{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.666 visninger | Oprettet:

PennHIP - opfølgning fra debat d. 8/5 {{forumTopicSubject}}

Fik at vide i går at der var en debat kørende vedr. den traditionelle HD-metode og PennHIP metoden. Som nogen ved herinde er PennHIP en MEGET stor integreret del af vores avlsarbejde og vi er i tæt samarbejde med de bedste dyrlæger indenfor området og har en del dialog med DKK vedr. PennHIP.

Først til dig Mette P, tak for dine udtalelser om vores kennel og vores avlsarbejde Bullmastiff (i en tidligere tråd herinde om emnet), endnu engang dejligt at vide, at du sætter pris på det;-).

Jeg vil ikke skrive så meget om PennHIP da vi allerede har skrevet en del om det på vores hjemmeside (på godt forståeligt dansk):
http://www.librrani.dk/page/page.php?page=23?tid=4&sid=27
http://www.librrani.dk/page/page.php?page=24&tid=4&sid=28

Mht. til vores helt fantastiske resultat på Aisha som er 0,21 på begge hofter (fotograferet 16 uger gammel, dokumentation haves selvfølgelig), som er det bedste resultat for en Bullmastiff nogensinde, så kan jeg godt forstå at nogen undrer sig over, at hun så kan få C fra DKK når vores han som fik 0,44 på begge hofter fik A fra DKK.

Aishas resultat fra DKK var selvfølgelig længe ventet da både vi og vores sparringspartnere var spændte på at se, hvad bedømmerne hos DKK kunne ”få ud” af hendes stramme hofter.
Da vi fik resultatet C ringede jeg selvfølgelig til DKK, for at høre hvad grunden var til dette og fik her at vide at begge hendes lårbenshoveder og hofteskåle var smukt afrundede og at der ingen tegn var på slidgigt... C havde hun fået på grund af løshed.
Som mange ved er de billeder DKK bruger, bedst til at vurdere slidgigt (det samme slags billede bruges også som et ud af tre i PennHIP metoden, for at vurdere om der er slidgigt). På de billeder DKK bruger kan man kun meget usikkert vurdere løsheden, pga. hundens liggemåde og det er jo også ret logisk, at det er svært at vurdere en evt. løshed ud fra kun ét billede. For at kunne sige, hvor løse hofterne er, må man jo først finde hvor langt de kan gå ind i hofteskålen og hvor langt de kan trækkes ud af hofteskålen... og det er lige præcis det man gør i PennHIP metoden.

Efter C bedømmelsen på Aisha, fik vi foretaget endnu en PennHIP på hende (hendes alder var da 19 måneder) for at se om der var nogle ændringer i løsheden, hvilket der som forventet ikke var.

Husk, at man IKKE kan sammenligne PennHIP og den traditionelle HD-metode… det er det samme som at sammenligne pærer og bananer. Det er to VIDT forskellige metoder… da den ene er objektiv og den anden er subjektiv. Derfor kan det heller ikke forventes, at en hund der får et godt PennHIP resultat også får et godt HD-resultat fra DKK. Derfor kan man heller ikke sætte spørgsmålstegn ved PennHIP metoden ved at sammenligne den med DKK-metoden, sæt hellere spørgsmålstegn ud fra konkret forskning der kan bevise, at PennHIP metodens grundlæggende vurderingsmetoder er fejlagtige.
Har selv læst et par skriftlige diskussioner mellem OFA og PennHIP, men det fik mig dog ikke til ændre min holdning om PennHIP… men jeg er heller ikke blind overfor, at PennHIP måske drager forhastede konklusioner om at løsheden er den største arvelige faktor når det gælder HD.

Vores holdning er, at egne opdrættede hunde ikke må bruges i avl, hvis deres PennHIP resultat er dårligere en racens gennemsnit... OGSÅ SELVOM de får A, B eller C fra DKK.

Vi laver PennHIP på alle kuld vi laver (uden omkostning for hvalpekøbere) og selvfølgelig også på alle hunde vi importerer.

Til sidst skal alle huske, at det er meget kompetente bedømmere (dyrlæger) der sidder hos DKK, det er ikke dem der skal lastes for en usikker bedømmelse, men derimod fotograferingsmetoden. Bedømmelsesmetoden er subjektiv og resultatet bliver dermed et udfald af, hvad øjnene ser… derfor skal I huske når/hvis I spørger jeres dyrlæge om hvad han/hun tror resultatet bliver hos DKK: At han/hun skal gætte/forudsige, hvad en anden dyrlæge ser.

Har læst herinde, at det er dårlig stil at forlade en tråd, når man har oprettet den… men da jeg er på arbejde kan jeg ikke sidde og overvåge den hele tiden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PennHIP - opfølgning fra debat d. 8/5
  • #1   9. maj 2006 Hej Mette

    Først vil jeg lige sige at det sandelig ikke var for at hænge jer ud at jeg brugte Aisha som eksempel....
    Jeg har dybt respekt for det i gør......

    Men jeg vil så sige jeg har fået bedre forståelse for det efter måden du har skrevet det på........
    Det var lige hvad jeg havde at sige ;O)))


  • #2   9. maj 2006 Mette P: Brug endelig lige hvad du vil fra os... også vores hunde som eksempel... hvis der kan skabes en god debat er det det hele værd;-).

  • #3   9. maj 2006 I har sku den rette indstilling, jeres læren giver i gerne videre ;O))))

    En lille sidebemærkning, Punch er blevet far igen, uhhh det er sørme godt jeg ikke skal have nogen af dem ;O)
    Ally's kuldbror, som de selv beholdte er lige Punch op og ned, Kanon lækker hanhund....


  • #4   9. maj 2006 Mette P: Jamen ham vil jeg da gå ind og kigge på så.


    Markblom: Jeg er glad for at høre, at det gav dig en positiv oplevelse at læse på vores side.

    MEN...
    ...du må jo også overveje hvad du gør, hvis nu han får et dårligt PennHIP resultat, men et godt HD resultat?

    Vil du så bruge ham til avl alligevel? DKK har jo ikke avlsrestriktioner på PennHIP og kan derfor ikke fratage dig avlen på din hanhund... i sådan et tilfælde er det kun din egen overbevisning om etik og moral der er afgørende.

    Jeg kan fortælle dig, at nogle brugere af PennHIP vælger sådan her:

    Hvis de får et godt DKK-resultat og et dårligt PennHIP resultat, så retter de sig efter DKK's bedømmelse, selvom det i første omgang er på grund af utilfredshed hos DKK, at de bruger PennHIP.

    Så moralen hos disse mennesker er altså ikke højere end, at de stoler på det resultat, der giver dem mulighed for at avle.

    Så overvej inden du bruger PennHIP om du vil følge PennHIP's anvisninger og kun avle på din hund, hvis den ligger bedre end gennemsnittet... også selvom du får A, B eller C af DKK.

    Hvis du kun vil bruge PennHIP til at finde ud af om du får et godt resultat hos DKK... så er pengene spildt... da du ikke kan bruge den ene metode til at forudsige den anden (som nævnt i teksten ovenfor: DKK=subjektiv PennHIP= Objektiv).

    P.S. Jeg hedder Mette og er ikke Sami's bror;-), men min kæreste har en lillebror der hedder Sami


  • #5   9. maj 2006 Jeg synes at have læst at der er en risiko forbundet med selve Penn-Hip undersøgelsen - at man kunne risikere at hunden kom til skade?

    Eller er det bare en skrøne?



  • #6   10. maj 2006 Nicola: Vælg altid en dyrlæge med stor erfaring i PennHIP, vi kører selv hele vejen fra Sjælland til Silkeborg for at få foreteget optagelsen på vores hunde.

  • #7   15. maj 2006 Markblom: PennHIP certificerede dyrlæger får tilsendt en liste med en oversigt over alle racer. På denne liste kan man se:
    - det til dato laveste DI i racen
    - det til dato højeste DI i racen
    - hvor mange fotograferede i alt
    - gennemsnittet for racen

    I øvrigt en god holdning du har til PennHIP... det er meget fornuftigt at tænke på racens fremtid.


Kommentér på:
PennHIP - opfølgning fra debat d. 8/5

Annonce