livmoderbetændelse og korsbåndslæssion livmoderbetændelse og korsbåndslæssion
Hej alle..
Rigtig triste nyheder herfra :o(
Vi er netop kommet hjem fra dyrlægen med den ærgelige besked om at Bertha i den kommende tid, højest sandsynligvis, skal gennemgå to operationer.
Hun har i de sidste par dage haltet en del på sit højre ben, og igår observerede vi noget guligt udflåd fra hende. Hun er lige kommet ud af sin løbetid. Hun drikker utrolig meget og har mistet sin appetit. Hun er desuden ikke så glad som hun plejer at være.
Dyrlægen bekræftede os i, at hun har livmoderbetændelse, og hun skal derfor steriliseres (hun havde det også i sidste løbetid). Da de på ingen måde vil operere syge dyr, skal vi vente en måneds tid før vi kan få hende steriliseret.
Derudover kunne vores dyrlæge fortælle os at hun højst sandsynligvis har fået en korsbåndslæssion på/i (staves) sit højre knæ. Han kunne dog ikke sige det med sikkerhed - det kræver at hun bliver bedøvet, så han bedre kan mærke efter. Når hun bliver bedøvet og han får mærket på hende, vil han kunne mærke om det er meget slemt, eller om det ikke er så galt. Han snakkede vidst noget om, at uanset hvad, så ville det være en god idé at få hende opereret? Det var vidst noget med, at korsbåndet ikke heler af sig selv, men tilgengæld bliver dårlige og dårligere og kan medføre slidgigt og en anden ting, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder...
Så nu skal vores kære rullepølse holdes i ro.. :o( Øv hvor er det træls!
Og for at gøre det hele meget værre, så har vi ovenikøbet glemt hendes fødselsdag d. 12. september :o( Øv hvor er vi dumme!
Hun skal vidst rigtig forkæles i aften!
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
nov 2007
Følger: 24 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 641
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.227
God bedring til Bertha.
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.130
Men kan godt nok ikke forstå hvorfor jeres dyrlæge ikke vil steriliserer hende når hun har livmoderbetændelse....! Utrolig mange hunde bliver opereret for det akut(indefor et par dage) da livmoderen i værste tilfælde kan gå hen og springe, og det dør hunden af... Hvis det var min hund ville jeg skylde mig at finde en dyrlæge som vil opererer med det sammen for det skulle min hund ikke gå rundt med så længe.
Det er helt almindelig og normalt at opererer hunden når det står på.
(link fjernet)
Lidt nede på linket er der nogle billeder af sådan en opration, den store pølse er livmoderen, hos en rask hund er den kun på tykkelse med en blyant.
Der er ingen grund til at behandle hunden medicinsk først når beslutning om at hun skal steriliseres er taget.
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.778
pøj pøj med hende, det bliver en ordentlig omgang
min gamle bobo fik lavet senen i knæet og blev 9 år og måtte aflives pga kræft
mange varme tanker herfra
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 179
- Kayla har også i øjeblikket livmoderbetændelse, og er på diverse piller :-//
Vi håber også behandlingen hjælper, og det "kun" sker denne ene gang både pga. det er hendes første løbetid osv, så hun ikke skal igennem en operation....
nov 2007
Nu bliver jeg da helt nervøs!
Vores dyrlæge sagde, at grunden til de ikke vil operere hende nu, er fordi hun har det betændelse - og noget med at nogle blodkar ville briste?
Jeg bliver nødt til at ringe til dyrlægen igen imorgen for lige at høre.. og evt. ringe til nogle andre dyrlæger!
nov 2007
Jeg ringer rundt til andre dyrlæger nu her for at være sikker på at det bliver gjort rigtigt!
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.130
Jeg syntes godt nok din dyrlæge fører dig lidt bag lyst ved at dobbelt behandle din hund. Han har ret i at blodkar kan briste men det kan de også på en rask hund. Det man kan være bekymret for er at livmoderen brister da den jo er fyldt med betændelse, men det har jeg endnu ikke oplevet og har set meget spændte livmodere på både over og under et 1 kg. Eftersom der er åbning for udflåde ved din hund er livmoderen sandsynligvis ikke spændt til briste punktet, derfor falder risikoen også for at den brister. Jeg arbejder på en dyreklinik og det er som sagt en meget almindelig opration.
Men under alle omstændigheder ville jeg ikke lade en så "usikker" dyrlæge opererer min hund. Så ville klart kontakte en anden dyrlæge.
livmoderbetændelse og korsbåndslæssion