{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.878 visninger | Oprettet:

Arbejdet omkring en ny hundelov {{forumTopicSubject}}

Jeg undre mig over at regeringen kan nedsætte et udvalg, hvor man først beder dem finde en løsning på problemer omkring farlige hunde. Inden udvalget et færdig med deres arbejde, pålægger man dem, at deres løsning skal indeholde et forbud af nogen racer. Her undrer det mig at medierne ikke interessere sig for, at regeringen kan lave et så useriøst stykke arbejde, altså at nedsætte et udvalg, der skal undersøge omfanget af et problem og løsningen og derefter fortæller udvalget hvad deres konklusion skal være.

I januar kommer udvalget så med deres betænkning. Konklusionen er klar – problemet er ikke racespecifikt og et evt. forbud af udvalgte racer, vil udelukkende være af politiske hensyn. Alligevel indeholder betænkningen et forslag til et forbud af et antal racer. Men det kan vel ikke være en overraskelse, når udvalget er blevet pålagt dette af selveste statsministeren Lars Løkke Rasmussen. Af betænkningen fremgår det dog også tydeligt, at det ikke er flertallets opfattelse, at dette er en god løsning. Samt at en række lande, der har haft forbud, har ophævet forbuddet eftersom det har været effektløst.

Alligevel kan man 5.3.2010 konstatere at vores justitsminister snarest vil fremlægge et lovforslag, der indeholder et forbud, samt en overgangsordning hvor hundene skal bære mundkurv og kort snor(se link nederst, læs under punkt 3.). Derudover vil hundeejere selv have ansvaret for at bevise, at deres hund ikke tilhøre eller har en smugle af de forbudte racer i sig. Et bevis det, som det også er nævnt i betænkningen, ikke er muligt at føre. Selv en stamtavle vil der jo kunne snydes med. Dermed vil man være rigtig ringe stillet, hvis nogen påstår at ens hun er ulovlig.

Det vil altså sige at regeringen har brugt skatteydernes penge på at nedsætte et udvalg, der skal arbejde på at finde en løsning. Nå så udvalget kommer med deres betænkning og den ikke lige passer ind i regeringens hoveder, så vælger man bare at ignorere de fakta som den indeholder. Det er for mig fuldstændig uforståeligt, at regeringen kan slippe ubemærket af sted med dette. Det er uforståeligt at regeringen fortsætter med et lovgivningsarbejde, når al erfaring og statistik siger, at man er på afveje.

Jeg sidder tilbage som en af de hundeejere, der vil blive ramt at reglerne. Et påbud om snor vil ikke ramme mig, da jeg i forvejen bruger snor på hunden, når den er uden for matriklen. Men hvis min hund skal bære mundkurv, vil jeg i den grad føle mig ramt og det samme vil min hund. Det skal hertil siges at min hund er 4 år gammel og jeg dermed har erhvervet den på et tidspunkt, hvor jeg ingen mulighed havde for at kunne forudsige, at der ville komme et påbud om mundkurv. Dermed har jeg ikke haft muligheden for, at tage dette med ind i mine overvejelser omkring valget af race. Derudover føler jeg med selvfølgelig krænket, når min hund skal bære mundkurv alene på grund af dens race, helt uden statistisk eller erfaringsmæssigt grundlag for, at racen skulle være mere aggressiv end andre hunde. Det er således alene på grund af, at andre ikke kan lide, den måde min hund ser ud på, at den bliver udvalgt til syndebuk.

Jeg kan ikke undgå, at have en følelse af at det i dette tilfælde er Ekstra Bladet, der har styret politikerne til at fremsætte et lovforslag, som de forhåbentligt godt kan se er hul i hovedet. Jeg må sige at jeg efter at have fulgt med i processen omkring denne nye hundelov, er skræmt over EB magt over politikkerne. Jeg kan ikke undgå at overveje om jeg lever i et demokratisk land eller om Danmark reelt er et skjult diktatur med EB’s chefredaktør som den hemmelige diktator, der blot bruger politikkerne som brikker.

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20091/almdel/reu/spm/624/svar/692736/808800/index.htm


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arbejdet omkring en ny hundelov
Kommentér på:
Arbejdet omkring en ny hundelov

Annonce