Hvad gik der galt? {{forumTopicSubject}}
Jeg tog - som så mange gange før - Tinke med en tur i hundeskoven i dag. Det er en lille hundeskov meget tæt ved hvor vi bor.
Jeg slap hende løs, som jeg altid gør.
Hun har netop været i løbetid (=ikke i hundeskov), så hun var glad for endelig at være her igen.
Der kommer en anden hund i snor lidt væk, Tinke løber hen til den. Hun er utrolig glad for andre hunde, og vil rigtig gerne lege (hun er en hvalp på 8 mdr.).
Jeg ser ikke hvad der sker, men lige pludselig er begge hunde MEGET vrede (Den anden hund er nu også uden snor), og de farer i flæsket på hinanden. Både jeg og ejeren af den anden hund, forsøger at stoppe dem. Først da den anden ejer får fat i hans hund, kan jeg få fat i min og kampen stopper.
Jeg var rystet - jeg har ALDRIG oplevet hende sådan før.... Den anden hund var en tæve på 2 år - kan det være min Tinke på 8 mdr., der var for frembrusende? Eller kan det være fordi hun netop har været i sin første løbetid hun pludselig er blevet sådan?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.645
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
I snor er min hund ikke en rar hund. Uden kan hun med alt og alle. Men jeg ved hvordan hun har det i snor så hun må som følge heraf ikke hilse på andre hunde i snor da jeg ikke kan vide om de også føler sig pressede i snor ...
Ingen grund til at presse en situation.
Møder jeg en hund i hundeskoven eller andre steder som er i snor kommer Kia i snor og får ikke lov at hilse medmindre vi ejere siger god for det og så kan de hilse på hinanden UDEN snor ...
Så tror snoren har en del at sige. Men kan jo ikke sige noget med sikkerhed da jeg ikke har set episoden ...
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 236
nov 2009
Jeg var blevet sur hvis en hund kom rendende hen til mig uden at ejer havde spurgt først.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.210
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 229
Som udgangspunkt lader jeg hende ikke hilse i snor, men jeg er flere gange blevet tudet ørerne fulde om at i hundeskoven har MAN IKKE SNOR på! Derfor havde Tinke ikke snor på, at den anden hund så havde snor på, kunne jeg ikke rigtigt ændre på.
nov 2009
Enig
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Tæver kan være rigtig stride mod hinanden.
Den anden hund kan desuden have følt sig presset, fordi den havde snor på.
jan 2010
Og så kan jeg som 1000-vis af andre hundeejere ikke kalde min hund til mig, når der er noget mere interessant end mig - eks. en legekammerat. Og nej så skal jeg ikke slippe min hund fri.....!
nov 2009
Det har du ret i mht at slippe din hund løs hvis du ikke kan kalde den til dig. Du kan være uheldig en dag hvor din hund kommer alvorligt tilskade.
Måske har ejeren af den anden hund sluppet sin for at den kunne forsvare sig. Det er jo ikke til at vide.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.210
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 304 Svar: 2.888
Jeg blev ærlig talt lidt sur da jeg læste dit indlæg. Du lader din hund løbe hen til en anden hund fordi din hund jo bare er en hvalp og gerne vil lege - hvad med at tænke på at den anden hund måske ikke ville lege?
Jeg ved godt at sket er sket og det her skal heller ikke opfattes som noget mudderkastning, men jeg var blevet rasende hvis det var mig der kom gående med min hund i snor!
jan 2008
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
jan 2010
Min hund løb hen til den anden hund ja, men altså hun gjorde som hun plejer, hun lagde sig ned på ca. 5 meters afstand og afventede.....
jan 2010
jan 2008
Vi går hver især med vores hunde, hundene mødes, vi mødes og vi går videre - hver til sit eller sammen. Ofte de samme folk og de samme hunde man møder. Kan hundene ikke sammen, bliver der knurret lidt og man går hver til sit.
Dejligt, roligt, afslappet... en god gå-tur uden stress.
jul 2005
nov 2009
Uanset hvad så skal man respektere hinanden og det gør man ved at spørge om hundene evt. kan hilse.
Så slipper man heller ikke sin hund hvis man ikke kan kalde den til sig. Jeg syntes det er useriøst. Hvad med det vildt der er i skoven?
Skal hunden bare have lov til at rende efter det fordi det er interessant/spændende?
nov 2009
Det handler helt og aldeles om gensidig respekt.
jan 2010
Og man kommer vel ikke i hundeskoven hvis ens hund ikke må hilse på andre hunde???? Og med det mener jeg også at hvis man har en hund der på den ene eller den anden måde er aggressiv - om så det kun er kønsaggressiv, så kommer man vel heller ikke i hundeskoven?
Jeg tror selv efter at have læst flere rigtig gode svar - at det der gik galt var en simpel magtkamp, og desværre bare gik over gevind. Og så tror jeg at den anden tæve formentlig misforstod min tæves forsøg på at lege....
jan 2008
jul 2005
Hvor svært kan det være lige at spørge om den anden hund vil lege?
Men jeg forstår slet ikke hvorfor du har oprettet dette indlæg, hvor du spørger om det var din hund der var for frembrusende, og når folk skriver at det var det nok, så går du i forsvarsposition og åbenbart holder fast på at det var det ikke?
jan 2010
jul 2005
nov 2009
Jamen du går jo osse med folk og hunde du kender. Det siger jo sig selv at hundene kender hinanden.
mar 2006
Folk der har hunde der ikke nødvendigvis kan med alt og alle skal også have lov at gå i hundeskoven og slippe deres hund. Det kan jo være at den omtalte hund KUN har et problem med sorte hunde (eller noget andet), og det er bare ikke grund nok til aldrig at komme i hundeskov hvis man ellers kan kalde sin hund til sig.
Som tommelregel bør man ikke slippe sin hund offentlige steder hvis ikke den kan kaldes tilbage, uanset om det er en hundeskov eller en gågade, for man ved aldrig hvad man kan møde når man er ude.
nov 2009
Pointen er at man kan aldrig vide på forhånd om den anden hund kan med din eller at den anden ejer ønsker at din hund kommer hen. Derfor er det altid godt at spørge om hundene må/kan hilse.For det andet kommer der vel osse mennesker uden hund i en skov og ikke alle mennesker bryder sig om hunde.Det skal man som hundeejer altså respektere.
.
jan 2010
jan 2008
Siger også bare, at det er rart at have en så afslappet skov at gå i.
Og som i Louise T's tilfælde, tager folk det også med ophøjet ro, hvis to hunde ikke lige er perlevenner. Det er jo hunde og den slags sker. Jeg syens det er ekstremt sjældent jeg møder hunde (også da jeg boede i Kbh og Odense), der er decideret ondskabsfulde. De kan godt blive gale, men man kan i langt de fleste tilfælde se det og gøre noget, inden det går rigtig galt.
jan 2010
Og jeg respekterer 100% at ikke alle kan lide hunde (Jeg er selv bange for store hunde), jeg mener dog stadig ikke man skal komme i en hundeskov hvis ens hund ikke må hilse på andre hunde.
Og når det så er sagt, så må jeg poienterer at det ikke virkede som om den anden hund ikke måtte hilse.
mar 2006
Det oplever jeg også. Hundeejere er generelt ret gode til at se skænderierne for det de er. Det er meget sjældent jeg oplever hysteri.
nov 2009
Ja det er rart at kunne lufte hund med ligesindet og det fungere
Det har jeg selv gjordt stort brug af for mange år siden, men jeg syntes det er noget møg at slippe sin hund hvis man ikke kan kalde den til sig. Der kan ske alvorlige ulykker.
jul 2005
nov 2009
Jamen vi er ikke uenige i at mange mennesker med hunde kommer i hundeskove og ligende for at hunde kan hilse og lege med hinanden, men jeg mener bare ,at man skal kunne kalde sin hund til sig uanset hvilken situation den end måtte komme i.
Sket er sket med din hund og den anden tæve som nok hænger sammen med hendes løbetid, men du ville måske have været det foruden hvis du havde spurgt ejeren først som havde sin hund i snor.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
Jeg har en tæve der li ska se andre og især tæver an først, derfor tager jeg snor på hende hvis der er nogle vi ikke kender. OG efter kort tid slipper jeg hende, og der er ik noget. Men kommer stortset aldrig i vores hundeskove, da der er mange der har den holdning vi slipper skidtet så går det nok. Og det har gentagne gange vist sig ik at være sandt, flere gange er der en eller flere der har måtte være vej af dyrlægen med deres hund. Fordi den er blevet bidt, og den hund der så har bidt render så stadigvæk løs efter den har bidt... Og ejerne ser ingen grund til at den i snor... så derfor sætter jeg kun min ben og især min hunds ben der kun hvis der ik er andre...
jan 2010
I dag har jeg faktisk bemærket at Tinke reagerer på andre hunde, som de reagerer på hende. Forstår du? Hvis en hund trækker sig væk, så trækker hun sig også væk. Hvis en hund bliver vild så bliver hun også vild. Hvis en hund er ligegald med hende, så er hun også ligeglad.
Jeg ved ikke om det er normal adfærd? Og måske bare et udtryk for at hun stadig er i en læringsproces, hvad angår hundesprog?
Hvad gik der galt?