543 visninger
|
Oprettet:
weightpull ??! {{forumTopicSubject}}
Heej :))
Jeg har tænkt på hvorfor nogle mennesker sys at denne "sport" er sjov ?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Det er en træning som så meget andet.
Hvis det gøres under ordnede forhold, så er det såmænd en fin træning for hundene.
Mange har et steotyp billede af en "kamphund" og en stor bodybuilder, når man taler om weightpull, men det er faktisk en ting alle hunde kan være med til, og hvis man tager hensyn til hundens alder og udvikling, så er det heller ikke noget der skader hunden, mere end andet.
Weightpull siger ikke mig noget, men syntes det er bedre at folk træner det med deres hunde, end slet ikke at træne.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Svar: 45
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Det er altså ikke kun Brian Typer med deres kamphunde, som deltager i disse ting.
Der er også mange spidshunde som nyder det.
Og da der er vægtklasser, kan alle hunde være med.
Man må acceptere at ikke alle folk er ens. Det er ikke alle der vil have en chihuahua og det er ikke alle der vil have en amstaff. Det er ikke alle der gider alm. lydighedstræning, eller gider brugsarbejde. Alle vælger hund og holder hund, ud fra forskellige personlige forudsætninger. Og jeg syntes man må respektere det.
Det eneste jeg syntes skal være fælles for alle hunde ejere er, at man ikke skal være til gene for andre.
Om man dyrker alm lydigheds træning, aguilty, spor, jagt eller andet, syntes jeg er lige meget. Hvis hund og ejer blot har det godt med det de laver.
Weightpull har mange fordomme de skal kæmpe imod, men folk bliver heldigvis mere og mere oplyste, og får øjnene op for, at det er en mulighed for at aktivere sin hund, uanset om det er en amstaff, husky eller fransk bulldog man har.
Mange af dem som har flest/størst fordomme mod en ting som weightpull, har aldrig selv været til sådan et stæve/træning.
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Svar: 45
mar 2005
Følger: 53 Følgere: 53 Hunde: 3 Emner: 133 Svar: 615
nov 2005
Følger: 60 Følgere: 60 Hunde: 6 Emner: 102 Svar: 1.904
hvis vi nu tager EWPL (European Weight Pull League)
der er aldren på dem som konkuraer fra 18 til 49 år og det er ikke kun 1 person som er oppe over de 40 år nej faktisk en del vil syde på gennemsnits aldren er mellem 30 og 35 år (nok ikke mange 49 år som stadig er brianer men hvad ved jeg)
det er ca 50/50 med kvinder og mænd
der er mange racer som deltager bla JRT, kinisisk hårløs,chihuahua, shih tzu, dværgpinscher , boxer,dalmantiner, lab, dobberman, schæfer, GD (det kan jeg godt se er de der farlige kamphunde)
men jo selvfølig deltager der også kamphunde og ja der deltager også de der brian typer, men langt de fleste som deltager er seriøse og ansvars fulde hunde folk, mange af dem er folk som også laver den del anden form for træning med deres hunde, men som bare syntes WP er en god form for træning som de og deres hund får en del ud af...
jeg træner feks også lydighed, brugs arb (IPO,PH,SchH,PP) ud over det leger jeg også med Schweiss spor når tiden er til det og før i tid trænede jeg også agillity men det stoppede jeg med for en del år siden...
men ja weightpull har ikke et disideret brugbart formål som feks lydighed eller mark prøver har men det har agillity,dogdancing,rally o osv osv heller ikke så det kommer vel an på hvad man falder for, det vigtigste er vel bare at man laver noget med sin hund og at man får en masse gode og positive oplevelser sammen hund og føre ikke ?? og det kan man få ved bla weightpull ...
man ja det er jo lige så mange meninger om hvad der er godt/sjovt at træne med sin hund som der er hunde mennesker, kan bare ikke forstå at nogle folk skal have negative fordomme om en ting hvis de ikke selv har set og oplevet det på deres egen hånd først..
men der skal jo heldigvis være plads til os alle og mig som feks også syntes om weightpull lige som så mange andre ting..
weightpull ??!