{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

mishandling {{forumTopicSubject}}

Hejsa! Jeg sidder og skrive engelsk stil og har fået til opgave at skrive om dyremishandling, derfor vil jeg gerne bede om jeres mening om dette;
Hvad er dyremishandling? Er det dyremishandling når man laver forsøg med alverdens make up, parfumer, mediciner mm. på rotter, kaniner og mus? hvad er din mening omkring hanekamp og hundeslagsmål? Er det mishandling at lade dyr være indelukket? (opdræt i burer o.lign)

Håber i vil hjælpe på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mishandling
  • #1   23. apr 2010 De ting du nævner synes jeg er mishandling. I bund og grund synes jeg det er mishandling når man bruger dyr til noget de ikke er skabt til, tvinger dem ud i noget de under normale omstændigheder ikke ville have gjort eller været med til, eller udsætter dem for fysisk smerte. Test på dyr, kampe, slag, sult, vanrøgt osv.

    Det er svært at sætte en grænse for hvornår der er tale om dyremishandling og hvornår der ikke er, fordi det er så flydende et begreb. Det kommer an på hvilke øjne der ser det. Nogle synes f.eks. at kvæler halsbånd er noget fanden har skabt og er mishandling, mens andre mener det er en naturlig del af det at have hund og træne den.

    Indenfor hesteverdenen er der også mange diskussioner omkring hvor grænsen går. Hvor stærkt/skarpt skal et bid være før det er mishandling, hvor hårdt skal man slå før det volder skade og smerte, hvilken stand skal hesten være i før man kan tale om mishandling.

    Så der findes ikke noget klart svar, men en masse meninger ( som egentlig også var det du spurgte efter smiley ) Sorry det blev lidt langt, men synes det er et spændende emne smiley


  • #2   23. apr 2010 Mishandling betyder for mig at dyret lider fysisk eller psykisk overlast som direkte konsekvens af måden dyret holdes eller håndteres på.

    Enhver form for vold - slag / spark etc er mishandling
    isolation er mishandling ( ex hund opbevares i kælderrum uden kontakt til mennesker eller hunde )

    Jeg mener dog også at hvis håndteringen af et dyr gavner mennesket, så er det i orden. Her tænker jeg medicinske forsøg.

    Dyrekampe uanset art er direkte ulækkert og klart mishandling.

    Opdræt i bure er okay for mig så længe dyrets behov tilgodeses så vidt det er muligt.

    Det er vanrøgt hvis et dyr ikke får basale behov dækket.. Foder, vand, ly for vejret, tilses af dyrlæge ved behov.

    Jeg synes at langt de fleste tamfugle holdes i alt for små bure... Om det er mishandling.. Tja.. Fugle skal kunne flyve hvis du spørger mig


  • #3   23. apr 2010 Man kan vel lidt skarpt opridse det sådan at, bruger man dyr til noget som udelukkende er til menneskelig gevinst, så er det mishandling.

    Burhøns: bare for at vi kan få æg.....

    Afklipning af grislingers haler uden bedøvelse: for at landmænd kan spare penge

    Hundekamp: syge menneskers afstumpede behov for at hævde sig og gamble, uden omtanke for dyr.

    Test af makup mm: kun fordi vi ikke selv skal nyde noget.

    opdræt af mink og ræve i bur: Så vi kan klæde os pænt

    osv osv....


  • #4   23. apr 2010 Køer, grise, får så vi kan få mad og tøj ??? Eller hvad

    Holder vi dyr overhoved for andet end menneskelig gevinst.. ?
    jeg har da bestemt ikke hunde fordi de gerne vil bo hos mig..
    Jeg har hunde fordi jeg får noget ud af det = Menneskelig gevinst ??


  • #5   23. apr 2010 Jeg skriver ikke at menneskelig gevinst IKKE er ok, skriver bare at hvis det UDELUKKENDE er det der tages hensyn til.

    Ja høns så vi kan få æg, men de ligger dem jo også selvom de ikke sidder i et bur hele dagen. Og dine hunde har ikke valgt at bo hos dig nej, men du gør vel noget for at pleje deres behov - du har dem vel ikke KUN fordi de skal passe ind i hvad du vil og har lyst til, du tilpasser vel også dit liv efter deres behov, til en vis grad??

    Misforstå mig ikke - men hvis det udelukkende er menneskelig gevinst uden hensynstagen så synes jeg det er synd og unødvendigt - da vi sagtens kan opnå alt det samme og stadig tænke på dyrenes ve og vel.


  • #6   23. apr 2010 Enig med Tina og Alex N

  • #7   23. apr 2010 Verdens bedste vuffer: jeg tror godt jeg ved hvad du mener og er til dels enig med dig, men intet er sort - hvidt. Det var bare det jeg ville pointere.

  • #8   23. apr 2010 Nej det er ikke sort/hvidt - og det er svært at definere hvor grænsen går.
    ét hvert menneske har sin grænse og så længe der findes hundekampe og folk der tæsker deres dyr, i en ene ende af skalaen og veganere som ikke engang vil gå i skindsko i den anden ende - så vil det være en uendelig debat om hvor den grænse er smiley


  • #9   23. apr 2010 Mishandling er det, når et levende væsen udsættes for noget der smertefuldt eller skræmmende.
    Også selvom vi accepterer mishandling i større eller mindre grad, når det tjener et formål, der kommer os selv tilgode!!!!

    Så hvis et dyr føler fysisk smerte eller angst er det mishandling, uanset om vi synes at medicinske forsøg, skarpe bid i munden på heste, lange transporter af slagtedyr, fremprovokerede dyrekampe o.s.v. o.s.v. tjener et godt formål eller ej!!


Kommentér på:
mishandling

Annonce