1.063 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar

13. aug 2005 Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 13 Svar: 231
Hundeloven Hundeloven
Hej alle sammen,
Jeg har en veninde med en hund, der sjældent kan med andre hunde. Derfor går hun også altid med hunden i snor. Og det er helt sikkert, at hvis der kommer en anden hund hen til ham, at han vil spille macho.
Så mit spørgsmål er: Hvis man har sin hund i snor på en gåtur og en fremmede hund kommer hen til én og ens egen hund får lavet skrammer (måske endda alvorlige skrammer)på den løse hund, kan politiet/hundeejeren kræve ens hund aflivet.
Synes ikke rigtigt, at jeg kan finde svaret i hundeloven nogen steder.
Er der nogen der kan hjælpe med evt et link??
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 677
Men hvis ikke det er så kan de ikke
dec 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 88
dec 2010
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt, som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.
Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt. uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.
Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermanpinschere, rottweilere, bulldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois´er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket
eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen gælder ikke hunde, der benyttes af politi, hæren, skov --eller jagtbetjente, vagtselskaber o.lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.
Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.
Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse anvendes til bevogtning af pladser.
Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade, at bestemmelserne i stk. I, 1. pkt. og stk. 3, samt de i medfør af stk. 2 udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset tidsrum.
http://www.cairn.dk/info/hundeloven.htm
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Sagt på dansk.. Hvis din hund er løs og kommer i problemer med en ikke løs hund så er det dit eget problem
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 13 Svar: 231
Men vi diskuterede det nemlig og kunne ikke finde et "bevis". Det ville være rart hvis man ligesom kunne se det på skrift.
Min veninde bliver stiv af skræk hver gang hun ser en løs hund nemlig.
dec 2010
§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.
Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende besidder er ifaldet bøde- eller erstatningsansvar i henhold til dom, vedtagelse eller forlig, skal politiet (i København politidirektøren og uden for København politimesteren) pålægge besidderen at lade hunden dræbe, når den ikke bestandig holdes indelukket eller er forsynet med forsvarlig mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en hund, der viser
sig bidsk eller glubsk eller har den vane at forulempe folk ved på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som forulemper husdyr i ejendom eller på marken. Overflyttes hunden til anden politikreds, skal besidderen underrette politiet i denne om pålægget.
Stk. 3. I tilfælde, hvor en hund har skambidt et menneske, kan politiet efter rådslagning med en hundesagkyndig lade hunden aflive for ejerens regning.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
aug 2005
Undskyld men jeg fatter det ikke helt
aug 2005
Men det kan selvfølgelig blive løsningen i sidste ende....
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
Man kan jo desværre ikke udelukke at ulykker skeer, også for andre at deres hunde kommer løs.
aug 2005
dec 2010
Men nu skriver du jo ikke hvorvidt den anden var løs eller i snor, da det skete?
aug 2005
dec 2010
føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem
dec 2010
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 7 Emner: 5 Svar: 322
vi havde lige fået en lille hvalp og gik i snor med hundene så kom schæferen løbende og jeg tror faktisk den gik efter hvalpen min hund beskyttede hvalpen og bed helt sikkert for og slå ihjel så den nåede og lave meget grimme skader
da manden blev så truende at jeg ikke ville stå og diskutere mere med ham ringede jeg til politiet ,da de kom fik han en bøde for ikke og ha sin hund under kontrol og politiet ringede efter falcks dyre ambulance på hans regning hans hund havde nok mistet en liter blod eller mere på det tidspunkt
og ja det var bestemt synd for hans hund !!! men og sige at jeg skal gå med mundkurv for at andre kan bryde loven,svarer i min verden til og sige at man kun må kører 10 km t igennem et kryds hvis der nu var en der ville kører over for rødt
så din veninde risikere ingenting
og hvis man har snor på sin hund kan folk jo bare holde deres hund væk
aug 2005
Hundeloven