{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.660 visninger | Oprettet:

Hvornår er det ok at sælge sin hund? {{forumTopicSubject}}

Jeg har efterhånden været herinde et stykke tid og set et utal af tråde, hvor man harcelerer over salg af hunde. Grundene til salget kan være mange; skilsmisse, baby, allergi, flytning osv osv, ja I har jo selv set alle annoncerne.

Men noget, jeg aldrig har set harmdirrende tråde over, er salg af hunde, fordi de viser sig ikke at kunne indgå i avlen. Er dette en mere gyldig grund end de andre? Og i så fald hvorfor? Regner man med, at hunden tænker "nåh ja, ok det kan jeg jo godt se. Når jeg ikke kan producere, må jeg videre" hvorimod de andre hunde føler sig svigtede resten af livet, fordi deres tidligere ejer ikke solgte børnene og levede i en papkasse?

Jeg er virkelig nysgerrig, da jeg ikke forstår forskellen på disse to typer salg, set fra hundens synspunkt, så kom frisk og oplys mig smiley

/Marianne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det ok at sælge sin hund?
  • #1   18. jun 2010 Jeg mener ikke der er forskel....

    Men jeg er nu også én af dem der godt kan forstå et eventuelt salg af hund.. hunden er et dyr, og i visse tilfælde ændrer tingene sig, således at hunden har det bedst med at få ny familie (hvilket bestemt ikke er synd for hunden).
    Hvis man har købt en hvalp med den intention at den skal være avlsdyr - så er det da hamrende ærgeligt hvis det viser sig at den ikke kan blive det. Eller hvis man fx køber en hund til agility, og den så ikke kan holde til det (et eksempel). Måske der var en familie derude som ikke har de samme behov (enten avl eller sport) som nuværende ejer, og som kunne give hunden lige så meget kærlighed? Jamen så synes jeg da det er fint for begge parter... Også hunden smiley



  • #2   18. jun 2010 Susanne
    Jeg er simpelthen så modig smiley

    Plet osv
    Jeg kan også godt forstå, at man kan blive nødt til at sælge sit dyr og at det i mange tilfælde, vil være det bedste for dyret også. Det synes bare ikke at være den generelle holdning på HG


  • #3   18. jun 2010 Der kan være mange gode grunde til og sælge sin hund.
    Syntes det vigtigste er at man tænker sig om inden man anskaffer sig hunden. Hunden er ikke tjent med og blive solgt mere end højst nødvendigt. Mange af disse hundesalgs annoncer kunne være undgået ved og overveje om man skal have hund en ekstra gang.
    Vedr. opdræt. Så mener jeg der er en forskel.
    Her er hunden købt med henblik på avl, og dur den ikke til det, har den bedre af og komme i et nyt hjem frem for og blive efterladt tilbage i kennelen når de andre hunde skal foreks udstilles.
    Køber man en jagthund , der er bange for ænder, ja så finder man et hjem til den hvor den ikke skal bruges til jagt.
    Men og købe en hvalp, og efter en uge finde ud af man skal på arbejde/ skole, så hunden igen skal sælges mener jeg ikke er ok.


  • #4   18. jun 2010 Brug hjernen, før du køber hund :

    Du har fuldstændig ret! smiley


  • #5   18. jun 2010 Nej men hvad er idéen i at udstille, hvis man ikke kan avle?

    Jeg ved godt at mange udstiller for hyggens skyld, men er man avler - ja så udstiller man med det formål at hunden skal indgå i avlen.
    Det er vist også hele den oprindelige tanke bag udstillinger smiley At finde de bedste avlsdyr, og hele tiden holde øje med avlsmaterialet..


  • #6   18. jun 2010 Debbie:

    Nemlig smiley


  • #7   18. jun 2010 Hvis man venter sig, så vent med og anskaf hunden til barnet er født. Så finden man ud af om der er tid til en hund.
    Bor man til leje, og ved man vil findeen anden blig, Så vent til man har fundet den anden bolig.
    Lad være og anskaf flere hunde uden man ved man har overskudet til flere hunde. Ser jævnligt folk forkøber sig i hunde.
    Hvis man e på røven økonomisk, så vent med købet til man er med økonomisk igen.
    Har man mødt drømmefyren, så se tiden lidt an inden man køber hund. Find ikke fyren om lørdagen og køb hund søndag fordi man nu er par.
    Se tiden lidt an og se om det hlde nogle mdr.


  • #8   18. jun 2010 Brug hjernen
    Ja en uge kan vi hurtigt blive enige om, virker noget ugennemtænkt. Men hvad hvis man bliver træt af hunden efter et år, fordi den stadig tisser på gulvet eller efter 2 år fordi man er blevet skilt og egentlig har en masse andre ting, man hellere vil end at skulle hjem og lufte hund hele tiden? Alle hunde får man vel med et eller andet formål. Om det er behovet for avl, andejagt eller ren og skær hygge, som den ikke opfylder gør vel i grunden ingen forskel for hunden


  • #9   18. jun 2010 jeg synes der kan være mange rigtig gode grunde til at skille sig af med en hund.

    der hvor jeg bliver forarget, er de der der har haft hunden 2 uger og så har fundet ud af at de skal flytte og der ikke må være hund, eller skal begynde i skole og ikke har tid og lign.



  • #10   18. jun 2010 Brug hjernen
    Personligt er jeg enig i dine "krav" til, hvad man bør overveje før man får sig en hund. Jeg var selv 35 før jeg tog springet, fordi det først var der, jeg følte, der var nok "ro på" til at påtage mig sådan et ansvar. Men sådan er det jo ikke alle, der har det og mit spørgsmål er, hvad forskellen er for den enkelte hund om den sælges af den ene eller anden grund.

    Det skal måske lige siges, at jeg er en af dem, der nærmest ville bo i en papkasse for at kunne beholde min hund, men jeg har så heller ikke et forhold til dyr, hvor jeg ville kunne anskaffe dem til en bestemt brug og sælge dem igen, hvis de ikke passede til det.


  • #11   18. jun 2010 Jeg bliver også forarget, når hunden sælges, når den når lømmelalderen (surprise surprise-LÆS inden du får hund)

    og bliver vældig meget forarget når der trues med aflivning, hvis ikke den får et nyt hjem hurtigt...... det er bisset og den ender nemt med et hjem af medlidenhed... og det er heller ikke optimalt.....


  • #12   18. jun 2010 Hvis man ikke formår og gøre hunden renlig, ja så må man finde nogle der vil overtage.
    Som jeg skrev er der nogle gode grunde til og finde nye hjem til hunde men når man anskaffer sig en hund, mener jeg så også man må se bare lidt fremad.Hvis man ved man skal læse i kbh om et halvt år så vent med hunden. Det er svært og finde bolig til husdyr.
    Når man anskaffer hunden ved man vel godt den skal luftes.
    Jeg føler meget med de mange hunde der bliver kastebolde.


  • #13   18. jun 2010 Folk bør bruge den indvendige side af hovedet når de køber hund. Bl.a. sætte sig ordentlig ind i racen og vurder om ens lille lejlighed på 30kvm kan rumme en Sankt Bernhard, når den bliver voksen. Jeg har ikke selv hund endnu, men vi er på udkig, og har valgt hvilken (hvilke) racer, der vil passe godt ind i vores familie udfra en masse læsestof, diverse test og snakken frem og tilbage
    Men, jeg er går ind for omplaceringer og ønsker mig også selv en omplaceringshund, så længe man overvejer, om det er til hundens bedste eller om det ville være bedre med en tur til dyrelægen


  • #14   18. jun 2010 T Hysted
    Men stadig, hvad er forskellen for hunden? Den fatter da ikke om den sælge pga lømmelalder eller anden form for "uegnethed"

    Og ja, at true med aflivning er ganske simpelt torskedumt smiley


  • #15   18. jun 2010 T hysted
    helt enig

    Nadia
    jeg tror ikke der er ret mange der afliver fordi de ikke vil have det godt med at den får et nyt hjem.
    jeg synes tværtimod der er mange der prøver at videreformidle en hund der nok burde få fred, fx hunde der har bidt og lign. desuden koster det penge at aflive hvorimod man kan få penge for at finde den et nyt hjem.
    jeg siger ikke at man bare skal aflive, jeg har selv måtte ud i at finde et andet hjem til en hund jeg har haft. men ham jeg har nu ville jeg aldrig finde et andet hjem til, for det ville jeg ikke kunne stå inde for hverken overfor ham eller over for dem der evt skulle have ham. så han bliver hos mig til han dør, og kommer jeg (gud forbyde det) i en situation hvor jeg ikke kan have ham mere, så får han fred


  • #16   18. jun 2010 Ingen siger det helt kan ungås, for selvfølgelig kan det ikke det.
    Men en smule omtanke før man henter den nuttede lille hvalp, ville være en god ting. Ikke mindst for hunden.


  • #17   18. jun 2010 Hmm, jeg mangler altså stadig svar på, hvad FORSKEL årsagen til salget gør for hunden?

    For mig er der da forskel på forskellige typer af salg. Jeg ser også annoncer hvor jeg enten tænker, at det burde man have tænkt på/forudset eller at her burde man selv prøve at gøre en indsats. Men stadig, hunden ser jo ikke denne forskel.

    Faktisk synes jeg, det virker mere kynisk at sælge en hund, fordi den ikke kan bruges i produktionen, men jeg kan da samtidig godt se problemet, hvis det var det, den var beregnet til


  • #18   18. jun 2010 Debbie

    ja men nu er de altså også sære de bullere smiley


  • #19   18. jun 2010 For mig er der en forskel. Jeg er ikke selv opdrætter, men har man 8-10 hunde i opdræt, og en viser sig ikke og kunne bruges i avlen, ja så er det for mig ikke værre end hvis årsagen er skildsmisse.
    Ligesom landmanden der sælger en ko, fordi den måske egner sig bedre til ammeko end malkeko.


  • #20   18. jun 2010 Det er i orden at sælge en hund når man ikke længere kan tage sig af den.
    Det er det bedste for hunden i det lange løb så det f.eks ikke skal være alene i 12timer om dagen,bor hos folk der ikke har råd til dyrlæge osv osv.
    Plus man kan jo desværre komme i siturationer hvor man ikke må have hunden med hvis man skal flytte da det er sjældent man må have hund nogle steder efterhånden...(lejebolig)


  • #22   18. jun 2010 Brug hjernen
    Men dermed siger du jo også, at skilsmisse f.eks. er en ok grund. Det er bestemt ikke alle, der mener det. Jeg hidser mig heller ikke op over, at en hund sælges fordi den ikke kan indgå i avlen, men det undrer mig, at dem, der hidser sig op over skilsmisse osv som årsag ikke OGSÅ synes, det andet er forkert


  • #23   18. jun 2010 pia
    Men i kunne jo have beholdt ham i stedet for at få en erstatningshund eller have "aflyst" den tæve, der var på vej, hvis i ønskede at beholde ham


  • #25   18. jun 2010 pia
    Ok, så er der jo også konsekvens i din holdning smiley


  • #26   18. jun 2010 Som jeg skrev længere oppe.
    Der er mange gode grunde og menge mindre gode grunde.
    Men ja, jeg bliver virkelig ked af at hunde er en genstand på lige fod med en trøje. Jeg synges der er for meget køb og smid værkultur i hunde.
    En hund kan godt skifte hjem nogle gange. Men ingen hund har specielt godt af og blive kastet rundt.
    Jeg har selv haft en hund, som jeg havde forventet og bruge til træning. Men pga HD kunne hun intet. Hun blev dog i flokken.
    Men at opdrættere ikke kan beholde en hund med foreks HD er forståeligt for mig.


  • #27   18. jun 2010 Lige som det heller ikke er skadeligt og læse lidt om den race man har forelsket sig i, og derefter vudere om man kan leve op til de krav på aktivering, motion denne race kræver.
    Man kan ikke læse sig til alt, men til meget.


  • #28   18. jun 2010 Jeg synes den Pedigree test er udmærket at tage først - den giver ihvertfald et fingerpeg - specielt som førstegangsejer, og så er feltet ligesom indsnævret lidt, og man kan sætte sig dybere ind i de enkelte racer. Man skal også være realistisk omkring sit eget liv: Har jeg planer om familieforøgelse indenfor de næste to år, hvordan er min arbejdssituation, hvad vil jeg gerne opnå indenfor de næste ti år - passer ind hund i det billede, hvor meget tid har jeg egentlig, hvis jeg brækker benet, kender jeg så en anden der kan hjælpe mig med at lufte hunden osv osv

  • #29   18. jun 2010 Hvornår er det ok at omplacere hunden? :

    Når man som ejer vurdere, det er det bedste for hunden. For hvis ejer er har taget den beslutning, er der en grund.


  • #30   18. jun 2010 I en tråd som denne kan vi alle komme med vores meninger og holdninger til evt. legal årsag til salg af hunde - men der vil altid være forskel på hvad vi mener, da alle mennesker er forskellige.

    Der er folk der har hunde som kæledyr som holdes som et decideret familemedlem.

    Der er folk der har hunde til sport og konkurrencer, hvor træningen er det primære.

    Der er folk der har hunde til avl på professionelt plan.

    Der er folk der har hunde til avl for sjov og uden større mål og mening med det.

    Der er folk der bruger deres hunde som arbejdsredskab.

    Der er flere grupper af mennesker med hver deres holdning til det, at have hund.
    Og der er forskel på med hvilke øjne man ser på sit hundehold.

    Den professionelle avler kan ikke beholde dyr som ikke er egnet til avlen. fordi det både økonomisk og pladsmæssigt ikke kan svare sig. Her må følelserne overfor dyrene komme i anden række. Her må man forholde sig professionelt til sit erhverv.
    Nogle mennesker kan dette - og andre ikke.

    Og sådan er det indenfor alle grupper - vi er simpelthen ikke ens!

    Alle mennesker har noget med i bagagen der gør, at de er og handler som de gør. Nogle køber hund og skifter hele tiden deres hund ud med en ny.....hvad det er de leder efter eller søger efter i deres liv, ved jeg ikke....men ja det går ud over hundene. Andre køber nyt tøj hele tiden eller skifter jævnligt møblerne ud.

    Nogle tænker ikke længere end til imorgen og nogle køber hund efter udseende.

    Sådan er det indenfor alt - i hesteverdenen på topplan, ses der kun på stamtavlerne - dyret skal præstere og kommer resultaterne ikke, så er det ud til højre. Og der er mange der skifter hest flere gange om året, fordi de skal have noget andet og noget bedre. Og der er også lille mette, som knuselsker hendes pony og som voksen går den nu 25 årige pony stadig hos hende.

    Jeg ved godt hvem jeg selv er og hvilken type eller gruppe jeg hører ind under.
    Jeg bruger alt for mange penge på mine dyr - de koster kassen og jeg formår ikke, at få et såkaldt "afkast" fra dem.
    Jeg kan ikke avle på mine heste, da jeg ikke vil kunne sælge føllene.....hos mig tager følelserne over og de spænder ben for min økonomi.
    Om det er godt eller skidt - ja det er jo op til den enkelte, at vurdere. Folk kan dømme mig som de vil - det ændre ikke den person jeg er.
    Jeg kan dømme andre som jeg vil, men det ændre dem ikke.

    Min far synes f.eks, at jeg er "snotdum" når det gælder mine dyr og min økonomi - han er selvstændig og lever af dyr. Vi er to modsætninger - men nogle gange ville jeg da ønske, at jeg ikke var så følsom og kunne leve af det jeg brænder for.

    Vi ér altså alle forskellige.

    Jeg er skam ikke ligeglad med, at nogle sælger deres dyr som var det en genstand de ikke lige længere finder nødvendig.
    Jeg kommer let op i det røde felt, hvis jeg skal tænke på alt det nogle mennesker gør i forhold til deres dyr - men jeg vælger, at leve mit eget liv i min egen lille verden.....og gør det bedste jeg kan for de dyr jeg og min datter har her hos os.

    Jeg står selv med en hund (Jason) som i en alder af ca 14 mdr fik sit 3 hjem her hos os - han har oplevet en masse skidt og har både fysiske og psykiske mén af det idag.
    Mennesker kan være grusomme - meget.

    Hvad der er en legal årsag til salg? Tjaaa - det er sørme svært, at svare på. Nogle gange er et salg det bedste for hunden - jeg er glad for Jason kom til mig og jeg fornemmer helt klart, at han også er glad for hans nuværende og blivende hjem.

    Ved slet ikke lige hvad jeg vil med dette indlæg - udover at sige, at vi alle er forskellige og vi har alle vores holdninger og meninger til salg af dyr....alt efter hvem vi er og hvad vi har med os i rygsækken.


  • #31   18. jun 2010 Det er ok at sælges sin hund, hvis man ikke har tid, overskud, rum, lyst eller evner til at have den...

    Ganske enkelt.

    Og er det sådan, så kan det kun gå for langsomt.

    Personligt har jeg aldrig forstået den modstand der er mod at sælge hunde, når det viser sig, at man ikke kan have den af forskellige årsager. Mit ønske er, at man i stedet forebygger ved information FØR hvalpekøb.


  • #32   18. jun 2010 Hørt!!!!
    May Salomon N


Kommentér på:
Hvornår er det ok at sælge sin hund?

Annonce