Dominas og lederskab. {{forumTopicSubject}}
Jeg har et lidt større emne som jeg syntes kunne være sjovt at diskutere, nemlig lederskab og dominans i flokken. Men for at tage diskutionen ordentligt, er man nød til at læse artiklen i det link jeg vedlægger. Den første biolog, der har studeret ulves adfærd, på en fri ulveflok.
Under min uddannelse som hunde adfærdsbehandler, er dette en af de områder der han interresseret mig mest, fordi det er totalt misforstået af mange.
Så læs artiklen, og lad mig høre jeres mening.
(link fjernet)
Vælg artiklen der hedder: Alpha status, dominance and devision of labor in wolf packs.
Tag tiden til at læse den, den er ekstrem lærerig.
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.726
mar 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 118
Det er ikke nemt at forklare hvad den handler om, men måske kan du få en eller anden til at oversætte den for dig, jeg lover den er det værd.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.176
mar 2006
Hvis det har nogen interresse, kan man købe et lille hæfte, som opsumerer alle de nye studier af dette emne, det er utrolig facinerende at læse. Det er skrevet af Barry Eaton, og hedder Dominans, Fackt or Fiction og kan købes på Amazon.com eller Canis.no
Mange af de ting, som familier oplever, med at deres hund er dominerende/fysisk voldsom overfor dem, er faktisk noget man selv har sat i dem. Ved at opføre sig voldsomt overfor hunden (for at vise den hvem der bestemmer, som man tidliere lærte) lærer man hunden at være voldsom over for en selv.
mar 2006
Jeg har taget min uddannelse gennem Turid Rugaas. Det tog mig et år, og kostede 15.000 kr. Turid har en hjemmeside, der hedder www.turid-rugaas.no hvor du kan finde flere oplysninger. Turid er fra Norge, og kommer til DK ca hver 2 - 3 år og holder uddannelsen.
Det er hårdt arbejde, men helt sikkert det værd, hvis man kan gennemføre det.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.176
Dominas og lederskab.