{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.392 visninger | Oprettet:

Søger gode råd om puddel {{forumTopicSubject}}

Jeg er den heldige nye ejer af en 6 år gammel tæve dværgpuddel.. Får hende hjem til pinse. Jeg søger derfor gode råd om pleje af puddel....
Hvad skal jeg specielt huske eller lægge mærke til?
Hvor er der en der kan klippe hende eller lære mig det i Herning eller omegn? Jeg er udlært frisør og mener jeg kan lære selv at klippe hende, men skal jo lære det først.

Skal hun ha' tøj/dækken på om vinteren eller er det synd??

Jeg har for år tilbage haft hund, men aldrig en puddel eller en tæve. Jeg ved at hun er dygtig til at holde sig ren under løbetid, så det ser jeg ikke som et problem. Tænker dog om der er andre ting jeg har "glemt" at få at vide i den forbindelse.. Hun har aldrig haft hvalpe, men er det synd eller for sent at skulle ha' første kuld som 6-årig??

Så mange spørgsmål og tanker gør jeg mig, og har da også søgt på nettet, men synes det er svært at overskue og sortere i relevant information. Jeg ønsker at være så godt klædt på som muligt til min fremtidige rolle som hundeejer/passer... Så derfor denne forespørgsel..

Kom glad med alle dine gode råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger gode råd om puddel
  • #1   11. maj 2010 Jeg har heller aldrig haft puddel, så spørgsmålene omkring pasning af pels og tøj, kan jeg ikke svar på, men med hensyn til hvalpe: Nej, det er ikke synd for hende aldrig at få hvalpe, og Ja, det er for sent at få første kuld nu.

  • #2   11. maj 2010 Der er en hundefrisør i spjald og en imellem skjern og varde. Det bedste er at lade dem gøre det de første par gange og tage ved lære og selv prøve, self invistere i en god hundeklipper. Hvis du vil holde hunden velklippet kan du få hende ordnet/trimmet hver 3-4 mdr.
    Det er bestemt ikke synd at iklæde sin hund et dækken eller en jakke hvis den fryser om vinteren.
    Og ja det er alt for sent at få hvalpe som første kuld på en 6 år gammel hund. Løbetiden varer ca 3 uger og det er fra 7-18 dagen at du skal holde hende fra hanvovser. Hvis uheldet er ude og hun bliver parret kan man få en abortsprøjte som er langt billigere end at opfostre et kuld hvalpe, men man skal ikke bruge den slags med mindre det virkelig er et uheld og man skal altid tænke sig godt om når hunden er i løbetid. Evt kan du få hende steriliseret så du slipper for bekymringen og slipper for risikoen for livmoderkræft.


  • #3   11. maj 2010 http://www.klipogtrim.dk/
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #4   11. maj 2010 Pelsplejen: Jeg synes du skal henvende dig til en lokal uddannet hundefrisør eller pudelopdrætter, og høre om ikke du kan købe dig til et kursus hos denne. Det kan også være pudelklubben afholder sådanne kurser - det kunne jeg faktisk godt forestille mig.. de har i hvert fald haft gang i noget dvd om emnet osv. http://www.pudelklubben.dk/

    Om hun behøver dækken til vinter, synes jeg du skal vente med at se til. De fleste hunde holder fint varmen selv, hvis de bare er i bevægelse. Men står de stille, så kan det være nødvendigt. Vent og se hvordan din hund reagere - og så kunne jeg forestille mig man lige timer klipningen, så hunden ikke klippes mens det er aller mest koldt.

    6 år er lige sent nok til første kuld. Det er ikke synd, og hun bliver ikke mærkelig og hvad der ellers er af rygter om emnet, ved ikke at prøve at have hvalpe.. Der ud over, så ville det jo tage noget tid inden du lærte hende at kende, og der med kunne vurdere om opdræt var en god ide - og så synes jeg personligt vi er i en alder, hvor det er synd at trække et kuld..
    Nyd du hende hellere som det er. Du kan evt. sterilisere, så fjerner du risikoen for en drægtig tæve, falsk drægtighed, livmoderbetændelse og livmoderkræft. Hvis hun forbliver intakt, så vare løbetiden ca. 3 uger. De bløder som regl meget i starten og dette ebber så ud midt i perioden (Og det er netop når det ebber ud - der er størst risiko for hun tager imod hanhunde).

    Tillykke med den nye hund smiley


  • #5   11. maj 2010 Tak for alle kommentarer og gode råd... Jeg suger til mig...

    Mht. hvalpe: Det er nu ikke fordi jeg påtænker at jeg vil ha' hvalpe på hende. Det var mere for at høre om det var synd at snyde hende for den oplevelse.

    Jeg påtænker heller ikke at starte ud med at klippe hende selv, det var mere tiltænkt på sigt. Kan jo godt se økonomien i selv at kunne.


  • #6   11. maj 2010 Du skal først og fremmest sørge for at have nogle gode redskaber til at børste hende med en god børste og en kam så du kan se om den er redt ordentlig igennem, og hvis du finder på at vaske den er det vigtig at du har redt pelsen ud først, da den ellers vil filtre meget bagefter. så er det vigtig du har en pian en stum tang til at plukke hår ud af ørerne med, og en negleklipper og evt. noget negle stop, hvis du skulle være uheldig at klippe for lang så du har noget til at stoppe blødningen med.
    Og ja så syntes jeg det er fors sent at få hvalpe , når hun ikke har haft det før. Held og lykke med det hele.


Kommentér på:
Søger gode råd om puddel

Annonce