{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.372 visninger | Oprettet:

Fransk/engelsk blanding {{forumTopicSubject}}

Jeg starter lige med at skrive at dette absolut IKKE er noget jeg ville gøre

men at sætte en engelsk han på en fransk tæve ville det ikke være risikabelt både ved parring, drægtighed og fødsel

jeg er klar over at en del hverken kan parre eller føde selv så hvis man kan jo inseminere og planlægge kejsersnit
men hvorfor vil man udsætte sin tæve for det ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fransk/engelsk blanding
  • #1   10. mar 2010 ja, det er et godt spørgsmål...

• #2   10. mar 2010 Jeg har det som dig, ville aldrig sætte så stor en han til en lille tæve.

hvis man endeligt ville lave en så (i min verden) hjernedød blanding så bør det være tæven der er EB og hannen der er FB..

• #3   10. mar 2010 Eva
    ja det var nemlig også min tanke

• #4   10. mar 2010 altså mit svar på mhp dit sidste spørgsmål...jeg ville absolut heller ikke udsætte min franske for at blive parret med en engelsk han, så skulle det være omvendt, hvis det absolut skulle være.

• #5   10. mar 2010 Det er fuldstændigt hul i hovedet.

• #6   10. mar 2010 Øhhhh - jammen som du selv siger...............engelske bulldogs og visse franske bulldogs kan ikke parre selv uden menneskers indgriben/hjælp og de har ligeledes masser af problemer med at føde.

Hvorfor er det ene i orden ( med de race-rene), mens det andet er "hul i hovedet"?

I mine øjne er begge dele "hul i hovedet". Hvorfor udsætte NOGEN dyr for det??????????????

• #7   10. mar 2010 Lise
    nu var det hannens størrelse i forhold til tæven jeg tænkte på

• #8   10. mar 2010 Og jeg tænker på naturlige parringer samt naturlige fødsler, der BURDE være noget, som lå AL hundeavl på sinde.

• #9   10. mar 2010 Lise
    så du synes det er helt fint at en EB han parre en fransk tæve så længe det kan foregå naturligt?

• #10   11. mar 2010 Stupid

Har jeg skrevet/sagt det????????

Hvis du nu kigger bare en smule på dét, jeg skriver, så kan du sikkert fornemme min modstand mod parringer OG fødsler, som med høj sandsynlighed ikke kan foregå naturligt, som det udbredt er tilfældet ved både den engelske og den franske bulldog.

Og lur mig, om ikke en kombination af de to racer, - især hvis hannen skulle være en engelsk bulldog, - ville resultere i endnu en unaturlig "fødsel".

Så hvordan du kan komme til den konklusion, at jeg ville bifalde en parring mellem en fransk og en engelsk bulldog kan jeg ikke se det logiske i.

I mine øjne har mennesket med de to racer frembragt så deforme dyr, at dét, som for enhver avler burde være helligt - nemlig respekten for en naturlig parring OG fødsel, - fuldstændig er tilsidesat.

Så man kan vel heller ikke forlange, at folk, som er tilhængere af den slags dyr, - og dermed deres frembringelse ( - hvor unaturlig den end måtte være), har en naturlig og logisk indgangsvinkel til tingene.

Eller også er de bare sk... ligeglade.

• #11   11. mar 2010 lise
    nej det har du ikke skrevet men da du svarede på noget andet end jeg spurgte om, valgte jeg så at spørge dig på en anden måde
    at du så er imod racerne i det hele taget er jo så hvad det er

• #12   11. mar 2010 Stupid

Det skal jo lige siges, at jeg jo ikke er imod racerne EB og FB bare for at være på tværs.

Som jeg skriver, så finder jeg det uetisk at vi mennesker frembringer dyr, ( hvad enten vi kalder dem race-rene eller ej), som ikke kan reproducere sig naturligt.

Jeg har nemlig en vis form for respekt for naturen på et helt basalt plan.

Vi snakker om menneskerettigheder i andre sammenhænge, - men i mine øjne burde man i FCI egentlig også nedfælde nogle "rettigheder" for hundene, som eksempelvis kunne starte med disse:

Det er enhver hunderaces ret at blive avlet så naturligt, at det enkelte individ med størst mulig sandsynlighed kan føde selv.

Det er enhver hunderaces ret at blive avlet så naturligt, at det enkelte individ med størst mulig sandsynlighed kan parre selv.

Det er enhver hunderaces ret at blive avlet så naturligt, at det enkelte individ med størst mulig sandsynlighed kan trække vejret selv.

Det er enhver hunderaces ret at blive avlet så naturligt, at det enkelte individ med størst mulig sandsynlighed kan stå for elemtær egen-hygiejne selv.

• #13   11. mar 2010 Lise
    jamen enhver ansvarlig opdrætter avler da også efter så sunde eksemplarer inden for deres race som muligt og de virkelig dygtige avler dem endnu bedre
    og der findes jo altså engelsk der kan parre og føde selv og som ikke har vejrtrkningsproblemer osv
    en del af ansvaret ligger jo også hos ejerene, der er da mange der lader deres EB'ere blive så fede at de ikke kan gå en tur uden at gispe efter vejret, fordi de tror at de bare skal være fede

• #14   11. mar 2010 og så mener jeg altså stadig at det falder uden for hvad jeg spurgte om

jeg kunne selvfølgelig også bare have skrevet en DSG og en lab, men nu var det ikke det der stod i den annonce jeg havde set

• #15   11. mar 2010 Nu er det jo altså langt de fleste franske bulldogs, der sagtens selv kan parre.....!!!!

Lise; dvs at schæferen er en super sund race, for mig at se er ryggen da det jeg vil kalde deform.

• #16   11. mar 2010 Lykke

Ja, mht. den franske bulldog, så parrer den bedre end den engelse, - men det synes jeg nu stadig er en liden trøst, når den til gengæld har så høj frekvens af forudbestilte kejsersnit.

Og mht. ryggen har den franske da vist også en del problemer.

Hvorfor skulle schæferens ( - går ud fra du mener højavlshundene) ryg være sund at se på?

• #17   12. mar 2010 Lise: Personligt har JEG ikke oplevet nogen franske, der ikke kan parre selv, nogle er bedre end andre, men det gælder da for alle hunderacer.

Mht planlagt kejsersnit, så er det absolut ikke noget jeg går ind for, og ja, det er da helt sikkert noget der skal arbejdes med, altså forbedringer, der gør, at tæven i hører grad selv kan føde. Og skal det endelig komme til kejsersnit(som det altså også ender med hos andre racer, nogen mere end andre), så skal det være på den baggrund, at man ikke tør vente længere, aht hvalpene overlevelse, og her mener jeg at tæven er i fødsel og har været det et stykke tid, uden at der sker yderligere.

Ja, de franske kan også døje med ryggen, de kan have allergi, de kan have patella osv...men det kan andre racer altså også. Og hvis jeg vil vove den påstand, at LANGT de fleste hunde, der har problemer, er tavleløse hunde....altså hvor der ikke er gjort nogen form for forarbejde.

Og mht schæferens ryg, så snakker jeg indre sundhed, ikke hvad øjet kan se. for med den ryg, følger vel også hofteproblemer osv...

• #18   12. mar 2010 Lykke

Du skriver: " Lise; dvs at schæferen er en super sund race, for mig at se er ryggen da det jeg vil kalde deform."

På hvilket grundlag udleder du, at schæferen er en super sund race?

• #19   12. mar 2010 Du går jo meget op i sundhed, derfor går jeg ud fra at du vælger en sund race?

• #20   12. mar 2010 eller rettere naturlige racer...uden menneskeskabte fejl, var hvad der skulle have stået

• #21   12. mar 2010 Ja, det har du ret i - derfor har jeg også nu købt malinois, selvom schæferen, - og især brugstypen, på ingen måde kan sammenlignes med en fuldstændig degenereret race som den franske.

Men typisk et snot-dumt modargument fra en, som bliver fornærmet over at man påpeger noget, som alle ved.....at franske og engelske bulldogs har problemer med reproduktionen, samt en MASSE andre ting.

Hvordan i al verden skulle de forsvinde ved at pege i andre retninger?

Lev med din beslutning om at have købt en af verdens mest overtypede hunde med alt, hvad der følger med.

At du så til gengæld er skide ligeglad med sundhed og går ud og anskaffer dig et eksemplar af en ekstrem-avlet race er og bliver jo din sag.

• #22   12. mar 2010 Men sjovt, det er da dig, der kammer fuldstændig over nu, man skulle tro at jeg havde ramt et ømt punkt:-)

• #23   13. mar 2010 Og al den fine argumentation røg så til jorden med et brag, når man ryger over i at bruge sådan et sprog

• #24   14. mar 2010 Stupid, hvorfor dog det??

Er det virkelig så svært at læse fustration og sorg mellem linjerne, overfor den respektløshed, disse racer vises??

Og nej, argumentet der responderes, er altså ikke kløgtigt fremsat!
    Schæferens sundhedstilstand kan på ingen måde sidestilles med FB/EB, og så kan man jo pege fingre af den, herfra og til juleaften.. Det ændrer altså ikke faktum!

Af små racer, ligger både EB og FB på min top ti -hvis jeg skal se bort fra degenerering...
    Jeg har aldrig mødt en "utiltalende" hund af disse racer -men det skærer mig i hjertet at se, hvordan vi mennesker har ødelagt kroppen på sådan et charmerende væsen...

Det er s'gu da ikke i orden?
    Eller hvad?

• #25   14. mar 2010 Moster gerda
    det har jo intet med det at gøre
    jeg kan personligt bare ikke længere tage folk seriøst når de begynder at bruge ord som snot-dumt og skide ligeglad og i den dur

men jeg er da i den grad også fortaler for at man udelukkende avler på de sundeste eksemplarer og det gælder alle racer
    men nu var det jo føromtalte person selv der skiftede emnet fuldstændig fra det det startede med, og blev så selv lige så fornærmet som hun anklager en anden for da emnet så tog en drejning der så ikke passede hende, der falder det altså bare til jorden for mig personligt

• #26   14. mar 2010 Stupid...

Det er jo lige netop essensen..

Bevares har vi forskellige nivuaer i vores engagement af dyr!
    Nogle cautere at der avles på søskende, andre at der avles på ekstremer..

Det er, uanset hvad, ikke til at komme uden om, at EB og FB er for overtypede -ligeledes er det heller ikke til at komme uden om, at det er racer som ofte har brug for operative indgreb -alene for at overleve..

Det har INTET at gøre med, at jeres hunde ikke er dejlige individer -tvært om!
    Det har ene og alene noget at gøre med, at det er deprimerende og forstemmende, at være vidne til menneskets syge trang til at "skabe" ekstremer.
    Ekstremer -der i forhold til mange andre hunderacer, har et dårligt liv..

Prøv lige at forestille jer den omvendte verden.
    Dyr har magt over mennesket -og avlede nogle forkrøblede individer som end ikke kunne reproduksere sig selv..

Jeg har bevæget mig i katteverdenen siden mine barneben..
    Hvis i kunne huske Perseren som den så ud i 80'erne -der var så store problemer, dels med vejrtrækningen, dels med at øjenene simpelthen "poppede" ud -grundet kraniet var avlet så deformt..
    De kunne end ikke spise, uden at lukke øjenene -for ellers fik de maden i dem..
    Avlen, på perseren er ved at blive rettet op -men det har taget ufatteligt lang tid -og der er stadig arbejde at gøre...

Et menneske med hofteskred, må have det langt bedre end ét:

-der er for forkrøblet til at kunne formere sig naturligt!

- eller har et deformt kranie, så ganen forhindre vejrtrækningen og ivrig leg!

-for forkrøblede ben og arme, til at kunne have en naturlig motorik!

-og givet smertepint grundet forkrøblede ryghvirvler!

Hvorfor er det helt på sin plads med dyr -og hvordan kan det forsvares!
    Vi ville jo aldrig gøre det mod os selv....
    Jeg finder det dybt sørgeligt..

• #27   14. mar 2010 moster gerda
    som sagt, så er dette emne røget langt fra det jeg spurgte om
    og jo hvis det er det du spørger om er jeg MEGET engageret i dyr og har været det hele livet

som sagt længere oppe der findes bulldogger, der avler naturligt og lever fint uden vejrtrækningproblemer

• #28   14. mar 2010 Det "sjove" ved det hele er, at folk "udefra" ikke tror at vi er obs på problemerne???? Og jo, det er vi i højeste grad, det er det, der arbejdes på højtryk med ved bulldogklubben, og her, drejer det sig i høj grad om at folk registerer de lidelser der kommer hos deres bulldogger, så der kan laves statistik over hvor slemt det egentlig står til. Og derfra kan man så lave nogle restriktioner på sundheden.

Man skal bare huske at leder man efter fejl, skal man sjældent bruge en kikkert men et spejl, det gælder også med hunderacer

Og jeg synes i høj grad at schæferens ryg er kritisabel, da den også øger risikoen for dårlige hofter, og så kan den ikke bruges til det, den er skabt til....brugsarbejde. derfor sammenligningen. som jeg skriver ovenfor...en bulldog KAN have patella, den KAN have allergi, den KAN have problemer, med reproduktion, men det er altså ikke ens betydende med, at de har det.

• #29   14. mar 2010 Lykke

Du skriver: "Og jeg synes i høj grad at schæferens ryg er kritisabel, da den også øger risikoen for dårlige hofter, og så kan den ikke bruges til det, den er skabt til....brugsarbejde. "

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at udstillingstypen indenfor schæferhunden er overordentlig vanskabt. Det er en hån mod racen at frembringe den slags overtypninger.

Nu er schæferhunde-folk jo også meget delte i dette spørgsmål. Brugshundetypen ( som jeg har) har generelt slet ikke de deforme ryg-faconer, som udstillingshundene har.

Desuden - nævner du brugsduelighed.
    Nu er det jo stort set kun schæferhunden og malinoisen, der stadig kan bruges på højt plan ( IPO ). Man ser faktisk ikke andre racer konkurrerer i de store konkurrencer. Og det hænger jo også sammen med, at folk i andre brugshunderacer åbenbart hellere vil avle efter et "flot" ( læs overtypet indenfor racen ) udseende end nogle indre egenskaber. I hvert fald er der rigtig mange såkaldte brugsrace-opdrættere, som opdrætter disse hunde uden at avlsdyrene nogensinde har været i nærheden af en ordentlig brugsprøve.

Men det er jo en helt anden snak og endnu en sidebemærkning, som jeg kun fremkommer med, fordi du selv er inde på brugsdueligheden hos schæferen.
    Så generelt vil jeg da sige, at brugsschæferen har vist/viser sig LANGT mere brugsduelig end andre såkaldte brugshunderacer, - og dét på trods af dit argument.

• #30   14. mar 2010 Jeg vil nu ikke give dig ret i, at det kun er schæferen og mallen, der kan brugs på højt plan. rottweileren kan altså også stadig arbejde...
    Men ja, vi kan da sagtenst blive enig om det med brugsprøverne....og jeg tror f.eks at problemet med rottweileren er det samme som med schæferen, der er 2 "slags" der er brugstypen, der nærmest ikke behøver at ligne en rottweiler bare den kan arbejde, og så er der udstillingstypen, dog er det altså ikke altid, at de KUN kan bruges til udstilling, de kan altså også godt arbejde, for det er altså også vigtgt at have driften i hunden for at man kan få den til at repræsentere sig bedst muligt. der er ikke noget værre end en vissen kareklud, så kan den være nok så smuk og korrekt, så har den bare ingen udstråling.

• #31   14. mar 2010 Lykke

Du skriver: "Jeg vil nu ikke give dig ret i, at det kun er schæferen og mallen, der kan brugs på højt plan. rottweileren kan altså også stadig arbejde..."

Nu er rottweileren antalsmæssigt en hel del mere udbredt end malinoisen.

Derfor skulle man også med en vis sandsynlighed kunne forvente, at der ved f.eks. IPO DM for alle racer burde optræde en hel del rottweilere.

Ligeledes kunne man vel også forvente, at det var tilfældet ved IPO VM.

Resultatet for IPO DM 2009:

(link fjernet)

Som det ses her, er der een sølle rottweiler, - som oven i købet dumper på dagen.

Resultatet for IPO DM 2008

(link fjernet)

Som det ses er der her 3 rottweilere ud af 37 tilmeldte hunde. Den ene dumper med et "utilstrækkelig" i kamp/mod, én afmelder, mens en består med et middelgodt resultat.

Resultatet for IPO 2007

(link fjernet)

Her deltager igen een sølle rottweiler ( Al - Risha Emil ) som dumper overbevisende i samtlige tre dicipliner.

Til IPO VM 2009 deltog een rottweiler. Jeg har ikke kunne finde resultatlisten, men her er en uendelig lang deltagerliste, så igen.....eensvale gør ingen sommer i mine øjne:

http://www.fci2009.com/include/en/index.php

Så jeg vil da godt høre, hvad du mener med, at rotten også stadig kan arbejde.

Pt, kan jeg kun komme på een rotte i DK, som har top-potentiale......og som sagt, en enlig svale gør i mine øjne ingen sommer.

Hvad er din forklaring på, at rotten - på trods af en større udbredelse end mallen, har så dårlige resultater?

• #32   15. mar 2010 Stupid..

Jeg kan på sin vis godt forstå din pointe..
    Men -og jeg mener helt ærligt der er et stort MEN...!

FB har i forvejen så store problemer med naturlig fødsel -at det, helt ærligt kan være lige meget, om en EB er faderdyret...!
    Set i forhold til andre racer, fødes hvalpene jo i forvejen med så store skaller -at det ville være tilsvarende at parre en gravhunde tæve, med en labrador...! (Hvis man da lige ser bort fra skede kontra penis størrelse)
    Helt ærligt, så finder jeg det ( i dette specifikke tilfælde) noget hyklerisk -problemet er der jo alligevel, uanset hvordan det end vendes og drejes!

Så om fødslesvanskeligheder opstår ved at avle på ekstremer, eller fordi ejerene er nogle fjolser og lader en væsentligt større han parre en lille tæve -det er i min bog -et fedt!

Derfor finder jeg det også naturligt at diskussionen drejer lidt, og man istedet får "talt" lidt om etikken i opdrættet af disse hunde! *s*

I 80'erne kendte jeg alletiders EB -skide dejlig hund, virkelig!
    Hannibal, som han hed -var alletiders legekammerat for os unger!
    Sød og sjov -men med en alt for tidlig død! smiley

Det er snart 30 år siden -og der er ABSOLUT INTET SKET med henblik på, at avle EB sundere....!
    Bevares, er der visse kriterier som skal opfyldes -men det forslår som en skrædder i helvede!
    Hannibal, havde problemer, med albuer, ryg, vejrtrækning (især i varmen) svamp i hudfolderne, HD og nogle andre ting, som jeg ikke præcist husker..

I dag har racen stadig de samme problemer!
    Og Hannibal, var endda ikke så overtypet (hér tænker jeg på kraniets facon) som man ser i dag..
    Hannibal kostede ejerene små 20 tusinde (det var altså mange penge i starten af '80) og mange bekymringer og sorger...
    Trods de elsker hunde, har de endnu ikke turdet risikere en "ny sorg" -det blev ganske enkelt for meget, for den lille familie.

Her er et lille klip som viser hvad den ekstreme avl har gjort ved EB på alene 100 år..

http://www.youtube.com/watch?v=2i_xBMlZ1BQ&feature=related

Sådan noget, hverken kan eller MÅ nogensinde forsvares....

• #33   15. mar 2010 Lykke...

Du skriver:

"Man skal bare huske at leder man efter fejl, skal man sjældent bruge en kikkert men et spejl, det gælder også med hunderacer"

Fint ordsprog..
    Men jeg finder det aldeles upassende i denne sammehæng..
    Her burde opdrættere og dommere benytte sig en del mere af spejlet..!

Følgelig harcelerer folk over så ekstrem ødelæggelse!
    Hvis alle opdrættere var lige så hensynsløse i avlen, ville der ikke gå mange år -(biologisk set) så var der nemlig ingen hunde tilbage! :-S

• #34   15. mar 2010 Ups.. Stupid..

Jeg glemte lige at tilføje, at de omtalte 20.000 kr -var i dyrlægeregninger!

• #35   15. mar 2010 Det her klip siger vist det hele....

http://www.youtube.com/watch?v=8Cs-bHoaMbE&feature=related

• #36   15. mar 2010 Moster Gerda: Jeg synes det ordsprog er helt fint i denne sammenhæng, da det ser ud til at det KUN er andres racer, der har fejl.....det er hvad jeg mener med det. Og jeg har ikke noget problem med at kigge på mig selv og mit opdræt.

Lise: jeg gider egentlig ikke bruge mere tid på dig, når du taler sådan ned til mig og mine racer. du skriver een sølle rottweiler, hvorfor skal ordet rottweiler være med.
    Men mht hvorfor mallerne er mere udbredt indenfor brugsarbejde og har bedre resultater, er altså at den er væsentlig lettere. Og det gør den altså noget nemmere at komme rundt med. Men det betyder altså ikke at rottweileren ikke kan arbejde, og et eller andet sted kan man slet ikke sammenligne de 2 racer, da de er så forskellige som nat og dag.
    dette bliver så det sidste indlæg fra mig, for du kan absolut ikke se noget positivt i andet end dit eget...fred være med det...

• #37   15. mar 2010 Lykke

Jeg beder dig bare om at dokumentere din påstand. Du skriver:
    "Jeg vil nu ikke give dig ret i, at det kun er schæferen og mallen, der kan brugs på højt plan. rottweileren kan altså også stadig arbejde..."

Hvor er det, at rottweileren bruges i brugssporten på højt plan?

Som jeg har dokumenteret, så er det jo ikke IPO.

Ja - det er nemmere med en malle og en schæfer at lave brugsarbejde på højt plan, fordi disse hunde er skabt til det. Deraf jo min påstand.

Jeg kan da også spille fodbold, - nok bare ikke så godt som Michael Laudrup.

Og man kan da også gå til galop-væddeløb med sin bryggerhest, - men det er nok noget nemmere at vinde med en fuldblods, - ikke sandt?

Og hvis Wilson Kipketer bestemte sig for at løbe i gummistøvler, havde han nok haft temmelig meget sværere ved at vinde 800 m. og sætte verdensrekord.

Selvfølgelig er tingene da nemmere og man når længere, når noget er tilpasset til dét, man skal bruge det til.

Men stadig vil jeg meget gerne gøres bekendt med, hvad det er for en brugshundesport, hvor rottweileren som race kan matche schæferhunde og maller?

• #38   15. mar 2010 Nu er der også andre lande end f.eks DK, der har brugshunde(rottweilere), og i rottweilerens hjemland Tyskland, bliver den brugt i stor stil til brugsarbejde, også på højt plan. f.eks deutscher Meistreschaft, hvor vinderen Ety vom Herrenholz ligger med 292 point....A= 100 B= 94 og C= 98. Hvis det ikke er brugsarbejde på højt plan, så ved jeg ikke. http://www.adrk.de/3_dtmeister20090926.htm

Problemet herhjemme er, at der ikke er de samme dygtige hundeførere som der er i Tyskland, i DK er der kun nogle enkelte desværre.

• #39   15. mar 2010 Lykke

Det er jo en intern konkurrence, - indenfor rottweilerklubben.

Og skal man sammenligne de bedste på højt plan, så skal det da ske i konkurrencer, hvor der optræder flere racer, vil jeg mene.

Jeg mangler stadig at se tilpas mange rottweilere blandt de konkurrencer, hvor der deltager andre racer.

• #40   15. mar 2010 Hvis vi kigger på Politihundeforeningen, hvor der ligeledes figurerer flere racer, så er her resultatet for deres 2009-mesterskab i de 3 klasser.

Ingen rottweiler i den sværeste klasse, Vinderklassen.

Èn rottweiler på 10. pladsen ( ud af 13) i den næst sværeste klasse, Kriminalklassen.

Èn rottweiler på 18. pladsen ( ud af 24) i den 3. sværeste klasse, Patruljeklassen.

Stadig synes jeg at ordsproget "En enlig svale gør ingen sommer" passer her.

Men det bliver vi jo nok ikke enige om, - og fred være med det.

• #41   15. mar 2010 Glemte lige selve linket.

http://www.danskpolitihundeforening.dk/img/1/doc/DM2009placering.pdf

Til sammenligning kan man jo også se, at der kun optræder én malinois. PH har stadig ikke helt fået øjnene op for den race, - men på trods af dette, ses der en malle på vinderskamlen........af den sværeste klasse.

• #42   16. mar 2010 Lykke du skriver:

"Moster Gerda: Jeg synes det ordsprog er helt fint i denne sammenhæng, da det ser ud til at det KUN er andres racer, der har fejl.....det er hvad jeg mener med det. Og jeg har ikke noget problem med at kigge på mig selv og mit opdræt."

NEJ -sådan er det bestemt ikke ment!!
    Jeg har bare valgt, at leve med en hunderace som ikke har nogle videre skavanker!
    Bevares kan man opleve HD -men det ser jeg alene som den enkelte opdrætter ikke har gjort sit arbejde godt nok, idet det faktisk ikke er et problem hos racen!

Da jeg i sin tid overvejede hvilken race, hvad jeg ønskede -så var EB faktisk "inde at vende" -som mange andre racer.
    Talte med de tidligere ejere af Hannibal, der på det kraftigste anbefalede mig at lade være.
    Dernæst talte jeg med en gammel Boxeropdrætter -og han fortalte hvorfor han var stoppet med opdræt!
    På daværende tidspunkt fødte 6 af 10 Boxere ved hjælp af kejsersnit!Sådanne ekstremer vil jeg ganske enkelt ikke støtte, trods jeg går glip af en hunderace jeg faktisk holder meget af. (Jeg følte det ærlig talt meget uretfærdigt, dengang)

Hvorfor tror du Lise har valgt at skifte race -trods schæferne ligger hendes hjerte nær?

Jeg bortvalgte flere racer i sin tid, da jeg havde besluttet mig for at købe en hund.
    Jeg havde ikke lyst til, at investere i en alt for tidlig sorg, eller hvor jeg skulle tage hensyn til handicaps i et omfang der ville ødelægge min hverdag, (Bolig, arbejde og bare det at have lyst til en lang tur) som EB ville, eller FB meget vel risikerede at gøre!
    Det var mine overvejelser, og grunden til mit valg..

At andre hunderacer kan have problemer, ja -det er jeg og andre pinagtigt bevidst om!
    Men at modargumentere med "din race er også deform" -så virker det ærlig talt somom at, I som EB og FB ejere, ikke erkender hvordan avl på ekstremer har ødelagt kroppen på et vidunderligt væsen?

Ville du eksempelvis gå på kompromis med udseendet hos din race, og i hvilket omfang?

Glimrende eksempel med den video, Lise!
    Jeg har lige fundet en anden, der også viser "ét og andet" *s*

http://www.youtube.com/watch?v=r3kCzs9Fd44&feature=related

• #43   16. mar 2010 Moster Gerda: nu var det ordsprog ikke lige myntet på dig. det jeg mener er at man kaster vel ikke med sten, når man bor i glashus.
    Fordi det jeg ikek forstår er, hvorfor man absolut skal rakke andres hunde ned på den måde...selv rottweileren er ikke god nok.....

Jeg tror at når man vælger en race, så gør man det med hjertet, som opdrætter kan man så være med til at gøre denne race bedre, og det synes jeg også at man har ansvar for. f.eks har jeg lige haft en FB med en mild diskusprolaps, den skulle ikke opereres, og kunne sagtens leve et godt liv som familiehund. Hun var en skøn hund, ch og super smuk. Meeeeeeen, i avlen her i huset skulle hun dog ikke, netop pga sundheden. I princippet var dte min moral, der satte grænsen, for jeg kunne da bare have tiet stille om det, og avlet på hende, så var der da ingen, der havde opdaget det...men nej, man har pligt til at gøre sit bedste. efter min mening.

Lise: som jeg siger, er der ikke ret mange gode hundefører i DK(med rottweilere), kun nogle enkelte.Men det betyder som sagt ikke at den ikke kan arbejde, da den jo som sagt arbejder fint i Tyskland, og mange af de linier fra Tyskland ligger også i de hunde vi har herhjemme.

• #44   16. mar 2010 Lykke, Lise er da udemærket bevidst om Schæfernes genvordigheder.
    Det er jo også derfor hun har anskaffet sig en anden race.

Jeg mener ingenlunde at Lise siger; at Rottweileren ikke er god nok.

Men du skriver selv om Rotten, at den kan arbejde "på højt plan"..
    Det gør den jo ikke, heller ikke i internationale konkurrencer kan den være med.
    Schæfer (arbejdsmodellen) og Mallen slår den jo med flere længder..
    Det er et faktum -men det har s'gu da intet som helst at gøre med, at hun mener det er en dårlig hund eller race!! smiley

Min race, bliver ofte slået af Ruhåren i internationale mark konkurrencer -og hvad så??
    Jeg er godt tilfreds med hvad jeg har valgt, og ville ikke bytte for en million!
    Den er både pæn at se på, og så kan den "gå på jagt"! smiley
    Søget hos Weimaraneren kunne (af nogle) godt ønskes større, og derfor kan den ikke altid følge med!
    Men jeg synes nu de går langt nok ud til mit behov!

Doberen, som jeg også holder meget af -kan heller ikke følge med i internationale konkurrencer -ej heller DK mesterskaber!
    Det ville da aldrig afholde mig fra at købe en Dober -selvom jeg gerne ville træne IPO -hvis det ender med en ny race, når den tid kommer??
    Jeg vil da ha' en race som tiltaler mit øje og sind! *s*

Du skal da være skide ligeglad med, hvad din hund kan præstere -og bare glæde dig over deres selskab i hverdagen og hvad du opnår træningsmæssigt med den -det er vel i bund og grund fordi vi (de fleste) holder hund -så fuck da, om du står øverst på skamlen ved præmieoverrækkelse -det har du jo i forvejen udeladt ved dit valg af race! *s*

Men når du slynger et argument ud, som ikke holder vand -så må du da også "face" den viden Lise ligger inde med, længere er den da ikke! *s*
    Jeg kan ikke se det handler om at "rakke" nogen race ned, det handler om at få fakta på bordet!
    Fuldstændig som vi prøver at få fakta på bordet ang. EB og FB! *s*

I mine termer er det skide træls, ikke at få fakta på bordet!
    Sådan var det med min første opdrætter...
    Bevares skulle racen have visse karakteristika -ja, men dem kunne jeg da skyde en hvid pil efter!
    Jeg har s'gu ikke en stor allround hund i Agge -han brækker sig hvis han får en kanin i munden, og beskyttelses hund (Weim. bliver af nogle førere benyttet som beskyttelses hund i Tyskland. Racen blev i gammel tid brugt til også at jage krybskytter)
    Næ, jeg har fået en skide sød sofakartoffel, der finder mere lyst i, at snuse til et "hul i jorden" end at "gå på jagt" -men udfra opdrætter -havde jeg lige anskaffet mig den perfekte allround race!
    Den kunne det hele, lidt til og meget mere! *bræk*

Hvad angår din FB, så er avls mulighederne stoppet grundet ryggen.
    Men hvad, nu du skriver du er opmærksom på problemerne hos racen, er dine kriterier for at ekspedere generne videre?
    Ja, jeg er nysgerrig! *s*
    Synes du f.eks. de skal kunne føde selv, og går du derfor i brechen for at avle skallerne lidt mindre..
    Eller er det noget helt 3. du lægger vægt på? *s*

• #45   16. mar 2010 Lykke

Jeg mener stadig jeg har til gode at se nogle beviser, som støtter op om din påstand om, at rottweileren kan bruges til brugsarbejde på højt plan, - vel og mærke i konkurrencer, som er sammenlignelige med andre racer dvs. hvor der deltager andre racer.

Hvor er alle de rottweilere du snakker om, som kan gøre sig i div. konkurrencer mod schæferhunde og malinois?

Og hvad er det for konkurrencer, du tænker på?

Jeg sidder her og tænker på IPO, PH, KNPV, Mondioring, Fransk ring og Belgisk ring. Mig bekendt gør rottweileren sig på ingen måde bemærket i disse brugssportsgrene på højt plan.

Til sammenligning kan jeg jo fremhæve udstillingstypen indenfor schæferhunde. Selv om der er flere individer med en BHP3, - endda også enkelte med gode prøveresultater, så er det jo ikke en type hund, som på nogen måde kan gør sig gældende på højt plan.

Jeg mener bestemt ikke, at det at sige fakta højt er det samme som at "rakke ned" på en race.

Og nu var det altså dig selv, som startede med at komme ind på schæferhundens brugsduelighed, - og jeg tog tråden op.

Du siger, at rottweileren ikke gør sig i Danmark pga. dårlige hundeførere. Jeg har en lidt anden teori, nemlig at hvis opdrætterne lavede de "rigtige" hunde, - læs hunde med ordentlige brugsduelige egenskaber ( psykiske som fysiske), så ville de dygtige hundeførere også være der.

Men når opdrætterne end ikke gider arbejde med og derved bevise deres avlsdyrs brugsduelighed via brugsprøver, hvordan i al verden skulle man så kunne tiltrække dygtige og seriøse hundeførere?

• #46   16. mar 2010 Lykke J. Puha du er da godt nok kommet i "bokseringen" mellem de par damer, er fulgt med på sidelinien, nu må jeg bare lige sige, føler med dig, synes det er ved at udvikle sig til en personlig hetch mod dig og ikke kun faglig hunde snak.

• #47   16. mar 2010 Anette...

Hetz har jeg ærlig talt svært ved at se!

Hvorfor synes du det?

For mit vedkommende bliver der responderet, fordi jeg ikke forstår det der bliver argumenteret med?!

Men hvad mener du egentlig om debatten?
    Du har jo tydeligvis en holdning til emnet, det skinner igennem det du har skrevet. *s*

• #48   16. mar 2010 Anette Ø

Nogle gange kan jeg virkelig komme i tvivl om, hvorvidt mange herinde på HG overhovedet kan acceptere, at man er uenige i noget.

Jeg synes faktisk, at jeg har brugt overordentlig megen tid på at sidde og finde dokumentation for de holdninger, jeg har.

Jeg har en smule svært ved at se min moddebattørs ditto og efterlyser den derfor.

Men måske du kan komme med nogle gode argumenter i debatten?

• #49   17. mar 2010 Noget der undre mig helt afsindigt er; hvorfor kan folk ikke skille følelser fra faglighed?

Er det virkelig så forfærdeligt at ens race bliver kritiseret?

Jeg mener helt oprigtigt at det kun er godt, i og med, man får noget at tænke over -samt det kan være anledning til at få rykket nogle grænser!

Jeg ville da selv være taknemlig, om der var store etiske problemer med den race jeg havde valgt -for det ville nemlig give mig et valg!
    Skulle jeg kaste mig ind i avlsarbejdet for at ændre lidt på problemerne, eller ville jeg investere i en ny hund af anden race??

Til sidstnævnte -jeg aner det virkelig ikke -men det skader altså ikke at prøve at se en sag fra andre nye vinkler! smiley

• #50   17. mar 2010 Lise: jeg er ganske tilfreds med de hunde de har i Tyskland og deres præstationer, hvor der er fører til dem, og uanset hvad dig og Moster Gerda siger, vil jeg have den holdning.

Og mht om de danske hunde har poteltiale....who knows...for NEJ, førerne er der ikke til dem, kun nogle ganske få om året.

Moster rygklapper....tja, hvis man kritiserer alle andres racer end ens egen...så er der da noget galt, og det har intet med ikke at kunne tåle kritik.

over and out

• #51   17. mar 2010 Annette Ø..he he, tja velkommen til hønsegården:-)

• #52   17. mar 2010 Lykke

Du skriver: "jeg er ganske tilfreds med de hunde de har i Tyskland og deres præstationer, hvor der er fører til dem, og uanset hvad dig og Moster Gerda siger, vil jeg have den holdning."

Det handler jo slet ikke om, hvorvidt du er tilfreds eller ej. Det handler om, at du kommer med en påstand om, at rottweilere på lige fod med schæferhunden og malinoisen kan konkurerer på topplan, som du påstår.

Din personlige tilfredshedsgrænse har derfor intet med sagen at gøre. Og fint at du er tilfreds med din hunderace, - det burde du vel i sagens natur også være, når du avler dem.

Men du har stadig overhovedet ikke lagt nogle henvisninger på bordet som understøtter din påstand om, at rottweilere også kan arbejde på højt plan. Og hvis der findes så mange gode rottweilere og hundeførere udenfor Danmark, hvorfor er der så kun EEN rottweiler med til f.eks.IPO VM?

Jeg kender en del hundeførere, som ellers har sværget til rottweilere, men som har opgivet racen, fordi de synes, det bliver sværere og sværere at finde velegnede brugshunde indenfor racen, specielt i Danmark og det er jo fordi de danske avlere kere sig mere om hundenes udseende end deres brugsevner.

Og når man laver udstillingsmodeller af racen, så kan det jo ikke undre, at brugshundefolkene bliver væk. Der er jo heller ingen dygtige og seriøse brugshundefolk, som vælger en udstillingsmodel af schæferhunden. Det er jo det samme som at give sig selv et handicap fra start af, hvis man har ambitioner om at nå langt i brugeshunde-konkurrencesammenhæng.

Min klare oplevelse er desuden, at rottweileren også har en "udstillingsmodel" , som har taget overhånd, som det desværre er sket med så mange forhenværende gode brugshunderacer. Og dét tror jeg er forklaringen på, at rottweileren ikke figurerer i toppen mere.

Og hvorfor er det nødvendigt at kalde Moster Gerda for "rygklapper"?

Jeg har tilladt mig at kalde et ARGUMENT for snot-dumt, - det er ikke det samme, som at sige at personen bagved er det samme!

Og hønsegård........................dermed insinuerer du altså, at vi bare er en flok høns, - tak for det!

Men hvad med at SVARE og ARGUMENTERE for dine påstande i stedet for at bruge krudt på dét, du gerne selv vil være foruden.

• #53   17. mar 2010 Lykke

Glemte lige at kommentere dette:

Du skriver:"tja, hvis man kritiserer alle andres racer end ens egen...så er der da noget galt,"

Hvad mener du egentlig?

Er det mig du hentyder til her? Tror du, at jeg er bange for at kritisere min egen race?

Som Moster Gerda har været skarp nok til at kunne se, tror du så at det er for sjov, at jeg forlader min egen race ( schæferhnden) til fordel for en anden ( malinois)?

Dét jeg reagerede på, var en argumentationsform, som lidt for meget ligner "din far er dum - det er din også"-modellen.

Schæferhunden har bestemt en del problemer, - men det er intet i forhold til hverken EB eller FB.

Og såom sagt - jeg vil hjertens gerne diskutere schæferhundens HD-probleme overtypning i ryggen, manglende brugsegenskaber ( hos udstillingsmodellen)....men jeg er bange for, at der nok ikke bliver megen diskussion ud af det, - for jeg kan sagtens se problemerne og kan indrømme dem, hvilket mit raceskifte er et tydeligt tegn på.

Men stadig..............dét at jeg kan se og erkende dette, gør jo ikke hverken EB eller FB til mindre syge og deform-avlet racer.

Og det gør heller ikke, at jeg får dit svar på din påstand om, at rottweileren stadig er en race, som kan hamle op med schæferhunden og malinoisen på højt plan, hvilket er noget, DU SELV udtaler.

• #54   17. mar 2010 Lykke!

"Moster rygklapper....tja, hvis man kritiserer alle andres racer end ens egen...så er der da noget galt, og det har intet med ikke at kunne tåle kritik."

Den værste og mest negative kritik en hundeejer kan give sit valg af race, er s'gu da at skifte til en anden!
    Så er den ged vist barberet!

Hvis du mener jeg er rygklapper, fordi jeg påpeger din argumenteren mildest talt er elendig -så kan jeg altså sagtens sove med fred i sindet! smiley

Du bliver stillet en masse saglige spørgsmål, og du besvarer med en gang irellevant følelses fnidder og småperfide bemærkninger!

Hvis det er på samme plan der avles EB og FB som de debbateres, ja så forstår jeg så udemærket hvorfor disse racer er så maltrakterede!

Du kan ikke bevise dine påstande om Rotten, fordi de ganske enkelt ikke er sande!
    Du har, indtil videre ikke vist dig i stand til at føre en saglig debat!

Hvad med at komme ind i kampen, og respondere på det der bliver spurgt om -istedet for al den fnidder?

Kommentér på:
Fransk/engelsk blanding

Annonce