3.314 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

hvalpe og glatte gulve hvalpe og glatte gulve

Hjælp fik anbefalet at lægge nogle små tæpper på mine gulve i huset da jeg har parketgulv, var for at forebygge mod HD, sku bare ligge indtil han var 8 mdr. Hvalp er nu 5 mdr, men har fået den ide at det er farligt at gå på gulv uden tæppe, selv når vi er hos andre hvor han ikke har været før.

Nu har jeg i denne weekend besluttet at skidtet skal af, er der nogen som har prøvet lignende - er det noget de hurtigt kommer over sådan en skør ide elller hva smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvalpe og glatte gulve
  • #1   13. nov 2010 Nu får jeg sikkert høvl af rigtig, rigtig mange...
    MEN! En hund, også hvalp, skal gerne kunne holde til at gå på glatte gulve, ellers er det simpelthen noget skravl der er avlet!

Men udover det vil jeg sige, at hvalpe, ja de får jo så mange skøre ideer - det her er nok bare en af dem smiley

• #2   13. nov 2010 Rænne du får ikke hug af mig for jeg er helt enig med dig!
    janni H måske bliver hunden nervøs fordi poterne lige pludselig glider væk under ham. Jeg ved ikke om det evt. kunne hjælpe at smørre trædepuderne med noget så han står bedre fast?

• #3   13. nov 2010 Kom lidt cola med sukker under poterne første gang han skal prøve. Det er der udstillere der bruger så hundene ikke skrider på glatte gulve.

• #4   13. nov 2010 Jeg kan nu godt følge TS en lille smule. For en hund kan jo skøjte en del rundt hvis gulvet er glat. Men jeg tror så også at hvis det er nok til at skade hunden så er det noget l**te avl og hunden ville få HD alligevel.

• #5   13. nov 2010 Margit - Kunne bare forestille mig en del der ville blive stødt... smiley

Men jeg vil sige. Undgå leg på de glatte gulve - der går det jo vildt for sig og man glider. Tag det stille og roligt, så skal den nok blive vant til det smiley

• #7   13. nov 2010 tak for jeres indlæg. Det er kun øer af små tæpper jeg har lagt, det var et råd jeg fik af opdrætter da jeg måtte aflive min gamle hund pga HD, og så sagde opdrætter da jeg købte hvalp af hende , at indtil de var 8 mdr måtte de ikke løbe for meget indendørs. Og når man har haft en hund m svær HD, bliver man sku lidt opmærksom på alt for at undgå det igen. Men nu er jeg så heldig at min 5 mdrs hvalp er rolig indendørs, og ved at vild leg foregår i haven - derfor vil jeg gerne af med de små tæpper, og regner da også med at det bare er en skør ide- for han har jo kunnet gå på gulvet uden tæpper , nu er der bare lidt større afstande.

• #8   13. nov 2010 vores hunde har altså godt kunne holde til både at gå på trapper og gulve uden af få HD, de er ihvertfald allesammen A i HD.

• #9   14. nov 2010 Jeg siger jo ikk at min hvalp er pakket ind i vat, som jeg kan fornemme i tænker......Og den bevæger sig da rundt flere steder i huset , som den har gjort fra jeg fik ham som 11 ugers , det er jo som jeg skriver kun nogen steder og når vi er på besøg hvor der ikke er tæpper. Har da haft hund i 20 år, så har da nogen erfaring - har bare aldrig prøvet at måtte aflive en hund pga HD - så der er vel ikke noget at sige til at man lytter til de råd man får --- det gør vi da også når det drejer sig om vores børn..Men I må da have tak for jeres indlæg !!!!

• #10   14. nov 2010 Hold da op, den var sgu ny for mig.

Jeg kunne aldrig drømme om at lægge gulvtæppe på mine gulve for at forhindre HD.
    Får min hund HD af det, så er det dælme noget skravl, jeg har købt, og så skal det bestemt kunne læses af andre der kunne finde på at købe af samme linjer.

Det er altså helt sort for mig, det der, det må jeg indrømme.¨

Jeg synes du skal samle den erfaring sammen fra de 20 år du har haft hund og så beregne lidt, hvad sandsynligheden er for, at en hund får HD på grund af glatte gulve.

• #11   14. nov 2010 Anne, hvis ikke det handlede om arvelighed, så ville alle racer være lige disponerede.
    Og det er de jo som bekendt ikke ;o)

Jeg har det sådan, at en hund skal kunne tåle at blive rørt og kan den ikke det, så vil jeg hellere (selvom det edderbukme er hårdt at miste hund) at man kan man opdager det så der kan tages hensyn til det i avlen, end at man skærmer hunden således at dens svagheder bliver skjult.

Årsagen til HD er ikke at den har gået på glatte gulve, men derimod at den på forhånd er disponeret for lidelsen.

• #12   15. nov 2010 Det var godt nok meget at kopiere ind.
    Ikke desto mindre gør det ikke nogen forskel - det der er jo ingenlunde noget, jeg ikke har læst før.

Læg mærke til, at der fra Holte står:" Overfodring og overdreven motion i hvalpens første leveår kan være medvirkende årsager til at en hund, der er arveligt disponeret får HD."

Bemærk ordet medvirkende - og det er DET, der er min pointe. Hvis ikke hunden er disponeret for HD, så får den det ikke. Og jeg vil ikke være med til at beskytte en hund så meget, at en disponering for HD skjules.

Jeg synes bestemt heller ikke man skal overdrive, der er ingen grund til at nedbryde vækstzoner, muskler, sener - og så videre. Men hvis en hund er så svag genetisk set at den ikke kan gå på glatte gulve, trapper i moderat omfang fra hvalpetiden og lege almindelig hundeleg, så skal det frem i lyset.

Der synes jeg alle vi med racer der er disponerede har et ansvar.

• #13   15. nov 2010 Man kan jo ikke fremprovokere noget, hvis det ikke ligger der i forvejen.

Men nej, det kan vi nok ikke blive enige om - jeg må indrømme, at jeg bekymrer mig så meget om min race, at jeg ikke kan se egoistisk på det. Jeg synes dårligdomme skal ud af racen og jeg vil ikke være med til at dække over det ved at skåne hundene fuldstændig unaturligt meget.

• #14   15. nov 2010 Der er den enorme forskel på mennesker og hunde at vi ene og alene styrer avlen og helst skulle gøre det med fornuften.

HD hos hunde og kræft hos mennesker er i mine øjne fuldstændig usammenligneligt.

Hvad nytter det i øvrigt, at 70 % af HD kommer fra foder og motion, hvis det er krævet at de sidste 30 % skal være tilstede for at det udvikles? Giver det så ikke mest mening at fjerne de 30% der er betingelsen for at det overhovedet udvikles?

Hvordan fjernes det - ved at man ikke skjuler det med sære regler om glatte gulve, trapper, cykling, kallun og kalktabletter - og alt muligt andet.

VI har ansvaret for hundeavl, det er os der styrer det 100%.

• #15   15. nov 2010 Anne, jeg udsætter ikke min hund for dårlig kost, overvægt og så videre for at udfordre dens sundhed.
    Det jeg gør er, at lade være med at skærme den fra de ting, som en hund i mine øjne skal kunne tåle uden at få HD af det.
    Det er ikke naturligt at give den forkert eller for meget foder - men det er naturligt at den bliver udfordret fysisk i forhold til det udviklingsniveau, den har.

Jeg kunne ikke drømme om at bære hunden op af de fire trappetrin vi har ned til haven og ud fra hovedøren - det klarer hunden selv så snart den kan. Vi lægger ikke gulvtæpper på vores gulve, vi afholder den ikke fra at lave vilde galoplege og at løbe op på skråninger på eget initiativ.

Vi tager ikke initiativ til voldsomme ledbelastende aktiviteter, men vi skærmer bestemt ikke hunden fra at røre sig.

• #17   15. nov 2010 Anne, min respons er hovedsagligt på trådstarten og ikke i forhold til hvad du gør ;o)

• #18   15. nov 2010 Hehe.... Arrj, det er grænser for galskaben - de går bare lidt anderledes end hvad nogle opdrættere gerne vil have dem til ;o)

Kommentér på:
hvalpe og glatte gulve

Annonce