Forstår det ikke - opdragelse {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg troede at en hund kun skulle opdrages én gang i sit liv, men det skal min åbenbart jævnligt.
Da Futte, Jack Russell Terrier, var hvalp var hun mega bange på gåturene. Der gik mange måneder før vi kunne gå små ture med hende, selvom vi lokkede med pølser hele turen. Da det begyndte at blive bedre, begyndte hun at trække vildt meget på gåturene. Det har vi trænet i MEGET lang tid.. til sidst lærte hun endelig at gå pænt.
Med jævne mellemrum går hun dog helt tilbage til samme adfærd, som da hun var hvalp.. altså nogle gåture er hun mega bange og kan næsten ikke gå, fordi hun ryster af skræk. Ingen godbidder hjælper.. hun vil ikke have dem. Andre gåture trækker hun helt åndsvagt meget, så der skal øves "anti træk" det meste af gåturene (vende om og gå den anden vej når hun trækker).
Futte er nu 3 år.. kan det virkelig passe, at det skal blive ved sådan her? Det er så frustrerende.
.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.111
Det vil tage lidt tid, men træn små sekvenser flere x dagligt og altid i en positiv stemning. Hvis du er uoplagt så lad være at træne den dag.
Jo mere du laver/træner med hunden jo mere interessant er du for den og det vil måske hjælpe på trækkeriet. Altså at den får mere fokus på dig.
Får den lov at løbe fri og strække ud indimellem?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 272 Svar: 1.110
Jamen hun får 2-3 gåture dagligt, så det er vel at vedligeholde?
Lotte D:
Hun har så rigelig selvtillid - både overfor andre hunde, hjemme hos os og hjemme hos andre. Det er kun på gåturene hun bliver sådan.
Hun er i hundeskov og fræse rundt 1 gang om ugen.
Rotterne:
Vi = mig og min x.
Han nægter at vende om på gåturen hver gang Futte trækker. Han vil hellere lokke hende med godbidder, så hun går pænt indtil hun har fået en godbid.. så løber hun frem og trækker igen. Det er total godnat, men han fatter det ikke.
okt 2009
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Man stopper jo heller ikke med at opdrage sine børn når de bliver teenagere for nu burde de jo vide hvad man gør og ikke gør.
aug 2007
Okay.. jeg vil prøve at træne selvtillidsøvelser med hende.
Tak for jeres svar.. god weekend
okt 2009
Håber da du giver en opfølgning på om det ændrer sig?
aug 2007
Forstår det ikke - opdragelse