3.314 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
hvalpe og glatte gulve hvalpe og glatte gulve
Hjælp fik anbefalet at lægge nogle små tæpper på mine gulve i huset da jeg har parketgulv, var for at forebygge mod HD, sku bare ligge indtil han var 8 mdr. Hvalp er nu 5 mdr, men har fået den ide at det er farligt at gå på gulv uden tæppe, selv når vi er hos andre hvor han ikke har været før.
Nu har jeg i denne weekend besluttet at skidtet skal af, er der nogen som har prøvet lignende - er det noget de hurtigt kommer over sådan en skør ide elller hva
0 synes godt om
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.413
MEN! En hund, også hvalp, skal gerne kunne holde til at gå på glatte gulve, ellers er det simpelthen noget skravl der er avlet!
Men udover det vil jeg sige, at hvalpe, ja de får jo så mange skøre ideer - det her er nok bare en af dem
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
janni H måske bliver hunden nervøs fordi poterne lige pludselig glider væk under ham. Jeg ved ikke om det evt. kunne hjælpe at smørre trædepuderne med noget så han står bedre fast?
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.413
Men jeg vil sige. Undgå leg på de glatte gulve - der går det jo vildt for sig og man glider. Tag det stille og roligt, så skal den nok blive vant til det
okt 2010
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 10
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
okt 2010
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 10
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg kunne aldrig drømme om at lægge gulvtæppe på mine gulve for at forhindre HD.
Får min hund HD af det, så er det dælme noget skravl, jeg har købt, og så skal det bestemt kunne læses af andre der kunne finde på at købe af samme linjer.
Det er altså helt sort for mig, det der, det må jeg indrømme.¨
Jeg synes du skal samle den erfaring sammen fra de 20 år du har haft hund og så beregne lidt, hvad sandsynligheden er for, at en hund får HD på grund af glatte gulve.
aug 2006
Og det er de jo som bekendt ikke ;o)
Jeg har det sådan, at en hund skal kunne tåle at blive rørt og kan den ikke det, så vil jeg hellere (selvom det edderbukme er hårdt at miste hund) at man kan man opdager det så der kan tages hensyn til det i avlen, end at man skærmer hunden således at dens svagheder bliver skjult.
Årsagen til HD er ikke at den har gået på glatte gulve, men derimod at den på forhånd er disponeret for lidelsen.
aug 2006
Ikke desto mindre gør det ikke nogen forskel - det der er jo ingenlunde noget, jeg ikke har læst før.
Læg mærke til, at der fra Holte står:" Overfodring og overdreven motion i hvalpens første leveår kan være medvirkende årsager til at en hund, der er arveligt disponeret får HD."
Bemærk ordet medvirkende - og det er DET, der er min pointe. Hvis ikke hunden er disponeret for HD, så får den det ikke. Og jeg vil ikke være med til at beskytte en hund så meget, at en disponering for HD skjules.
Jeg synes bestemt heller ikke man skal overdrive, der er ingen grund til at nedbryde vækstzoner, muskler, sener - og så videre. Men hvis en hund er så svag genetisk set at den ikke kan gå på glatte gulve, trapper i moderat omfang fra hvalpetiden og lege almindelig hundeleg, så skal det frem i lyset.
Der synes jeg alle vi med racer der er disponerede har et ansvar.
aug 2006
Men nej, det kan vi nok ikke blive enige om - jeg må indrømme, at jeg bekymrer mig så meget om min race, at jeg ikke kan se egoistisk på det. Jeg synes dårligdomme skal ud af racen og jeg vil ikke være med til at dække over det ved at skåne hundene fuldstændig unaturligt meget.
aug 2006
HD hos hunde og kræft hos mennesker er i mine øjne fuldstændig usammenligneligt.
Hvad nytter det i øvrigt, at 70 % af HD kommer fra foder og motion, hvis det er krævet at de sidste 30 % skal være tilstede for at det udvikles? Giver det så ikke mest mening at fjerne de 30% der er betingelsen for at det overhovedet udvikles?
Hvordan fjernes det - ved at man ikke skjuler det med sære regler om glatte gulve, trapper, cykling, kallun og kalktabletter - og alt muligt andet.
VI har ansvaret for hundeavl, det er os der styrer det 100%.
aug 2006
Det jeg gør er, at lade være med at skærme den fra de ting, som en hund i mine øjne skal kunne tåle uden at få HD af det.
Det er ikke naturligt at give den forkert eller for meget foder - men det er naturligt at den bliver udfordret fysisk i forhold til det udviklingsniveau, den har.
Jeg kunne ikke drømme om at bære hunden op af de fire trappetrin vi har ned til haven og ud fra hovedøren - det klarer hunden selv så snart den kan. Vi lægger ikke gulvtæpper på vores gulve, vi afholder den ikke fra at lave vilde galoplege og at løbe op på skråninger på eget initiativ.
Vi tager ikke initiativ til voldsomme ledbelastende aktiviteter, men vi skærmer bestemt ikke hunden fra at røre sig.
aug 2006
aug 2006
hvalpe og glatte gulve