Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  beskriv en ALFAHAN
  • #2   25. okt 2010 for mig er det den førende han i flokken ..

• #3   25. okt 2010 Kig på din kæreste og du har svaret......

*GGG*

• #4   25. okt 2010 En mægtig (han)hund der med sin blotte tilstedeværelse og ustråling indgyder respekt og en følelse af tryghed hos dem der omgiver ham. Det er det modsatte af en hystade der skaber sig og "mobber" andre hunde (og mennesker) for at få opmærksomhed og rang.

• #6   25. okt 2010 Jeg holder mig til David Mech's beskrivelse efter han har revideret sin egen opfattelse at dette begreb, som han i øvrigt selv har opfundet.

En alfahan er en af avlsdyrene i en flok... Og det var så det.

• #7   25. okt 2010 I en hundeflok er der en alfahan! Det er ham der bestemmer, og uddelegere de forskellige opgaver der skal udføres i flokken. Han tolerere ingen slinger i valsen, det er ham der tager beslutningerne og passer på flokken. Alfahannen udpeger den stærkeste tæve som alfahun, og det er kun de to der parre sig i en hundeflok. Derved er det kun de stærkeste gener der bliver ført videre. Det er også kun alfahannen der pisser territorie af, de andre hanner i flokken tisser kun for at tisse de får ikke lov at strinte. Når hundeflokken er på jagt efter bytte, kender hver enkelt hund i flokken sin opgave under jagten. Det er nemlig besluttet af alfahannen! Når byttet er nedlagt æder alfahan og alfahun og deres hvalpe før de andre i flokken. Se det er disse instinkter man skal udnytte, når man træner sin hund. Du skal vise det er dig der er floklederen med konsekvens og kærlighed. Så vil du opleve en hund der respektere dig som flokleder!

kilde : (link fjernet)

• #8   25. okt 2010 Stemmer i med CH... Og er ret uenig med det Gitte har sat ind;o)

• #10   25. okt 2010 spændende læsning..

i min verden en alfahan den derhar oveskuddet, til at lære fra sig... han slås ikke, det lader han andre om, han stiller sig ikke forrest og hyler og skriger det lader han andre om...

kan bare ofte høre at dem der siger de har en alfahan er fordi de har en han, som vil æde alt og alle, og sætter ofte de andre ret prompte på plads, og det er bestemt ikke min opfattelse af ordet alfahan

• #12   25. okt 2010 hi hi anne.. ja det ku godt tænkes...

• #13   25. okt 2010 Hvis Søsters beskrivelse passer, så kunne Enzo (da han levede) meget vel have været en alfahan.Han behøvede ikke at være skarp eller hysterisk for at opnå de to andres respekt. Den var der bare og de indordnede sig bare under ham. De kendte deres plads.
    Det var i hvert fald sådan vi oplevede de tre hunde sammen. Det var også først da Enzo ikke var her mere, at de to andre skulle til at finde deres plads med hinanden og det gik altså ikke.

• #14   25. okt 2010 Min gamle Schæfer her i huset er alfahan.
    Han går foran de andre hunde ud for at møde fremmede, han er mildt overbærende overfor hvalpe, småhunde og småmennesker.
    Men han møder hanhunde i indkørslen ca. dobbelt så høj, som han plejer at være og respekterer de ikke hans attitude ryger de om på skjoldet og han råber dem ind i hovedet, hvorefter de får chancen og besked om at fordufte, hvilket alle indtil videre har gjort.
    Han modtager fremmede voksne mennesker med den største ligegyldighed, hvorimod børn og psykisk hæmmede bliver tilbudt hans ryg at klappe på.
    Er han alene hjemme, vil fremmede indtrængende blive taget i den ene hånd og holdt fast indtil en af os kommer og siger god for dem;-) Det har blandt andet betydet at både min dyrlæge og vores antennemand har tilbragt nogen timer alene i Encos behagelige selskab.
    Altså en stærk, klog og selvsikker hund uden hang fysisk vold.

Også lige som min gamle førerhoppe, der ikke er den stærkeste, ikke den hidsigste, en den klogeste.

• #16   25. okt 2010 Ja, jeg har ingen anelse om, om nogle af mine schæfere ville have været alfahan. De har aldrig været i en hundeflok, de har kun været sammen med deres menneskefamilier... Og her giver det ikke ret meget mening at tale om alfa...

• #17   25. okt 2010 En anden ting jeg kan fortælle om Enzo og hvorfor jeg tror han var en alfa-han. Han havde en åben hundetaske hvor jeg havde klippet håndtagne af. Det var hans favorit soveplads i soveværelset, der kunne han rigtig putte.
    Når vi gjorde klar til at gå i seng, kunne Dian godt finde på at lægge sig op i denne taske, men så snart Enzo viste sig og gjorde klar til at gå i seng, så var Dian ude af tasken hurtigere end lynet. Enzo har aldrig på noget tidspunkt jaget ham ud af tasken eller været skarp, der var bare en indforståethed, at det var Enzo's taske/soveplads.

• #18   25. okt 2010 Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En alfa-han (eller alfahan uden bindestreg) er den førende han i en dyreflok. Hos visse dyrearter som f.eks. ulve ledes flokken af et førerpar bestående af en alfa-han og en alfa-hun. Dette par refereres sommetider til som et alfa-par. I nogle grupper er alfa-hanner og alfa-hunner overrepræsenterede i populationens genetiske materiale, da stærke og dominerende individer generelt får flest chancer til at parre sig, og dermed føre deres gener videre.

Begrebet alfa-han bruges også i overført betydning om mænd med høj status og socialt dominerende adfærd.

• #19   25. okt 2010 hmmmm er enig med søsters.....
    men smider lige en bold op....
    hvis nu en han, har været leder af flokken længe, men trækker sig tilbage når han bliver ældre, og lader en anden han overtage"lederskabet".... har den første han så nogensinde været en alfahan i jeres øjne?
    og her mener jeg at skiftet er foregået uden nogen form for "kamp" overhovedet

• #20   25. okt 2010 Kan de have givet den synlige lederskab gå videre, men pga. den ældre han er højst respekteret, at den reelt set rangerer højere end den nuværende leder, men bare ikke leder mere ???

• #21   26. okt 2010 Meget enig med både søsters og Patricias beskrivelse. En alfa holder ro i flokken. Han stopper konflikter inden de udarter sig i stedet for at opsøge dem. Han beskytter og han lærer fra sig :o)

Kia boede i en hundeflok med en alfahanrotte da hun lille. Han lærte hende en helt masse bl.a. renlighed og hvordan man gebærder sig i en flok.

Han gjorde det på en blid måde. Aldrig brugte han bisserne da det var nok at give hende et brøl hvis hun blev for fræk.

Det så så sødt ud når han tog hende med på tur og hun efterlignede ham som en lille kongens efterfølger :o)

Han styrede sin flok så der altid var ro og orden men med overskud til at hundene kunne slappe af og have sjov inden for hans beskyttelse.
    Flokken har også en alfatæve. Og hun er også denne her rolige hund der holder ro i flokken. Om morgenen underkaster hun sig alfahannen en enkelt gang i hilsning og ellers så får hun lov til at styre meget af det interne i flokken mens hannen sørger for beskyttelsen af flokken og hjemmet fra udefrakommende ...

Alfarotten er i dag død og erstattet af en Mastino Napolitano. Flokken fungerer på nogenlunde samme måde. Mastinoen er alfa men stadig ret ung i det så alfahunnen har lidt flere pligter (samme alfatæve som før)

Elsker at observere den flok :o)

• #22   26. okt 2010 Og kan også godt lide at læse Hallgren :o)

• #23   26. okt 2010 Anne: Er af samme mening og har selv en tæve der kan med alt og alle og er god til at træne hunde der er aggressive pga. angst/usikkerhed med fordi min vaps er super til hundesprog og til konfliktløsning eller rettere at undgå konflikt til at starte med :o)

• #24   26. okt 2010 Tine, i David Mech's definition så holder en alfahan aldrig op med at være alfahan, da det egentlig bare indebærer, at han er et familieoverhovedet ligesom en far er i en menneskefamilie.
    Han holder ikke op med at være far fordi andre i familien bliver det. Hans rolle skifter undervejs og i forhold til forskellige situationer.

Begrebet alfahan er sandsynligvis temmeligt forfejlet og jeg ved da også, at man bruger andre begreber nu.

Kommentér på:
beskriv en ALFAHAN

Annonce