3.788 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Religion eller kultur bestemt? Religion eller kultur bestemt?

Allerførst, jeg har forsøgt både at google emnet samt søge i gamle forumemner, men uden at blive klogere.

En af vores bekendte fortalte i forgårs, at grunden til at muslimer ikke er tilbøjelige til at holde hund, skyldes at skulle de blive bidt af en hund, er de forment adgang til Himlen.
Jeg havde sidste år et lamgt undervisningsforløb omkring religionerne, deriblandt Islam, men kan ærligt talt ikke huske at det blev nævnt.
Mange muslimer holder jo stuefugle, så de er jo ikke imod at holde dyr, men er det mon kulturbestemt eller er det rodfæstet i religionen?

Jeg håber ikke at nogen finder min spørgsmål stødende, for jeg vil egentlig bare gerne oplyses.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslut markise til strøm på loft. 850 kr.
  • Rive udendørs væg ned 205 kr.
  • Genopsætning af hylder 1.000 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Nem flytterengøring (ikke slemt) 2.550 kr.
  • Sætte en dør i 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Religion eller kultur bestemt?
  • #1   10. mar 2010 Hmmm - jeg har altid fået at vide, at muslimer betragtede hunden som et urent dyr. Ligesom svin. Men jeg ved det ærligt talt heller ikke smiley

• #3   10. mar 2010 Hold da op Krumme - så fik vi da lige et par fordomme på bordet!!

De muslimer jeg kender har et vældigt afslappet forhold til hunde og jeg kender også et par stykker der har hunde (hverken amstaff, pitt eller centraleuropæiske vogtere!!). Det er dog min opfattelse at hunden som kæledyr er langt mindre udbredt i muslimske samfund og lande end i mange vesteuropæiske lande. Men altså det ses jo også ved mange andre kulturer, at deres forhold til kæledyr adskiller sig markant fra vesteuropas.

• #6   10. mar 2010 Tråden skulle helst ikke udvikle sig i en forkert retning, men personligt har jeg aldrig set muslimer lufte en labrador eller puddel.

Skulle nogen med sikkerhed kunne henvise til Koranen og bekræfte og også gerne afkræfte hvad jeg har hørt, så ville det være super.

• #7   10. mar 2010 Tina - det er det da! Det svarer sgu da til at sige at alle danskere har labradorer. Det handler om at bevare et nuanceret syn på de forskellige kulturer og ikke skære alle over en kam.

• #9   10. mar 2010 Prøv at se denne artikel: Der står reelt bare at muslimer er blevet indoktrinet til at se hunden som et urent dyr. Så jeg tror ikke ligefrem det står i koranen?
    http://da.danielpipes.org/5484/at-modsaette-sig-islamisk-lov

• #10   10. mar 2010 Så tror jeg, at jeg fik googlet det rette frem:

Hunde I islam:
    Nogen muslimer misbruger og misforstår profetens ord. Han skulle ifølge en hadith have sagt: ” purifying a container that a dog has licked (in order for human´s to use it) is done by washing it seven times, the first washing being with dirt”.
    Selvom man I islam ikke må holde hunde indendøre og man ikke må drikke fra det samme vand en hund har drukket af, betyder det ikke, at man må mishandle og dræbe hunde. Hunde er et af de dyr der bliver nævnt i koranen (18;18). Som muslim, må man gerne bruge hunde som jagt eller vogtehunde(koran: 5;4).

Her er en hadith, der fortæller om en mand, der ligesom ham selv tørstede. Da manden så hunden, gav han den vand og på grund af den gerning tilgav Gud ham hans synder. Folket spurgte profeten om det er en pligt for dem at hjælpe dyr. Profeten svarede ja:

The prophret Muhammed(saws) said: “ While a man was walking along a road, he became very thirsty. He came to a well, got down into it, drank, and climbed out again. He then saw a dog painting and licking mud because of severe thirst. The man said to himself. “ This dog is suffering from the same state of thirst I did” So he went down the well (again), filled his shoe ( with water), held it in his mouth( as he climbed out), and gave the water to the dog. God thanked him for that deed and forgave him ( his sins). The people then asked the Prophet. “ Is there a reward for us in serving animals?” He replied: “(Yes), there is a reward for serving any ( living being) — Sahih AL- Bukhari, Volume 8 , Hadith 38

• #11   10. mar 2010 Og her er så grunden til, at de ikke skal være indendørs. Ret tankevækkende:

Ifølge islamisk tradition skal man ikke holde dyr i fangenskab. De skal leve i det frie og i naturen, hvor de hører til. Dyr skal kun holdes inden døre, hvis der er en god grund til det — ikke for at have dem som kæledyr hjemme, men f.eks. for at pleje det hvis det er såret.

• #12   10. mar 2010 Nu får I lige linket til hele siden - der står faktisk rigtigt mange gode ting. Også omkring mishanding af dyr, dyrekampe mv.:

(link fjernet)

• #13   10. mar 2010 Som jeg læser artiklen så står det ikke i Koranen. Det er måden Koranen fortolkes på, som tager afstand til hunde. Lidt som at Koranen ikke foreskriver at kvinder skal tildækkes.

Betragter mit spørgsmål som besvaret, tak for hjælpen

• #15   10. mar 2010 Jeg er glad for at du bragte det op. Jeg lærte da helt klart også noget smiley

• #16   10. mar 2010 Jeg har hørt det samme som Karina og Møghundene, med at det står i koranen at hunden er et urent dyr, men at det er tilladt at holde hund hvis den bruges til et formål, så som jagt, vogtning, hyrdning osv.

Har familie (ikke muslimer), der bor i et muslimsk land og de siger det samme - altså at det er okay for en muslim at røre ved hunde og holde hund (så længe den bliver brugt til et formål), men hvis hunden rører dem med munden, tungen eller en våd næse, så skal de vaske sig 7 gange og så kan jeg egentlig godt forstå at de fravælger at have hund for det må være vældig upraktisk. smiley

• #17   10. mar 2010 Hmmm - nu har jeg så fundet dette indlæg, skrevet af en imam - som ikke stemmer med det andet, og som ikke bygger på kærlighed til dyrene. Nu er jeg forvirret igen:
    http://www.religion.dk/artikel/290196:Spoerg-om-islam--Islam-tillader-kaeledyr

• #18   10. mar 2010 jeg er gift med en *muslim*, dvs han er ikke praktiserende muslim. De har altid lært at hunde er urene dyr, og derfor må man ikke holde hund, med mindre det er en brugshund, og de kommer ikke indenfor.

så er det godt vi har 2 snart 3 'små brugshunde' der vil lege, gå tur, sove på maven og nusses af farmand;-))

• #19   10. mar 2010 Det giver også mening når man ser på de racer der stammer fra mellemøsten/indien. Det er netop racer der opfylder udendørs-formål. Mynder (pharaohund, saluki, afghansk mynde osv.) og vogter/hyrder/(evt kamphunde) som kangal og bully kutta.. Dog er hundekamp ikke forenligt med Islam, så den slags må tilskrives kultur eller individdets manglende moral/hjerne.

Ved ikke om canaanhunden hører med her når den er fra Israel, men det er i hvert fald også en hyrdehund.

• #21   11. mar 2010 indenfor islam er der noget man kalder "hadith". Hadith er fortælllinger om profetens gøren og laden som ikke direkte står i koranen men som alligevel er anderkendt som værende sande. I en af disse hadith fortæller profeten at hunden,,,ligesom svinet, er et urent dyr der står i ledtog med djævlen. Det er altså derfor både en kulturel og en religøs årsag. I ørigt er der masser af hunde i muslimskelande. Så det kommer lidt an på hvem du spørger,,,,,

• #22   11. mar 2010 Jeg mener også det er en kulturel ting.

Men mange danske muslimer har intet problem i at holde hund, og jeg tror mest modviljen ligger hos de ældre..

Jeg kender folk i 30'erne som er skeptiske overfor hundehold, og ikke selv kan se charmen i det, på samme måde som jeg. Samme mand forsøgte at overtale sin kone til at navngive deres første datter efter hans barndomskat.. Så det er bestemt ikke fordi selve holdet af kæledyr forekom ham sært, han kunne bare ikke se ideen i at holde hundene..

Som andre er inde på tjener de et formål i de arabiske lande, og er ikke hyggedyr.
    Samtidig er der i mange lande løse hunde som render i flokke, og udgør en reel fare for små børn, hvilket nok heller ikke bidrager til deres opfattelse af hunde!

Det problem Krumme er inde på, omhandler jo de unge som ofte bor belastede steder, og af gud ved hvilke grunde, får lov at holde hunde som de ældre medlemmer af familien (læs: forældrene) på ingen måde kan engagere sig i..

• #23   11. mar 2010 Krumme og cult: Du burde stikke dine nedladende fordomme skråt op!!!

• #24   11. mar 2010 Det er ellers ikke haraam at eje en hund, men pga hygienen må de ikke holdes i hjemmet. Hadith er "traditioner", ikke noget man finder i selve Q'uranen, men der er en hadith der siger at alle hunde uden brugsværdi (jagt, hyrdevogtning) skulle være beodret aflivet af Muhammed på et tidspunkt (før islam) - sorte hunde især, som han kaldte "en satan". Det er dog en Sunni tradition som ikke er så bredt accepteret.

Uanset deres urenlighed, så er der fatawa at siger hunde skal behandles godt eller frigøres. Der er også en anden historie om en prostitueret der giver en tørstig hund vand og gennem den gode gerning opnår tilgivelse af Allah for sine synder.

• #25   11. mar 2010 Jeg fandt denne side... http://www.islaminfo.dk/Leksikon.asp?PgID=310

Kommentér på:
Religion eller kultur bestemt?

Annonce