4.697 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Øjenfarve Øjenfarve

Kom til at tænke på, hvordan det kan være at nogle få hunde (huskyer primært, tror jeg) - og mennesker for den sags skyld- kan have to vidt forskellige øjenfarver?

Nogle der ved det? - Kan ikke finde svaret i mine biologibøger, og har prøvet at gennemskue det hele aftenen i går, men uden held...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øjenfarve
  • #1   16. mar 2010 Aussier har det osse af og til... Uden at være vildt klog på området, så tror jeg det handler om pigment (eller mangel på samme). Ved heste har jeg i hvert fald set at blå øjne oftest forekommer på heste med meget hvidt i hovedet. Et enkelt blåt øje, har jeg oftest set ved brogede heste hvor det hvide er placeret mere i den side af hovedet hvor det blå øje er. Måske noget lignende kan gøre sig gældende ved hunde?

• #2   16. mar 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

Hmmm, det lyder umiddelbart fornuftigt, men hvad så med mennesker??? - De har sjældent en hvid blis i hovedet;-)

-Snakkede desuden med en kollega igår, som meget skråsikkert påstod, at hos mennesker, der havde et blåt og et brunt øje, kunne han/hun gå med klap for det blå øje, som så ville blive brunt med tiden... Synes det lyder vældigt uvidenskabeligt, og som en vandrehistorie, men hvad ved jeg....

• #3   16. mar 2010 Jeg nægter godt nok at tro at man på den måde lige an "trylle" sit blå øje brunt hehe...

Jeg ved som sagt ikke om det er sådan -bare en tanke. Men er da spændt på at følge med når "eksperterne" logger på HG engang:o)

• #4   16. mar 2010 Tror nu den er god nok den med at øjnene bliver tryllet til en anden farve (dog ikke på en "hokus-pokus-måde") - Så vidt jeg ved er nyfødte - hunde såvel som mennesker født med blå øjne???

• #5   16. mar 2010 Jo jo, jeg er helt med på at hvalpe-øjne er blå. Men de er jo ikke blå på samme måde som f.eks. Gaia's øjne;o)

Det var nu mere det der med at ændre blå øjne til brune ved at gå med klap jeg ikke tror på;o)

• #6   16. mar 2010 Det er yderst sjældent, at mennesket har to øjenfarver. Øjenfarven skabes af iris, som er den membranlignende hinde med hul i midten, der adskiller øjets forreste og bageste kammer. Hvis iris har meget pigment, er øjnene brune, har den lidt pigment, er øjnene blå. Nyere forskning har vist, at den genetik, der ligger til grund for vores øjenfarve, er langt mere kompliceret end først antaget. Tidligere antog man, at to gener kodede for, om øjenfarven skulle være brun eller blå. Man ved nu, at en hel stribe gener er med til at regulere eller bestemme pigmentindholdet i iris. Hvis nogle af disse gener ændrer sig tidligt i fostertilstanden, fx ved at der opstår en mutation, kan øjenfarven ende med at blive en anden end den oprindelige. Dermed kan et gen, som koder for fx blå øjenfarve, pludselig “trænge igennem” hos et individ, der egentlig var genetisk bestemt til at have brune øjne. Da denne genetiske forandring sker efter de første celledelinger, vil kun en del af organismens celler få denne ændrede genotype. Og da dette vedrører netop gener, som koder for øjenfarve, bliver resultatet to forskellige farvede øjne – en tilstand, som kaldes heterokromia iridium.

• #7   16. mar 2010 Det med pigmenten passer ikke på huskies. De har jo som regel en helt ensartet maske, og er ikke mørkere i den side hvor det brune øje er - fx. Det er også tit meget mørke huskies (sort/hvid) der har blå øjne. Og min gamle helt hvide husky, havde helt mørkebrune øjne smiley

• #8   16. mar 2010 Hm.. det passer heller ikke på aussierne -det med pigmentet,
    Min datter har en hanhund med ét blåt og ét brunt øje.
    Han har meget hvidt i den ene halvdel af hovedet(er ikke fejlfarvet), men det blå øje er i hans sorte side.

• #9   16. mar 2010 Øjenfarve er et resultat af både genetik som også påvirker pelsfarven - og der ud over er der gener som kun påvirker øjenfarve.

Hos huskien er blå øjne ofte et resultat af netop de gener der kun påvirker øjet - og derfor kan en sort husky have isblå øjne..

Jeg mener engang at have læst at lyse øjne er dominant... Skal gerne kigge efter igen..

• #11   16. mar 2010 Grand danois ses også som 2 farvet (øjne)

Kommentér på:
Øjenfarve

Annonce