{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

Alene hjemmeproblemer (Laaaangt ;-) {{forumTopicSubject}}

Hej.

Håber der er nogen derude, som har nogle råd, som vi endnu ikke har prøvet smiley Vores super dejlige hund på 7 måneder er meget bange for at være alene hjemme. Det resultere i at hun tisser så snart man går fra hende, hyler, bider i alle vores ting samt døre og karme.

Der var ikke noget problem da hun var helt lille, hvorfor vi "kun" øvet alene hjemme træning med hende ved at sørge for kun at gå fra hende kort, lidt længere tid osv. Dog var min kæreste dengang arbejdsløs, hvorfor hun sjældent var alene hjemme mere end 3-4 timer af gangen. Problemet opstod dog inden han startet igen, og vi bliv derfor enige om at øve alene hjemme træning igen. Dette gjorde vi så på den måde, som det er beskrevet mange steder herinde. (Altså går fra hende i 10 sek. 20. 30 osv) Men det har slet ikke hjulpet. (Vi gjorde det i en uge, hvor jeg havde ferie, så vi slet ikke behøvet går fra hende andet end når vi øvet)

Nu har vi så købt et stort bur, som hun kan være i. Vi har stillet buret midt i stuen, og lokket hende derind med en masse lækkert (Til at starte med uden at lukke det og mens vi er hjemme) Vi har også købt en DAP og sat i stikkontakten. Men dette hjælper heller ikke. Vi kan sagtens lukke lågen mens vi er hjemme, men så snart vi går fra hende hyler hun og går helt amok.

Det er jo virkelig synd for hende, og har det så dårligt med at gå fra hende. Ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op? Synes at vi har fulgt alle råd og snart prøvet alt.

Kan en hund være så angst at det bare ikke kan ændres ligemeget hvad?

Vi sørger selvfølgelig for at aktivere hende meget (Da hun jo er en race, som kræver en del aktivering) Og vi giver hende også både en kong med fyld samt marvben når hun skal være alene. Men har fået af vide, at problemet er at hun lider af angst.

Det der er mærkeligt er at vi sagtens kan gå fra hende, mens hun er i bilen. Der ligger hun sig bare til at sove. (Også derfor at vi tænkte at et bur måske kan hjælpe)

Håber at der er nogen derude, som har et råd eller to som endnu ikke er afprøvet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemmeproblemer (Laaaangt ;-)
  • #1   11. mar 2010 ville rigtig gerne hjælpe me kan desværre ike jeg har lidt samme problem med lulu men det er meget lidt! der går 5 minutter og så lægger hun sig til at sove ellers er hun helt skør intil ... smiley

  • #2   11. mar 2010 Prøv at dække buret til, så hun kun kan se ud af fronten. Det hjalp MEGET på min tidligere hunds angst, som også var meget voldsom...

    Ellers ville jeg prøve at kontakte en adfærdskonsulent, for at håbe at denne har gode råd.


  • #3   11. mar 2010 Åhhhh gid vores kun var i 5 min.... smiley

    Go ide med at prøve at dække buret til. Det vil jeg prøve smiley Ja har også tænkt på en adfærdskonsulent, men vi har allerede brugt rigtig mange penge på hende (Jeg ved godt at det ikke kan gøres op i penge) Men vi sidder i forvejen rigtig stramt i det med økonomien.... Så det kan under omstændighederne ikke blive lige nu )-; Desværre... Hvad endte du med at gøre med din tidligere hunds problem?

    Kom endelig med flere gode råd smiley


  • #4   11. mar 2010 Hvor er du fra?

  • #5   11. mar 2010 Nu har jeg ikke selv en hund med alenehjemme problemer men vil lige komme med nogle forslag som jeg har læst herinde og som jeg synes lyder gode.

    1:
    Lad ikke hunden have legetøj eller andet den kan bruge tid på. Når en hund er alene skal den helst sove.

    2:
    Gå ikke tur med hunden lige inden den skal være alene, men lav evt, noget hjernetræning. Den skal ikke kun være fysisk træt, men også mentalt.

    3:
    Giv hunden et stykke af dig eller din kæreste som nusseklud. En brugt t-shirt der lugter godt og grundigt af jer.

    Der er sikkert mange mange flere gode råd, men dette var lige dem jeg kunne huske:)

    Held og lykke med det hele:)


  • #6   11. mar 2010 Jamen det hjalp han helt utroligt at få dækket buret til, og så lavede jeg søge øvelser før jeg tog fra ham.
    Jeg ville evt stille buret i gangen eller der hvor døren i bruger er.

    Jeg sagde altid kun farvel (altså ordet) og så gik jeg. når jeg kom hjem, så fik han ikke ros eller "ynk" når buret blev åbnet, ikke før han var 100% rolig.
    Det der sker med ros når en hund som er angst, er at du bekræftiger hunden i at det er ganske frygteligt at være alene.


  • #7   11. mar 2010 Lydersom om jeres vovse lider af seperationsangst. Det er rigtig synd for hunden og jeg ville i jeres tilfælde kontakte en adfærdsbehandler, som kan lave et træningsprogram som passer lige præcis til jeres hund.
    Ja det koster noget, men sådan er det jo. Der kan jo opstå uforudsete udgifter med dyr. Ville ikke eksperimentere med bur osv inden at have haft en ude at vurdere hunden.


  • #8   11. mar 2010 Katrine M: Fra Randers smiley

    Indfør forbud mod dyresex nu:

    Tak fordi at du tog dig tid til at give lidt råd smiley Har også hørt det med at gå tur, så det gør vi altid i hvert fald en halv time før vi skal afsted, så hun har kunne falde ned igen. Nusseklud har hun også. Det med legetøjet har vi også prøvet. Vi har også prøvet det omvendt, altså at tage det fra hende, mens vi var hjemme og så give hende det når hun skulle være alene... Men det har heller ikke hjulpet. Det er som om at hun bliver så angst, så alt omkring hende skal bides og tygges i.. Bare ikke hendes velkendte legetøj ;-(

    Pædagogen: Oki, ja prøver at stille det i gangen imorgen så hun kan se døren. Jeg prøver også at lade være med at snakke for meget med hende når jeg kommer hjem. (Men må nok indrømme at det er meget meget svært for mig..) Vi bor i lejlighed og kan hører hende hyle så snart jeg kommer ind i lejlighedskomplekset... Så skynder mig op til hende, og så står hun der og græder ;-(


  • #9   12. mar 2010 Hvis man skal følge de råd som Roger Abrantes har skrevet: Hunden alene hjemem" skal man f.eks lærer den at være i sin kurv eller i dit tilfælde sit bur.

    Man starter så med efter den har lært at være i kurven at gå ud af værelset, lægge en godbid ved hoveddøren og gå tilbage til hunden INDEN den hyler.
    Det er vigtigt at du roser hunden INDEN den begynder at hyle for som en anden skriver, hvis du får givet godibid/ roser mens den hyle, roser du desværre en forkert adfærd.

    Jeg har selv en internat hund, som havde separations angst da vi fik hende.
    Hun hylede, tissede, og splittede alting ad når hun var efterladt alene.
    Man er nød til at træne "alene hjemme" i små bidder, som f.eks ved at hente posten mens man får hund op i kurv / bur og siger "farvel" så den lære at "farvel" betyder: Jeg kommer tilbage lige om lidt.

    Det tager rigtig laaaaang tid men kan godt lade sig gøre....
    Min internat hund kan i hvert fald godt være alene hjemem nu uden at splitte det hele ad, og hun har helle ikke tisset eller lagt andre visit kort når vi går fra hende mere.




  • #10   12. mar 2010 Nå okay, så kommer jeg ikke lige forbi og hjælper jer. Det er lidt langt.

  • #11   12. mar 2010 Ved godt det ikke er helt det samme, men da Pluto skulle være alene hjemme til at starte med, løb han med ud til døren hver gang jeg gik og kunne slet ikke forstå han ikke skulle med, jeg gjorde det, jeg åbnede og lukkede døren en masse gange, gik ud og ind, ud og ind osv. bare lynhurtigt og ignorede ham fuldstændigt, tilsidst gad han ikke reagere på det og gik ind og lagde sig, måske i kan prøve det lidt smiley
    Og så på med noget musik smiley


  • #12   12. mar 2010 jeg kender flere som har haft liggende problemer med deres hunde, men øvelser som er rigtig gode er dem som Wendy Jean B beskriver.

    Det gør nemlig at hunden bliver glad og tryk ved sit kurv/bur. og lære at man kommer igen.


  • #13   12. mar 2010 Nina P: Hun hyler bare konstant og er jo nød til at gå ind til hende før eller siden? Roser hende heller ikke, men kommer nok til at hilse på hende, hvilket jeg ikke burde... Ved det smiley

    Lonny S: Jep hun har også en nusseklud i form af en af vores t-shrits...

    Wendy: Det vil vi prøve smiley Dejligt at der findes noget, som vi faktisk ikke har afprøvet smiley Og at det burde kunne lade sig gøre... Men nøøøøj det er hårdt at komme hjem til en lejlighed, som er splittet ad hver gang man lader hende være alene,....

    Katrine M: Er du adfærdskonsulent? smiley

    Joan Ø: Det skader jo aldrig at prøve smiley Hun følger nemlig også med os derud (Hvis hun altså ikke er i bur) Det er faktisk så slemt at hvis jeg bare løber ned med skraldet så tisser hun på gulvet (Og ellers er hun renlig)

    Anja: Jep vi må i gang med den øverlse smiley



  • #14   12. mar 2010 Ja, det er jeg. Men rådgiver ikke uden at have set hund + ejer. Så derfor kommer jeg ikke med noget indlæg her.

  • #15   12. mar 2010 Natasja M
    Du skal jo starte i det små.
    Altså når du skal ud med skrald f.eks kan du kun tillade dig at få hund og i kurv sig farvel gå ud af døren og direkte ind igen som om du var væk meget lang tid.
    Ros hunden og giv godbid og få hunden til at "falde ned igen"
    Så prøver du igen og igen og igen og igen.
    Du må ikke gå fra hunden før den laver "første trin" rigtig 5 ud af 8 gange.

    Alt træning tager lang tid men kan godt trænes væk.
    Og ja sukker højt er lidt træls at komme hjem til væltede planter, toilet ruller ud over det hele, ødelagte puder tis puha på gulvet, ved det har prøvet det, og er heldigvis kommet ud på den anden side med et super resultat :o)


  • #16   12. mar 2010 Wendy: Ja det ved jeg. Vi får hende også passet så vidt det er muligt når vi ikke er hjemme, men det er jo ikke altid det kan lade sig gøre. (Og så kan vi øve med hende når vi er hjemme)



  • #17   12. mar 2010 Wendy: Lige et spørgsmål til øvelsen. Godbiden som jeg skal ligge ved døren er det meningen at hun skal ud og spise den inden jeg kommer ind eller hvordan? (Kan godt være jeg spørger lidt dumt?) Har nemlig afsat weekend til at øve med hende...

  • #18   12. mar 2010 Du siger kurv
    Hun går i kurven
    Du siger dygtig
    Du giver hende en godbid
    Nu skal hun så blive i kurven
    Du går kun så langt væk at hun stadig bliver i kurven!
    Du smider en godbid og venter så, så længe du kan (ikke for længe, det er bedre at det er en succes end en fiasko!),
    Du går tilbage til hunden og siger så søge og peger mod godbidden, har skal hun ikke have ros.

    Meningen er jo så at du med tiden kan gå ud af døren og vente lidt inden du går ind. uden at hunden forlader kurven

    Sådan har jeg forstået det. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl smiley


  • #19   13. mar 2010 Præcis som Anja skriver :o)

    Når jeg går smider jeg f.eks en masse kiks eller små tygge pinde ved hoveddøren, så hunden IKKE forbinder hoveddøren med noget DÅRLIGT..

    Bare husk at gå langsomt fremad mht. afstand mellem dig selv og hunden når du går fra kurven i starten...
    Hellere gå LANGSOMT frem og opnå succes HVER gang end have 3 dårlig forsøg i træk.
    Hvis hunden laver "fejl" eller hyler er du gået for langt væk fra hunden og så skal du "starte forfra" med at kortere afstand så hunde IKKE hyler når du begynder at øge afstand til kurven...


  • #20   13. mar 2010 MHT: kurv / bur træning.
    Hvis du har trænet med target før kan du med fordel lærer hunden at gå i kurv / bur med taget først og så fjerne target når hunden er rigtig dygtig.. :o)

    Men i starten er det nok at hunden f.eks sætter en pote ind i kurv/bur det øver du så 10x
    2) så skal den have 2 poter op i kurv/bur, det øver du så også 10 x
    3) Så skal hund helt op i kurv

    Du skal hele tiden forestille dig du træner som i en trappe... du må IKKE gå et trin opad før hunden har 80% succes.
    Dvs den skal altid have 3 ud af 5 rigtige inden du må sætte kravet op i din træning.

    Men ja godbidder skal ligge ved døren eller i nærheden af døren så hunden lærer at forbinde døren med noget lækkert.


Kommentér på:
Alene hjemmeproblemer (Laaaangt ;-)

Annonce