hun skal være ligeglad med hvilke mennesker hun er sammen med.
    Reiki er forholdsvis selvstændig (man er jo spidshund;o)) og er sm sådan osse glad og tilfreds derude når han bliver passet. Men jeg er savnet når jeg er væk, og der er ingen tvivl om hvor han foretrækker at være.
    Og jeg ville altså ikke på regelmæssig basis kunne aflevere hunden hvis den havde det sådan (og man ved jo ikke hvilken type man får før man har den)

• #26   8. mar 2010 Tja, min den gamle er af og til hos mine forældre i længere perioder, der føler hun sig fint hjemme (lader det til). Men jeg tror at det kræver at hunden har været vant til det "altid" og kendt alle parter længe.
    Jeg hælder til at det ene holdt "ejer" hunden og har den mest. Men så tror jeg også sagtens det kan lade sig gøre.

• #27   8. mar 2010 Ja jeg kan kun sige at de to hunde jeg har haft som "delehunde" har haft det supergodt og ikke været hverken nervøse eller utrygge af den grund.
    Hunde knytter sig mere til deres ejere end til steder og har det godt når de er sammen med flokken.

• #28   8. mar 2010 Jeg fik Zif fre et hundeinternat da hun var 4 år og det er kun de sidste to år hun er begyndt at "bo" hos Svend.......så det har ikke noget med tilvending fra barnsben at gøre (hun er 11 år i dag).
    Jeg tror det har mere at gøre med at hunden er så tryg ved begge ejere at det for den er hip som hap hos hvem den er.

• #29   8. mar 2010 Lise -jeg ser heller ikke det store problem i at det ikke er et fast sted de bor. Mere i at de skifter frem og tilbage mellem mennesker;o)

Og ja, du er så et eksempel på at det godt kan fungere. Jeg mener bare ikke at man derudfra kan konkludere at det ikke er et problem at have delehund.
    Jeg synes der er MANGE faldgruber i det at have delehund, og det er nok de færreste der uden videre får det til at fungere.
    (kender da i øvrigt til eksempler på skilsmissehunde hvor et delehjem i hvert fald IKKE fungerede -her kendte hundene jo begge ejere i forvejen)

Og så forstår jeg så heller ikke at man overhovedet vil anskaffe sig en hund, hvis det fra start af er en forudsætning at man ikke selv skal have den hele tiden (igen -pasning af og til er jo en ting -men at hele det at have hund er baseret på at man kan dele den med nogen)

• Thea G
    Thea G Tilmeldt:
    apr 2009

#30   8. mar 2010 Mange tak for alle jeres kommentarer og svar=)
    Er rigtig godt at få flere synspunkter. Tror efter at have læst jeres svar, helt sikkert at vi ikke som udgangspunkt køber en dele hund!!

Men hund det skal jeg have før eller siden, så må de jo bare låne lidt;)

• #31   8. mar 2010 Michelle ....det er jo en anden snak.....jeg er heller ikke sikker på at jeg ville anskaffe mig en hund med udgangspunkt på at dele den....det har i begge mine tilfælde været hunden selv der har ønsket det. Det skal forstås på den måde at det har været frivilligt for hunden, og ikke et behov hos os ejere...

• #32   8. mar 2010 For min første hunds vedkommende, var det som at komme "hjem" hver gang den enten kom hjem til Jørgen eller kom hjem til mig....meget sjovt....
    Vi havde i øvrigt forskellige regler hver især. Hos mig måtte Muffi gerne sove i sengen og hos Jørgen var det forbudt....der havde den hundekurv.
    Det kunne ikke falde den ind at hoppe op i Jørgens seng....!

• #33   8. mar 2010 Lise -det med at kende forskel på regler i det ene hus kontra det andet, ser jeg (for de fleste reglers vedkommende) ikke som et problem HVIS ejer har en nogenlunde insigt i hundeopdragelse. Hvis ikke kan man hurtigt få givet noget dårlige vaner.

Gaia og Reiki bliver jo passet hos mine forældre hvis jeg skal noget. Og sidst det var tilfældet var da Gaia var i løb. Reiki blev så sendt på en lille ferie.
    Herhjemme må han sove i både seng og sofa, men gør det sjældent. Han hopper i sengen når jeg går i seng, siger pænt godnat og så går han ned på gulvet og sover. Sofaen er han kun i når jeg er der.
    Hos mine forældre må han ikke være i hverken sofa eller seng... Og aldrig har han været så meget i sofa og seng LOL
    Ham som ellers ikke vil sove i sengen da det er for varmt, har ligget arm i arm med min far hver nat hehe.
    Han lurrede da lynhurtigt af at man sagtens kunne komme igennem med alt det man ikke må hjemme og mere til hvis bare man kigger bedene nok.

Og selvom jeg self er meget taknemmelig for at mine forældre sådan vil passe hund for mig, så var jeg altså knapt så taknemmelig for de fårlige vaner han havde med hjem i kufferten da jeg hentede ham;o)
    -de blev dog ret hurtigt pillet ud igen...

• #34   8. mar 2010 Thea: Det tror jeg er den bedste ide smiley I knytter jer jo også til hunden, og jeg ville personligt ikke bryde mig om at undvære Pina hvis ikke jeg skulle noget. Hun er sådan en stor del af min hverdag og her er helt tomt uden.

Men det er altid dejligt at man har et super godt sted hvor den kan blive passet.

Kommentér på:
at dele en hund??

Annonce