1.529 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
52 Svar
Fusk med udstillings hunde...Why? Fusk med udstillings hunde...Why?
Jeg sad på FB og læse der er, rigtig mange der farver deres hunde hvis de ikke har den korrekte farve. Feks en sort mops med brunt skær bliver farvet med sort farve op til udstillingen. Og læste også om en der farvede hendes tæve's næse fordi den ikke var korrekt sort..Er det ikke snyd?
Jeg udstiller ikke selv, men det er jo oprigtig snyd er det ikke??
0 synes godt om
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
jeg har aldrig hørt om at man farver mops... men jeg skal da ikk kunne udelukke at nogen er dumme nok
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Men ligefrem at ændre ved farven synes jeg ikke er ok (og har nu heller ikke set det gjort, men det betyder self ikke at det ikke sker)
jun 2009
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 3 Emner: 155 Svar: 478
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 521 Svar: 12.529
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 27 Svar: 51
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.053
dec 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 566
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
Ja, det med at kende nogle er ikke altid helt af vejen, vi har lige oplevet det i weekenden i Tyskland i stor stil og helt uden at ligge skjul på det, der kunne vi sætte katalognr. på trofæerne om morgenen, og sørme om det ikke holdt stik..... Og for at det ikke skal være løgn, blev vi selv tilbudt en bytte/bytte, men takkede pænt nej;o)
Hvor det så er virkelig skidt er når de hunde der vinder virkelig er skidte for racen, og ved en ordentlig og ærlig dommer skal være heldig hvis de opnår en VG....
Så sådanne uærlige dommere, burde der virkelig slåes ned på, da det bestemt ikke på nogen måder gavner racen!!!
jan 2007
Så hvis ens hund er til VG, så får den altså stadig VG, selvom en anden har farvet sin hund.
Så det bliver da ikke sværere at få avlsgodkendt sin hund, selvom andre snyder.
Men opdager man snyd, så bør det meldes til klubben, så der kan gøres noget ved det.
Det er ikke orden at snyde!
apr 2005
Nu i dette tilfælde jeg beskriver vil du ikke få en fløjtende fis ud af at melde det til klubben...
Dommere var bestyrelses medlemmer... Samme klub
Vindere var bestyrelses medlemmer.... Samme klub.. og Præsident i udenlandsk klub, så bytte/bytte er altid en god ting;o)) Det jo en god ting, når man skal prøve at indsamle CACIBér
Og de ved det, og derfor må man desværre æde sådan noget når det sker, og håbe at FCI, vil træde mere i karakter på dette punkt...
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
jun 2010
sådan tror jeg ikke amn kan sige det - for begynder flere at ændre på deres hunde og få bedre placering end fortjent så sker der bare det at racestandarten begynder at blive tolket mere ekstremt eller mindre lempeligt om man vil - dette snes jeg vi ser mange ærgelige eksempler på bl.a. i usa
jan 2007
Hvis jeg møder på en udstilling med en god hund som typisk er til VG eller excellent, så får den jo ikke pludselig G bare fordi en anden har farvet sin hund næse.
At racestandarder tolkes ekstremt, mener jeg ikke har så meget at gøre med at nogen snyder.
Men det gør det self ikke mere ok at snyde
Jeg er ikke udstiller. Har været afsted med Reiki nogen gange, og er bare glad for at hans race vises stort set som de er.
Self sørger man for at de er rene og pæne. Men det er ikke en race der skal gøres det store ved.
jun 2010
Jeg tror også at man idag fx slår hårede ned på en collie eller en mops men fejl i ørestillingen end man ville gøre hvis ingen tapede og rettede på ørene.
Men ja nogle racer er det væsentligt mere udpræget ved end hos andre
jun 2010
jeg synes nu det ville være ærgeligt at udstillinger blev skønhedskonkurrencer - ikke mindst da udstillinger er krav for at få de fleste racer avsgodkendt. Jeg mener en udstilling bør være et sted hvor hunden bedømmes - ligner den nogelunde standarten (det er jo umuligt at sige hvis en hund er blevet udsat for fx retning af øre farvning af pels, glattet pels osv. man burde synes dette ikke er ønskværdigt da men netop gør udstillinger til at krav for at avlsgodkende en hund - det krav som er temmelig iegegyldigt hvis man ændre på hundens oprindelige udseende for at leve bedst muligt op til en standart...
desuden kunne man ønske sig at en races trivsel og sundhed kom forud for racestandarten - altså at nogle 8jeg siger ikke alle) standerter måske kunne modificeres en smugle eller bare tolkes mindre strengt... men ja ja det er jo bare mit eget lille juleønske
jun 2010
*Charlotte DKK, "snob"
det kan det fordi jo flerre som faktisk viser hunde frem som har været dette igennem og er et produkt af dette jo mere bliver dette det normale. og dette gør at hunde som ikke har været dette igennem altså bliver fåtalle og derfor dem som lever mindre op til racestandarten.
fx jo flerer maltesere som får med oprullet pels (link fjernet)
og får glattet pelsen med fladjern jo flere maltesere ser man også med unatulig lang pels. Dette medfører så også at de hunden som ikke har denne lange pels lever mindre godt op til racestandarten end de andre. Håber dette bliver tydelig hvad jeg mener,,,
jun 2010
*Charlotte DKK, "snob" .
jeg taler ikke om usoignerede maltesere
hvis jeg udstiller to maltesere den ene går med pelsen rullet op og har derfor en længere og mere fyldig pels, den er blevet glattet med glattejern og har derfor en helt glat pels. har fået diverse misfarvninger ved jne (pga. for små tårrekanaler) bleget væk og har mske fået lidt sort på næsen for at skjule en naturlig vinternæse
den anden er som den første baden, klippet til og redt (gør man dette ved en malteser kan den bestent ikke kaldes usoigneret) men har ikke håret rullet op til daglig og har derfor en kortere pels. den har heller ikke fået sin pels glattet med fladjern og har derfor også en mere bølget pels.
ja hvilken skla så vinde?
jun 2010
jan 2007
F.eks. beskriver labbens standard (ikke ordret, men sådan lige efter hukommelse;o)) en robust hund med tøndeformet brystkasse. På en eller anden måde er dette blevet oversat til "hund med elttere til svær overvægt, korte ben og en ryg som et kaffebord".
Det er jo ikke standarden den er gal med her, men derimod modeluner/dommeres tolkning af den.
Ligesådan er kort/flad snude blevet til "snude der sidder helt inde i skallen på hunden"
Og ja, eksemplerne er jo mange. Men jeg ser ikke at det skyldes at nogen snyder, men derimod modeluner, dommere der overfortolker det skrevne osv.
Derudover ønsker jeg mig at der bliver slået meget hårdere ned når man opdager snyd. Hvis der kridtes, pudres, stives osv, på måder der ikke er tilladt, ja så skal der dælme gribes ind når man ser det. Det blev der bl.a. ikke til WDS, hvor bl.a. en anerkendt pudelopdrætter blev budt pænt velkommen af en af DKK's folk mens han var i fuld gang med styling på måder der ikke overholder DKK's regler.
Så når den slags sker, ja så skal det altså påtales... det samme gælder self når dommeren bedømmer en hund som tydeligvis er sprayet, pudret mm så det ændrer strukturen på pelsen.
Ang ører, så ville jeg osse foretrække der ikke blev tapet -jeg synes ikke det er den værste fejl at avle på, men i det mindste ved man så at hunden HAR fejlen. Helt som hvis den havde været lidt lang i ryggen eller en anden fejl der ikke kan skjules
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Ikke dermed sagt at der aldrig foregår decideret snyd, jeg tror bare ikke at det foregår så tit som nogle mennesker (gerne taberne) vil have andre til at tro.
Jeg har da selv været til en udstilling hvor én opdrætters hunde løb med det meste, men hvor én, som blev udstillet af opdrætter selv, fik KIP - her tror jeg altså vi snakker mere om at dommeren er til en type som opdrætter opfylder end om at dommer blindt dømmer på kennelmærke.
Til det med farvning, så er jeg bestemt hellere ikke fan. Jeg synes at det er fint med bad, føn, børstning og trimning, men der er det stadig hundens egne farver og form man udstiller med.
Jeg har en rimeligt populær udstillingsrace, men vi er slet ikke ude i sådan noget som glatning, og jeg har ikke selv oplevet nogen farve dem (men skal ikke kunne sige at det ALDRIG foregår). Jeg synes at det er ærgeligt for de racer hvor sådan noget er normalt - så er folk da alligevel ikke tilfredse med deres avlsarbejde hvis de mener at farve er nødvendigt.
Vi kan hurtigt blive enige om at sundhed burde komme først, men det er det vi bruger sundhedsundersøgelserne til. Dommerne er ikke dyrlæger, og de kan derfor ikke bedømme om en hund har HD eller PL alene ud fra dens gang (som dog også er med i bedømmelsen), medmindre vi snakker virkeligt grelle tilfælde.
At man udstiller udelukker overhovedet ikke at man også sundhedstjekker sin hund. Det er også langt fra alle udstillingshunde der kommer i avl. For mange af os er det bare en hobby som så meget andet.
jun 2010
hunden får jo netop længere pels ved at gå med pelsen sat og og rullet op hele tiden - hvorimod en hund som (bare bliver redt igennemhver dag og badet en gang om ugen, slider dens pels...
jun 2010
*Charlotte DKK, "snob" .
nej jeg siger bestemt heller ikke at man snyder fordi ens hund vinder - slet ikke. men jeg siger bare at jeg ser det som et problem at nogle snyder eller på anden måde ændre på deres hund så den ikke længere ser naturlig ud for at matche en racestandart
jan 2007
Jeg kender en engelsk retriverdommer. Hun var i DK at dømme for nogen år siden, på en udstilling i specialklubben. Og jeg skal love for at der blev rykket rundt på "den vandte rækkefølge", ganske enkelt fordi hun ikke gider se på overvægtige labber der ikke er egnede til jagt.
Så de der sikkert oftest bliver rigtigt godt placeret på udstillinger, røg absolut ikke i top her.
Så jo jeg mener bestemt godt det bare kan bunde i forskellig smag og tolkning af racestandard, ligesom hunden kan have vist sig bedre den ene dag end den anden.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.015
Maiken T - Det kan sagtens være forskellig smag og hvad dommeren vægter i forhold til standarden.
Min whippet-tæve Alfa er 7 cm højere end racestandarden foreskriver, nogle dommere dømmer hende ned på grund af højden andre
dømmer efter standarden der siger:
"Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang og dens virkning på hundens sundhed og velbefindende."
Højden har ingen betydning for hundens velbefindende så reelt bør der ikke dømmes ned på højden.
Hendes søster er af samme højde og har både fået certer og 3. præmier.
Generelt synes jeg det er trist, hvis nogle finder det nødvendigt at farve hunden, tape ører mv.
Det burde være muligt gennem avl både at opnå korrekt ørestilling og korrekt farve.
Jeg forstår godt mange dommere holder meget af at dømme whippets, alle farver er tilladt og det er umuligt at skjule fejl via. klipning mv.
Her drejer det sig udelukkende om hunden og handlerens evne til at fremvise denne bedst muligt.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
1 eksteriørbedømmelse - hvor den enkelte hund bedømmes og evt avlsgodkendes...
2 konkurrence disiplinen show - der hvor hundene konkurerrer om hvilken der er den pæneste.
såjeg kan slet ikke se det problem cmp ligger op til i forhold til avl
jeg er mligvis meget naiv - eller blind - men syntes egentlig ikke problemet er så stort igen...
okt 2010
Den enkelte dommer læser standarden og danner sig ud fra den sit idealbillede af den perfekte hund, men det vil altid være individuelt hvordan det billede ser ud.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Selvfølgelig groomer man efter bedste evne og jeg gå også meget op i, at jeg selv ser pæn ud, men det med grooming er da klart en glidebane. Man må ikke ændre pelsstruktur - er det ok at føntørre? Mine hunde ser bestemt ikke ud på den samme måde, hvis de er blevet tørret med føn eller selv har tørret. Må man bruge en dry coat? Og hvad med fladejernet? Må man skjule en lidt mat pel med shine? Eller et rødt skær med shampoo til sort pels? Må man farve en smule? Jeg synes det kan være svært at svare på.
Selvfølgelig kan vi sige, når noget er helt galt, men hvad med den gyldne middelvej?
Og jo... selvfølgelig er der dommere, der ser lidt for meget på navn og handler end på hunden og nej, det er ikke rigtigt at gøre. Jeg vil så sige, at det ikke er noget, der sker hver dag og hele tiden (taler for egen race) og er i mine øjne ikke noget stort problem.
okt 2010
Min tæve er halv amerikaner og derfor har hun den højde hun har, hun ligger lige under max. højden for en tæve efter AKC-standarden.
Den amerikanske standard foreskriver, at hvis hunden ligger 1 cm over eller under idealmålene skal den diskvalificeres.
FCI-standarden har ikke disse foreskrifter og derfor bør der ikke og bliver sjældent dømt ned på højden.
mar 2006
Det vil jeg sige afhænger helt af racen, for for min race er det slet ikke ualmindeligt (for de af os der ikke er sat så godt ind i hvordan de to dommere dømmer) - min race har også en amerikansk og en engelsk type (som kan blandes uden problemer) som udstilles i samme ring, men "i virkeligheden" har de to forskellige standarder (AKC og FCI). Ofte er det sådan at folk ikke gider stille hvis de ved at det er en dommer der ikke er til deres type hund.
Sådan kan man også "snyde" - ved ikke at stille for dommere som ikke er til ens type, og kommer man som ny uden at vide at det kan være sådan, så kan man godt undre sig over at ens hund klarede det super godt den ene dag, men lidt "la la" den anden.
Man kan sige at det ikke burde være sådan når hunden ikke har ændret sig i mellem de to udstillinger, men smag er forskelligt, og dommere er jo ikke maskiner... På den anden side betyder det at begge typer kan få fine præmieringer, hvilket vel er fair nok.. Jeg ved ikke.. Jeg er meget delt på lige dette punkt. Jeg synes at begge typer er fine, men det ville ikke gøre mig spor at de blev delt op.
apr 2005
"Jeg oplever ikke fusk - men jeg synes ofte at folk der ikke udstiller, folk der ikke får de præmier de selv synes de burde have taler om al den fuk der ofregår og skyder det i skoene på nogle få bestemte udvalgte "dommere, bestyrelse, ringpersonale etc."
Vi klager bestemt ikke over vores hunds resultater, det ville väre dumt med Tysklands mest vindene i racen i 2010 og bedste resultater for racen i 10 är opnäet pä kun 7 mdr.;o)) og denne weekend fik vi, hvad vi kom efter, vores sidste certer.. Sä absolut intet med sädan noget at göre, fortäller blot om faktum der forgik meget äbentlyst....
Men det forgär altsä, om du vil väre ved det eller ej, häber bare ikke alt for mange gär med den indstilling, for sä kommer man jo netop aldrig sädan et problem til livs..
okt 2010
Jag dömer din hund for dagen... du dömer mig för resten av livet!
(link fjernet)
okt 2010
Jeg ved ikke om det må lånes, jeg fandt bare teksten på en tilfældig side, ved at google overskriften
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Som med Malteser er det i nogle lande blevet en pestilens for hundene - de lever hele livet i bure for ikke at skad epelsene, og det er till at brække sig over.
Det betyder også at en del dommere mere ser på pelsen, end om hunden er ordentligt bygget.
Men jeg ville ønske at dommerne blev bedre uddannet. Der er en tendens til at de skal have så mange racer som muligt i stedet for at bruge tid på at forstå racens standard.
Vi ser dommere der er uddannet hos All Round dommere med et minimum viden om racen, og den nye dommers syn på sagen bliver derefter.
Jeg ville ønske at nye dommere blev tvunget til at tale med forskellige opdrættere i racen samt være med i et dommerseminar i klubben eller lignende.
Og så er der altså også "snoren" - men omvendt skal man passe på ikke bare at være en dårlig taber.
feb 2010
I vores 18 år med Shih Tzu har jeg 2 gange talt med nye elever - og der er immervæk kommet en del danske dommere med vores race. Jeg siger ikke at VI nødvendigvis skal tales med, men jeg har dog være racerepræsentant de sidste 11 år, og vi har lavet årets hunde i racen 8 år i træk. En elev kunne tage en snak med de større kenneler og udstillere for at få et indtryk af hvordan vi ser standarden.
Jeg læste lige den svenske dommer, og det er bare rigtigt godt skrevet.
feb 2010
Jeg synes også man tit oplever en dommer gøre et godt stykke arbejde, selvom man måske ikke havde forventet det (og så kan man jo tænke lidt på artiklen).
jun 2010
men det handler om hvordan man vælger at tolke racestandarten. Altså skal den være længere end skulderhøjden eller meget længere. Samtidig skrev tidligere så var mit juleønske også at man kunne tænke racestandarterne for visse racer mindre ekstreme - for det er ekstremt for en hund at have en lang glat pels som er længere end hundens er høj. Dette medfører netop at nogle for at leve op til denne standart har en hund med konstant oprullet eller opsat pelsm at hunden generelt er temmelig begræset. Men ja det handler vel om hvad man vil med udstillinger. I min verden handler det ikke om blindt at lave en hund som lever op til en eller anden standart det handler om stadig at være fornuftig og at have hunden velbefinden og sundhed i fokus.
når dette er sagt vil jeg fastholde min holdning til at "snyde" med fx ørestilling, farve osv. for at dække over fejl ikke kan være ok da dette netop er arveligt. Udstillinger er ikke bare en skønhedskonkurrence men et redskab man bruger i avlen for at lave racetypiske hunde. derfor har man også for de fleste racer krav og en vis placering ved udstillinger. MEn dette kommer jo netop ikke til at ske hvis man skjuler fejl og mangler ved sin hund som den derved giver videre i avle.
At I ikke synes I ser nogle som gør dette til udstillinger kan kun få mig til at undres over om vi kommer til de samme udstillinger - måske ikke. For dem jeg har væet til har en hel del af colierne klister i ørene for at få dem til at kippe, mopser og boxere har tape osv. Men ja ja det er fjernet til udstillingen. men for mig at se slører man stadig fejl på hunden som den derved kan give videre i avlen. Om dette er ok eller ej er så en anden sag. For mig at se kan en collie fx som ikke har korrekte kipøre være helt fin i avlen hvis den ellers er af gode linjer, er sund og rask osv.
jan 2007
Må dog indrømme at jeg var temmeligt overrasket første gang jeg så aussierne.
Ikke fordi de blev tapet, "sminket" e.l. men fordi der åbenbart er en hel del trimme-/klippearbejde på sådan nogen.
Det havde jeg ikke forventet i en race som jo faktisk er lavet til at blive brugt først og fremmest.
apr 2005
Og sä understreger jeg, at jeg bestemt ogsä har dommere der sätter sine spor, og selvom de ikke har sat mine hunde som vindere, vil jeg stille for dem igen, fordi man rent faktisk lärte noget af disse dommere, og med mine erfaringer med dommere, er det altsä stadig de positive der langt overskygger de negative!!
Jeg har ikke noget imod at tabe, när man taber til en god hund, men när det virkelig er äbentlyst for selv den mest uerfarne at hunden pä ingen mäder opfylder kravet til at väre en titel värdig, sä er den sg lidt svär at sluge:o)
Og ja, Charlotte, tror bestemt ogsä det er mere i udlandet man oplever dette: Bytte/bytte, aldrig oplevet det herhjemme, sä er det ihvertfald blevet skjult godt.. Og dette var ikke tilfäldet med dette i weekenden, de var flöjtende ligeglade, og kyssede og krammede og dömte hinandens hunde uden for ringen, kort og godt, man skulle ha set det, for virkelig forstä omfanget af denne weekend:o)) det var sä äbentlyst og vanvittigt at man altsä ikke kunne andet end at grine..
Og sä er jeg meget enig i det Peter skriver!!
okt 2010
Så længe racestandarden foreskriver at pelslængden skal være længere end skulderhøjden, er det jo den der dømmes efter.
Jeg forstår godt den dommer, der evt står overfor to hunde, hvor den ene har en pels der flyder hen over gulvet og den anden har en der knapt når gulvet, vælger den første, hvis ellers hundene på alle andre punkter står lige.
Det er den første der følger standarden, og det er den dommeren skal dømme ud fra.
Jeg synes også det er for ekstremt, men det er ikke dommeren alene, der har et ansvar. Det har opdrættere og hvalpekøbere så sandelig også.
Er en standard ekstrem, må man som interesseret i racen arbejde hen imod at få denne ændret,.
Bevidst at avle hunde, der ligger udenfor standarden giver ingen mening, for hvad skal standarden så bruges til og hvad skal dommeren så dømme efter?
Jeg er helt på linie med dig, hvad angår snyd, jeg forstår heller ikke at man taper, fremfor at stile mod korrekt ørestilling og lignende gennem avl.
Et er, at man forsøger at skjule fejl/mangler via klipning og trimning, det afslører en dygtig dommer, når hunden er i bevægelse eller han mærker den igennem, noget andet er snyd der ikke kan afsløres.
Jeg ved, at enkelte terrie-ejere tager til tyskland og får lavet snit flere steder på halen, hvis denne har en tenden til at rulle op over ryggen, den slags synes jeg er forkasteligt.
okt 2010
Det afgørende punkt i standarden, er det jeg også citerede længere oppe:
"Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang og dens virkning på hundens sundhed og velbefindende."
Det sammenholdt med at højdeangivelserne kun er vejledende, at der ikke står højden SKAL være, men:
Størrelse: Skulderhøjde for hanner 47 – 51 cm, for tæver 44 – 47 cm.
samt:
Diskvalificerende fejl: Aggressivitet eller overdreven skyhed.
Hunde, som tydeligt viser tegn på fysiske eller adfærdsmæssige abnormiteter, skal diskvalificeres.
Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen.
Ligesom med sheltierne udstilles AKC og FCI hunde sammen og AKC-standarden har en højde, der siger:
max 54 for tæver og max 56 for hanner.
Håber det forklarer lidt
okt 2010
Hendes kritikker er rigtig pæne og normalt er eneste negative kommentar, at hun har en smule løse albuer.
Størrelsen bliver nævnt, men ikke i et negativt tonefald, det kan være kommentarer som "tæve i største størrelse", "behøver ikke vokse mere" og lignende.
okt 2010
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.618
jun 2010
jamen så er vi helt enige - for ja naturligvis viser man fin hund fra dens bedste side og har den mindre fejl og mangler ser jeg bestemt heller ikke nogen dødssynd i at klippe eller trimme den på en måde så de ikke er så iøjnefaldende. Men ja du har ret der er en verden til forskele fra det og så til tapning af øre, snit i halen osv, Jeg kender også til hunde som har fået rettet ttænder og bid så de fra at have underbid fik et fint saksebid og hund udstiller da gladeligt i dag.sådan noget synes ejg er ærgeligt for avlen og racen som sådan.
Og ja du har ret det er bestemt ikke kun dommere som er ansvarlig for at nogle racestandarter er ekstreme og tolkes ekstremt - har er hundeejere, kennelklubben, opdættere osv. en lige så stor del for du har ret en dommer skal som udgangspunkt bare dømme efter standarten og står ikke med det overordnede ansvar for at en standart er ekstrem
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
eks i min race - der liger vores hunde he hjemme ikke særlig meget de hunde som ligger på toppen andre steder i verden. dvs at en dommer der er blevet farvet af de kenneler der i i hans uddanelses land -
et lille eks. min kaito har e rigtig fin pels for alderen - og rigtig gode ørefrynser.. det er det første de andre udstillere er henne og trække i når vi kommer ud.. men til den sidste udstilling stod der i kritikken at hans ørefrynser var mangelfulde -- og korte... så er det man ikke kan lade være med at tænke -- okay næste gang den dommer kommer bliver jeg bare hjemme.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
jan 2007
Jeg synes det er ok at vaske, klippe, føne og trimme (på racer hvor dette altså gøre og er nødvendigt).
Men at ændre på farve o.l. betragter jeg som snyd.
nov 2006
nov 2006
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 27 Svar: 51
Mærkeligt at ingen af "de kloge" opdrætter der ALTID plejer at råbe højt her inde har været på banen i dette oplæg! - Hvorfor mon?
mar 2006
apr 2005
Fusk med udstillings hunde...Why?