{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.135 visninger | Oprettet:

Erf. søges skulder medfødt "af led" {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg vil gerne høre om der er nogle af jer der ligger inde med nogle erfaringer, eller viden om skuldre, eller andre led der er gået "af led".

Min lille Elvis har af dyrlægen fået konstateret en medfødt skavank. Denne gør at hans skulder ikke kan sidde hvor den skal, og at den blot går "af led" igen når de skubber den på plads. Den er og vil forblive permanent "af led".

Han er frisk og glad. Løber rundt og hopper op og ned af alt han kommer i nærheden af. Det eneste der er synligt er en lille periodisk haltning i trav. Og desuden syner det ene ben en halv cm kortere end det andet som resultat af den vildfarne skulder. Grunden til at det ikke har været synlig tidligere, er at forskellen simpelthen er så lille endnu da han jo stadig er en hvalp. (født 15-09-2010)

Der kan ikke foretages nogen operation, og om der kommer fremtidige gener. Smerter, skæv ryg o.lign. er ikke til at sige.

Derfor vil jeg høre om nogle skulle kende noget til dette, eller eventuelt andre led der er permanent "af led".
Eller hvis nogen blot har et godt råd i forhold til skulder problemer hos hunde.

Evt. hvilken sele man med fordel kunne bruge? Skal jo helst ikke i gang med en der sidder og skubber uhensigtsmæssigt på den "dårlige" skulder. Den dårlige skulder sidder mere fremskudt end den gode skulder.

Håber der er nogen derude med bare en tand viden om dette.
Elvis og mor Iben - ved godt mod!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erf. søges skulder medfødt "af led"
  • #1   5. jan 2011 Dyrlægen siger at vi ikke kan vide hvad fremtiden vil bringe. Men lige nu og her er han en frisk og absolut aktiv hvalp uden smerter eller gener. Det skal også siges at han bruger begge sine forben. Umiddelbart vil hun mene at han fint kan leve et forholdsvis normalt og langt hundeliv. Det kan være at han med tiden vil gå på tre ben, men det er ikke til at vide. Jeg har besluttet mig for at beholde ham, og give ham det bedste liv han kan få. Så må vi tage stilling til smertestillende behandling og aflivning når eller hvis han bliver generet af sit handicap.
    Muskulaturen omkring den dårlige skulder vil nok udvikle sig anderledes, men det er jo ren kosmetisk. Så længe det ikke giver ham yderligere fysiske problemer, eller tilfører ham smerte så skal vi have en ganske normal hunde hverdag. Han skal naturligvis ikke udstilles eller avles med, og de tanker vi havde om agility må vi i hvert fald til dels opgive. Dyrlægen mener dog ikke der er nogen grund til ikke at prøve det med forbehold for hvilke øvelser vi kan træne. Men alt det kan tager vi når tiden kommer.

    Jeg har også spurgt ind til fysioterapi og svømning, for at styrke musklerne. Men det mener dyrlægerne ( der er flere der har kigget på det) ikke er nødvendigt nu og her, men alt efter hvordan tingene skrider frem så kan vi tage det op igen.

    Og ja opdrætter er underrettet.

    Det skal så lige nævnes, at vi kun har kendt til dette i et døgn.


  • #2   5. jan 2011 Nej man kan ikke operere på det. Eller tape det som man til tider gør hos mennesker. Der er noget der mangler på "skålen" hvor i overarmen skal "tilsluttes". Så snart man skubber ledet på plads falder det ud igen. Hvis den var gået af led ved et uheld ville det ha givet ham store smerter, og de ville være i stand til at sætte den på plads igen. Men der er ingen knogle splinter eller noget derinde, og ja den falder bare ud igen. Så de siger det er medfødt, og at grunden til at det ikke er opdaget før er at forskellen på de to skuldre simpelthen har været for lille indtil nu. Men han vokser som han skal, og nu er forskellen så synlig pga. hans størrelse.

  • #3   5. jan 2011 Det var så lidt.
    Og netop det at han ikke har smerter gør at jeg har besluttet at han skal blive hos mig og leve et værdigt liv. Når jeg ikke længere kan stå inde for hans livskvalitet får han fred. Håber naturligvis aldrig at denne dag kommer. Men det er nogle overvejelser man er nødt til at have når man vælger at tage ansvar for hans fremtid.


  • #4   6. jan 2011 Man skal nok regne med at der kommer uhensigtsmæssigt slid andre steder på kroppen, når den ikke går rigtigt på sit ben. det kan være skævhed i ryggen eller anden slid på det ben det er galt med. så du skal nok ikke regne med at den bliver gammel...selvom man ikke skal male fanden på væggen. Det lyder som en grov fejl, og jeg ved af erfaring at det gør hulens ondt med en skulder af led.....

Kommentér på:
Erf. søges skulder medfødt "af led"

Annonce