{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.619 visninger | Oprettet:

Hund VS trapper - hvem skånes? {{forumTopicSubject}}

Jeg har taget dette tema op en gang før, men jeg tror egentlig det kunne være morsomt at gøre det igen.

Det deler vandene...

Når man får hvalp af større racer bliver man rådet til at bære hvalpene op og ned af trapper indtil de er et år gamle - men mit spørgsmål er, hvem vi egentlig gør en tjeneste?

For er det ikke i det lange løb noget af en glidebane at acceptere at hvalpe er så skrøbelige, at de ikke tåler noget, som faktisk ikke er nogen form for ekstrem belastning så længe hunden ikke vælter op og ned et utal af gange hver dag?

Jeg hører altid anbefalingen kommer fra opdrættere - men vil vi virkelig gerne støtte avl, der ikke kan tåle almindelig bevægelse?
Er det ikke bedre, at skrøbeligheden kommer for en dag, så opdrætterne ikke kan gemme sig?

Hvem gør vi egentlig en tjeneste ved at slæbe hunden op og ned?
På den korte bane - os selv, hunden og opdrætterne. På den lange bane - INGEN overhovedet, tværtimod.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund VS trapper - hvem skånes?
  • #1   18. jun 2010 Kan godt huske den anden tråd. Det var vældig spændende!

    Jeg pakker bestemt ikke min hund ind i vat mht sådan noget. Jeg tvinger ikke en hvalp til at gå på trapper og springe osv. Men jeg kan helt ærligt ikke se forskellen på hvis vi går tur i skoven og h*n leger rundt på nogen træstammer og så det at gå på trapper.
    Når hvalpen selv vil og kan gå på trapper, så får den lov. Den ene gang om dagen, hvis ikke en hund kan holde til det - ja så skulle man måske nok kigge lidt ind i avlen...


  • #2   18. jun 2010 I hvert fald ikke os selv smiley Vil mene at hvis man bare kan styre hvor tit og hvor meget en hund går på trapper så den ikke bliver belastet så der ingen fare på færre. De dør jo ikke af at gå op af en trappe det nærmere mig hvis det sku være, hehe

  • #3   18. jun 2010 vi fik det at vide af avler, men har aldrig kunnet få noget klart svar fra min dyrlæge. og jeg ved fra mig selv, at hvis jeg lader min hvalp gøre det, og hendes HD-test senere viser C-hofter vil jeg skyde skylden på mig,mig,mig og ærge mig resten af hendes hundeliv over det! derfor bærer jeg hende smiley hellere gøre det og være på den sikre side er min mening.

  • #4   18. jun 2010 Gitte, jeg er faktisk også tilbøjelig til at tænke tværtimod. For muskler skal opbygges, koordination og balance skal trænes - og hvor skal de ellers gøre det, end ved den slags - og lignende i naturen?



  • #5   18. jun 2010 Lisbeth
    Men er det ikke mere avler der har lavet noget "skrammel" hvis ikke det kan holde til at blve brugt? Altså, man køber jo også en kaffemaskine for at brygge kaffe.. smiley Og hvis ikke man laver 20 kander om dagen, så holder sådan en jo længe.


  • #6   18. jun 2010 Jeg bor i lejlighed, så for mig er det et must at bære det første år. Jeg har ikke behov for at satse min hunds hofter på at generne alene er nok til at forhindre de øvrige 2/3 af HD der forårsages af andre elementer. Og det er på trods af at racen officielt ikke har problemer med hofterne ("officielt" fordi så få af os rent faktisk tjekker).

    Ligeledes vælger jeg at fodre sundt fordi generne alene ikke er ensbetydende med at hunden er sund.

    Boede jeg derimod et sted hvor der var tale om få trapper var det ikke noget problem, men der er i min bog både "rimeligt" og der er "optimistisk" når det gælder arv vs miljø, og sidsnævnte er grim for hunden hvis man tager fejl.


  • #7   18. jun 2010 Rænne
    jeg er såmænd lidt ligeglad, hvis 'skyld' det er - nej, så længe vi taler teoretisk kan jeg sagtens tale med om, at man 'burde' avle til at de kan holde til det. men når vi taler helt konkret om min lille 'nam nam' bliver der altså ikke taget nogen chancer! smiley


  • #8   18. jun 2010 Jeg må ærligt indrømme, at jeg overhovedet ikke har forskånet mine hunde fra at gå på trapper. Det ville også nærmest være en umulighed idet mit hjem er i 4 plan (7 trappetrin imellem hver). Det har så bare været en naturlig del af det, at hvaplpen lærer at færdes selvstændigt rundt i "kuperet terræn". Om det er i hjemmet eller i naturen ( i tilfældet her begge dele) er i mine øjne nogenlunde ét fedt. Imø. er det med til at styrke muskulatur og balanceevne, som måske kan være med til at støtte og forebygge svage led og knogler senere hen. Jeg sammenligner her lidt med mennesker med ryg- og andre ledskader. Her opfordrer man jo meget til at opbygge en stærk muskulatur for at aflaste led og knogler.
    Det kan godt være jeg er utraditionel i min tankegang og helt på afveje. Men indtil videre har jeg ikke set konkrete beviser for at det er skadeligt.


  • #9   18. jun 2010 Burde vi så ikke også tillade hvalpe på agilitybanen, på trods af at vi ved at det kan smadre både albuer, hofter og ryg? Hvis de kan klare trapper kan de vel klare et par spring og en slalom? Så sikrer vi da virkelig at det kun er de allerstærkeste der kommer i avlen - resten får det bare elendigt i mellemtiden.

  • #10   18. jun 2010 Lisbeth
    Selvfølgelig ikke, men det er jo i bund og grund der fejlen stammer fra, imo. smiley


  • #11   18. jun 2010 Søster
    Jeg kan ikke se det skader at starte tidligt til agility. Et springs højde kan jo varieres. Min hund prøvede det som hvalp - altså spring. Det foregik ved at pinden blev lagt på jorden og hun så "sprang" over. Hun løb jo bare henover en pind på jorden - ligesom hun i øvrigt gjorde hver gang vi var på tur, fordi der jo ligger den slags på jorden.


  • #12   18. jun 2010 Søster
    Lige en tilføjelse: jeg kan ikke se det skader at starte tidligt til agility, hvis det er på hundens præmisser, som jeg f.eks. beskrev det med springet


  • #13   18. jun 2010 Søster... - Det jeg taler om er at hunden helt af sig selv render op og ned ad trapper, bakker, sten, træstammer o.s.v. Det er noget andet med agility, hvor man, jeg vil ikke sige tvinger, men lokker/opfordrer hunden til at gøre noget, fordi den derved opnår en belønning. På den måde kan den presses hårdere end godt er.

  • #14   18. jun 2010 Jeg har altid ladet mine tage trappen når de har kunnet. dog ikke ubegrænset. Det er kun få gange om dagen. vi bor i et hus med 3 etager.

    Der er nu stor forskel på at lade hundene løbe agility og så tulle op af en trappe. I agility vil mine arbejde til jeg siger stop og det er ikke sundt for en hvalp.


  • #15   18. jun 2010 Susanne

    Det er jo fuldstændigt afhængigt af føreren hvor meget hunden presses - både til AG og til trapper -, så det er hellere ikke noget argument.

    Sådan noget som miemiv beskriver med 7 trappetrin hist og her synes jeg ikke er noget problem, men snakker vi om lejligheder er der jo væsentligt flere der skal tages af gangen - også gerne med tidspres.


  • #16   18. jun 2010 Jeg har det sådan med de trapper, at vi jo hver især skal vælge, hvad vi vil med vores egen hund - men jeg synes der er en overvejelse i, om man vil støtte avl af skrøbelige hunde ved at gøre opdrætterne den tjeneste at pakke hunden ind i vat og bomuld.

    Jeg selv vil det ikke og har aldrig gjort det, har ladet hunden styre det helt selv.
    En hund skal dælme kunne tåle at røre sig, så længe vi ikke presser den ud i ekstremer.


  • #17   18. jun 2010 Hvad mener folk så om den måde hundene bliver båret på, helt sammenkrympede? Hvis det skal være rigtigt, skal de jo bæres med armene under kroppen... Det har jeg altså ikke lange arme nok til..

  • #18   18. jun 2010 CH

    og hvor mange trapper skal der så til før vi snakker ekstremer - for en lille hvalp?

    Selfølgelig er der ikke nogen idé i at støtte avl der ikke tåler belastning, men at man virkelig gerne være den der lægger hundekrop til sådan et forsøg forstår jeg ikke (hav i mente at jeg snakker lejligheder, ikke kuperet terræn eller et par trin hist og her). Hvis hunden er skrøbelig vil det vel vise sig efter de 12 mdr uanset hvad.

    Hvad så med reglen om at en hvalp må luftes 10/15 minutter + antal uger over 8? Er det også bare udtryk for at man støtter dårlig avl?


  • #19   18. jun 2010 Søster, det kan jeg ikke sætte tal på - men jeg kan se på hunden hvornår den overanstrenger sig, og så kan jeg stoppe det der - ligesom jeg gør i alle andre situationer hvor hunden rører sig.

    Herunder lufteture.



  • #20   18. jun 2010 det kommer vel også an på hvilken hund man har, hundens kropsbygning og ikke mindst hvor lang og stejl trappen er.. min minicollie havde intet problem med at fise op og ned af trapper, mens jeg kan se på mine basset hunde at de har en del besvær især på vej nedaf trappen, derfor har de ikke fået lov til at gå ret meget på trapperaltså dvs her i huset er hunde på 1. salen forbudt smiley

  • #21   18. jun 2010 Når jeg lufter min hvalp, så går vi et stykke vej, hvor der er et område jeg kan slippe den, og så kan den da løbe og hoppe og springe lige så tosset den vil på den græsplæne. Nu er det jo ret begrænset hvor vildt det går for sig trods alt, når det bare er en plæne

  • #22   18. jun 2010 CH

    Enig, men kan den overanstrengelse igen ikke bare være et tegn på at hunden er skrøbelig?


  • #23   18. jun 2010 Vi hjælper Fanta ind i bilen , men trapper klarer han selv .
    Han er 7mdr . Arthur bar jeg op ad trapper til han var 6mdr , siden har han selv taget trappen med lethed (max 12 trin)


  • #24   18. jun 2010 Søster jo for dælen da - og opgaven med at finde en hvalp der ikke generelt er skrøbelig skal jo udføres hos opdrætteren ;o)



  • #25   18. jun 2010 Bare så der er helt klare linier - så er det retoriske spørgsmål som ikke er ment som angreb, men højttænkning. Det er nelig ikke nogen tosset problemstilling du kommer med smiley

  • #26   18. jun 2010 Søster - Jeg er HELT med på, at dine spørgsmål handler om reflektion ;o)

  • #27   18. jun 2010 Nu ved jeg jo godt at din holdning går ud på at man ikke skal ødelægge sig selv for at beskytte sin hund når det bare er noget halvskidt avl man har købt og jeg deler den bestemt ikke.
    Ikke alt hd eller ad stammer fra genetik men har også med miljø at gøre.
    Synes ikke man pakker en hund en i vat når man har en stor race som er disponibel for led lidelser. I min verden er der stor forskel på leg og et par trin hver dag, til en hvalp der skal rende op af trapper til f.eks 3 sal flere gange om dagen, især nedad er der jo et kæmpe pres på ledene.


  • #28   18. jun 2010 **Alfisten Natasja* * AMEN sagde madammen smiley

  • #29   18. jun 2010 Jeg har efterhånden svært ved at gennemskue hvad folk mener er okay og hvad der ikke er mht. antal af trapper. Vi har 13 trin op til første sal i vores hjem. Og der går hundene. :o)

  • #30   18. jun 2010 Natasja, der er ingen tvivl om, at man må forvente, at bruger man sin hund meget, dyrker sport med den eller på anden måde lader den være en arbejdshund, så må man forvente en lidt begrænset levealder - for nej, man kan nemlig ikke forvente mirakler.

    Mange hundesportsgrene er ekstreme - og for min part vil jeg sige, at det at gå på trapper i moderat omfang i hvalpe og unghundeperioden på ingen måde kan sammenlignes med det at dyrke sport.

    MEN - JO, der er SÅ meget dårlig avl, og den dårlige avl er da også ansvarlig for, at både sportshunde og ikke-sportshunde får forkortet deres liv. Og på den lange bane mener jeg ikke man gør racerne nogen tjeneste ved at "dække over" skrøbeligheden.
    Men det er da klart, at man heller ikke skal gøre en indsats for at fremelske den.


  • #31   18. jun 2010 HOV - SØSTER FOR HULANS...

    (Nu går jeg lige OT i min egen tråd - men det her MÅ jeg lige høre):

    Hvordan gik din eksamen?????


  • #32   18. jun 2010 Den gik godt - rapporten vil lærerne gerne bruge som eksempel på hvordan man skriver en god opgave, da den afspejlede ambition, proffesionalisme, sprogbeherskelse og uovertruffen struktur - dog er den klassificeret fordi vi har arbejdet med militæret, så det bliver nok ikke aktuelt...

    Jeg fik "kun" 7 fordi jeg panikker til mundtlige eksaminer og glemmer hvad jeg snakker om (retter meget på mig selv og vrøvler - men kan alle svarene så snart jeg er på den anden side af døren). Heldigvis er det ligemeget fordi jeg skal direkte videre på en kandidat (IT&Kognition på KU). Resten af gruppen fik 10 og 12, så alt i alt gik det super. smiley

    Og nu tilbage til emnet... Noget med trapper. Ja. Jeg synes at begge sider af debatten har ret, men at det kommer an på hvor mange trapper og hvilken race vi snakker om.


  • #33   18. jun 2010 STORT tillykke med det - må sige at jeg ikke er overrasket - kun lidt over, at du ikke er eksamensmenneske, det var jeg sikker på ;o)



  • #34   18. jun 2010 Har kun lige læst TSs indlæg.. Men en tanke slog mig.... Når spædbørn begynder at ville/kunne sidde/stå så er der også nogle der kan det hurtigere end andre, og nogle kan det hurtigere end hvad der er godt for deres egen krop. Sundhedsplejersker fortæller forældre at de skal holde lidt igen med at lade barnet stå (i deres arme på skødet af den voksne = vi snakker helt små børn)
    Så kan det godt ske at en på 3-4 mrd kan stå op i 3 timer på dit skød... Men det betyder ikke at de har godt af det.... Vil vi støtte sådan noget "avl" smiley


  • #35   18. jun 2010 Det er jeg overhovedet ikke - jeg er "skriv opgave" menneske. Jeg elsker afleveringer og ting med kildetekst. Det andet kræver at jeg kan huske ting, og det kan jeg ikke.

  • #36   18. jun 2010 Jeg boede på 5. sal da jeg fik Basse..

    Hun er jo en blanding, og højst sandsynlig med en del amstaff i blodet. Altså har hun en reel risiko for HD.

    Men jeg kan altså ikke pakke min hund ind i vat, og tror slet ikke på den slags ting.
    Skulle hun få problemer med hofterne en dag, vil mit mantra helt klart være "hellere et kort men aktivt liv". For sådan fungerer min hund.

    Nåh, tilbage til sagen.
    Boede som sagt på 5. sal og tog elevatoren med hunden under armen så længe renlighedstræning stod på. Med en tissetrængende hvalp, dur det ikke at vuf selv står og venter.
    Som hun blev bedre og mere renlig, kunne vi begynde at gå en etage, og så stige ind i elevatoren. Og da hun var omkring et års tid, nåede vi dertil at vi af og til tog trapperne både op og ned.
    Så længe hun ikke virkede overbelastet eller udmattet, ser det ikke som et problem. Min hund SKAL kunne gå på trapper, og at skåne hende for dem i hele sit liv, fungerer altså ikke.
    Hos mine forældre er der en stentrappe på tre trin i indkørslen, den har hun altid gået på selv! Har aldrig overvejet at bære hunden.

    Har man en hund med småt med selvtillid, rådes til altid til at man laver øvelser hvor den f.eks hopper op og ned af ting, hvori ligger forskellen?


  • #37   18. jun 2010 Camilla, jeg kan ikke helt forholde mig til sammenligningen, må jeg indrømme.

  • #38   19. jun 2010 CH du skriver at det ikke kan være rigtig at hvalpen ikke kan holde til at gå på trapper. korrekt? At fra det øjeblik den selv kan, der burde dens krop kunne holde til det.

    Men sådan fungere det bare heller ikke hos os mennesker. Vi kan også nogle ting før det egentlig er sundt for vores kroppe at kunne det. Og der skåner vores forældre os. Så hvorfor som hundeejer er det ikk ok at skåne hvalpen?


  • #39   19. jun 2010 Camilla, jeg er af den overbevisning at en hund KAN holde til at gå på trapper. Rent faktisk tror jeg på, at mange gør et unødvendigt arbejde, som ovenikøbet holder hunden en smule tilbage i forhold til udvikling af muskler, balance og koordinationsevne.

    Jeg siger ikke, at en hund skal gøre alt den kan. Jeg siger, at en hund kan tåle at gå på trapper i et moderat omfang fra det tidspunkt hvor den kan og selv vælger det til.


  • #40   19. jun 2010 Ork ja... moderat omfang... Som barnet godt kan ståle at stå i moderat omfang... Men op og ned fra 5 sal 8 gange dagligt, det mener jeg ikke en hund kan holde til...

  • #41   19. jun 2010 Rettelse, en hvalp kan holde til............

  • #42   19. jun 2010 Camilla - jeg kan stadig ikke helt med den sammenligning der.

    Men - som jeg har skrevet før i denne tråd - er mit udgangspunkt at hunde sagtens kan tåle det - min opgave er at se på om hunden overanstrenger sig og så skåne den derfra.

    Men jeg vil under ingen omstændigheder skåne den så meget, at den ikke engang får lov at gøre forsøget.
    Og det er jo det, vi snakker om at folk gør - bærer på hunden indtil den er 1 år gammel.


  • #43   19. jun 2010 Jeg bar min dreng, til jeg fik ondt i ryggen. Jeg har aldrig boet over 1. sal da jeg havde ham, og alligevel fik han HD D/E konstateret i en alder af 12 mrd - her kan der dog diskuteres om ikke genetikken skal ha' en større del af skylden, end normalt.

    Selvom næste hund vil blive nøje udvalgt fra sund race/forældre, vil jeg nok alligevel bære min hvalp det første stykke tid. Jeg vil gøre alt for at undgå endnu en hund med HD.


  • #44   19. jun 2010 Jeg har været møllen igennem med at passe overdrevet på... hunden blev aflivet pga af C-E hofter alligevel... jeg passer ikke på mere, hunden herhjemme gør præcis hvad det passer den, når det passer den og har gjort det siden han var 8 uger... at hoppe i sofaen, sengen, rende rundt og gå på trapper osv osv... han fik for nyligt taget billeder af både hofter og albuer og dyrelægen sagde han var helt som han skulle være.

    Jeg ved ærlig talt ikke hvor meget jeg tror på det med miljø... jo hvis det er ude i ekstremerne... men det kunne også være en "kultur" i hundeverden som belejeligt kunne give lorten tilbage på hundeejeren når alven ikke er i orden som du pointere CH.

    Nu ved jeg flere herinde på HG er klogere end de fleste dyrelæger.. men min dyrelæge siger det er noget værre fis, og han korser sig når han høre på kunder som slæber rundt på deres hunde, han mener uden tvivl det er avlen den er gal med.


  • #45   19. jun 2010 Rilou

    Hvor gammel var det nu han var da du fik ham? Jeg tænker på om der evt kan være sket noget inden der også kunne have haft indflydelse (altså, ud over genetikken)


  • #46   19. jun 2010 Jeg ved ik om jeg forklare mig meget dårligt.. For kan ikke forstå at du ikke fanger sammenligningen

    En hvalp kan gå på trappen
    En baby kan stå.

    En hvalp skal skånes
    En baby skal skånes.

    Dermed ikke sagt at de aldrig må stå eller røre en trappe. Men det er det med at gøre det moderat.


  • #47   19. jun 2010 Jeg kender nogle gode folk, der har en schæferkennel. De cykler med deres hunde fra meget ung alder...

    Og de fleste af deres hvalpe bliver solgt til aktive folk - enten tjenestehundeførere eller sportshundeførere - og deres statistik når det kommer til ledproblemer er ikke fuldstændig grotesk. Faktisk er deres avl bedre end gennemsnittet.

    Er det ikke tankevækkende? Hunde, der bliver brugt temmelig meget?


  • #48   19. jun 2010 Camilla - Jeg kan heller ikke helt se sammenligningen baby/hvalp. Menneskebørn er fysiologisk nogle af de "unger" indenfor pattedyr som er senest udviklede. Så at sammenligne en baby, som endnu ikke kan gå, med en livlig hundehvalp på 8-10 uger giver for mig ingen mening. En hundehvalp i den alder er meget mere adræt end et barn på 2 år.

  • #49   19. jun 2010 Ej ok, hvis ikke man vil se det, så kan man heller ikke......
    Hvis man stiller tingene så sort hvidt op, så kan ingen ting jo nogensinde sammenlignes fordi de ikke er de præcis samme....

    Never mind. Blot en tanke fra min side.. Smutter igen...


  • #50   19. jun 2010 Søster - Eh. Ja. Han var fra sidst i marts, og jeg mener at jeg købte ham omkring juli or so. Mens han var i Danmark, befandt han sig kun i den løbegård Marks mor havde i haven, jeg er ret overbevidst om at han ikke gik på trapper der. Så skulle det væres hos opdrætteren i Polen.

  • #51   19. jun 2010 ....ikke fordi jeg slet ikke kan forstå din tanke, CH - jeg er bare dybt paranoid over HD.

  • #52   19. jun 2010 Har lige læst debatten igennem, og jeg må sige mig ovenud enig med Søster McFluff!

  • #53   19. jun 2010 Har en hvalp på 12 uger netop nu. Vi har 7 trin fra terassen og ud i haven - de 7 trin får han altså lov til at tage flere gange dagligt. Det skulle han sgu gerne kunne holde til. For med det aktivitetsniveau han ligger for dagen og de krumspring han laver, så er trapperne den mindste belastning.

    Det er selvfølgelig vigtigt at passe på sin hund, men mine hunde bliver altså ikke pakket ind i vat. De skal jo også have lov til at være hunde.


  • #54   19. jun 2010 Ih hvor jeg savner en "citer" knap smiley



    CH
    "Jeg kender nogle gode folk, der har en schæferkennel. De cykler med deres hunde fra meget ung alder...

    Og de fleste af deres hvalpe bliver solgt til aktive folk - enten tjenestehundeførere eller sportshundeførere - og deres statistik når det kommer til ledproblemer er ikke fuldstændig grotesk. Faktisk er deres avl bedre end gennemsnittet.

    Er det ikke tankevækkende? Hunde, der bliver brugt temmelig meget?"

    AMEN!


    Omvendt kender jeg til en kennelejer, hvis hvalpe ikke må HILSE eller omgås store hunde OVERHOVEDET før de er mindst et år. De må ikke træne indkald før de er 10-12 måneder fordi de løber osv. osv. Det er måske lige i overkanten. Lad hvalpen være hvalp!



    Camilla
    En baby sover en stor del af tiden, fordi den er træt. En hvalp sover også når den er træt. Den laver bare flere unoder og ballade, end en baby på 2-3 måneder. Så forstår heller ikke helt sammenligningen.


  • #55   19. jun 2010 Men er det ikke samtidigt de hunde der bruges meget der har en kortere levetid i den anden ende fordi de bliver udbrændte?

  • #56   19. jun 2010 Søster, de bliver ikke udbrændte, men de bliver slidt op.

    Det er naturligt i mine øjne.

    Men når de, når de får taget deres billeder når de er mellem ½ og 1½ år afhængigt af, hvad de skal lave, så er der ingen grum HD-statistik at spore.
    Selvom de ikke har været pakket voldsomt ind som små.


Kommentér på:
Hund VS trapper - hvem skånes?

Annonce