4.903 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Svar
Hundeskåle på stativ Hundeskåle på stativ
Har hørt at hunde helst skal have skåle i stativ, for at kunne drikke bedre og spise bedre.
Men men men, hvilken højde ska skålene være for en dværgpinscher ?
0 synes godt om
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 499
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 4 Emner: 146 Svar: 1.589
skålene må ikke komme så højt op at hundens hals rammer når den spiser det på bunden af skålen og
ikke så lav at den bøjer kroppen for at nå ned i skålen.
Det er hvad vi går udfra herhjemme:-)
okt 2008
Følger: 30 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 1.093
Ejj den er jeg ikke enig i..... Jeg har aldrig nogen steder set at små hunde har skåle i stativ (med mindre det er mini stativer, der ikke egentlig løfter dem fra gulvet, men bare holder dem sammen).....
Til gengæld ved jeg er det er rigtig godt til store racer
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.977
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
Det er en fordel for nogle hunde og en ulempe for andre. Har du en hund der har en tendens til at hugge mad og vand i sig er det fx. ikke smart at hæve mad og vand i forhold til risikoen for mavedrejning.
Kia får sin mad smidt ud over et større område og kun en gang imellem i hendes skål som står på gulvet. Hendes vandskål hænger fra hendes bur. Men det er mere af praktiske årsager at den ikke står på gulvet. Hvis den stod på gulvet ville hun vælte den og lege med vandet i stedet for at drikke det.
Når det hænger fra buret kan hun ikke vælte det :o)
Men stativ eller ikke stativ har ingen praktisk betydning. Så er vores hunde heller ikke sartere end at de ikke kan drikke vand fra en skål på gulvet.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
apr 2005
min ene tæve går også i knæ ved spisning hvis hun skal have det i skål på gulvet, hvilket jeg ser som unødig belastning, der gør vores den anden dog ikke.
Men det er vel en smagssag om man vil give dem hævede skåle eller ej.
apr 2007
Mine havde i en periode deres på et stativ, men af en eller anden grund gav jeg det vidst væk, og nu står alle 3 skåle bare på gulvet.
apr 2007
Men det er bare for at de ikke rykker rundt med skålene hver gang de spiser.
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.085
mine forældre Grand danios har men hun begyndte også at bøje benene for at kunne spise og så syntes jeg at stativet er nødvendigt
men jeg syntes bare det er mere stilet i det hele taget
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 23
Men tak igen
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 87
Hævede skåle er ikke nødvendig for små hunde, men for store hunde som f.eks. en schæferhund eller lignende størrelse - så kan det rent faktisk give problemer at bøje halsen nedad når den spiser.
(særligt hvis de spiser meget hurtigt)
Hunde har et blødt punkt i spiserøret som kan blive udvidet ved hurtig indtagelse af foder når de spiser med hovedet lavt i forhold til kroppen.
Jeg har dette fra dyrlægeforedrag - og har hørt flere dyrlæger omtale dette.
Min egen schæfer spiser af en skål som forhindrer hurtigspisning (da jeg ikke bryder mig om hævede skåle) - men ellers ville den hugge maden i sig - og der er efter min mening alt mulig grund til at minimere risikoen for at det bløde punkt udvider sig til en udposning - som kan give problemer på sigt.
Selv om det sjældent giver anledning til problemer.
okt 2007
okt 2007
Bla. Purdue Bloat forskningsprogrammet (2009) som tager udgangspunkt i Grand Danois.
"The recently released Purdue Bloat study is the largest most comprehensive research project to date. This study confirmed previous reports of increased risks of bloat, also know as Gastric Dilatation Volvulus (GSV) associated with food and feeding practices. Raised food bowls which were originally designed to lessen the incidences of GSV were found to significantly increase incidences of bloat. As raised food bowls increase the risk of GSV and are no longer recommended feeding practices."
Der er lavet mange mange undersøgelser omkring mavedrejning da det udover cancer er en af de sygdomme som er skyld i flest hundes død ...
Jeg har endnu ikke fundet en seriøs dyrlæge der anbefaler at bruge foderstativ til hunde i risikogruppen.
Er ens race eller specifikke hund (det kan være arveligt) IKKE i risikogruppen ja så kan man jo vælge at bruge foderstativ for evt. at aflaste knæ og albuer.
Men er nogle racer i dag så skrøbelige at de ikke kan spise og drikke fra jordhøjde er spørgsmålet om vi gør dem en tjeneste ved at holde dem i live ..
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 87
Mavevendinger undgås bl.a. ved at give hunden foder 2 gange om dagen, og mindst om morgenen - så maven ikke er fuld når hunden arbjedet.
Læst evt. på dyrefondtets hjemmeside.
Hvis du vil finde dokumentationen - vil jeg anbefale dig bogen Hun kend din krop - der vil du kunne læse mere om det - og bogen er skrevet af en dyrlæge.
Det var så den sidste kommentar fra mig her - vi er vidst på vej væk fra det med skålene.
okt 2007
Udover at fodre i små portioner (hvilket ikke er noget jeg bruger ret meget da min hund råfordres) så er det at sørge for at den ikke indtager en masse vand og mad forud for akivitet eller lige efter.
Den skal have fri adgang til vand ellers etc.
Og så ikke at bruge foderstativ etc.
Vi har heldigvis avlet en del væk fra mavedrejningerne men de foregår stadig.
Kender også godt Bille Ruwald og hans bog (tror jeg de fleste bjæfereejere gør :o))
apr 2005
jeg tror desværre ikke der er brugt penge på kliniske forsøg og undersøgelser af hvad der er det mest optimale,
så gør hvad du syntes er bedst, eller test af hvad du umiddelbart syntes din hund fungere bedst med.
ODDS
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 23
Hundeskåle på stativ