1.063 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hundeloven Hundeloven

Hej alle sammen,

Jeg har en veninde med en hund, der sjældent kan med andre hunde. Derfor går hun også altid med hunden i snor. Og det er helt sikkert, at hvis der kommer en anden hund hen til ham, at han vil spille macho.

Så mit spørgsmål er: Hvis man har sin hund i snor på en gåtur og en fremmede hund kommer hen til én og ens egen hund får lavet skrammer (måske endda alvorlige skrammer)på den løse hund, kan politiet/hundeejeren kræve ens hund aflivet.

Synes ikke rigtigt, at jeg kan finde svaret i hundeloven nogen steder.

Er der nogen der kan hjælpe med evt et link??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep. af udendørs vandhane 1.000 kr.
  • Ophængning af 2 stk. 40t tv på væg(beton) 699 kr.
  • Montering af vægreol (L:80 B: 22: H: 142) 600 kr.
  • Håndvaskrør skal skiftes ud 1.500 kr.
  • Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeloven
  • #1   7. jan 2011 Jeg ved ikke om de kan hvis det er en listehund - for den skal jo have mundkuv på.
    Men hvis ikke det er så kan de ikke

• #2   7. jan 2011 Har ikke link, men nej det tror jeg bestemt ikke kan kræves. Den anden ejer skal holde styr på sin egen hund og vis den var løs, tror jeg det bliver den ejer der får skylden.

• #3   7. jan 2011 Løse hunde

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt, som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen.
    Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt. uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermanpinschere, rottweilere, bulldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois´er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket
    eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen gælder ikke hunde, der benyttes af politi, hæren, skov --eller jagtbetjente, vagtselskaber o.lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse anvendes til bevogtning af pladser.

Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade, at bestemmelserne i stk. I, 1. pkt. og stk. 3, samt de i medfør af stk. 2 udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset tidsrum.

http://www.cairn.dk/info/hundeloven.htm

• #4   7. jan 2011 Man er ansvarlig for de skader ens hund laver, men hvis skadeslidte helt eller delvist har været skyld i skaden, så kan krav om erstatning nedsættes eller bortfalde.

Sagt på dansk.. Hvis din hund er løs og kommer i problemer med en ikke løs hund så er det dit eget problem

• #5   7. jan 2011 Det er ikke en listehund:-)
    Men vi diskuterede det nemlig og kunne ikke finde et "bevis". Det ville være rart hvis man ligesom kunne se det på skrift.
    Min veninde bliver stiv af skræk hver gang hun ser en løs hund nemlig.

• #6   7. jan 2011 Hundebid & Skader

§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.

Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende besidder er ifaldet bøde- eller erstatningsansvar i henhold til dom, vedtagelse eller forlig, skal politiet (i København politidirektøren og uden for København politimesteren) pålægge besidderen at lade hunden dræbe, når den ikke bestandig holdes indelukket eller er forsynet med forsvarlig mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en hund, der viser
    sig bidsk eller glubsk eller har den vane at forulempe folk ved på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som forulemper husdyr i ejendom eller på marken. Overflyttes hunden til anden politikreds, skal besidderen underrette politiet i denne om pålægget.

Stk. 3. I tilfælde, hvor en hund har skambidt et menneske, kan politiet efter rådslagning med en hundesagkyndig lade hunden aflive for ejerens regning.

• #7   7. jan 2011 Men derudover kunne det være at din veninde skulle overveje at give den mundkurv på, hvis uheldet skulle være ude. Har hun haft nogen til at hjælpe sig, tænker at det bliver jo ikke bedre hvis hun selv er stiv af skræk.

• #8   7. jan 2011 Nu læser jeg al de i finder, men gælder det en hund der er forsvarlig i snor og de andre "bryder" loven.
    Undskyld men jeg fatter det ikke helt smiley

• #9   7. jan 2011 Charlotte H - det er mere som vi sad og snakkede om, at det egentligt er forkert, at hendes hund skal bære mundkurv, fordi andre ikke kan følge regler og styre deres hunde.....
    Men det kan selvfølgelig blive løsningen i sidste ende....

• #10   7. jan 2011 Det kan jeg sagtens følge dig i, jeg havde selv engang en hund som jeg altid havde i snor fordi han var sindssyg overfor andre hunde, men han gik med mundkurv.
    Man kan jo desværre ikke udelukke at ulykker skeer, også for andre at deres hunde kommer løs.

• #11   7. jan 2011 Charlotte H - Men man tænker bare hurtig, at hvis en løs hund en dag overfalder ham i snor, så kan han jo heller ikke forsvare sig....men sådan skal man jo nok bare ikke tænke smiley

• #12   7. jan 2011 Altså jeg vil mene at når hunden er i snor og ikke listehund, så er de forholdsregler taget som skal tages, hvis det vel og mærke ikke er sket før og der normalt ikke har være risiko herfor.

Men nu skriver du jo ikke hvorvidt den anden var løs eller i snor, da det skete?

• #13   7. jan 2011 Den anden hund var løs og løb hen til min venindes hund også selv om ejeren kaldte på den. Der skete heller ikke noget fysisk med hunden, men hundens ejer nærmes truede med at holde øje med min venindes psykohund som han kaldte ham.....

• #14   7. jan 2011 Så det den andens skyld, han skal overholde følgende:
    føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem

• #15   7. jan 2011 Han havde ikke fuld herredømme over den = Hans fejl, når den anden var i snor.

• #17   7. jan 2011 min gamle tæve hund har bidt en schæfer meget voldsomt
    vi havde lige fået en lille hvalp og gik i snor med hundene så kom schæferen løbende og jeg tror faktisk den gik efter hvalpen min hund beskyttede hvalpen og bed helt sikkert for og slå ihjel så den nåede og lave meget grimme skader
    da manden blev så truende at jeg ikke ville stå og diskutere mere med ham ringede jeg til politiet ,da de kom fik han en bøde for ikke og ha sin hund under kontrol og politiet ringede efter falcks dyre ambulance på hans regning hans hund havde nok mistet en liter blod eller mere på det tidspunkt
    og ja det var bestemt synd for hans hund !!! men og sige at jeg skal gå med mundkurv for at andre kan bryde loven,svarer i min verden til og sige at man kun må kører 10 km t igennem et kryds hvis der nu var en der ville kører over for rødt
    så din veninde risikere ingenting
    og hvis man har snor på sin hund kan folk jo bare holde deres hund væk

• #18   7. jan 2011 Tusind tak for alle svarene....må indrømme jeg er lidt lettet efter du har delt din uheldige oplevelse med os.

Kommentér på:
Hundeloven

Annonce