Jeg kan ikke finde på en overskrift. Jeg kan ikke finde på en overskrift.
Hej. Jeg har i noget tid sat og læst her inde på HG. Gode indlæg og fine emner. Og det jeg så også har set og læst er det her med uansvarlige teenagere og deres hunde. Og jeg fandt faktisk ud af noget. Uden jeg selv har opdaget, sikkert fordi jeg er som mange af dem i omtaler, dum.
Jeg har en, og når jeg siger jeg så mener jeg kun mig, en labrador som er en blanding. Jeg har i lang tid troet at hun var en F1 Labrador, men har fundet ud af at en F1 Lab er noget helt andet.( Dumme teenager det ved jeg)
Efter at have læst alt det besluttede jeg mig sku at tage mig sammen og vise at jeg godt kunne tage ansvar for min hund, og være voksen. Bella er ved at blive lidt gammel, men hun løber og springer som en ung hund. Jeg nægter at aflive hende fordi jeg har været en spasser og en idiot. Hun skal have et ordenligt liv. Jeg har droppet meget af tiden på computeren og går lange ture med hende nu.
Bella er en god hund, men hun mangler åbenlyst træning. Jeg er begyndt at træne hende, men kun i standard ting(Sit, bliv, læg dig osv,). Når vi er ude at gå foregår det altid i snor, for jeg ved godt at hun vil, ikke løbe væk fra mig og blive væk, men kommer der en anden hund så kan jeg ikke kalde hende til mig. Og jeg har ikke lyst til at hun løber hen til andre hunde.
Jeg er fuldstændigt klar over at det her er min fejl, jeg gør mit bedste for at hun skal have det godt. Bella blev slået og sparket i sin fortid( ikke af mig, dem der vil vide mere om det her kan bare skrive en PB) og jeg kan tydeligt se at hvis jeg siger hun har gjordt noget forkert bliver hun lidt bange. Jeg synes ikke at det med at slå hunde er rigtig.
Jeg søger råd til hvordan jeg bedst muligt kan træne Bella, i at høre på mig, og kunne gå uden snor. Og aktiverings muligheder.
Alt kritik modtages.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
En hund er så enkelt indrettet, at den gør hvad der kan betale sig - lystrer hun dig ikke er det derfor ikke hunden der fejler, men dig som trænet.. Det er altid rart at have i baghovedet når man synes hunden er dum =)
I og med du træner hunden og derved giver den positive oplevelser sammen med dig (kontakt, ros, aktivering, belønning) vil den automatisk se det som gavnligt at arbejde sammen med dig - så fortsæt med at træne lydighed og partytricks og hvad du ellers synes, og så kommer den lydhøre hund efterhånden =)
At lære hunden at blive hos dig er meget indoviduelt for hvilken hund du har, hvor længe den har haft de dårlige vaner og hvad den "tænder på" - altså hvad kan du som fører tilbyde hunden som er mere værd end at løbe hen og hilse på andre hunde?
Du fortætter med at træne lydigheden - og når du har nogle helt gennemtrænede og sikre kommandoer, som feks sit og bliv, så er det dem du trækker på "i kampens hede" ved mødet med en anden hund.
- Og du belønner med noget federe end den anden hund - og om det er pølser, et pivedyr, kælen, rækken i tov, en bold eller hvad ved jeg, det er noget du må lære om din hund =)
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.300
Men jeg tror klart det mest fornuftige for dig vil være at finde et godt sted at træne din hund, med en træner der ikke bruger de gamle metoder, men som forstår at de hund har været igennem nogen grimme ting og derfor skal vinde tilliden til mennesker igen.
feb 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
Det der med at jeg har fejlet, er noget jeg indså hen ad vejen bare ved at observere og læse her inde.
Tusind tak igen for indlægget.
feb 2010
jun 2005
Som Nadia siger er kontakt en rigtig gavnlig ting at indlære - hunden bliver meget lettere at træne =)
Kontaktøvelsen er "kig mig i øjnene og bliv belønnet".
Sæt dig på gulvet med hunden foran dig. Han en kiks i hver hånd - hunden skal vide du har kikserne. ... Og så venter du. Du sidder stiile og afventer at hunden selv tilbyder dig hvad du vil have. Du siger intet og laver ingen lyde. Idet hunden kigger på dit ansigt belønner du - uanset hvor flygtig kontakten er.
Fortsæt øvelsen ca 5 min af gangen 2-3 gange om dagen i en uge og du skal bare se hvor meget øjenkontakt hunden derefter tilbyder =)
feb 2010
Igen mange tak det her hjælper mig helt vildt
jun 2005
Og husk ikke at forvente mere af hunden end hvad ret er - den er ikke et menneske og forstår ikke lange forklaringer og fagter; find den metode hunden bedst lærer på og bliv ved med det =)
Skal du have hjælp til at indlære forskellige øvelser er forumet her også superfint - bare du selv er i stand til at sortere i svarene og kun tage det til dig, som passer til din måde at træne på =)
feb 2010
Det er fedt med det her forum. Igen tak for hjælpen
jun 2005
Og når du først mærker effekten af at træne med din hund på hundens præmisser, så kan du slet ikke få nok fordi det er SÅ fedt når det virker og man får et SÅ godt forhold til hunden OG en lydigere hund *win win win* =D
feb 2010
jun 2005
Og forståelse hvor hvad hunden er for en størrelse. Du il nok have gavn af at læse lidt om hundesprog..
Surf omkring på nettet og bliv oplyst ; )
feb 2010
feb 2010
Jeg kan ikke finde på en overskrift.