Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeskåle på stativ
  • #1   10. feb 2011 jeg er lige med på en lytter her smiley

• #2   10. feb 2011 vores har altid haft en str der ca har matched udfra den lille knogle der stikker frem på brystet,
    skålene må ikke komme så højt op at hundens hals rammer når den spiser det på bunden af skålen og
    ikke så lav at den bøjer kroppen for at nå ned i skålen.

Det er hvad vi går udfra herhjemme:-)

• #3   10. feb 2011
    Ejj den er jeg ikke enig i..... Jeg har aldrig nogen steder set at små hunde har skåle i stativ (med mindre det er mini stativer, der ikke egentlig løfter dem fra gulvet, men bare holder dem sammen).....

Til gengæld ved jeg er det er rigtig godt til store racer smiley

• #4   10. feb 2011 Bettina det er så ikke helt rigtigt Gizmo har sin vandskål på stativ og Fluffy er jo heller ikke en stor hund og har også stativ, dvs jeg bruger ikke metal skålr så det er kasser de står på *LOL*

• #5   10. feb 2011 Hvorfor er det bedst at have dem i et stativ?

• #6   10. feb 2011 Det er et salgstrick.

Det er en fordel for nogle hunde og en ulempe for andre. Har du en hund der har en tendens til at hugge mad og vand i sig er det fx. ikke smart at hæve mad og vand i forhold til risikoen for mavedrejning.

Kia får sin mad smidt ud over et større område og kun en gang imellem i hendes skål som står på gulvet. Hendes vandskål hænger fra hendes bur. Men det er mere af praktiske årsager at den ikke står på gulvet. Hvis den stod på gulvet ville hun vælte den og lege med vandet i stedet for at drikke det.
    Når det hænger fra buret kan hun ikke vælte det :o)

Men stativ eller ikke stativ har ingen praktisk betydning. Så er vores hunde heller ikke sartere end at de ikke kan drikke vand fra en skål på gulvet.

• #7   10. feb 2011 Gizmo får sin mad i en foderbold på gulvet så der bøjer han sig jo ned, men står vandet på gulvet har han en tendens til at hoste når han drikker, det problem er løst ved at hæve skålen ca 10 cm op fra jorden.

• #8   11. feb 2011 mine med deres lidt specielle hoveder får ofte spidsen af snuden under vand når vandskålen står på gulvet så for deres vedkommende er det klart bedre med en hævet skål.

min ene tæve går også i knæ ved spisning hvis hun skal have det i skål på gulvet, hvilket jeg ser som unødig belastning, der gør vores den anden dog ikke.

Men det er vel en smagssag om man vil give dem hævede skåle eller ej.

• #9   11. feb 2011 ODDS - nu med Dansk Champion: Så kan jeg godt se hvorfor du gør det..

Mine havde i en periode deres på et stativ, men af en eller anden grund gav jeg det vidst væk, og nu står alle 3 skåle bare på gulvet.

• #10   11. feb 2011 - Eller det vil sige de har det her nu: http://www.avifauna.dk/keramiksk%C3%A5le-stander-p-11952.html

Men det er bare for at de ikke rykker rundt med skålene hver gang de spiser.

• #11   11. feb 2011 jeg kan godt lide hævede skåle.. fordi det er stilet og så har jeg altid hørt det er bedst til større hunde smiley

mine forældre Grand danios har men hun begyndte også at bøje benene for at kunne spise og så syntes jeg at stativet er nødvendigt smiley

men jeg syntes bare det er mere stilet i det hele taget smiley

• #12   11. feb 2011 Mange tak for jeres meninger omkring dem, ikke fordi jeg blev hele så meget klogere da der var så mange der mener at det er det rigtige de ved og sådan smiley men ringer til dyrlægen og snakker med dem smiley

Men tak igen smiley

• J H
    J H Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 87
    #14   11. feb 2011 Hævede hundeskåle er ikke et salgstrick - beklager men det er ikke korrekt.

Hævede skåle er ikke nødvendig for små hunde, men for store hunde som f.eks. en schæferhund eller lignende størrelse - så kan det rent faktisk give problemer at bøje halsen nedad når den spiser.
    (særligt hvis de spiser meget hurtigt)
    Hunde har et blødt punkt i spiserøret som kan blive udvidet ved hurtig indtagelse af foder når de spiser med hovedet lavt i forhold til kroppen.

Jeg har dette fra dyrlægeforedrag - og har hørt flere dyrlæger omtale dette.

Min egen schæfer spiser af en skål som forhindrer hurtigspisning (da jeg ikke bryder mig om hævede skåle) - men ellers ville den hugge maden i sig - og der er efter min mening alt mulig grund til at minimere risikoen for at det bløde punkt udvider sig til en udposning - som kan give problemer på sigt.
    Selv om det sjældent giver anledning til problemer.

• #15   11. feb 2011 J H: Dokumentation for den påstand ønskes. Indtil da er det hear say ...

• #16   11. feb 2011 Du kan finde utallige undersøgelser omkring mavedrejninger der peger på at risikoen for mavedrejning øges betragteligt hvis maden og vandet hæves fra jorden (netop fordi de hermed kan hugge begge dele i sig sammen med en masse luft) og til racer med øget risiko for mavedrejning frarådes foderstativer.

Bla. Purdue Bloat forskningsprogrammet (2009) som tager udgangspunkt i Grand Danois.
    "The recently released Purdue Bloat study is the largest most comprehensive research project to date. This study confirmed previous reports of increased risks of bloat, also know as Gastric Dilatation Volvulus (GSV) associated with food and feeding practices. Raised food bowls which were originally designed to lessen the incidences of GSV were found to significantly increase incidences of bloat. As raised food bowls increase the risk of GSV and are no longer recommended feeding practices."

Der er lavet mange mange undersøgelser omkring mavedrejning da det udover cancer er en af de sygdomme som er skyld i flest hundes død ...

Jeg har endnu ikke fundet en seriøs dyrlæge der anbefaler at bruge foderstativ til hunde i risikogruppen.

Er ens race eller specifikke hund (det kan være arveligt) IKKE i risikogruppen ja så kan man jo vælge at bruge foderstativ for evt. at aflaste knæ og albuer.

Men er nogle racer i dag så skrøbelige at de ikke kan spise og drikke fra jordhøjde er spørgsmålet om vi gør dem en tjeneste ved at holde dem i live ..

• J H
    J H Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 87
    #17   12. feb 2011 Hvor mange danske hunde dør af mavevendinger ? Det var en gang almindeligt der hvor jeg komme med min hund - men vi har ikke set det over hovedet i flere år.
    Mavevendinger undgås bl.a. ved at give hunden foder 2 gange om dagen, og mindst om morgenen - så maven ikke er fuld når hunden arbjedet.
    Læst evt. på dyrefondtets hjemmeside.

Hvis du vil finde dokumentationen - vil jeg anbefale dig bogen Hun kend din krop - der vil du kunne læse mere om det - og bogen er skrevet af en dyrlæge.

Det var så den sidste kommentar fra mig her - vi er vidst på vej væk fra det med skålene. smiley

• #18   12. feb 2011 Jeg ved godt hvordan man kan forsøge at undgå mavedrejninger :o)

Udover at fodre i små portioner (hvilket ikke er noget jeg bruger ret meget da min hund råfordres) så er det at sørge for at den ikke indtager en masse vand og mad forud for akivitet eller lige efter.

Den skal have fri adgang til vand ellers etc.

Og så ikke at bruge foderstativ etc.

Vi har heldigvis avlet en del væk fra mavedrejningerne men de foregår stadig.

Kender også godt Bille Ruwald og hans bog (tror jeg de fleste bjæfereejere gør :o))

• #19   12. feb 2011 Helle J som du kan se er det et meget hver sin mening og smag,
    jeg tror desværre ikke der er brugt penge på kliniske forsøg og undersøgelser af hvad der er det mest optimale,
    så gør hvad du syntes er bedst, eller test af hvad du umiddelbart syntes din hund fungere bedst med.

ODDS

• #20   12. feb 2011 ODDS : ja det kan du godt ha ret i , var os min tanke efter jeg havde læst disse forskellige kommentar på min spørgsmål smiley

Kommentér på:
Hundeskåle på stativ

Annonce