{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

Dominas og lederskab. {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lidt større emne som jeg syntes kunne være sjovt at diskutere, nemlig lederskab og dominans i flokken. Men for at tage diskutionen ordentligt, er man nød til at læse artiklen i det link jeg vedlægger. Den første biolog, der har studeret ulves adfærd, på en fri ulveflok.
Under min uddannelse som hunde adfærdsbehandler, er dette en af de områder der han interresseret mig mest, fordi det er totalt misforstået af mange.
Så læs artiklen, og lad mig høre jeres mening.

(link fjernet)

Vælg artiklen der hedder: Alpha status, dominance and devision of labor in wolf packs.

Tag tiden til at læse den, den er ekstrem lærerig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dominas og lederskab.
  • #1   18. apr 2006 Øv er en skovl til engelsk :o(

• #2   18. apr 2006 Det var virkelig ærgeligt, for man får øjnene op for mange ting i den artikkel.
    Det er ikke nemt at forklare hvad den handler om, men måske kan du få en eller anden til at oversætte den for dig, jeg lover den er det værd.

• #3   18. apr 2006 du ku da godt have oversat den *LOL*..Interessant, men noooget lang, som jeg forstår hovedtrækkende i den, består flokken ikke kun af en alfa og dens undersåtter; men af en alfa han og en alfahun...Jeg har nu altid hørt, at hanhunde vil forsøge at dominere hannen "faderen" i flokken, men ifølge artiklen skal den også dominere hunnen "moderen"??Er det korrekt? Vi har en hanhund, han forsøger at dominere os begge, men er noget mere fysisk voldsom med min mand - jeg anvender kvindelist og tænker det mere som psykisk..Afvisninger i stedet for rå muskel kamp osv...men jeg ved ikke hvordan andre har det, vores hund har ligestor respekt for min mand og jeg, men er det ikke også racebestemt hvor dominerende de er??

• #4   18. apr 2006 Det som artiklen metop handler om, er at der næsten aldrig er noget der ligner dominans i en ulve folk, imodsætningen til hvad man har troet i mange år. Man har lagt meget vægt på dominans og lederskab tidligere, når man skulle opdrage sine hunde, men de opservationer man har baseret det på, kommer fra ulveflokke i fangeskab, hvilket er noget helt helt andet, end en ulveflok i det fri.
    Hvis det har nogen interresse, kan man købe et lille hæfte, som opsumerer alle de nye studier af dette emne, det er utrolig facinerende at læse. Det er skrevet af Barry Eaton, og hedder Dominans, Fackt or Fiction og kan købes på Amazon.com eller Canis.no
    Mange af de ting, som familier oplever, med at deres hund er dominerende/fysisk voldsom overfor dem, er faktisk noget man selv har sat i dem. Ved at opføre sig voldsomt overfor hunden (for at vise den hvem der bestemmer, som man tidliere lærte) lærer man hunden at være voldsom over for en selv.

• #5   19. apr 2006 Hej Theresa.
    Jeg har taget min uddannelse gennem Turid Rugaas. Det tog mig et år, og kostede 15.000 kr. Turid har en hjemmeside, der hedder www.turid-rugaas.no hvor du kan finde flere oplysninger. Turid er fra Norge, og kommer til DK ca hver 2 - 3 år og holder uddannelsen.
    Det er hårdt arbejde, men helt sikkert det værd, hvis man kan gennemføre det.

• #6   19. apr 2006 Men handler det ikke også om, at vi mennesker anvender hierarki??Sådan er vores natur - den stærkeste overlever; men fordi vi er det eneste pattedyr, der kan reflektere og forudsige konsekvenser forsøger vi at tilgodese de svage??Selvom studiet er lavet på ulve i fangeskab, så vil der altid ligge nogle urinstinkter gemt - disse centre i hjernen forsvinder aldrig! Hos mennesker bliver hjernen tilført nye strategier og overlevelsesmetoder; men de gamle forgår aldrig..Og hunde er jo ligeledes et pattedyr, bare med mindre hjernekapacitet end menneskenes...Det er vel også derfor det er os, der holder hunde som kæledyr og ikke omvendt?!!

Kommentér på:
Dominas og lederskab.

Annonce