{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Motion af hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

jeg ville gerne starte lidt debat... mest fordi jeg har opdaget at mange folk her inde både har heste og hunde og man træner unge heste meget forskelligt fra unge hunde og jeg ville gerne høre hvorfor? Ikke så meget anatomisk fordi hunden ikke er udvokset osv, men mere om i gør det fordi i har fået det af vide hos dyrlægen eller om det er opdrætter der har vejledt eller hvorfor? Hvor kommer vejledningen fra....

De unge heste skal gerne gå på fold de første 3 år af deres liv... gerne døgnfold med kuperet terræn... dette gør at hesten selv belaster knoglerne og de bliver dermed stærkere...

Hvalpene må gå små ture i snor? svarende til hvalpens alder i uger = minutter.

Når hestene bliver 2-3 år begynder træningen for alvor... de 2 års løsspringer og de 3 års tilrides... Vi taler altså heste som ikke er fuldt udvokset...

Hvis vi nu tager en stor hund og siger det svarer til at den er 1 år... så sker motionen stadig kontrolleret og agility er stadig fyfy.....

jeg sys bare det er tankevækkende at vejledningen er så forskellig på 2 dyr hvis knogle og led konstruktion er så ens som de rent faktisk er... så jeg ville gerne vide hvor vejledningen om hundene kommer fra?

Hos hestene er det helt klart fordi sådan har man altid gjort.... tendensen er dog også begyndt at være lidt anderledes... men skal man have en unghest til 2 års kåring i dansk Varmblod skal den springe... det ville svare til en stor hvalp på 8-9 måneder!



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motion af hvalp
  • #1   7. maj 2010 Det kommer jo så an på ens indstilling til at starte ungheste. Mine bliver aldrig startet før de er helt færdige og det er de omkring 4 års-alderen (islændere). Jeg kunne aldrig drømme om at starte en hest der ikke var færdigudvokset.

    Og der er stor forskel på at gå i kuperet terræn og så startes rigtigt. Ligesom der er stor forskel på almindelig hvalpeleg/moslen rundt og så lange gåture og gang på trapper



  • #2   7. maj 2010 Jeg gør det ikke..
    Har en plag på knap 2 år.
    Han kan trækkes, løfte hove og læsses, men det er vist også det hele.
    Synes, de skal have lov at være "børn", så han går mest og hygger sig med jævnaldrende.


  • #3   7. maj 2010 Synes også det er forkasteligt den måde man bruger unge heste i dag...

  • #4   7. maj 2010 Man motioner vel heller ikke føl og plage? De motionere vel nærmest sig selv!
    Og det må hundehvalpe og unghunde også gerne.
    Problemerne opstår vel først der, hvor du har dyret for enden af en snor, hvor den risikerer at blive belastet udover det den reelt har kræfter til?


  • #5   7. maj 2010 En hund er jo tidligere færdig med at vokse end en hest er.
    En hest skal jo også bære rundt på mennesker når de bliver tilredt - en hund skal ikke bære på noget.

    Så mon ikke at forskellen ligger deri.


  • #6   7. maj 2010 <i>....man træner unge heste meget forskelligt fra unge hunde og jeg ville gerne høre hvorfor?</i>

    Det er vel ret logisk ... !? Fordi det er meget forskellige dyr.....


  • #7   7. maj 2010 tænker ligesom Smydi... Det er vidt forskellige dyr ? med vidt forskellige knoglestruktur og muskelstruktur ? De er "lavet" til at klare vidt forskellige ting ..

  • #8   7. maj 2010 I min verden , kan de slet ikke sammenlignes.....



  • #9   7. maj 2010 At heste trænes før de er udvokset, skyldes vel mest menneskers utålmodighed. Ved at Lipizzanerhestene ved den spanske rideskole ikke kommer så tideligt i gang.
    Desuden så skal de jo trænes før vi mennesker kan bruge dem og føle vi får noget ud af det - det samm gælder jo ikke hunden , hvor der er mange måder at have et samværd på. Så derfor følger vi deres udvikling mere.


  • #10   7. maj 2010 Sidsel: men havde man ventet til de var 4-5 år, så ville flere have været så færdig i deres udvikling at de kunne holde til det - er sikker på at denne metode har ødelagt heste, der helt sikkert ville kunne havde klaret det, hvis de havde været færdig udviklet,
    Denne teori denne stald har, er jo udelukkende for deres egen skyld - det koster at have de dyre heste stående og de skal hurtigs muligt i gang med træning, så de kan sælges og indbringe penge. Det har ikke været for hestenes skyld


  • #11   7. maj 2010 Mange heste trænes or hårdt, og ja det er for konkurrencens skyld.
    Også for hårdt efter min mening.
    jeg er selv gammel rytter og har oplevet grimme ting, med træning af unghest.
    Men jeg syntes så heller ikke man altid behandler hundene lige godt.
    Uanset hvad er dyrene i menneskenes varetægt på godt og ondt.


  • #12   7. maj 2010 Hmmmm - al respekt for Jeres hesteviden (som jeg også har en del af) - men burde debatten ikke handle om holdningen til træning af hunde ..... ? Det er jo et hundegalleri *smil*

    God weekend.....


Kommentér på:
Motion af hvalp

Annonce