Desperat efter mad... Desperat efter mad...
Hej i flinke hundeejere:)
Jeg har et par spørgsmål og ville høre om i måske kunne hjælpe med et par gode råd. Så her kommer der lidt af en smøre så i kan få alle detaljer med... håber i gider læse det:)
Jeg er den heldige ejer af den skønneste lille cavalier king charles tæve på ni mdr. Hun er generelt meget nem og lærenem og vi har gået til lydighedstræning da hun var yngre hvor vi lærte lidt teknikker til hvordan man skal takle forskellige konflikter. Jeg synes hun er rigtig god til at høre efter og lære nye ting, undtagen når det kommer til mad.....
Hun går i ALT mad og drikkelse som vi har stående (f.eks. på sofabordet). Med andre ord kan vi ikke have noget stående. Heller ikke på vores spisebord. Hvis stolene ikke er skubbet helt ind og vi ikke lige er i rummet eller er opmærksomme, hopper hun op på stolene og op på bordet og spiser hvad der måtte stå.. Hun spiser ALT hvad hun kan komme i nærheden af som minder om menneskemad. Også når vi er på tur og der ligger noget. ALT er for hende spiseligt/drikkeligt: tyggegummi, brød, appelsiner lakridser, æbler, yoghurt, mælk, sodavand... Jeg har endnu ikke oplevet at der er noget hun ikke glædeligt spiser..
Hun får hills natures best som foder og vi giver hende hvad der står på pakken hun må få af gram alt efter hendes vægt og alder.
Jeg har prøvet forskellige teknikker for at få hende til at stoppe med at gå i vores mad men det er ikke noget der virker. Er efterhånden lidt desperat, så jeg har prøvet at tage fat i hende og skælde hende ud, det virker slet heller ikke i længden - kun lige i øjeblikket. og hvis vi har hende med til f.eks. fødselsdag er det eneste hun fokuserer på, at finde mad mad mad. Det er efterhånden lidt pinligt at have hende med nogen steder da vi HELE tiden skal ære opmærksomme på hvor hun befinder sig og hvad hun har snuden i!!
Det virker som om hun er sulten og helt desperat for at finde noget hun kan æde.
Dyrelægen siger at hun har en fin vægt og ikke skal blive tykkere eller tyndere, så jeg tør ikke give hende mere foder...
Jeg kan ikke helt forstå hendes vilde besættelse af mad,( også fordi hendes race ikke er kendt for at æde ALT - tværtimod) selv når hun er mæt af sit eget foder. Så mine spørgsmål er følgende:
Kan det være fordi hun mangler nogle vitaminer eller noget andet??
Eller er hun bare dårligt opdraget?? I så fald.. hvordan FAEN lærer jeg hende, at det er forkert at gå op på bordene eller snuppe maden ud af hånden på børnene ved børnebordet?? Det ville være en lettelse hvis man kunne stole bare lidt på hende og f.eks. kunne gå på wc. uden at skulle sætte alt drikkeligt og spiseligt væk fra sofabordet:)
Og er der nogen der har erfaring med sådan en madbesat hund...?? evt. en cavalier??
På forhånd tak...
Kh. Sofie.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Når han var alene hjemme brød han ind i køkkenskabe og stjal cornflakes, franskbrød, æbler, gulerødder ja alt muligt.
Vi rykkede lækkerierne/fristelserne op i de øverste køkkenskabe, da vi kom hjem havde han skubbet en spisestuestol derover, hoppet op på køkkenbordet, åbnet skabene og vupti!!
Han hoppede igennem dyrehegnet for at tigge morgenmad hos skraldemændene.
Han udnyttede chancen, når man skulle tage afsked med gæsterne i døren - han listede ind og forsynede sig ved stuebordet.
Ja, jeg kunne fortsætte i det uendelige. Han var intelligent og opfindsom og EVIGT SULTEN! Han vejede det han skulle og blev lidt trind, da han blev ældre og måtte på diætfoder.
Det eneste der hjalp på ham var at holde øje med ham... Vi kom stødt peber langs indersiden af køkkenskabene - efter et nyseanfald holdt han op med at søge/snuse efter lækkerierne, så han kunne være alene hjemme uden ulykker.
Skal lige siges: han var ikke særlig interesseret i tørfoder - det var kun "lækker" menneskemad han gik på jagt efter
jul 2010
Følger: 15 Følgere: 12 Hunde: 2 Svar: 1
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 13
Og til dig nedenunder: så sulter jeg IKKE min hund.. er meget opmærksom på hendes behov.. ellers ville jeg ikke skrive herinde!! Og to ekstra kilo på en lille cavalier tæve er alt for meget. Hun vejer lige det hun skal, oveni købet en lille smule for meget...
Og til dig nedenunder igen: Jo selvfølgelig har hun vand til at stå!!!
Sarah: Smilede lidt da jeg læste dit indlæg... det lyder fuldstændig som min lille hund:) Rart at høre at hun nok er meget normal, men bare er et rigtig madøre:) Tror jeg prøver at rykke lidt rundt på vores mad og så må jeg vist indse at jeg bliver nødt til at holde øje med hemde når der er mad på bordet/i rummet:) tak for rådet med peberet:)
Desperat efter mad...