{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

for fed hund - foder mængde osv ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg blev lykkelig ejer af en sheltie/shetland sheepdog igår, en han på 3,5 år. Skøn hund - men han er desværre ret tyk, eller som forrig udstilling fortalte - "en smule fedladen".

Han vejer 9,5 kg og han burde veje iflg. racebeskrivelsen 6-7 kg.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget han bør fodres, skal jeg beregne fodermængde ud fra hans nuværende vægt eller den vægt han bør veje ?

Han skal til doktor dyr imorgen og have vacc, hvis de har tid, men det er lige tidligt nok til at slå på tråden til doktor dyr for at udspørge om det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  for fed hund - foder mængde osv ?
  • #1   16. maj 2010 Du bør beregne ud fra den vægt han bør veje, og så trækker jeg lidt fra den mængde og erstatter med grønsager. Derudover husk motion.

• #2   16. maj 2010 tak for dit svar.

Hvor mange gram foder vil du mene han skal have ?
    Jeg er lidt i tvivl om jeg beregner det rigtigt.

• #4   16. maj 2010 Husk og trække evt godbider fra, de feder oftes ret meget.

• #5   16. maj 2010 Chine. det kan faktisk også være svært at få hunden til at tabe sig til den ønskede vægt på et lightfoder, da det mere et et vedligholdelsesfoder når er beder når hunden skal blive på sin vægt og ikke på tage på. Det er lettere at købe et diæt produkt hos dyrlægen og så gå på light bagefter. Men det ved du sikkert alt om :O)

• #6   16. maj 2010 kæft en sprogspasser. som er bedre at bruge når hunden skal blive på sin vægt. he he

• #7   16. maj 2010 Okay keder ikke lige det produkt. Hmm jo en time mere på øjet kunne have været lækkert og evt en hel nattesøvn ( har jo lille william på 3 mdr som kræver mad om natten) Og ja storebror vækkede os ved 7 tiden da de så politibil på motorvejen som ligger i "vores baghave". Min mand hørte et uheld i morges som han løb ud til

• #8   16. maj 2010 arghh han er skam sød nok lillemanden. har dog fået en tendens med at være pæn vågen kl 4 og en time frem. GAB

Mht uheldet var de ikke kommet som sådan til skade. et ungt par. Dennis sagde han virkede lidt påvirket men det var kvinden der kørte. D tror hun var faldet i søvn. ud i rabatten og så har hun hevet bilen i kontrakt og smasket direkte ind i autoværnet og væltet rundt. Bilen var helt smadret og manden havde slået hovedet ind i runden. Der gik sgu 15 min før ambulancen var der og det er ikke en gang 5 min derfra det skete. Godt de ikke behøvede akut hjælp

• #9   16. maj 2010 kontra..... kæft det køre i dag

• #10   16. maj 2010 uha ja godt der ikke skete noget. tror også at hende her vågnede da hun kørte på striberne og så lavet den fejl at man hiver bilen i kontra og så går det galt, især når der er fugtigt. politiet mente også at dækkene var for brede på bilen og at forsikringen evt ikke ville dække. Og så må vi da håbe hun ikke også havde drukket smiley

• #11   16. maj 2010 Heidi - Jeg bruger også sjældent mængdebeskrivelsen på posen, det vigtigste er at kigge på sin hund. ser den tilpas ud i størrelse, energiniveau, pelstilstand osv så får den en passende mængde. bliver den tykkere, får den for meget. bliver den tyndere, får den for lidt (eller tilpas i forhold til at den skal tabe sig...)

men ligesom med mennesker er det selvf ikke sundt hvis den taber sig alt for hurtigt. og måske vil det også blive svært at opbygge et godt forhold til din nye hund hvis den konstant er sulten fordi den får for lidt mad. så et godt foder med et lavt kalorieindhold vil nok være en god ide. det kan være at der er noget i det mærke du allerede fodrer med? ellers snak med dyrlægen...

• #13   16. maj 2010 Mange tak for jeres mange svar (og sikke grumt at vågne op til et uheld, jeg håber de involverede kommer sig).

Jeg har fået noget foder med til ham fra ham der havde ham før, det var et sted ala noget hunde videreformidling. Jeg satser på at ringe til ham her sen middag og høre nærmere om, hvad han giver ham normalt.

Indtil videre har jeg givet ham ca. 25 g og har så planer om at give ham 25 g mere i aften, men er så bange for det er for lidt ? (det virker jo af ingenting)

Men ringer til ham der havde ham før, engang i eftermiddag, han arbejdede vist nat - men det bare lidt uheldigt hvis stakkels vuf er sulten indtil da. Derfor denne tråd, da jeg godt nok fik et par grå hår imorges over om han nu fik nok.

Jeg kender ikke så godt til foderet, det et tysk foder der hedder (i udtale) 'boss'. og jeg fik det i en bærepose. Vi havde ellers en laaang snak over en kop kaffe og det hele, men glemte simpelthen at spørge om hvor meget han skulle have *doh*

Jeg skal over på et andet foder, er der nogle her der ved hvad er godt til en Sheltie ? Jeg tænker især her på al det pels, pt. syntes jeg godt at man kan se det hedder en SHEEP dog pt. for det er virkelig en stor uldklump. Men han sagde også forrig ejer havde givet ham nettomad og dåseguf, så var det nok lidt for meget en hyggehund med dertil af bordets glæder, så det betyder ikke nødvendigvis nuværende foder er skidt.

Jeg overvejer Royal Canin Light til op til 10 kg hund - men ved ikke om nogle har erfaringer med det ? Om en hund kan tabe sig på det ?

Han kommer til doktor dyr imorgen - satser på jeg kan kapre en tid, men jeg er også lidt bange for bare at være helt naiv og falde i "vi har hills og intet andet vil fungere for din hund" - fælden, det sælger de nemlig og min søster der sådan pt. er den nærmeste relation der går virkelig op i sin hund, siger at det har hun ikke de bedste erfaringer med netop dette.
    Så er lidt splittet, for som hundeejer vil man jo kun det bedste.

• #14   16. maj 2010 Min mors hunde Cocker spaniel bliver fodret med Light.
    Og den ene tabte sig hurtigt men det gjorde den anden ikke.
    Men nu holder det vægten der hvor den skal være.

Også træner vi kun med kylling.

Det guf man kan købe som hedder Frolic erstatter vi med et produkt som de har i maxi zoo og er med kylling. Kan ikke lige huske hvad det hedder.

• #15   16. maj 2010 Hvis hunden er glad for sit foder, kan du også bruge det som godbidder.

• #16   16. maj 2010 mht godt foder til sheltier - så prøv at se om du kan melde dig ind i en sheltie-gruppe herinde. der må være folk der har erfaring med det.

Kommentér på:
for fed hund - foder mængde osv ?

Annonce