681 visninger
|
Oprettet:
Hundelov - Bevisbyrde {{forumTopicSubject}}
Det her med den omvendte bevisbyrde er vi vist ikke helt enige om...
Hvis man kan sansynliggøre at ejerskabet af hunden er fra før 17/3, gælder den omvendte bevisbyrde så ikke eller hvad ??
Har set flere påstå at hvis man havde hunden før nævnte dato er det politiet der skal bevise at hunden er ulovlig og ikke ejeren der skal bevise at den ikke er..
Inde i mit hoved giver det bare ingen mening, men lovgivning behøver jo heller ikke være logisk.
Hjælp mig gerne med noget lovtekst.. Jeg har ikke selv kunnet finde svaret
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 399
Forskellen er, som jeg læser det, at hvis hunden er født før 17/3-10, så kan det betyde påbud om mundkurv, hvis ikke man bevise, at hunden ikke er en af de 13 racer fra listen. Hvorimod at man, hvis man <b>ikke</b> kan bevise, at hunden ikke er blandt de 13 racer, skal aflive hunden, hvis den er født <b>efter</b> 17/3-10.
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.315
Jeg skal se, om jeg kan finde den præcise udtalelse, hvor det står..
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.315
http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=407719
Se Ann-Sofie N's indlæg:
<i><b>
Ann-Sofie N
Skrevet: 02-07-2010 10:11:18
Nina: Glædelige nyheder. Da du har haft din hund før 17. marts 2010 (det kan du bevise) så gælder der ikke omvendt bevisbyrde jf. følgende:
"Justitsministeriet har overvejet, om der også i forhold til overgangsordningen burde gælde en form for omvendt bevisbyrde, hvor det er op til besidderen at dokumentere, at hunden ikke tilhører en af de forbudte racer eller krydsninger. Justitsministeriet finder imidlertid ikke, at det vil være rimeligt at pålægge personer, der har erhvervet en hund før lovforslagets fremsættelse, en sådan forpligtelse. Justitsministeriet lægger herved vægt på, at disse personer ikke ved erhvervelsen har haft anledning til at undersøge, om hunden tilhører en af de forbudte racer, eller til at skaffe sig dokumentation for, at dette ikke er tilfældet. I forhold til hunde omfattet af overgangsordningen vil det derfor være politiet, der i fornødent omfang skal godtgøre, at hunden tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, der er omfattet af forbuddet i § 1 a. Det indebærer i praksis, at politiet i almindelighed alene vil have anledning til at tage sager omfattet af overgangsordningen op til nærmere behandling, hvis der umiddelbart foreligger meget klare indikationer på, at den pågældende hund tilhører en af de forbudte racer eller krydsninger heraf."
http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L163/som_fremsat.htm#dok
Så det ser ud til du kan slappe af med godt samvittighed :o)
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Hmmm ...
Jeg er lidt overrasket.. Det er i praksis så kun dem med stamtavle der reelt skal bære mundkurv og kort line, med mindre ejers samvittighed byder at følge loven...
Hundelov - Bevisbyrde