1.212 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Førstehjælp til hunde Førstehjælp til hunde

Ja nu kommer verdens dummeste spørgsmål. smiley

Findes der et førstehjælpskursus til hunde.. ?

nu er jeg en af dem der lige har taget et længerevarende førstehjælpskursus til at kunne hjælpe mennesker.. men hvad med hunde..

Fx. kan en hund jo ligeså vel blive forgiftet som et menneske..
et menneske kommer til lægen
Men hvad man kan gøre FØR man når op til lægen med mennesker kan man jo læres..
Men hvad så med hunde?? Hvad kan man gøre med dem før de når op til dyrelægen..

Ved godt det er det mest underlige spørgsmål, har bare siddet og tænkt på det lidt og følt mig lidt dum smiley

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Førstehjælp til hunde
  • #1   10. jun 2010 Ind i mellem kommer der dyrlæger på besøg til et krusus om førstehjælp i de forskellige hundekredse. Hvis du går til træning med din hund, kan du spørge din træner / et bestyrelsmedlem om de kunne få en dyrlæge ud og holde et fordrag/ kursus i førstehjælp.
    Min mand har fex. været i den kreds jeg træner i, hvor han fortalte hvad man kunne gøre i forskellige situationer, hvor hunden havde brug for hjælp inden man nåede hen til dyrlægen.

• #2   10. jun 2010 Tak for svar Lea smiley

Nu går jeg ikke til hundetræning med mine hunde, men tror du at man kan tage sådan et kursus ligesom man kan tage førstehjælpskursus til mennesker hos Dansk Røde Kors osv.. ?

• #4   10. jun 2010 Nej. der findes ingen kursuser i førstehjælp til hunde ( ikke det jeg ved noget om ). Det er såment heller ikke så pokkers meget du kan gøre for at hjælpe din hund. Ved forgiftning, skal hunden enten have et brækmiddel, en modgift eller ligges på drop.
    Mon ikke at du kan bruge noget af det du har lært på din førstehjælpskursus til også at være behjælplig hvis en hund skulle komme til skade ?

• #5   10. jun 2010 Førstehjælpskasse til hunde.. se sådan en kunne jeg godt bruge..:)
    Det vil jeg lige finde ud af hvor jeg kan købe..

Jo jeg har jo lært en del på kurset, om mennesker..
    Men så snart der er noget med mine dyr så er det telefonen der bliver taget fat i og dyrelægen bliver ringet op.
    Jeg synes det er irreterende at jeg går og føler mig usikker og magtesløs at jeg ikke selv kan gøre noget hvis der en dag skulle ske et eller andet..

• #6   10. jun 2010 Miss. Når du kan førstehjælp på menneker, så kan du også på dyr, forskellen er ikke ret stor da det kun er kroppen "så at sige".
    Det du mest har brug for at vide er at sørge for frie luftveje hvis hunden sluger noget, også mund til snude, hjertemassage og tryk-forbinding/er.
    Ellers prøv at ring til Falck de burde kunne fortælle dig hvor du kan finde et kursus sted, det vidste de ihvertfald for nogle år siden *Ss*..

• #7   10. jun 2010 Ups..sorry Miss. manglede at skrive at det kun var kroppens form der var forskel på. ;o)

Lea, de kurser findes skam, det ved jeg, jeg har selv gennemgået et men det ligger lang tid tilbage og stedet eksistere desv.ikke mere.. :o)

• #8   10. jun 2010 chiki: alt det du nævner kan jeg på mennesker..
    men jeg ved sådan set ikke hvor hjertet sidder på hunden i tilfælde af der skulle være brug for hjertemassage.. eller hvordan man skaber frie luftveje på en hund..

der kursus du tog, havde det nogen tilknytning til falck eller?

så var mit spørgsmål måske ikke så dumt alligevel.. hihi smiley

• #9   10. jun 2010 Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar ;o))

Jeg fik kurset gennem et dyrehospital jeg arbejdede på dengang og det var dyrlæger som underviste, jeg mener bare at jeg har set Falck nævne det på et tidspunkt, men jeg er ikke sikker.

Hundens hjerte sidder lige bag venstre forben, med luftvejene åbner man munden og ser om man kan fjerne det der stopper, kan man ikke det så ta hunden om livet med hovedet nedaf og ryst eller brug Heimlich manøvren stadig med hovedet nedaf.. self..afhængig af str. er hunden for stor så brug ryglænet på en stol/sofa, en skulder, what ever, bare så man benytte tyngdekraften til at få genstanden ud el.udaf, er det helt umuligt bruges mund til snude indtil en dyrlæge kan ta over.

Du kan hvis der sker noget og DU er den eneste som kan hjælpe, ligesom med mennesker, det lover jeg dig.. :o)

• #10   10. jun 2010 Chiki: tak for at du lige fortalte mig disse ting smiley jeg vidste ikke hvor hundens hjerte sad. smiley så tak for det..

Jeg vil prøve at undersøge om jeg kan få et kursus et eller andet sted ihvertfald.. smiley nu ved jeg da at det ikke er helt umuligt..

• #11   10. jun 2010 Jeg har lige prøvet at google emnet og der er faktisk flere steder end jeg troede der har kurser.
    F.eks. www..firstaid-redliv.dk/Hund pdf
    det er ved Faxe, men du kan jo selv prøve at se om der er et sted tættere på hvor du bor..
    Held og lykke *Ss*

• #12   10. jun 2010 DKK holder ind imellem 1 hjælp til hunde.
    Jeg var på kursus i efteråret og har faktisk haft brug for det flere gange her i vinters, da mine hanhunde forsøgte at tage livet af hindanden.

Den ene gang kunne jeg så oven i købet undervise vagtdyrlægen i hvordan man løfter en voldsomt skadet hund smiley

• #13   24. sep 2013 Det er svært for private at finde undervisning i førstehjælp til hunde. Det er tæt på teknikkerne til mennesker, men der er også forskelle.

Hvis det stadig har nogen interesse, så afholder jeg kurser i førstehjælp til hunde.

www.caninefirstaid.dk

Kommentér på:
Førstehjælp til hunde

Annonce