Lømmelalder - Hvor længe? Lømmelalder - Hvor længe?
ja der har sikkert været et hav af den slags tråde, men synes ikke rigtig jeg har kunne finde et svar i nogle andre tråde...
Men mit spørgsmål er, om der er nogle, der ved om der er forskel på, hvor længe en hund er i lømmelalderen afhængig af størrelsen? Altså er lømmelalderen hurtigere overstået, hvis man har en lille hund i forhold til en stor, eller er det bare rent tilfældigt? Og har racen noget med det at gøre?
Jeg har en Norsk Buhund (mellemstor race), som bestemt er blevet teenager, men han er dog ikke så slem, som jeg ellers har hørt, nogle kan være. Så det er egentlig ikke fordi, det generer mig voldsomt meget, jeg er bare nysgerrig efter at vide, om størrelse og race har noget at sige...
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
feb 2006
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Min første hund var i lømmelalderen fra 6-12 måneder gammel og hun var så ekstremt strid, at det næsten ikke kan beskrives og hvor hver dag bare var en kamp. Lia viste derimod stort set ikke tegn på lømmelalder, på nær et par enkelte døve dage.
dec 2009
feb 2006
dec 2009
Ja er godt klar over at det selvfølgelig er meget individuelt, men kunne godt være der var en lille "tommelfingerregel" man kunne gå efter... Men man må vel bare se tiden an og håbe på det bedste...
Julie:
Ja tak jeg er udemærket godt klar over at spidshunde tænker sådan hehe... Han er nu ellers rimelig god til at gøre hvad der bliver sagt normalt.. lige bortset fra nu her i lømmelalderen selvfølgelig... Men vidste godt inden vi fik ham at spidshunde er meget selvstændige hvad det angår...
dec 2009
Tja jeg vil nu hellere have en "døv" hund end en der bider i alt muligt hehe... Men jeg håber da også for jer at det snart går over, for det er da lidt surt i længden...
aug 2008
Med Aqui var jeg så heldig at have en døv hund, en "f*** dig" hund og en destruktiv hund (tapet, karme, briller, sko, bøger, telefon osv.), som så heldigvis blev helt fornuftig igen efter hendes første løbetid, men hendes lømmelalder var en af grundene til at jeg gik efter en hvalp med et blidere temperament den næste gang jeg skulle have hund, hvilket så også gav pote mht. lømmelalderen, men der naturligvis fordele og ulemper ved begge dele.
dec 2009
Hehe ok, altså nu er Balto EKSTREMT rolig af sind... Meget rolig af sin race og af sin alder så jeg kan da håbe på at det også gør at lømmelalderen ikke bliver så voldsom.... men 6 mdr endnu??? Puh det er lang tid og vente på han lærer at høre efter igen hehe....
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
små racer: 5-7 måneders alderen
mellemstore racer: 7-10 måneders alderen
store racer: 10-13 måneders alderen
og så varer det gennemsnitligt i 2-4 måneder
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
dec 2009
Meget rart at vide at det som regel kun tager et par måneder... Så er det nok snart overstået igen
Danielle -:
Ja har også hørt at der kommer en periode mere, men den skulle vist ikke være så slem som den første?!
Ditte
Baltos lømmelalder viser sig i øjeblikket kun ved at han ikke gider gøre som jeg siger, fx sit, dæk, komme når jeg kalder og gå ordentligt på turen... Men som de andre skriver er der åbenbart mange som også bider ting i stykker m.m....
Jeg tror de er lidt mere stressede i lømmelalderen... kan da mærke på Balto at han bliver mere stresset når vi skal gå tur og der er andre hunde og mennesker fx.... Og mht Barrys alder så skriver Danielle jo at der kommer en periode efter de er fyldt et år så passer nok meget godt...
aug 2008
Under lømmelalderen begyndte hun at rive tapet af væggene og bide i karmene når hun var alene hjemme, hun kunne også...selvom vi var hjemme, snige sig ind i et andet værelse og ødelægge hvad hun fandt at løse genstande derinde.
Indkald var en by i Rusland. Det tog engang 2 timer at få fat i hende midt om vinteren udenfor og hvor det kun lykkedes fordi jeg gemte mig bag et træ og sprang på hende da hun løb forbi. Hun stillede spørgsmål ved ALT, sit? dæk? bliv? Naaarjjjj...og stillede sig en enkelt gang op for at råknurre og snerre af mig, fordi hun mente jeg skulle blive i soveværelset og ikke ville have jeg gik ud (det gav balle af format).
Og...hun var fuldstændig ufokuseret og ukoncentreret til hundetræning, hvor hun stort set bare hang i linen og skreg af iver fordi hun ville lege med de andre hunde. Jeg kunne slet ikke få kontakt til hende. Det var så slemt at mange af de andre hundeejere var henne og klappe mig på skulderen efter træning for at trøste og sige at det var flot at jeg blev ved.
Jeg var ny hundeejere og havde ikke hørt om lømmelalderen før, så jeg var helt knust og troede at det var min skyld og havde gjort noget voldsomt forkert - indtil jeg var til et foredrag med Roger Abrantes og klagede min nød til ham. Han klappede mig også på skulderen, men han smilede også og sage de gyldne ord: "Det går over."
Og det gjorde det. Aqui kom i løbetid da hun var 11 måneder gammel og da den var overstået var lømmelalderen det også. Det føltes som et helt mirakel.
Så jeg var meget obs på lømmelalderen da Lia blev en 6-7 måneder gammel, men der var som sagt stort set ingenting.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Og så er hun begyndt at ødelægge ting når hun er alene.
okt 2009
dec 2009
okt 2009
dec 2009
Lømmelalder - Hvor længe?