1.269 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar

23. nov 2004 Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
Hypotetisk spm om parring...? Hypotetisk spm om parring...?
Hypotetisk spørgsmål om ufrivillig parring.
Hvis der i en DKK købskontrakt står at tæve hunden ikke må parres op og at denne tæve har været på 'springtur' i en løbetid som ejeren ikke har kendskab til og risikoen for at der kan være sket en parring, hvor står ejeren af tæve hunden så rent juridisk i forhold til købskontrakten, når drægtigheden opdages..?
Dettte er rent hypotetisk og absolut intet andet så prøv at 'leg' lidt med på spørgsmålet : )
0 synes godt om
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
Rent praktisk vil man snakke med hinanden, fordi et uheld kan alle komme ud for,
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Men så har jeg et andet hypotetisk spørgsmål. En tæve der er parret på 13/14 dagen, og der villig og det forløb uden problemer. Skal man blive nervøs når en hanhund (kastreret) parrer tæven på 21 dagen? Der er 2 spørgsmål der dukker op:
1) Har tæven så ikke været helt klar ved de 2 parringer
2) Vil nr. 2 hanhund ødelægge det arbejde nr. 1 har gjort?
Hvad mener I? Jeg har nysgerrigt spurgt min dyrlæge, og han siger at det er spsm 1, der er det springende punkt. Har tæven haft ægløsning eller kom det lige midt imellem. Plejer at være klar på 13. dagen?
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Samtidig blev også sagt at hvis naboens han af anden race kiggede forbi, så blev det ikke betragtet som avl og ville ikke koste noget
nov 2004
....og at denne tæve har været på 'springtur' i en løbetid som ejeren ikke har kendskab til....
nov 2004
Kan forstå hvis det var med fuld overlæg, men mit hypot. spm går ud på hvis uheldet er ude hva så?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Så vidt jeg ved kan abortsprøjten gives helt indtil 45. dagen -og på det tidspunkt har man vel opdaget at tæven er drægtig(?) og kan altså nå at gøre noget ved det.
Hvis ikke, ja så vil jeg tro at man skal håbe på en forstående sælger der er til at tale med.
Charlotte -men i dit tilfælde var der ikke tale om uheld var der?
Gitte -jeg ville da i hvertfald være bekymret i det tilfælde. Og hvalpene skulle da om ikke andet DNA-testes når de er født.
jan 2007
Ved Gaia har jeg skrevet under på at hun ikke må bruges til avl udenfor FCI. Skulle hun gå hen og blive parret kan jeg garantere at det helt 100% sikkert har været et uheld.
-jeg har så meget svært ved at forestille mig hvordan det kunne ske uden at jeg ville opdage det, hvorfor hun self ville få en abortsprøjte omgående.
Men man hører jo af og til om flk der pludselig har fået et kuld hvalpe uden at have opdaget at tæven var drægtig. Kan nogen opklare for mig, om der er tæver hvor man slet ikke kan se/mærke en drægtighed på?
Eller evt først kan se/mærke det efter sidste chance for abort er udløbet?
For hvad så i sådan et tilfælde -hvordan ville du forholde dig Charlotte? Igen self antaget at hunden er i et godt hjem og at der virkelig ER tale om et uheld. Ville du være til at snakke med (evt noget aftale omkring hvalpene sælges til kostpris osv)
jan 2007
jeg er helt enig i at det er meget svært at forestille sig hvordan man kan være helt uvidende om at tæven er drægtig, selv når man når længere hen i drægtigheden. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det kan ske.
Men det er jo et tænkt eksempel -så forestil dig nu lige at det ER sket;o)
Nu er jeg ikke opdrætter, men jeg tænker umiddelbart at hvis der virkeligt ER tale om et uheld, tæven er i et godt hjem og er i øvrigt sund og rask osv. så kunne jeg nok godt snakkes med -f.eks. i form af en aftale omkring sterillisering af tæven når hvalpene er væk, og at hvalpene sælges til kostpris.
jan 2007
Men upskuld derimod, eksisterer (så godt som) slet ikke i mit hoved -man har jo VALGT at lade tæven få de hvalpe der kom ud af ups-parringen, og så er det jo ikke længere et uheld, men et bevidst valg.
Som skrevet har jeg osse svært ved at forstå hvordan et kuld skulle kunne blive til HELT uden at man på nogen tidspunkt har så meget som en mistanke om at tæven kan være blevet drægtig.
Så i praksis er vi såmænd enige -men nu er dette jo netop et tænkt eksempel
maj 2006
jan 2007
Ja så er det da vidst kun ægløsningstidspunktet der er relevant. Men så må man jo se om man har været heldig, og ellers få lavet ægløsningstest ved næste løbetid, hvis ikke der var resultat denne gang
maj 2006
Hypotetisk spm om parring...?