{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

Mutter vs. brugshunde træning. {{forumTopicSubject}}

Hey all!

Nu har jeg arbejder med Schæffer hunde, maller, og rotter i brugshunde omgangs kredse. Og ved efter hånden noget om racerne og sådan.

Men går er er overvejer mine muligheder når jeg flytter ud af lejlighed igen og kommer i noget rækkehus/hus med have. Så vil jeg gerne have noget brugs hund (ps. nej de 2 dejlige 4 benede under min profil bor desværre ikke med mig mere, var nød til at lade dem blive hvor der har boet hele deres liv. ved mine forældre). M

Og er gået hen og faldet for muttes udsende og personlighed. Men hvordan er en Alaskan Mallemut når det kommer i brugstrænings øje? Hvor stærke er de mentalt? For ved de er meget stærke af fysik -Men knækker de første gang de ryger på et ærme, så er det ikke den race jeg skal have smiley

Så håber der er nogle der kender lidt til den race og træning der kan hjælpe mig lidt på vej :)'

/Jeppe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mutter vs. brugshunde træning.
  • #2   24. jun 2010 En alaskan mallmutte er desværre ikke egnet som brugshund hvi s vi taler om IPO, BHP eller PH.
    Så desværre.....

• #3   24. jun 2010 Det var min frygt! for hunden er møg smuk!!! smiley Men jeg vil undersøge nærmere. Og tak for svarne smiley

• #4   24. jun 2010 Jeppe, nu er jeg ikke så meget inde i alt det med brugshunde træning, men hvis jeg var dig ville jeg prøve at kigge nærmere på en japansk akita. De er virkelige hårdføre og har været brugt til at jage bjørne, og så er de også utroligt smukke…

• #7   24. jun 2010 Hej Jeppe! Du skal have fat i nedenstående bruger - hun ved alt, hvad der er værd at vide om mutter - herunder også, at de ikke egner sig til fx IPO. Men det kan hun selv fortælle dig om. Hun er pt til WDS:-)

http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=16614

• #8   24. jun 2010 PS: Jeg har sendt hende et link til denne tråd..

• #9   24. jun 2010 Henrik - Jeg har også set hunde racer der er avlet til noget helt andet, brugt til noget 3. Og det er jo alsidigheden og fordi jeg elsker udfordringen i hunden.

• #10   24. jun 2010 Pu ha, jeg vil hverken mene at den japanske akita eller amerikanske akita (som om mugligt minder endnu mere om mutten i udseende) egner sig som brugsund i den forstand, jeg forestiller mig at det kunne gå grueligt galt faktisk vis de blev udsat for fx. at gå på ærme eller lignende. De er jo som tidligere skrevet oprindeligt avlet til fx bjørne men også tigerjagt, og dermed også at forsvare sig selv mod noget stærkere væsner end mennesker.

Jeg er selv vokset op med begge typer af akitaen, og selvom de er fantastiske hunde, har jeg også hørt historier om at de har været forsøgt som politihunde og blev kasseret efter at de havde været på et ærme første gang, og da de skulle på anden gang, så gik de efter struben.

Hvor meget der er i de historier skal jeg ikke kunne sige, men hvis du alligevel skulle syntes at disse racer er noget du vil kigge nærmere på ville jeg kontakte racerepræsentanterne for de to racer. Deres kontaktoplysninger kan findes på spidshundeklubbens hjemmeside (spidshundeklubben.dk) under "aktiviteter & raceoversigt".

Du kan jo også kontakte racerepræsentanten for mutten, hendes oplysninger kan findes på polarhund.dk under racen og derefter "raceledelse".

/Kiki

• #11   24. jun 2010 Jeg vil lige komme med en kommentar til dem der mener at det er nok at hunden er hård, har mod eller kan fungere som vagthund.
    Ligeså vigtigt som hårdheden er driften, byttedriften især men også forsvars driften skal være veludviklet.

• #12   24. jun 2010 Jeg ville også synes det var lidt farligt, at starte op med en Akita. Den er jo meget selvstændig, og umiddelbart lyder det ikke som noget der går godt i spænd med bidetræning.

• #13   24. jun 2010 Henrik - hvad er det du mener jeg har misforstået ved Gruppe C arbejde?

• #14   24. jun 2010 Det Henrik P (formentlig) mener er at det som kræves af hunden i grp C er noget helt specielt som ikke alle hunde har, ikke engang alle individder indenfor de normale brugshunde racer. Man skal se den slags før man forstår det.

• #16   25. jun 2010 Malamutten er for blid en hund og man ødelægger den med træning.
    Under anden verdenskrig prøvede man at bidetræne mutter med det resultat at de endte med at gå efter struben. Det ligger så fjernt fra en malamutes natur at bruge dens tænder så man må *ALDRIG og jeg gentager ALDRIG bidetræne en mutte.

En mutte kan trænes men den er egenrådig - den arbejder kun sammen med dig i det tilfælde den accepterer dig som leder og du får kun lov til at være leder hvis mutten syntes du er det værd.

JEg vil stærkt anbefale at vælge en anden gruppe af hunde hvis man ønsker denne form for træning. ingen af spidshundene er særlige egnede - jeg kan heller ikke anbefale akitaen!

• #17   25. jun 2010 men når det så er sagt så er mutten altså en fantastisk hund - men det er en trækhund - man kan godt træne lydighed, de kan også bruges til agility (ikke de bedste men det kan lade sig gøre) men den lever ikke bare for at pleace sin ejer! Derudover skal man huske at mutten ikke bare gider træne, den skal trænes lidt af gangen varieret for ellers vil den kede sig også smadrer man al den træning man har lavet. Det kan lade sig gøre men man skal være instillet på at det tager lang tid og masser af tålmodighed at træne en mutte og selvom man træner i årevis vil du stadig ikke kunne stole 100% på din hund hvis den er løs!

• #18   25. jun 2010 Jeg tror ikke, der er den store byttedrift at hente i en mutte - min forestilling er at det er blevet avlet voldsomt ned.

Jeg forestiller mig, at hvis man skal træne gr. C med sådan en hund, så skal det være i forsvarsdrift og så er det ikke svært at forestille sig, at en sådan hun kan blive meget farlig.

Er der overhovedet nogen spidshunde, der egner sig til bidearbejde?
    Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen...

• #19   25. jun 2010 Heidi, er der ikke nogen nyere forsøg med mutter og bidearbejde?

Den slags trænes jo fuldstændig anderledes nu end den bare gjorde for 15 år siden.

Gider mutter at lave jagtlege? Kan den apportere?

• #20   25. jun 2010 Tjekkoslovakisk Ulvehund som velegnet brugshund ????

Øhh ...

• #21   15. jul 2010 en malamute er skabt til at trække tung last over store afstande og jeg kan kun give heidi ret i at man absolut ikke skal træne nogen form for bidetræning med en slædehund det er dømt til at gå galt, mange mutter nyder at lege med feks en bold men der er også langt fra en bold til at træne den i decideret bidearbejde, så er det en hund der er skabt til dette man må anskaffe sig.
    mvh Dan

Kommentér på:
Mutter vs. brugshunde træning.

Annonce