{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fødsel
  • #2   5. nov 2010 Okay.. Er der andre gode råd ? smiley Noget jeg helst skal gøre eller noget hun helst selv skal gøre ?

• #5   5. nov 2010 Okay.. Tak for råd smiley

• #6   5. nov 2010 Men skal jeg klippe den helt nede eller lige så der sidder lidt tilbage ?

• #8   5. nov 2010 Jeg klipper også med en sløv saks. Først hjælper hun med til at åbne for sækken og så klipper jeg lige navlestrengen, og så ordner Bianca resten.

• #10   5. nov 2010 Okay.. Og spiser hun moderkagen efterfølgende ? Eller skal jeg fjerne det? Undskyld alle de spørgsmål, men råd fra virkeligheden er oftest bedre end det man kan læse sig til smiley

• #11   5. nov 2010 Jeg klippede to navlestrenge fordi Munthe havde fat for langt inde ved maven. De sidste 3 klarede hun helt selv.. Og så spiste hun selvfølgelig alle moderkagerne.. Der er en masse gode vitaminer og mineraler i sådan en moderkage og jeg har hørt at de skulle sætte godt gang i mælkeproductionen...

• #12   5. nov 2010 Haha - så man skal ikke bruge tæven, hvis man skal hjælpe til ?

Så er det bedre at lade en lidt ivrig tæve bide for langt inde på navlestrengen, så man skal til at underbinde med sytråd ?? Eller kan hvalpen ikke klare at bløde lidt, så skal man også lade den gå til, for så er den alligevel ikke værd at holde liv i ?

Nogle gange korser jeg mig over den firkantethed man kan møde herinde.

Jeg lader tæven selv prøve, og kan jeg se hun kommer for tæt på, rækker jeg ind og nupper lige navlestrengen med fingerneglene. Hellere det, end risiko for større blødning. Efter min mening.........

Det har intet at sige om moderens værdi som mor - eller avlsdyr, om hun skulle kludre lidt her - der er vigtigere ting at forholde sig til end sådan en detalje.

• #13   5. nov 2010 Nåh det er dig,. Bodil - sorry smiley

Men jeg har stået med en hvalp, hvor der var så lidt navnstreng tilbage, at jeg dårlig kunne underbinde den - og blodet stod ud. LIivrem og seler - jeg vil hellere lige nuppe navletrengen for hende så.

Sidste gang tog jeg den på de første par stk- - og så tog hun selv resten.

• #14   5. nov 2010 En sløv saks ( eller fingernegle) er med til at lukke navlestreng og blødning - en skarp ditto skærer rent - og så vælter blodet ud.

Når man føder sine børn - så skæres der med skarp saks/kniv what ever - men der er også sat klemmer på navlestrengen, for at stoppe blodet. Det var der i hvert fald de to gange jeg har født.

Det gør man jo ikke ved hundene.

• #15   5. nov 2010 Ulla: jeg ved ikke om du har fået svar - men ellers så ja, ved menneske fødsler og ved hundefødsler ved dyrlægen, der bruges en skarp saks, MEN det er fordi man der binder for navlestrengen og dermed kan det ikke bløde. Det gør man sjældent når hunden føder hjemme - så derfor prøver man at efterligne det tæven ville gøre, nemlig at "knuse" blodkarene, når man fjerner moderkagen. Så jeg gør som Charlotte, jeg bruger neglen og skraber/niver den over, så den bliver lidt flosset og blodkarerne er klemt af.

• #16   5. nov 2010 Bodil, hold nu op. Er det så farligt at man hjælper moren, det har jo ikke noget at gøre med om tæven er egnet eller ej.

Jeg klipper den så langt ude, for at hun ikke trækker og hiver i den. Hun klarer selv resten og jeg har ikke haft nogen med tendens til navlebrok. Det vil jeg gerne være foruden.

• #17   5. nov 2010 Bodil... det har jeg sørme mine hvalpe alt for kær til .. der er intet naturlig i at vi har hunde i vores hjem og har formet dem efter vores smag... vi bestemmer hvem de skal parres med, hvor de skal føde, hvornår hvalpene rejser væk fra dem osv osv osv.
    Hvis det du siger skal holde vand, så skal du også lade tæven selv vælge partner, grave hule i haven, selv komme frem med hvalpene når de er 3 uger osv .... den holder ikke.

• #18   5. nov 2010 Mine kan da godt klare deres fødsel, men så er man tilbage til naturen og skal acceptere at nogle hvalpe ikke klare den. en tæve for netop en hvis størrelse kuld, for der er nogle af give af - så at forvente af hun alene kan bringe alle hvalpene igennen, er utopi.
    mine tæver får også lov til at slikke på livet løs, når jeg ved der er liv i dem og hn vil også gerne bide navlestenge over, men pga det underbid vi har påført racen, så bliver det gjort noget kluntet, med risiko for navlebrok - og helt ærlig, så har jeg ikke tænkt mig at risikoer at en hvalp skal igennem en unødig operation, fordi jeg skal vøre hellig og jeg har det slet ikke tænkt mig at tage tæven ud af avl på det grundlag.

Hvor er det lige jeg ikke respekter dine holdninger ?? jeg deltager i en diskution og hvis det ikke er ok for dig, så er det jo ikke sådan et sted som HG du skal komme med dine holdninger.

• #19   5. nov 2010 Enig, platugler. Vi må erkende at hunden som vild ikke er eksisterende i dag. Det ville få racer kunne klare, og godt for det.

Jeg nyder mine hunde og vil det bedste for dem. Er det at klippe navlestrengen over, så gør jeg det gerne.

• #20   5. nov 2010 jeg ordner ikke navlestengen, fordi min tæve ikke kan, men fordi jeg har visse ønsker for mit opdræt

• #22   5. nov 2010 Jeg lod min tæve klare det hele selv. Hjalp dog med at få hvalpene fri af den hinde de er i, så de kunne få vejret.

Men når jeg ser tilbage, så burde jeg nok have hjulpet med navlestrengene, for Lilly bed dem ret tæt og 3 af dem fik et lille navlebrok.

• #23   5. nov 2010 Min tæve fik kejsersnit for 10 dage siden og da hev de forsigtigt navlestrengen over og bagefter bandt de sytråd omkring, min Molly fik jo klart nok ikke spist moderkagerne og de kan sagtens undvære det, ved større kuld anbefaler man at tæven ikke spiser alle moderkagerne, da det giver dårlig mave og min dyrlæge sagde at moderkagen ikke giver tæven noget godt men at det kun var for at rydde op at tæven spiste dem.

• #24   5. nov 2010 jeg harprøvetatsidde med en mops som bed alt for tæt på..den ene blødning fik jeg stoppet den anden kunne ikke stoppes hullet i maven for en kendsgerring.frygteligt at sidde med sådan en lille en og ikke kan gøre noget:-(( så jeg hjælper gerne til og jeg bruger også neglene og har altid små snore parat til at binde hvis det bløder

• #25   5. nov 2010 Linda: så tager din dyrlæge fejl ... moderkagen sætter bla gang i mælken

• #26   5. nov 2010 I naturen dør hvalpene i meget større stil end de gør indenfor i hvalpekassen. Kommer der to hvalpe meget tæt på hinanden, kan tæven ikke nå at befri dem begge og den ene vil dø. Nogle af navlerne vil blive bidt for tæt og hvalpen forbløder. Meget naturligt, men ikke noget jeg har brug for i mit opdræt!

Jeg vil ikke risikere noget! Jeg sætter ikke hvalpe i verden for at miste nogle af dem "til naturen", så jeg hjælper lige så snart tæven ikke med det samme får styr på fosterhinden og tager også gerne navlestrengen.

Som det bliver nævnt, er der i forvejen ikke meget naturligt over den måde vi har vores hunde og driver opdræt - hvorfor skulle vi så miste hvalpe for naturens skyld?

Kommentér på:
Fødsel

Annonce