{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Brugshunde og købte prøver {{forumTopicSubject}}

Hvis man forelsker sig i en schæfer, som er en udpræget brugshund, og ønsker at opdrætte, så undrer det mig såre, at man ikke interesserer sig for at arbejde med sine hunde.

Via dette arbejde får man jo en enorm indsigt i, hvad hunden indeholder af egenskaber i brugssammenhæng.

Mange vælger at sende dem til bl.a Tyskland, hvor de på få uger får en købt prøve. ( Typisk benævnt som Sch1 eller Sch3, som er den tyske betegnelse for BHP1, Brugshundeprøve 1 henholdsvis BHP3).

Det er en kendt sag, at mange af disse købte prøver kun er noget, hundene kan på papiret.
Der er mange historier om, hvordan hunde, som kommer hjem med sådanne prøver, overhovedet ikke kan noget, når de testes af danske figuranter.

Hvorfor man som opdrætter på den måde er ligeglad med den brugsmæssige side af en brugshund gør, at man i mine øjne ikke opdrætter andet end hunde.
Brugshund er i hvert fald ikke en titel, man kan tillade sig at pryde sit opdræt med, synes jeg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugshunde og købte prøver
  • #1   17. mar 2011 Nu er jeg ikke inde i det, så jeg beklager på forhånd hvis dette er et dumt spørgsmål - men hvis den generelle holdning er at de prøver ikke er det papir værd som de er skrevet på, hvorfor har man fra shæferklubbens side ikke fået fjernet dem som godkendelseskriterie?

  • #2   17. mar 2011 Du har helt ret Lise.
    Jeg synes det er forkasteligt at anskaffe sig en brugsrace uden at træne med hunden.
    Og endnu mere forkasteligt at avle på brugshunde som ikke har de fornødne (ægte)prøver.
    Så forsvinder racernes egenskaber og vi ender med en flok overdimensionerede skødehunde!

    Og som du antyder er det temmelig udbredt. Men det foregår ikke kun i Tyskland, det skete blandt andet sidste år her i DK.


  • #3   17. mar 2011 Søster Mcfluff: grunden til at de "falske" prøver stadig er gældende er alene at det er svært at bevise at der er blevet snydt med dem.

    Det er nemt at få en købeprøve i udlandet, men svært at bevise når der er sket snyd. Reglerne er de samme i alle FCI lande.


  • #4   17. mar 2011 Søster McFluff

    Snyd er jo ikke et problem før det bliver opdaget, skal du huske på.

    Prøverne er såmænd i deres ordlyd fine nok, og hvis hundene virkelig kunne det, der stod i deres papirer, var der jo ingen problemer - men når der findes nogle ( opdrættere, tyske hundeførere som lægger "prøve" på danske udstillingshunde, dommere som er til falds) som ønsker at omgås reglerne bevidst, så er det selvfølgelig et problem.

    Men der har da også været tilfælde, hvor dommere har fået frataget deres tillidshverv på den konto.






  • #5   17. mar 2011 Søster McFluff

    Man kan jo have svært ved at bevise, at en hund, som har lavet 82 - 77 - 89 i henholdsvis sporarbejde, lydighedsarbejde og forsvarsarbejde er en hund, som generelt kun ligger på 65 - 70 - 0g 50 ( ps. under 70 dumper man, - ikke bare i den enkelte diciplin men i hele prøven).

    Hvordan vil man bevise, at denne hund ikke bare havde en "god dag" henholdsvis en dårlig dag?

    En ting er at bevise sådan noget helt vandtæt, - en anden ting er jo at støtte sig op af erfaring og sandsynlighed.

    Man kan desværre ikke bevise noget i denne forbindelse på baggrund af erfaring og sandsynlighed.


  • #6   17. mar 2011 Dvs at det ikke er et spørgsmål om at den tyske prøve er ringere, men at der findes dårlige/bestikkelsesvillige eksaminatører?

    Er det korrekt forstået?

    For så kan jeg da godt se at der er et problem. smiley


  • #7   17. mar 2011 Jeg tror det forekommer indenfor mange racer.. Rotten har i hvert fald også problemer med det..

    Og jeg forstår det virkelig ikke.. Hvis man gerne vil avle på brugshunde, jamen så træn dog for pokker røven ud af bukserne så at sige, ligesom andre gør..
    Det der med at sende dem afsted så de kommer hjem med en købeprøve, det er bare ikke fair, og slet ikke i orden i mine øjne!


  • #9   17. mar 2011 For mig kan den vendes og drejes på mange måder, hvad med den rigtig dygtige hundefører der kan lave en rimelig prøve på en hund? Eller en ringe hundefører der også laver en rimelig prøve på en hund? Hvilken hund er bedst? Jeg kigger også på, hvem der har lagt prøven på hunden...og hvilke metoder er brugt? Allerhelst vil jeg gerne se hunden arbejde...

  • #10   17. mar 2011 Inden avl, burde hundene aflægge prøve i Dk- som det mindste burde Avlskåringen aflægges i Dk.
    Kender nogle stykker der sender deres hunde til Tyskland, hvor hundene så i løbet af ganske kort tid, får deres Sch1, Færdselsprøven og avlskåringen. De hunde har aldrig vist noget inden de blev sendt afsted og når de kommer hjem til Danmark, er det direkte hen til en hanhund og blive parret og vi ser dem aldrig udfører noget som helst på banen.


  • #11   17. mar 2011 Sådan er det også ofte indenfor doberen... Mange sender deres hunde til Serbien, Tyskland osv., for at få de nødvendige prøver... Jeg ville ikke selv gøre det, men folk må have deres grunde til at gøre det smiley Selv sætter jeg stor pris på hvis opdrætter også selv laver noget med sine hunde smiley

  • #12   17. mar 2011 Helt almindelig hundetosse

    Det er jo ikke bare schæferhunde, som dette gælder.

    Det handler også om dobermann, rottweiler, boxer og sikkert også andre brugshunderacer.


  • #14   17. mar 2011 En ting er at hundene måske ikke er så gode, en anden ting er, at ting tager tid, nogle længere tid end andre, og skal man betale sig fra at få alle prøver lavet herhjemme, ja så bliver det rigtigt dyrt, hvis man ikke kan selv. Så taler vi om en færdselsprøve, måske uhp, BHP1 og og så til sidst en avlskåring, Så tager det lang tid.Der er ikke mange herhjemme der gider arbejde med højavlshunde for andre, da det tager så lang tid med disse hunde og det ikke er til at betale sig fra, og en del af dem kan ikke bestå en BHP1 fordi de ikke er brugsegnet...

  • #15   28. aug 2011 Line

    Det kan jeg da så godt forstå, du bliver.


Kommentér på:
Brugshunde og købte prøver

Annonce