{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.593 visninger | Oprettet:

Hundelov - Amstaf - forvirret!? {{forumTopicSubject}}

Dette er mit første indlæg herinde, s¨bær over med mig smiley
jeg har læst stolpe op og ned de sidste uger herinde, men nu har jeg brugt 59.- kr på en HUG konto, så jeg kan få svar på MINE spørgsmål (hvis i gider hjælpe)

Det handler selvfølgelig om de nye ændringer, og da jeg ikke kan blive klog på at læse lovgivningen selv og SLET ikke på de mange meninger herinde, tillader jeg at spørge det samme som 100 sikker har gjort før, men med udgangspunkt i min egen situation:

kort om mig.. jeg bor i stort hus med masser af udeplads (1100m2 og på landet), er sidst i 30erne og har haft hunde før: 2 dværggravhnde og 2 labradors (Samtidigt!), men det var i min teenagealder og var familiens hunde.
Vi brugte hundene til ræveagility (eller hvad det hedder i grave) og labradorerne til jagt og alm. retriever træning.

NU er har jeg min egen familie (1 kat og 1 9 årig søn) og vi har drømt og sukket efter hund i snart 2 år.. NU er tiden!. jeg har bevist IKKE valgt hund pga de tåbelige forbud der var under opsejling, men nu er tingene jo vedtaget, hvilket måske gør at jeg kan få min drømmehund: American staf. Terrier.

Jeg har forelsket mig i den hund fordi den virker som det helt rigtige til mig: jeg vil gerne have en "labrador type" altså en medium størrelse hund som der kan leges, trænes og løbes med. Jeg har selv haft 2 Amstaf i 2 mådr, som ejg passede for et par der var under opbrud og vi (søn og mig) var HELT skudt i den hudetype.. ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men det jeg kan li er :

*labrador størrelse eller lidt mindre (passer mig fint, da en scheafer størrelse er ALT for stor til os.
* Boxer/labrador "look" ansigt.. super charmerende
* kærlig, social og legesyg med den rette sociale og ordentlige opdragelse
*osv smiley

1: er det overhovedet lovligt IDAG at købe en Amstaff f.eks. fra (link fjernet) eller andre opdrættere?
2.: efter XX dato er det så ikke lovligt at opdrætte/sælge / eje en Amstaff? hvis ja, vil det så ikke betyde "udrydelse" af racen i løbet af meget kort tid i DK ?
3.: hvis jeg lovligt må købe min drøæmmehund f.eks. inden 1. juli, hvilke ting skal jeg være obs på?

A.: skal hunden ALTID være i snor? må den frit løbe i min have?
B.: skal den altid have mundkurv på, feks. når vi er ude (også i egen have)
C,: kan jeg risikere at skulle bevise hvornår jeg har købt min hund, hvis jeg f.eks. køber i næste uge ?
D.: kan det passe at en BullTerrier IKKE er på listen, til trods for den virker mere som en ægte kamphund? (jeg ved ikke nok em denne hund)

hvis Amstaff er helt udelukket nu, fordi racen bliver udryddet, hvilken race vil i så anbefale mig ?

LAAAAANGT indlæg, men jeg håber i vil hjælpe

/Kim




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundelov - Amstaf - forvirret!?
  • #1   15. jun 2010 Amstaffen er udelukket da den bliver forbudt af købe og sælge i dk efter 1 juli (10 juli).
    Hunde der er i landet nu af pågældende race og blandinger deraf skal på offentlige steder bære mundkurv og max 2 meter line.
    Amstaff avlere i dk er lige nu ved at få svar på om de må sælge deres hunde i dk da loven går tilbage til marts. Dsv der er en masse hvalpe der skal aflives.


  • #3   15. jun 2010 1: er det overhovedet lovligt IDAG at købe en Amstaff f.eks. fra (link fjernet) eller andre opdrættere?

    Nej, alle listehunde er ulovlige at købe og sælge pt.

    2.: efter XX dato er det så ikke lovligt at opdrætte/sælge / eje en Amstaff? hvis ja, vil det så ikke betyde "udrydelse" af racen i løbet af meget kort tid i DK ?

    Momsregistrerede opdrættere må fortsætte deres arbejde i x antal år, men hvalpene skal sælges til udlandet.

    3.: hvis jeg lovligt må købe min drøæmmehund f.eks. inden 1. juli, hvilke ting skal jeg være obs på?

    Det må du ikke.

    A.: skal hunden ALTID være i snor? må den frit løbe i min have?
    2 meter line udenfor din egen grund, men gerne fri i egen have.

    B.: skal den altid have mundkurv på, feks. når vi er ude (også i egen have)
    Mundkurv er gældende i offentligt rum - ikke i privat have.

    C,: kan jeg risikere at skulle bevise hvornår jeg har købt min hund, hvis jeg f.eks. køber i næste uge ?

    Ja

    D.: kan det passe at en BullTerrier IKKE er på listen, til trods for den virker mere som en ægte kamphund? (jeg ved ikke nok em denne hund)

    En bullterrier er IKKE på listen og en Bullterrier er IKKE en kamphund! Racen blev skabt i england EFTER hundekampe var blevet ulovlig. Den blev skabt som udstillings og selskabshunde for middelklassen og kamphundesport var en sport der hørte pøblen til...


  • #4   15. jun 2010 du må ikke købe en nu, dem der kan beholde dem skulle eje dem inden 17. marts i år

    de må gerne løbe frit i egen have hvis grunden er forsvarligt indhegenet, og der skal den så heller ikke bære mundkurv

    og ja du kan risikere at skulle bevise hvornår den er købt, den skal jo registreres i dansk hunderegister

    bullterrier er ikke på listen og har aldrig været brugt til kamp, den er opdrættet som udstillingshund og ledsager for engelske gentlemen smiley


  • #5   15. jun 2010 Den er ulovlig at anskaffe sig, og I bør derfor kigge efter en anden race..

    Men jeg vil foreslå dig at kigge efter en god og sund boxer, for umiddelbart virker det som om I vil passe godt sammen med den smiley


  • #7   15. jun 2010 Danielle: tak for de gode svar og sorry hvis jeg trådte dig på tæerne ang. Bullterrier. jeg havde opfattelsen af et den reelt var brugt i hundekampe (som jeg ikke har set Amstaff har været).. anyway så kender jeg ikke meget til racen, men kunne jo være et alternativ til en Amstaff..


    jeg fatter ikke hvordan der kan være rigtigt at opdrættere IKKE kan sælge deres kuld fordi en lov virker bagud!. ja det har været debateret og der har været lovforslag, men det er jo først blevet vedtaget for 1-2 uger siden.

    tænk hvis vi som borgere skulle have i baghovedet alle de lovforslag der hver dag bliver behandlet i folketinget, men som ikke er/bliver vedtaget.

    Hvis jeg ikke skal have en Amstaff, men godt kan lide typen/størrelsen, hvad vil i så anbefale ?


  • #8   15. jun 2010 Jamen måske er en staffordshire bullterrie lige noget for dig så, den er lidt mindre, men minder meget om en amstaff i mine øjne og den er så vidt jeg er orienteret ikke med på listen

  • #9   15. jun 2010 Kim B

    Det gør skam ikke noget smiley

    - jamen du er ikke den eneste som ikke forstår denne lov, og at de i det hele taget har kunnet lovgive bagud.

    En amstaff er ikke direkte avlet til hundekampe, som du også selv nævner, men den stammer direkte fra pitbullen, som jo er en af grundene til, at amstaffen kan have nogle uheldige gener hvad agressivitet mod artsfæller angår. Det er naturligvis noget en ansvarlig ejer kan kontrollere, men amstaffen har desværre været en eftertragtet race hos de forkerte ejere i nogle år nu.

    Men ja, det er en skøn hund i de rigtige hænder. smiley

    Hvad med at kigge på boxeren, som Anja foreslår. Jeg syns det lyder som et godt valg til jer ihvertfald. Dog skal man være obs på det høje aktivitetsniveau racen har.


  • #10   15. jun 2010 Hvad med engelsk bulldog, olde english bulldog eller olde victorian bulldog??

  • #11   15. jun 2010 vivi
    der står: leges, trænes og LØBES med, det er sidste er i hvert fald ikke en engelsk bulldog smiley


  • #12   15. jun 2010 Åh my bad ;D

  • #13   15. jun 2010 troligt nok er en staffordshire bullterrie IKKE forbudt (men på opservationsliste) men en AMSTAFF er .,,,

    en staffordshire bullterrie er da en NOGET voldtsommere hundetype i både størrelse og temperement..


  • #14   15. jun 2010 staffien er mindre end amstaffen.

  • #15   15. jun 2010 Kim B

    En staffordshire bull terrier er halv størrelse af en amstaff..

    En hanstaffordshire vejer som regel MAX 17 kg'
    En amstaff vejer snildt det dobbelte.


  • #16   16. jun 2010 Kim - Du burde nok overveje at sætte dig lidt mere ind i de forskellige racer du er interesseret i.

    Du kender hverken deres størrelser, eller baggrund. Og det er ihvert fald ikke et ordentlig grundlag at købe hund på.

    Du kan starte et sted som her: www.hundeleksikon.dk

    Der står kort om de forskellige racer, aktivitets niveau, størrelse, pels pleje og meget andet.

    God fornøjelse

    Mvh


  • #17   16. jun 2010 Christina, tak for opsangen!...

    en du har ret i det at jeg har byttet rundt på amarican staffordshire bullterrier og (engelsk) staffordshire bullterrier.

    for "almindelige menesker" som ikke er opdrætter eller brugermeget af sin tid på hundefora er jeg nok ikke den eneste der har lavet den fejl smiley

    jeg kan nu godt se hvilken hun jeg rigtigt gerne vil have, nemlig staffordshire bullterrier (uden amarican foran!'). Det var bla. herfra en kamerat havde fået hvalp fra og størrelsen var helt perfekt.

    den jeg selv passede var dog en Amstaff, men jeg forlangte ikke en stamtavle fremlagt for at hjælpe et vennepar med hundepasning :-P, så det kan have været en blanding..



Kommentér på:
Hundelov - Amstaf - forvirret!?

Annonce