{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.244 visninger | Oprettet:

vedr dkk købelov {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en schæfer i maj sidste år til udstillingsbrug. Hun har desværre fået konstateret d hofter og er nu ikke egnet til hverken avl eller udstilling. Min opdrætter har skrevet at jeg bare kan få en ny hvalp eller halvdelen af pengene retur.

Men hvad vis man ikke ønsker at handle med denne opdrætter mere? og måske har fundet et andet kuld?

Mit spørgsmål er har jeg ikke krav at få det fulde beløb tilbage hvis jeg vil returnerer hunden tilbage???

Hvem kender reglerne? Har ringet til Dkk jurist afdeling og sidder hvergang i mega kø, får aldrig fat i denne jurist.

Håber I kan hjælpe.
Mvh
Monika


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vedr dkk købelov
  • #1   11. nov 2010 Det kommer an på om hunden er solgt som familiehund eller avlshund - hvor krydset er sat på kontrakten.. ?

  • #2   11. nov 2010 Men du skal være forberedt på at hvis du kræver alle pengene retur, så skal du aflevere hunden tilbage

  • #4   11. nov 2010 Udstillingshund og avlshund er 2 forskellige begreber. Selvom den har HD er det ikke diskvalificerende i udstillingssammenhæng. Men er den solgt som avlshund, så er den værre. Problemet er blot at det er dig der skal bevise at det er arveligt. Var det opdaget tidligere, så havde købeloven været på din side. Ring til DKK i morgen og tal med dem. De er nok de bedste til at rådgive dig. Men alt afhænger af hvor x'et er sat i kontrakten.

  • #5   11. nov 2010 der står under særlige aftaler at køber har udstillingspligt.

    har talt med forbrugerstyrrelsen, de kunne ikke give et konkredt svar.


  • #6   11. nov 2010 Er din hund solgt som familiehund, avlsdyr eller udstillingshund?
    Der er en væsentlig forskel med hensyn til tilbagebetalingen.
    Det er en arvelig lidelse, som er opstået inden for 2 år efter du har købt den. Har hunden væsentlige gener af HD?. Hvis den ikke har det ,og du har købt den som familiehund, kan du intet kræve af sælgeren. Hvis HD er almindelig i din race og du er gjort opmærksom på dette i købsaftalen, kan du heller ikke få erstatning.


  • #7   11. nov 2010 At hunden har HD har ikke som så noget at gøre med om den kan bruges til udstilling, med mindre den falder sammen i benene, og så er den jo kun en aflivning værd. Nu ved jeg ikke, om der står i kontrakten at hunden er købt som udstillingshund? ud over at køber har udstillingspligt...
    Som udgangspunkt, vil jeg sige, nej, du kan ikke ophæve handlen, selvom du leverer hunden tilbage, du kan få mellem 1/3 og 1/2 af købsprisen retur. At hunden har D hofter betyder nødvendigvis ikke at den ikke kan bruges som familiehund og udstillingshund.
    Så tror at du skal være glad for at du kan få 1/2 tilbage du kan risikere at få mindre, hvis du laver en klagesag hos DKK.


  • #8   12. nov 2010 Nu skal jeg selv ha en schæfer her om 1½ uge ca. og der står i min kontrkt at hvis hunden skulle ha dårlige hofter kan jeg beholde den og så få en ny hvalp til halv pris når den "gamle" så en dag bliver aflivet, da man kan forvente hunden ikke vil blive så gammel som ellers. Min bliver solgt som familie hund smiley

  • #9   12. nov 2010 Man kan jo altid som sælger sætte nogle gode betingelser for køberen, så her har du været heldig.

  • #10   12. nov 2010 Ja jeg har været heldig, men tror også at opdrætter er med på den fordi de ønsker at beholde deres gode navn og fordi vi har fået et rigtig godt forhold til opdrætter.
    Men igen det er jo køber der skal stille spørgsmål og man kan jo altid få et nej smiley


  • #11   12. nov 2010 Vibeke: om det er at være heldig ved jeg ikke, ifølge købeloven har man ret til at få x antal kr tilbage, hvis hunden har en arvelig defekt, dvs hvis din hund(i dette tilfælde får HD) har du ret til at få mellem 1/3 og 1/2 af købsprisen retur, MEN hvis den skal aflives pga smerter f.eks skal du have alle penge retur, uanset hvad opdrætter siger der står i kontrakten. Og ja, som i denne tråd, hvad nu hvis man ikke har lyst til at få en ny hund fra opdrætter? Du kan til enhver tid bede om at få dine penge frem for at få en ny hvalp til halv pris, da opdrætter ikke kan tvinge dig til at tage en ny hund. Den klausul i købsaftalen er intet mindre end hvad der står i købsaftalen. Men det er selvfølgelig også nemmere at sælge en hvalp til halv pris, end at skulle af med halv købspris:-)

    Held og lykke med den nye hund:-)


  • #12   13. nov 2010 Lykke J: Sådan havde jeg faktisk ikke set på, har bare hørt om flere der skal aflever hunden tilbage hvis den f.eks har HD også for de en ny eller pengene tilbage, men efter som man måske først finder ud af de har dårlige hofter når de bliver fotografert i en alder af 1½ år er det jo svært at levere tilbage fordi man er knyttet til hunden, derfor synes jeg det er dejligt at hvis den kan leve med HD i en vis årrække uden besvær at man så kan komme når den en dag bliver aflivet og hente en ny hund.

    Men mange tak for dit svar, altid rart at bliver klogere smiley


  • #13   13. nov 2010 Vibeke: hvis hunden ikke er mærket af sin HD, skal du ikke levere den tilbage(jeg er ret sikker på at laver man en klagesag hos DKK mhp at få erstatning selvom hunden ikke er "invalid", så vil man få tilkendt erstatning da det på sigt er en invaliderende sygdom), du kan til enhver tid vælge at beholde den, så vil du til gengæld få penge retur(mellem 1/3 og 1/2 af købsprisen) og som sagt beholder du hunden. Hvis handlen skal ophæves fordi hunden har smerter, vælger man oftest at aflive hunden, derved skal opdrætter ikke have hunden hjem igen, men man skal bare huske at få opdrætters tilladelse og accept inden aflivning, ellers går det ud over erstatningen.

    Så nej, du behøver ikke at aflevere hunden, og kan stadig få erstatning, dog selvklart ikke fuld erstatning eftersom du stadig har hunden, og opdrætter kan aldrig bestemme om du SKAL tage ny hvalp eller pengene....Bare til information:-)


  • #14   14. nov 2010 lykke J: mange tak for informationen smiley

Kommentér på:
vedr dkk købelov

Annonce