2.728 visninger
|
Oprettet:
Udstationering- kender i nogen? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen herinde som kender til kenneler som udstationere hunde?
nov 2006
Følger: 51 Følgere: 52 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.196
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 976 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 245 Svar: 9.465
aug 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 47
nov 2006
Følger: 51 Følgere: 52 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.196
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 976 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 245 Svar: 9.465
aug 2007
Jeg går meget op i træning, trænede meget med min boxer pige, og gik på udstillinger.
Det betyder ikke noget med køn, da det vigtigste for mig er at vi matcher.
Vi bor i lejlighed til det rette hus viser sig, hvor vi kan slå os ned.
aug 2007
Nu er det boxere og schæfere jeg har gjort meget i, men vil gerne have en mindre hund.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.015
aug 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 7 Emner: 19 Svar: 322
Læs mere på min hjemmeside: www.rieckholm.dk
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.201
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.682
Selføllig bliver der lavet en kontrakt, men det er opdrætter der bestemmer hvad der¨skal stå i denne, da det stadig er opdrætterens hund, og denne vil ha en super hund ud af netop den hvalp, som vil blive udstationæret..
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.513
Forstår ikke rigtig det der udstationering, eller jo fra opdrætters side af, men ikke tager...:-))
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Jeg ser det som en stor fordel, i og med at du får en hund af super kvalitet oftest. Der er jo en grund til at opdrætteren gerne vil "beholde" den.
jul 2007
Jamen hvorfor så ikke lede efter en super hund? Hvis man gerne vil have en "super" hund, må det jo være fordi, man gerne vil udstille osv. Og er det så ikke bedre selv at eje hunden, og selv kunne tage diverse valg? Som sagt kan jeg sagtens se fordelen for opdrætter. Man har en super hund at udstille og avle på, men den kræver ingen plads, da den bor andensteds. Jeg ville synes det ville være fuldstændig uhørt, at en hund der bor hos mig og lever hos mig, skal bestemmes over af en anden. Hvad nu hvis man ikke synes opdrætter beslutning, omkring hanhund, udstillinger osv. ikke er det rigtige valg. Har man så noget at skulle have sagt?:-)
dec 2006
Mange opdrættere beholder ofte den bedste i kuldet selv.
Som jeg har forstået det, er det som oftest et samarbejde mellem opdrætter og værten. Jeg tvivler på at opdrætter vælger en, de ikke kender lidt til.
Jeg tror heller ikke, at man er fuldstændig magtesløs, men selv må bestemme hvornår man eks. skal på udstilling.
jul 2007
Hvad vil der ske, hvis man er ude og gå med sin udstationeret hund, man møder en anden hund, de leger og pludseligt går det galt. Avlshunden skal syes og har derefter ar. Hvordan står tager så??
feb 2006
Dem vi udstationer til, er oftest nogen der gerne vil igang med at opdrætter og gerne vil starte op med en hund af god kvalitet - de får jo netop den hund som opdrætteren selv ville have beholdt, hvis denne havde tid og plads. De ønsker en tæt kontakt og guide fra opdrætteren, så de har mulighed for at lære fra en der har prøvet dette tidliger.
hos os må de tage på de udstillinger de lyster og ellers brugen hunden til de det har lyst til, så længe hunden ikke tager skade. Det er visse udstillinger vi ønsker den deltager på og så betaler vi.
Lige i dag har jeg fået at vide en min den ene udstationerings tæve har skåret sig på et stykke glas. Familien gør jo som de ellers vil gøre... de køre hunden til dyrlæge og får det syet. Derefter ringer de til mig og fortæller hvad der er sket og så er den ikke længre. Jeg udstationere jo kun til nogen jeg har tillid til og ved vil passe bedst muligt på hunden - men uheld kan ingen holde for. Du skal huske på at det jo er familien som bliver allermest ulykkelige hvis der skulle ske hunden noget alvorligt, så de passer selvfølgelig godt på den.
Hvad er det du ikke regner med, man har at sige som udstationeringsvært?
Hos mig er det altså et samarbejde og ikke et diktatur. Inden udstationeringen bruger jeg rigtig lang tid på at snakke med familien om alle sider af sagen, så har bestemt ikke haft de mindste problemer. Hos os er det også ok at flytte ind i de dage hunden skal føde og man kan kommer lige så ofte og længe man måtte ønske, mens tæven er her. Så vi har haft ejere boende i flere dage.
Jeg står lige for at skulle parre en der bor ved en familie med små børn ... deter føste gang, så jeg er spændt på hvordan deres børn takler det... det bliver bestemt en erfaring jeg tager med mig, når jeg skal vælge den næste familie.
Men du har ret ... man skal bestemt ikke vælge denne løsning, fordi man ønsker en gratis hund - det skal være fordi man mener at man kan få noget ud af dette samarbejde.
aug 2007
Jeg ønsker en god hund og et godt tæt samarbejde med kennelen, så jeg kan lære en masse og føre dette videre til hunden.
Min sidste hund var jeg også meget involveret i kennelen, og på den måde har jeg allerede lært meget.
Men har tænkt over dette som værende en mulighed. Men har ikke besluttet mig for at købe en hund eller prøve det her.
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.733
jul 2007
Patricia:
Uden nogen undertone, men bare ren nysgerrighed. Hvis du ikke føler dig erfaren nok, til at finde en han. Hvorfor så få hvalpe?
Min far har et opdræt med Rhodesian Ridgeback. Og jeg ved med sikkerhed, at hvis en køber fra hans opdræt, henvendte sig, for hjælp til opdræt, hanhund, avl eller andet. Ville han med det samme, hjælpe alt det han kan. Og det er selvom, min far ikke ejer hunden, men solgt som 8 uger.
feb 2006
Desuden så kan du læse alt det du vil, det er ikke det samme som at have en erfaren opdrætter tilstede under fødslen. Der er ikke mange opdrætter der faktisk tager ud til fødsler hos tæver fra deres kennel. Jeg også læst side op og ned - læst fagbøger fra dyrlægestudiet, osv... men jeg har da lært aller mest af min kæreste som har opdrættet mere end 70 kuld.
Ang at du skriver til Patricia, hvorfor få hvalpe, hvis man ikke har erfaring nok til at finde en han ... man kan da godt have lyst og evnen til at passe og præge et kuld hvalpe, efter alle kunstens regler .... men at finde den rette han er altså en videnskab;-) der skal kigges mange generationer tilbage, afkom osv. Helst kan man også ligge inde med noget insider viden, om defekter i visse linier og dem kan du ikke læse dig til og ejerne skilter ikke med det. Og selvfølgelig hjælper vi alle de hvalpekøber der ønsker det - men for nogen er det bare rarest at vi tager os af de første 2 kuld. Nogen synes det kunne være hyggeligt at deres hund fik hvalpe, men de har ikke selv mulighed for at have hvalpene - andre ønsker en hvalp efter deres tæve, men igen har de ikke mulighed for at have hvalpene.
jul 2007
Jeg forstår udemærket din tanke
Jeg skriver også, at jeg ville læse mig til at det teoretiske. Men rigtigt erfaringen, kan man ikke læse sig til. Men som sagt, finder man det rigtige sted at købe hvalp, har man jo en livslang baggrund :-))
Ved min far stadig har kontakt til Hunting Quoir, som er den kennel han købte sin første RR fra, og dennes blodlinier, der stadig florerer.
Hvor lang tid går der, før hunden bliver overdraget til tager, når du udstationere?
Kan godt være jeg er gammeldags, men har det nu bedst med, jeg selv ejer øjestenet. Hvis jeg havde haft købt hund af dig, en rigtig lækker tæve, som jeg gjorde et rigtig godt stykke arbejde med. Ville du så ikke tage imod mig, hvis jeg var tvivlene om første fødsel? Jeg ville godt være klar over, det ville koste mig. Idet jeg jo selv ville eje hunden, og self. ikke så kan få, sådan en ydelse gratis. Men det ville man jo, også med glæde betale, hvis det virkelig er opdrætter, man stræber efter at blive?
Så ja, forstår opdrættere, men ikke tagere :-)))
jul 2007
dec 2006
Mange ting kan du ikke læse dig til angående linier. Der må man alliere sig med erfarne folk, hvilket man naturligvis også kan selvom man ikke køber en udstillingstæve.
For at tage et eksempel, har jeg hørt om en opdrætter der bruger en hund, som har en nyresygdom. Det figurerer ingen steder, men er noget andre, mere garvede opdrættere/udstillere inden for racen ved. Selvfølgelig kan det være løgn, men med hvad jeg ellers kender til opdrætteren, skulle det ikke undre mig..
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.733
feb 2006
For andre er det for at få en super hund at starte deres kennel op på og dermed acceptere de at de to første kuld, går til opdrætteren - tilgengæld får de en færdig avlshund.
Selvfølgelig kommer jeg og hjælper dem der har købt hund hos mig, hvis deres hund skal føde og det gør jeg ganske gratis. Selvfølgelig finder jeg interessante hanhundeemner - men som Louise skriver, så er det ikke så let at finde den rette, som du lister det op .... der er nemlig meget mere end du kan søge dig frem til på nettet. Det gælder også om at have de rette kontakter, så du så de rette oplysninger.
Det at få en udstationeringshund, er jo oftest også begyndelsen på et venskab og hvor værten for mulighed for at komme rigtig tæt på. Uanset hvor meget jeg ligger mig i selen, for at servicere alle mine hvalpekøber, så skal de nu engang dele min tid - hvor imod dem med en udstationerinshund, jo uundværlig står mig endnu mere nør - der ved jeg t det er mig der planlægger sundhedstjek, udstillinger og parringer osv, så hun er i min bevisthed meget mere, end dem der er solgt. Dermed ikke sagt at de ikke kan få at den hjælp de ønsker, for de kan de - men de skal selv komme ind i kampen, for jeg kan ikke gå og rykke alle for at de skal huske de rigtige udstillinger osv.
Udstationering- kender i nogen?