{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.308 visninger | Oprettet:

Hundelov og servicehunde! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en bekendt der er lam og sidder i kørestol hun har en 4-årig amerikansk bulldog som servicehund hun selv har lært op men nu kan den kun hjælpe hende derhjemme pågrund af den nye hundelov hun er dybt ulykkelig for hunden hjalp hende ofte med at tage ting for hende det kan hunden ikke mere pågrund af mundkurven! Hunden har kradset ssig til blods for at få mundkurven af på trods af træning men hunden er jo lært op i at bruge sin mund til alt for at hjælpe så det meget svært for den at vænne sig til. Min bekendte har skrevet til justitsministeren for at få dispensation så hun fortsat kan bruge hunden som service hund oftenlige steder men er blevet afvist da der ikke er taget højde for den slags i loven og det vil derfor kræve en ændring af loven! Synes det så trist der ikke er taget højde for dette da både hund og ejer er dybt ulykkelige!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundelov og servicehunde!
  • #1   6. jul 2010 Trine: det skulle vel aldrig være Matilde:o) Jeg synes det er SÅ ubeskrivelig forfærdeligt at hun ikke må bruges! Jeg blir så harm over den lov når den rammer sådan nogle som hende! hendes største opgave i livet er at hjælpe en handicappet, men skidt med det, så må hun jo starte forfra med en ny hund!! det er lige til at brække sig over!!

  • #2   6. jul 2010 hehe. jo det er det! Synes det forfærdligt! Selv hvis hun får lært en ny hund op vil det jo tage tid og være synd for Matilde ikke at kunne hjælpe mere hun vil jo måske blive til sidesat

  • #4   6. jul 2010 Sikke et ærgeligt tilfælde! : ( Rigtig synd for både din bekendte og hunden, for hun kan vel ikke fortsætte med at have den, eller acceptere hun bare mundkurven? Øv smiley
    - Men hvorfor har hun også en Amerikansk Bulldog som servicehund, det er da ikke set ret tit?


  • #5   6. jul 2010 Hunden: Nej for der er slet ikke taget højde for den slags i loven så derfor vil det kræve en lov ændring hun har skrevet til alle mulige for at søge dispentation alle steder er svaret det samme. Desværre!

  • #6   6. jul 2010 Ann-sophie: Hun holder så meget af hunden så hun vil aldrig gå af med hende nok nærmere få en ny og lære op men indtil videre har hunden mundkurv på når de ude og kan så kun hjælpe derhjemme. Nej det nok et sjældent syn ved ikke hvorfor hun har valgt den race men kan sige at Matilde er blevet en fantastisk servicehund

  • #8   6. jul 2010 Ann-Sohphie: Prøv at gå ind på (link fjernet) der kan du læse om deres valg af race:o)

    trine: det er bare en succes uden lige også skal den ødelægges:-(


  • #9   6. jul 2010 Ja hvor er det altså synd at loven rammer den slags folk! : /
    Men der er nok ikke så meget andet at gøre end at få en ny servicehund (evt en som allerede ér trænet som servicehund) - Men på længere sigt er det jo ikke holdbart at en lam person har 2 store hunde tænker jeg? : ( Øv en dum situation altså!


  • #10   6. jul 2010 Charlotte: De skal jo selv træne med hende, men har da fået hjælp af proff! Hun er uddannet service hund:o)

  • #11   6. jul 2010 Normalt er jeg ikke meget for at skulle køre alt op i medierne, men det her bliver anden gang idag jeg anbefaler at kontakte EB (tidligere var det en tråd om kupering)..

    Jeg havde helt sikkert kontaktet Ekstra Bladet eller lignende, for at forsøge at presse regeringen til at lave en ændring i loven der gjorde, at man kunne søge dispensation i lige netop dé tilfælde. Altså bare med mundkurv/snor, ikke med avl osv.


  • #12   6. jul 2010 Ann-Sophie: jeg mener nu at hver enkelt bruger skal have deres servicehund fra hvalp af!

  • #13   6. jul 2010 Men det er da meget normalt at den handicappede får en hund som allerede ér trænet som servicehund, ik?

  • #15   6. jul 2010 Charlotte: det er nemlig gennem alpha centret:o)

    ann-sophie: Jeg må være dig svar skyldig, måske trine ved det??


  • #16   6. jul 2010 Hunden:
    ja det de valg hun har eller kun at beholde Mathilde og så kun have en halv servicehund!

    Charlotte DKK Snob* Sender tudekiks ;
    Som elsker min prinsesse siger så er hun jo trnet af profferne men de har jo selv været med inde over fra start og haft hende fra hvalp af

    Ann-sophie: Ja hun er også rigtig ked af det. Har så ondt af hende hun elsker jo den hund den er hendes højre hånd

    Line: Kunne godt forestille mig det vil komme dertil men tror stadig hun prøver men det ser ikke ud til der er noget at gøre


  • #17   6. jul 2010 Ann-sophie: Tror det op til den enkelte bruger nogen har ikke overskuddet eller muligheden for at træne hunden så de får en der er trænet mens andre får en der er uddannet.

    Kan huske da hun fik Mathilde alle ville hen og snakke med hende det endte med hun skrev et læserbrev i lokalavisen så folk kunne forstå hun var under optræning og derfor ikke måtte forstyrres hele tiden og nu her for et halvt år siden skrev hun et læserbrev om hvordan folk i starten alle ville snakke med mathilde men nu efter racen har fået dårligt ry skulede folk til hende hun har virkeligt mærket forskellen


  • #18   6. jul 2010 Det er meget lignede det vi oplever også... at vi bliver skulet mere til nu... det på trods af de grunde og hensigter der ligger til valget af min amerikanske bulldog

    Mødte også kort vedkommende på rådhuspladsen - der er slet ikke taget højde for de indivuduelle behov mennesker har, og visse behov som hunden opfylder og gavner...
    det er her loven straffer uskyldige og kompetente mennesker og hunde, og fratager frihed og livskvalitet udfra forkerte synspunkter...

    og det er så uretfærdigt at denne race bliver dømt på denne måde, det er slet ikke passende, og hvis politikerne blot ville åbne og læse de rapporter der er blevet sendt dem - ville de kunne se dette.



  • #19   6. jul 2010 Line T: Ja det så dårligt tror ikke engang de har tænkt over der kunne være servicehunde blandt de ulovlige racer

  • #20   6. jul 2010 Årh ja har godt mødt hende, det er så forfærdeligt og hunden er bare SÅ sød

  • #21   6. jul 2010 Du vil altid være i mit hjerte min skat... V

    Ja både hund og ejer er dejlige det sku trist det skal være sådan


  • #22   6. jul 2010 Sjovt matilde har jeg netop tænkt på i denne sammenhæng. Hvis det var mig ville jeg nok bede den lokale politimester til at tage stilling til det. Det er også dem der skal bestemme vedrørende aflivninger osv. Så må det også være dem der giver dispensationer.

  • #23   6. jul 2010 Sarah -med Boesen,Pallepop og Donk
    De har prøvet ved politiet og det kan ikke lade sig gøre uden en lovændring smiley


  • #24   6. jul 2010 Bertha's Far Nej det er ikke en fransk _
    De har prøvet alt og det vil kræve en lovændring i forhold til det med tonede ruder er der en bekendtgørelse om den slags vil jeg tro hvor der står der kan søges dispensation da politiet jo selv bruger tonede ruder.
    Desuden kunne jeg forestille mig at det en rammeparagraf det vil sige at der ikke er klare regler så det en vurderings sag i hundeloven er der helt klare regler så derfor er der ikke noget at gøre.

    Hunden er lige så meget service hund som alle andre og har de samme papirer på det så der er ikke nogen forskel profferne har jo hjulpet hele vejen


  • #25   6. jul 2010 Du gør følgende eller ejeren gør, hvem der nu har overskuddet: Sætter en artikel i Ekstrabladet, Se & Hør eller lignende blade med tendens til den slags.

    Dernæst finder du en liste med SAMTLIGE ordførere fra de politiske partier, der har med det sundhedspolitiske område at gøre og kontakter dem.

    Du kontakter også journalist Majbrit Lund: http://www.majbrittlund.dk/. Hun har speciale i netop social og sundhed.

    Du kontakter også Servicehundeforeningen - den findes for den er jeg medlem af. DKK og hvad de nu hedder allesammen.

    Lav en gruppe på facebook og inviter alle dine venner og bed dem om at invitere deres venner - til sidst støder du/gruppen ind i en eller flere journalister.

    Du kontakter naturligvis også samtlige journalister på God Morgen, Aften Danmark, Aftenshowet etc. Dem kan du sagtens blive ved med via facebook.

    Der er også Danmarks største kvindesite på nettet: østrogen.dk, og det lidt mindre amine.dk. De har masser af journalister begge steder.

    Du skal skabe et massivt pres for at blive lyttet til.

    Virker alt andet ikke, så skriv til mig privat, så skal jeg personligt støve en journalist op til dig, der vil tage historien. Jeg er bare ikke herinde så meget. Det skal bare gå stærkt for hvis folketinget ikke allerede holder ferie, gør de det snart.

    Husk også lige at skriv til borgmesteren og få det i det lokale ugeblad.


  • #26   6. jul 2010 hmm. så vidt jeg kunne forstå har hun fået af vide både fra politi og justitsministereren at det vil kræve en lov ændring og derfor ikke kan lade sig gøre. Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget i denne sag da jeg synes det om til hende vil ikke rode hende ud i noget men er sikker på hun nok selv skal finde på noget hun er ikke en dame man lige sådan vifter fra sig.

  • #31   7. jul 2010 Ja det er noget fis - at en hund ikke kan være 'prof' hvis den ikke udelukkende er trænet af en prof. træner eller klub...

    Disse hunde er service/social-hunde og derved er den menneskelig kontakt og omgængeælighed et alfa og omega - dette kan man ikke få med fuld virke med en 'centreret' lukket hundetræning...

    end ikke politihunde trænes på en sådan måde - pånær i USA - hvor man så ofte på den bekostning har nogle meget ensrettede og ensformige hunde, der bl..a. ikke egner sig til familiehund og andet...

    Mange af disse hunde også pågældende amerikanske bulldogs bliver brugt i mange service og socialerhverv - dette er ikke en meget ny metode, men noget der har været kendt og brugt længe i forhold til at øge livskvalitetet hos visse mennesker... bulldogen - som der her er tale m, bliver netop brugt pga. den rolige sind, villighed til at lære og vise samt ejerrelation, og hengivenhed... dette udmærker sig også fra dens oprindelse som gård-arbejdshund...

    men det eneste medierne skriver er løgne - om denne hund - at det er kamphund - født sindsyg - tikkende bombe - aggressiv overfor dyr og mennesker - osv osv osv....

    og som følge af det - må denne race ikke længere ejes, holdes, elskes eller bruges indenfor Danmarks grænser!


  • #32   7. jul 2010 Bertha's...... Hvad er der at skabe tvivl ud fra? Hun har jo fået direkte svar fra justisministeren?
    <i>Min bekendte har skrevet til justitsministeren for at få dispensation så hun fortsat kan bruge hunden som service hund oftenlige steder men er blevet afvist da der ikke er taget højde for den slags i loven


  • #33   7. jul 2010 Gider du at droppe den facon dér? Tak.

  • #34   7. jul 2010 Det med at loven skal ændres er hvad hun har fået afvide og jeg ved bare at der i nogen love står et punkt om ved hvilke tilfælde der kan søges dispentation og hvad der skal til for at få det

  • #35   7. jul 2010 Siger kun hva jeg fik afvide. Hvorfor har de fået dispentation?

  • #36   7. jul 2010 Det jo ikke det samme som dispensation i DK .

    Det har hele tiden været tilladt at sælge, formidle sin hund i/til udlandet...

    Det er hvis vi er indenfor DK's grænser - der ikke må vidergives, sælges m.m.


  • #37   7. jul 2010 Tror ikke internaterne har midler m.m. til at arrangere salg til udlandet...

    og pt. tager de jo heller ikke imod nogle af racerne - som dyreværnet beretter - eftersom de ikke kan få dem omstillet...

    De fleste internater kører jo også som non-profit organisation, så det med ekstra midler til formidling er nok ikke så realistisk...


  • #38   7. jul 2010 Alene rabiesvaccination og blodprøver koster deropad...

  • #39   7. jul 2010 Charlotte - hvorfor, egentlig? Så vidt jeg husker betvivlede du dem da i meget andet - hvis jeg da husker rigtigt, ret mig hvis jeg tager fejl smiley

    Jeg forstår virkelig ikke diskutionen... Trådstarter skriver at der er blevet taget direkte kontakt til justitsministeren og søgt om dispensation, og har fået at vide at det pt. er umuligt at få dispensation fra loven. Hvorfor så stadig diskutere, om det er muligt for hende at få det?


  • #40   7. jul 2010 Man skal passe på med det -

    se hvad f.eks. ekstra-bladet har fået folk til at tro på...

    Det er naivt ikke at stille spørgsmål til ny viden.
    Og det kan i værste fald ruste en med fejl information og ødelægge andre menneskers liv.


  • #41   7. jul 2010 Bertha's far:

    >>Staten har på forhånd givet tilladelse i ALLE hundeskove der tillader fritgående hunde..
    Læs de fine skilte der forfindes udenfor enhver af den slags skove.<<

    - Som jeg vist også engang skrev i en tråd, så er det altså langt fra alle disse skove og indhegninger der er offentligt ejet...

    Og ved ikke hvilke skilte du har kigget på, men jeg har set de første 2 hvor 'muskelhunde/kamphunde - blandinger og hunde der ligner' ikke er velkomne.


  • #42   8. jul 2010 Hold da op.. Ofte synes jeg debatterne herinde kan udvikle sig til noget underligt noget, men dét her er da pikmåling i første klasse.
    Hvad pokker har det at gøre med emnet?


  • #43   8. jul 2010 Det er jo ikke en servicehund, hvis den ikke er uddannet og godkendt til dette. Det er ikke bare noget man gør, ved at lære den at samle ting op på kommando. En lov er en lov, og racen skal bære mundkurv, også selvom den kan give pote.

  • #45   8. jul 2010 Luca: Den er uddannet servicehund! og har papirer på det som alle andre service hunde er ved at være træt af at gentage mig selv!

  • #46   8. jul 2010 Hold da op! Sikke en debat om alt muligt mærkeligt der kom ud af denne tråd!

  • #47   8. jul 2010 Luca

    En service og social hund kan sagtens være blevet privattrænet og stadig støtte det samme formål som en påforhånd gennemgodkendt en...



  • #48   8. jul 2010 LineT - I sorg over den nye hundelov -
    Der er jo nødt til at være nogle begrænsninger, er hunden ikke godkendt, er den ikke servicehund.. Ellers kan jeg da forestille mig 1000'er af servicehunde af kamphundegener nu..


  • #49   9. jul 2010 Luca

    Først og fremmest vil jeg gerne bede mig STORT frabedt tak - at bulldogen bl.a. bliver kaldt kamphund!!!

    Og ja, mht. offentligt brug skal hunden være godkendt servicehund for at færdes der hunde normalt har forbud imod - men dette er ikke ensbetydende med at hundene ikke kan være servicehunde alligevel - der findes Mange typer service-hunde...

    Ligesom nogle racer kan være gode at eje i forhold til at træne dens opmærksomhed på blandt andet sukkersyge, blodtryk og andre sygdomme - så er der fysiske praktiske servicehunde og embedshunde samt socialhunde - der blandt andet også øger menneskers livskvalitet, funktion, levevilkår m.m.

    Og er hunden trænet privat op til det - er den ligeså brugbar - det er da også muligt at gå 'til prøve' for at få papirer på dens kunnen...

    Personligt syntes jeg det kan være groteskt, at man nu simpelthen skal frem med al mulig dokumentation på papir konstant og hele tiden - for at kunne 'bevise' at ens hund er ligeså god, fin og rar som andre!

    Tænke sig, hvis alle hunde pludselig skulle det?!?!



Kommentér på:
Hundelov og servicehunde!

Annonce