Religion eller kultur bestemt? Religion eller kultur bestemt?
Allerførst, jeg har forsøgt både at google emnet samt søge i gamle forumemner, men uden at blive klogere.
En af vores bekendte fortalte i forgårs, at grunden til at muslimer ikke er tilbøjelige til at holde hund, skyldes at skulle de blive bidt af en hund, er de forment adgang til Himlen.
Jeg havde sidste år et lamgt undervisningsforløb omkring religionerne, deriblandt Islam, men kan ærligt talt ikke huske at det blev nævnt.
Mange muslimer holder jo stuefugle, så de er jo ikke imod at holde dyr, men er det mon kulturbestemt eller er det rodfæstet i religionen?
Jeg håber ikke at nogen finder min spørgsmål stødende, for jeg vil egentlig bare gerne oplyses.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.521
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
De muslimer jeg kender har et vældigt afslappet forhold til hunde og jeg kender også et par stykker der har hunde (hverken amstaff, pitt eller centraleuropæiske vogtere!!). Det er dog min opfattelse at hunden som kæledyr er langt mindre udbredt i muslimske samfund og lande end i mange vesteuropæiske lande. Men altså det ses jo også ved mange andre kulturer, at deres forhold til kæledyr adskiller sig markant fra vesteuropas.
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 211
Skulle nogen med sikkerhed kunne henvise til Koranen og bekræfte og også gerne afkræfte hvad jeg har hørt, så ville det være super.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
aug 2007
http://da.danielpipes.org/5484/at-modsaette-sig-islamisk-lov
aug 2007
Hunde I islam:
Nogen muslimer misbruger og misforstår profetens ord. Han skulle ifølge en hadith have sagt: ” purifying a container that a dog has licked (in order for human´s to use it) is done by washing it seven times, the first washing being with dirt”.
Selvom man I islam ikke må holde hunde indendøre og man ikke må drikke fra det samme vand en hund har drukket af, betyder det ikke, at man må mishandle og dræbe hunde. Hunde er et af de dyr der bliver nævnt i koranen (18;18). Som muslim, må man gerne bruge hunde som jagt eller vogtehunde(koran: 5;4).
Her er en hadith, der fortæller om en mand, der ligesom ham selv tørstede. Da manden så hunden, gav han den vand og på grund af den gerning tilgav Gud ham hans synder. Folket spurgte profeten om det er en pligt for dem at hjælpe dyr. Profeten svarede ja:
The prophret Muhammed(saws) said: “ While a man was walking along a road, he became very thirsty. He came to a well, got down into it, drank, and climbed out again. He then saw a dog painting and licking mud because of severe thirst. The man said to himself. “ This dog is suffering from the same state of thirst I did” So he went down the well (again), filled his shoe ( with water), held it in his mouth( as he climbed out), and gave the water to the dog. God thanked him for that deed and forgave him ( his sins). The people then asked the Prophet. “ Is there a reward for us in serving animals?” He replied: “(Yes), there is a reward for serving any ( living being) — Sahih AL- Bukhari, Volume 8 , Hadith 38
aug 2007
Ifølge islamisk tradition skal man ikke holde dyr i fangenskab. De skal leve i det frie og i naturen, hvor de hører til. Dyr skal kun holdes inden døre, hvis der er en god grund til det — ikke for at have dem som kæledyr hjemme, men f.eks. for at pleje det hvis det er såret.
aug 2007
(link fjernet)
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 211
Betragter mit spørgsmål som besvaret, tak for hjælpen
aug 2007
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Har familie (ikke muslimer), der bor i et muslimsk land og de siger det samme - altså at det er okay for en muslim at røre ved hunde og holde hund (så længe den bliver brugt til et formål), men hvis hunden rører dem med munden, tungen eller en våd næse, så skal de vaske sig 7 gange og så kan jeg egentlig godt forstå at de fravælger at have hund for det må være vældig upraktisk.
aug 2007
http://www.religion.dk/artikel/290196:Spoerg-om-islam--Islam-tillader-kaeledyr
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
så er det godt vi har 2 snart 3 'små brugshunde' der vil lege, gå tur, sove på maven og nusses af farmand;-))
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Ved ikke om canaanhunden hører med her når den er fra Israel, men det er i hvert fald også en hyrdehund.
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 266
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Men mange danske muslimer har intet problem i at holde hund, og jeg tror mest modviljen ligger hos de ældre..
Jeg kender folk i 30'erne som er skeptiske overfor hundehold, og ikke selv kan se charmen i det, på samme måde som jeg. Samme mand forsøgte at overtale sin kone til at navngive deres første datter efter hans barndomskat.. Så det er bestemt ikke fordi selve holdet af kæledyr forekom ham sært, han kunne bare ikke se ideen i at holde hundene..
Som andre er inde på tjener de et formål i de arabiske lande, og er ikke hyggedyr.
Samtidig er der i mange lande løse hunde som render i flokke, og udgør en reel fare for små børn, hvilket nok heller ikke bidrager til deres opfattelse af hunde!
Det problem Krumme er inde på, omhandler jo de unge som ofte bor belastede steder, og af gud ved hvilke grunde, får lov at holde hunde som de ældre medlemmer af familien (læs: forældrene) på ingen måde kan engagere sig i..
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 266
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Uanset deres urenlighed, så er der fatawa at siger hunde skal behandles godt eller frigøres. Der er også en anden historie om en prostitueret der giver en tørstig hund vand og gennem den gode gerning opnår tilgivelse af Allah for sine synder.
mar 2006
Følger: 22 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 1.080
Religion eller kultur bestemt?