1.374 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Tinna
Tinna
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776

Dobbel Merle Sheltie Dobbel Merle Sheltie

Den hund er altså vildt underlig at se på. Både dens øjne og måde at være på virker helt forkert.
Den skulle så også både være døv og stum: http://www.youtube.com/watch?v=Sqml5I6ujlk

Prøv at se nogle af de andre klip med hunden Snowy:
http://www.youtube.com/user/keenergc

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dobbel Merle Sheltie
  • #2   17. jul 2010 Det er typisk amerikanere. Hunden ser nu heldigvis ikke ud til at lide som nogle hunde folk derovre redder gør. Fx dem på 2 ben.

• #3   17. jul 2010 Hun er jo også både døv , stum og har dårligt syn smiley

Og læste hun har været født med dette, og brugt til avl pga hendes farve :(:(

• #4   17. jul 2010 Danni: Se de andre film - det er der den virker mere underlig. Dens øjne er uhyggelige.

• #6   17. jul 2010 http://www.youtube.com/user/keenergc#p/u/21/8gX9R3CMm1A - her synes jeg øjnene er værst. Men hvis den er halv blind forklare det alt. Det havde jeg ikke læst

• #7   17. jul 2010 "For those that asked about Snowbert:
    Snowy, our white sheltie, is what they call a double merle. Its a genetic defect that comes from bad breeding (breeding merle to merle).
    She was born at a backyard breeder, and used as a breeding dog for years! When the owner passed away, neighbors brought her to a rescue, which listed her on petfinder.
    That's where we come in! How can you resist that little face?
    She is deaf, mute, partially blind, has a club foot, and has had to have most of her teeth removed.
    The muteness is not common, but it is caused by excess cartledge that she was born with that doesn't allow to flow properly through her voice box. It is a side effect genetic abnormality.
    But it doesn't stop her from 'barking'!
    But she is healthy, happy, and a joy to be around. "

• #8   17. jul 2010 Åhh stakkels hund. Den prøver at kommunikere, men de andre hunde reagerer bare slet ikke på det. Hvor er det synd. Det viser hvorfor man absolut ikke skal avle dobbelt merle....

• #9   17. jul 2010 Danni: ok

• #10   17. jul 2010 Er den debarked? Den pusten lyder lidt ala de lyde en sådan hund giver.. smiley

• #12   17. jul 2010 Og den er brugt som avlsdyr....kæft nogle mennesker er bare til en aflivning!

Jeg må sige jeg er benovet over hvor godt den er faldet til. De mennesker der har hende nu må have lagt et stort arbejde bag.

• #13   17. jul 2010 Nu gider jeg ikke lige finde mine sheltie blade, men der er regler om at merle og merle ikke må parres... Så de burde ikke kunne få hende avlsgodkendt.. - mener jeg, uden at være sikker...

• #14   17. jul 2010 I USA spiller de med andre regler. Det er først her i sommers at merle/merle og merle/zobel parringer er blevet forbudt på skrift i sheltieklubben. Det har været forbudt i collieklubben i mange år.
    Ellers har det ikke været forbudt hos sheltier, men man har ikke gjort det pga de konsekvenser de kommende hvalpe kan få.!

Jeg synes det er skrækkeligt. Jeg synes ikke at det er en hund værdigt. Jeg kan heller ikke lide at se på det.
    I USA har de også andre farver som også er forbudt i DK og det meste af Europa. Eller man ser det som fejlfarve.

• #15   17. jul 2010 Det burde da gælde for alle racer der har merle?
    De må da have samme udfald?

• #16   17. jul 2010 De har også samme udfald, men i USA gør man det så. I DK gør man det ikke pga konsekvenserne og man vil blive skældt på og set ned på hvis man gjorde det.! Tror kun der har været 3-4 tilfælde af en merle zobel parring igennem 30 år. Sidste gang det skete af en stor kennel i DK for 2-3 år siden er det nu blevet taget op og man har gjort det helt forbudt for en sikkerhedsskyld. Men det er slet ikke noget som har været et problem hos sheltier, disse parringer altså.
    Jeg har aldrig hørt om en merle merle parring af sheltier i DK.

• #17   17. jul 2010 Karin -det er ikke ved alle racer man har et skrevet forbud mod at parre merle med merle. Men jeg kan ikke komme i tanker om en eneste bare nogenlunde seriøs opdrætter der kunen finde på det.
    Det gør man ganske enkelt ikke, og det holder folk sig altså osse til -dem der ved noget om merle altså. Og det gør folk der avler "merle-racer" med bog jo i reglen.

Jeg synes det er grotesk at lave den slags dobbelt-merle hvalpe. Og da særligt ved racer hvor det er SÅ nemt at undgå. Sheltie, collie, aussie osv, er jo forholdvist enkle at forudse farve.udfaldet på.
    Derfor er det osse MEGET nemt at undgå fantom-merle (hunde der er merle men hvor man ikke kan se det med det blotte øje), og dermed osse super nemt at undgå ubevidst at parre to merlehunde.
    -så laver man dobbelt-merle parringer, er det noget man gør med overlæg. Og så burde man *en helt masse grimme ord* ikke avle.

Ved Sheltie parrer man ikke merle med zobel, fordi det netop kan give fantom-merle.
    Så man skal altså passe lidt på. Det er IKKE kun merle-.merle der kan give problemer. Fantom-merle giver blot først problemer i næste generation, fordi man jo oftest ikke ved at de er merle.

• #18   17. jul 2010 Mmm døv, stum, nedsat syn? Den skal da have hvalpe!

*facepalm*

... Men altså, lad os lige hurtigt blive enige om én ting - BYB's er ikke et rent amerikansk fænomen. Mon ikke der også sidder en paphat derude og tænker "det smækker vi da bare er "sjældent" mærkat på, så stiger indtægterne".

En sund dobbelt merle siges at være værdifuld for avlen (altså, for os der har tavler). Mit gæt er at det hænger sammen med at den er rask, og ud over det laver den lutter merles (hvor en almindelig merle laver 50%) - hvilket er ret fedt hvis man er til den farve. Men heldigvis har man herhjemme valgt at risikoen overstiger udbyttet temmeligt voldsomt... Og så kan det jo lade sig gøre at lave flotte merles "the hard way" smiley

• #19   17. jul 2010 Er Merle og Skimmel det samme?

• #20   17. jul 2010 Nej. Skimmel (roan) udløses af ticking-genet. Den er der mig bekendt ikke sygdomme forbundet med, ellers var vi mange der stod med syge hunde.

• #21   17. jul 2010 Men skimmel+skimmel hos andre dyrearter giver nemlig også sygdom, misdannelser og døde unger. Så tænkte det måske var samme type gen ?

• #22   17. jul 2010 Tinna -hos hvilke dyrearter? Man kan fint lave skimmel + skimmel hos heste... Ikke at jeg er den helt store heste-avlsekspert, men vi har belgiere og der er langt størstedelen af racen skimlede. Og der er ikke problemer i at lave føl med 2x skimmel.
    -mener dog at huske at der kan være problemer med 2 x blåskimmel, men lige hvordan det hænger sammen kan jeg dælme ikke huske-

• #23   17. jul 2010 Hamster og marsvin hvertfald

• #24   17. jul 2010 ok -ja dem kender jeg absolut intet til *G*

Anede ikek at marsvin kan være skimlede;o)

Findes merle egentlig hos andre dyrearter end hunde?

• #25   17. jul 2010 Jeg har ikke hørt om det hos andre, derfor jeg tænkte at skimmel var det samme *GG*

• #26   17. jul 2010 Gælder dette også hvis man parre to hunder som har genet Merle i sig, men ikke selv er Merle?

• #27   17. jul 2010 Dalmatinere er homozygot ticking (med en recessiv modifier der gør dem til store pletter) - det er der også en del cattledogs der er.

Der er vist noget med at det manifesterer sig anderledes på hunde end på f.eks heste og køer, ved at det på hunde optræder på upigmenterede områder, mens det på de andre optræder på pigmenteret dele. Så det kaldes det samme, men er til syneladende enten ikke det samme gen, eller har/mangler en modifier som de andre dyr (ikke) har.

Jeg mener at man definitivt har udelukket at genet i køer er den samme som hundens, men for dyr som f.eks marsvin ved jeg det ikke (der er vist noget med at roan i mnus faktisk er merle, og efter at have slået symptomerne op <i>tror jeg</i> også at det er tilfældet for marsvin).

• #28   17. jul 2010 B-B

Ja. Har hunden merlegenet er hunden merle, uanset om man kan se det eller ej.

• #29   17. jul 2010 B-B -endten er hunden merle, eller osse er den ikke. Hvis ikke hunden selv er merle, så kan den ikke give merle videre.

• #30   17. jul 2010 Syns jeg kan huske en herinde der ville avle med dobbelt merle - trods så at sige alle brugere advarede var vedkommende "klogere"

Om det er sket ved jeg så ikke

• #31   17. jul 2010 Fy for pokker. Hvor kan de gøre det. Mennesker er da mærkelige.

• #32   17. jul 2010 Eh... Det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal svare på.. Men... Øh... Tak?

• #33   17. jul 2010 Karin -hvis det er hende jeg tænker på, så tror jeg ikke det var dobbeltmerle, men derimod en overtegnet merle aussie?

-det kan så osse give problemer. Men det er self ikke sikkert det er den samme

• #34   17. jul 2010 Danni

Snup du et par år på Uni - det må da blive den rene fornøjelse for dig

• #35   17. jul 2010 LOL - naaaah - de er spændende til gengæld

• #36   17. jul 2010 Uha det ser ikke godt ud smiley

Jeg havde engang en temmelig vild tråd herinde angående "colour-headed white" collier, altså collier med hvide kroppe men enten tri, zobel eller merle ansigt:
    http://www.codybearcollies.com/images/SmYetiJuly2006.jpg

Den er super smuk, men mange tror desværre det er det samme som en dobbelt merle kombination, hvilket ikke er tilfældet..

• #37   17. jul 2010 Heidi -hvordan opstår de farver? Er det "bare" avl på hunde med for meget hvidt -og risikerer man så ikke en helt hvid hund og dermed de problemer det kan give?

• #38   18. jul 2010 Michelle

Den farve er det der hedder piebald, eller ekstrem piebald, alt efter hvor meget hvid der er. Du kender den fra bl.a papillon og cavalier (blenheim), hvor den hellere ikke giver problemer. For ekstrem piebald gælder de hvide racer der skal BAER testes (hvide jack russels, dogo argentino).

Det er endnu ikke fuldstændigt klarlagt, men umiddelbart er hvid (piebald) på kroppen og hvid på hovedet ikke styret af det samme gen, medmindre der er tale om merle - derfor er det ikke farligt at avle på hvidfaktor hunde (bærere , fordi mindre hvid er (delvis) dominant over mere hvid. Delvis, fordi det i NOGLE tilfælde kan manifestere sig som ekstra bred krave, lidt for meget hvid eller enkelte hvide hår hist og her på hunden). Altså, ud over at man kan komme til at lave fejlfarver der ikke selv kan avlsgodkendes pga eksteriør.

Man kan godt få sheltier/collier med helt hvid krop, men umiddelbart er genet for hvid hovedet (og dermed bl.a døvhed) væsentligt mere sjælden for de racer.... Selfølgelig medmindre vi snakker homozygot merle, men det er jo noget andet.

• #39   18. jul 2010 Søster -ok, tak for forklaringen. Så kan jeg bedre forstå man laver dem. Eller det kan jeg egentlig ikke, men i det mindste er de jo ikke i fare for at få problemer grundet farven;o)

• #40   18. jul 2010 Sorry, jeg er småfuld, så det jeg skriver er i flere tider på én gang.. Kan jeg se. smiley

Jeg tror bare at jeg vimser i seng nu. God nat til alle.

• #41   18. jul 2010 LOL -tror man er undskyldt på denne tid af døgnet;o)

Nat nat til dig osse

Kommentér på:
Dobbel Merle Sheltie

Annonce