1.422 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Værdien af et godt indkald Værdien af et godt indkald

Min veninde kom til kaffe i forgårs og kunne berette, at hun havde været ude at lufte sine 3 jagt-labradors.

I Ringsted er der lavet et grønt areal, som støder op til motorvejen, hvor man har opsat hegn, så dyr og mennesker ikke sådan lige har adgang til motorvejen.

På dette område er der en grønt areaamed små anlagte søer.

En mor og hendes store teenagedatter kommer gående med deres lille sorte hund løs. Den er ca. 8 mdr.
Datteren peger på nogle ænder og gør hunden opmærksom på dem, hvorpå hunden løber ud over isen mod ænderne.

Ca. 30 m. ude giver isen efter og hunden ryger i det iskolde vand.
Den kæmper mens mor og datter går lidt ud i vandet. De opgiver at gå yderligere og må magtesløse stå og se, at den lille hund går under, kommer op igen, går under, kommer op igen og tilsidst forsvinder helt.

Er du hundeejer, så lær af denne episode, at man aldrig slipper sin hund løs, hvis ikke man har et ordentligt indkald på den.

Er du hundetræner, så bør du aldrig opfordre hundeejere til at slippe deres hund løs, før de har et sikkert indkald på dn, - OGSÅ når der optræder andre hunde, vildt o. lign,

Og endelig; Lad være med at opfordre din hund til at løbe efter fugle, katte osv.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Pudset vinduer 500 kr.
  • Opsætning af hegn 700 kr.
  • Hylder, TV, mm i betonvæg 1.999 kr.
  • Jeg skal have taget en antenne inkl parabol ned 1.499 kr.
  • Sage Kaffemaskine kværnen kære ikke rundt 1.000 kr.
  • Havemand til havearbejde 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Værdien af et godt indkald
  • #1   19. feb 2011 Ps. Brænd alle bøger på bålet, der opfordrer til at man slipper hunden løs og "prøver" at gøre sig interessant og på den måde forsøger at lære hunden indkald.

• #2   19. feb 2011 Åh nej : (

• #3   19. feb 2011 øv hvor forfærdligt!

• #4   19. feb 2011 Hørt !!

Stakkels vov.

• #5   19. feb 2011 Det lyder jo forfærdeligt - for da helt ondt i maven af at læse det. Men indkald er og bliver vigtigt, jeg forstår ikke folk der går med deres hunde løse når den ikke altid reagere - det mest utænkelig kan jo ske, som f.eks. det du skriver.

• #6   19. feb 2011 Hold da op en historie!

• #7   19. feb 2011 Det er forfærdeligt smiley

Og ja der er en grund til at Sille aldrig er løs.... Hun har UDEN opfordring fundet ud af at alle dyr (også på fjernsynet) skal jagtes....

Men jeg fatter bare ikke, at andre folk ikke kan respektere at jeg ikke vil slippe hende løs...
    Jeg får pænt at vide at der ikke sker noget....

Men HALLO... Jeg er sgu ejeren og kender min hund bedst.....

• #8   19. feb 2011 Endnu et eksempel:
    http://ekstrabladet.dk/112/article1287984.ece

• #10   19. feb 2011 Derfor lader jeg aldrig mine være løse - Heller ikke med ordentligt indkald. Man ved sgu aldrig ;o)

• #11   19. feb 2011 Ja, - det er ganske simpelthen tragisk.

Men hvis nu det var kotume, at alle trænere opfordrede til at holde hundene i lange liner og øve indkald i dem, og ikke opfordrede folk til at "prøve sig frem" og slippe deres hunde løse, så ville flere hunde måske overleve.

Jeg fatter ikke, hvorfor man stort set alle steder underviser indkald ved at slippe hundene løse.

Så tror da pokker, at folk bare slipper deres hunde. Det er jo MÅDEN at gøre det på.

• #12   19. feb 2011 Og fatter slet ikke, at man ikke som hundeejer, prøver at redde sin hund... Sig mig, har mennesker i DK slet ikke lært, hvordan man redder folk og dyr (og sig selv, hvis det alligevel går galt) op af huller i isen :S

Ville never bare kunne stå og se på en hund dø, når jeg havde en god chance for at kunne redde den.

• #13   19. feb 2011 Skrækkeligt - og stakkels hund.

Men det er jo ikke noget jeg falder på R... af overraskelse over, med den "berørningsangst" der er for at tage fat i hunden og lære den, at et indkald IKKE er et tilbud - men en ordre.

I en anden tråd herinde, kan man læse hvordan en bruger plæderer for at bruge afledningsmetoden på en hund, der qva et højt hyrdeinstinkt jagter biler !!!!!

Så skal det gå galt !!!!

• #14   19. feb 2011 Martine: Ja alt SKAL jo løses med et pighalsbånd .. eller nowet.

• #15   19. feb 2011 Martine

<b> Men det er jo ikke noget jeg falder på R... af overraskelse over, med den "berørningsangst" der er for at tage fat i hunden og lære den, at et indkald IKKE er et tilbud - men en ordre. </b>

Nej - det er ved Gud heller ikke noget, som kommer bag på mig.

Jeg ved ikke, hvor mange nutidige bøger som plæderer for, at man skal bruge indkaldsmetoder, som går ud på at slippe hunden løs.

Eller også skal man sætte hunden af og så kalde den til sig.

Hvem i al verden kan bruge dét, når hunden styrter med 100 km/t ud efter nogle ænder, andre hunde, forbipasserende biler, lavtgående svaler eller hurtigløbende harer?

Det er dybt godnat.

Og ja - et indkald er ikke et tilbud, - hunden skal ikke lærer at "tilbyde adfærd" her, - den skal lære, at det er hurtigt omkring og hjem i strakt galop, når der kaldes.
    Den skal ALDRIG have mulighed for i indlæringen at kunne løbe den modsatte vej eller undlade at komme.

• #16   19. feb 2011 Sanne -

Ja, det er jo dét jeg skriver ..

• #17   19. feb 2011 TrustNo1 - Imod avl - Adopter nu! : vil da gerne se dig gå ud på isen hvor hunden fladt igennem.. så mon ikke du også vil gøre det ? og tror ikke du tænker ret meget på hunden når du først er faldet i vandet som er omkring 1 grad..

• #19   19. feb 2011 Sgu en trist en smiley

Trust

Jeg vil gå rigtig langt for min hund, dog vil jeg ikke sætte livet på spil, ved at skulle gå 30 meter ud på en is, der ikke er tyk nok til en hund

• #20   19. feb 2011 Pia K

Godt, Pia *s*

Det er til gengæld aldrig for sent at begynde på den rigtige træning.

Jeg er glad for, at tråden flyttede noget for dig. Jeg plejer at sige til mine kursister: "Mal Fanden på væggen, - det er derfor vi har ham!"
    Altså tænk altid "worst case scenario", - så kommer der ikke så meget bag på en.

• #21   19. feb 2011 Æv sikke en trist historie smiley

• #23   19. feb 2011 Forfærdelig historie og trist det skulel ende sådan.

Men jeg forstår ikke hvad det har med indkald at gøre? SEndte hun ikek hunden ud på isen, som så braste under hunden, for så ville det jo ikke ændre en pind, at hunden kom under indkald, fordi den kunne jo ikke komme op ad vandet?

Hmmm måske jeg er lidt langsom her til aften smiley

• #24   19. feb 2011 Ann-Sofie

Det var ikke hendes mening at sende hunden ud efter ænderne. Hun ville gøre hunden opmærksom på dem a la "Se, Fido"

Og uanset hvad, så ville et godt indkald jo have kunne bremse hunden inden den nåede 30 m. ud.

• #25   19. feb 2011 Ahhhh så forstår jeg.
    - Tænkte bare det var en "god historie" til dem der sender deres hunde ud på isen i denne tid, fordi de ikke tænker over, at den ikke kan bære hunden. Der er jeg selv lidt pylret og kalder altid min hund ind, fordi jeg netop er bange for han ryger gennem isen.

• #26   19. feb 2011 Ann Sofie

Jeg synes bestemt ikke, man er pylret, hvis man kalder sin hund ind fra isen! *s*

• #27   19. feb 2011 Hvor forfærdeligt :o(
    Går selv meget i det område ved Kaserne Parkvej da jeg bor 15 min derfra.
    Ved du om hunden er fisket op?

• #28   19. feb 2011 Maria

<b> Hvordan kan en jagthund ellers jage??? </b>

Nu var det jo tydeligvis ikke et par jægere og deres hund, som her kom galt afsted.

Det var selvfølgelig en opfordring til den "almindelige hundeejer", som IKKE skal bruge hundens byttedrift til jagt.

De fleste, som skal uddanne en jagthund har sikkert et lidt større overblik end som så, og forstår at træne hunden til det, de har behov for. Eller også må man håbe, at de lærer det.

• #29   19. feb 2011 Anita

Ja, - Falck blev tilkaldt og de sagde, at de ville finde hunden og fiske den op, netop fordi det er et sted, hvor der kommer mange og lufter hund.

Ikke så rart at skulle støde på en druknet hund, hvis man selv en dag er ude at gå.

• #30   19. feb 2011 Maria

Nååå - på den måde.

Nej - min veninde med jagt-labberne overværede seancen og var selvfølgelig også selv chokeret.
    Hendes hunde er der fuldstændig styr på.

• #31   19. feb 2011 Det var godt!

Kommentér på:
Værdien af et godt indkald

Annonce