1.207 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 59 Svar

menneskets bedste ven, barn eller dyr? menneskets bedste ven, barn eller dyr?

Da vi har valgt ikke at få børn er vores hunde vores børn, og bliver behandlet derefter.
Vi tillægger dem menneskelige tanker handlinger osv. og intet er godt nok til dem.

I bund og grund er det jo dyr, men i dagens dk bliver hunde mere og mere set som små mennesker og er populære erstatninger for børn og for singler bliver de erstatninger for partnere, mon det er sundt for hundene???

hvordan ser i jeres hunde, er det små mennesker, en ven, erstaning for børn, partner, eller er jeres hunde "bare en hund",

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  menneskets bedste ven, barn eller dyr?
  • #1   17. mar 2011 Min hund er en hund.... Hun er ikke en erstatning for en anden person eller lign... Men det gør ikke at jeg holder mindre af hende smiley Synes det er lidt noget fis at man gør hunden til noget den ikke er og giver den menneskelige egenskaber og følelser..

• #2   17. mar 2011 Lulu er en hund, og bliver behandlet som en hund - men det ændrer ikke på, at hun stadig er en del af familien

• #3   17. mar 2011 Jeg ser hunde som det de er.. Jeg menneskeliggøre ikke hunde og jeg behandler dem ikke som mennesker. Jeg er af den overbevisning, at man ikke ville kunne tilfredsstille sin hunds behov, hvis man ser den som et menneske og ikke en hund, fordi det er så forskelligt hvad vi har behov for, for at trives.

• #5   17. mar 2011 jeg har svært ved at forstå hvordan det er muligt, at holde det på det plan. sover din ikke i sengen, eller ligger i sofaen?
    vi er så meget sammen emd disse skønne væsner, så kan slet ikke lade være med at behandle dem som små børn, men stopper da op en gang imellem og tænker over om de har lige så meget glæde ud af det som jeg har, eller om de trives bedst med at "bare " være hunde.

• #6   17. mar 2011 Mine hunde er mine hunde, mine drenge, mine soulmates og mine møgkræ. Elsker dem, og de er en del af familien, men de er stadig "bare" hunde.

• #7   17. mar 2011 Jeg synes ikke det er svært at skelne, og kan ikke se, at min hund skulle få noget gavnligt ud af, at blive behandlet som et barn. Tvært i mod

• #8   17. mar 2011 En hund er en trofast ven og en del af familien men den er og bliver hund og skal behandles derefter for at trives smiley

• #9   17. mar 2011 Ginga er mit første barn,, men bliver dog behandlet som en hund<3!

• #10   17. mar 2011 Hvis man har synpunktet at " det er bare en hund " så burde man ikke have hund.

Hos mig er hunden og mine katte " Maine Coon og Kurilean Bobtail " familiemedlemmer, men de bliver aldrig en erstatning for børn eller mand.

Jeg kan ikke se noget forkert i at dyrene bliver erstatning for manlennde børn eller livsledsager, når bare de husker at respektere at vi andre ikke gør det samme. og træffer derfor nogle andre beslutninger i forbindelse med sygdom og behandling

• #11   17. mar 2011 Bare fordi en hund sover i sengen betyder det jo ikke at den lige pludselig erstatter et barn eller en partner. Min ligger også i sengen, men det er fordi jeg ikke har noget imod hunde i sengen, og når hun godt kan li at ligge der, ja så får hun lov.

• #12   17. mar 2011 men er der så en forskel på størrelse, for de fleste chiér er jo børn for deres ejere og trives med det, måske er det en mere udbredt tendens mellesmåhundeejere!

• #14   17. mar 2011 De chi'er jeg kender som bliver behandlet som børn er bestemt heller ikke som chi'er der får lov at være hunde. Der er himmelvid forskel.

• #15   17. mar 2011 Zenta er på ingen måde et barn eller bliver behandlet sådan.

Men hun er mere end "bare" en hund for mig, det er helt sikkert.

• #16   17. mar 2011 Nu har jeg mødt både chi'er der blev behandlet som små børn - og chi'er der fik lov til at være hunde - og jeg ved godt hvilken type jeg helst vil være sammen med.

• #17   17. mar 2011 jeg synes netop ikke chier trives med at blive behandlet som børn. Deres behov overses og de bliver understimulerede

• #18   17. mar 2011 Bare fordi en hund er lille er det da stadig en hund. En chi kan rent faktisk godt selv gå smiley

• #19   17. mar 2011 danielle: hvordan mærker du forskellen?

he he betina, den er jeg enig i

• #20   17. mar 2011 Jebbe og nelli bliver behandlet som hunde forstået på den måde at jeg forstår deres behov for at se andre hunde og komme på lange gå ture og blive stimuleret som hunde. men jeg forkæler dem som børn, og de betyder utrolig meget for mig.

• #21   17. mar 2011 Jeg vil gerne have forklaret hvordan du menneskeliggør hundene?

Jeg tænker at du ikke træner dem fordi "de er dejlige som de er" og "det er en del af deres personlighed"? - eller hvordan?

En hunds trivsel afhænger ikke af de samme ting som et barns trivsel. Og at vise kærlighed og omsorg til et barn er ikke det samme som til en hund..

En hunds største og mest væsentlige egenskab er at være loyal, at samarbejde og være et flokdyr - den nyder at være en del af familien hvis den bliver behandlet korrekt; men den bliver ikke ked af det over at skulle ligge på gulvet, spise i gangen, tisse i regnvejr og få et nej når den bider i sofaen..

En hund ER bare en hund - men en hund er et FANTASTISK væsen. Med alle dens egenskaber og dens væsen kan den blive den perfekte livsledsager for et kompetent menneske.... Men den er nu stadig ikke hverken mere eller mindre end en hund =)

• #22   17. mar 2011 Ved at de der bliver behandlet som børn ofte er forfærdelige at være i rum med.
    De kender ingen grænser, er snot forkælede og gør hvad der passer dem. De er tit ekstremt understimulerede.

• #23   17. mar 2011 Mine er familiemedlemmer. Møjforkælede men kender dog grænsen.
    Og jeg ville være meget ked af og skulle sælge/smide familiemedlemmer ud.

• #24   17. mar 2011 fredderikke: det er selvfølgelig også det jeg mener. vi har hverken puslebord eller vugge til dem, og vi varmer heller ikke en flaske ved aftentid.
    de går til træning og og går lange ture med os osv.
    men vi pyldre om dem som var de børn.

• #25   17. mar 2011 Min hund er ikke bare en hund. Den er en del af familien. Den er ikke erstatning for noget - vi har hund for at have hund.

At vi ingen børn har - eller det faktum at vi ikke ønsker at få børn - har intet med vores hundehold at gøre.

Vores hund bliver behandlet som en hund. Jeg ser ikke, at det ene behøver at udelukke det andet. At en hund er et familiemedlem behøver ikke at betyde, at man ikke betragter den som en hund og opfylder dens behov som en sådan.

I øvrigt må jeg undre mig over den påstand at hunde mere og mere bliver set som små mennesker. Det er jo let at slynge ud, og sikkert da også en holdning, der er lidt populær at have - men set over samtlige danske hunde, som tæller en halv million, gad vide, om det så også holder i virkeligheden?

• #26   17. mar 2011 frederikke- sådan ser jeg det også, hvis min datter bliver forkælet gør Ginga det altså også:) bare på en mere hunde agtig måde<3

• #27   17. mar 2011 Uhh mine hunde er mine børn, min hobby, min sport, mit liv - men frem for alt er det mine hunde. De er forkælede på den måde de tit får nyt legetøj, kurve, snore, halsbånd, rå ben, tørret guf mm (mest for min skyld med det nye) De bliver brugt til ag og lydighed, men de får også lov at være tossede hunde, som hopper i mudder, løber ved stranden og i skoven alene og sammen med mine venner og deres hunde

• #29   17. mar 2011 Her i huset er alle tre "bare hunde" også min chihuahua. De er en vigtig del af familien, men mine børn vil til hver en tid komme før hundene. Og ja en chi kan faktisk godt gå selv, lære komandoer og være en rigtig hund

• #30   17. mar 2011 Mine hunde er mine "børn" nu hvor mine rigtige 2 børn er blevet store.
    Jeg forguder simpelthen mine hunde og vil nærmest gå gennem ild og vand for dem.

• #31   17. mar 2011 Skal lige siges mine ikke behandles som børn men som hunde for det er jo "bare" en hund

• #32   17. mar 2011 nina: vi tillægger dem menneskelige enskaber, som tanker osv. vi gør dem ikke til mennesker

vi får foreksembel enormt dårlig samvittighed over at skulle være væk fra dem, vi vil ikke gøre forskel på dem fordi så" bliver de kede af det" de skal sove med os for ellers føler de at vi svigter dem, jeg koger selv mad til dem for de skal da have "ordentlig" mad,

jeg sætter gennerelt deres behov over mine egne.

• #33   17. mar 2011 Jeanette, synes du det er at menneskeliggøre hunde når man har det skidt med at være væk fra dem?

Det kan jeg ikke se overhovedet. Man pådutter dem ikke menneskelige egenskaber ved at:
    - savne dem, når man er væk fra dem. Det handler om de følelser, man har investeret i dyret og den relation, man har opbygget
    - have reflektioner over hvad der er ret og rimeligt at byde sin hund af alenetid.

• #34   17. mar 2011 Der er egentligt ikke noget galt med detdu gør Jeanette - med mindre dine hunde får adfærdsproblemer af det..

Altså at de feks ikke kan være alene fordi de gennem dig har fået ideen om at det er tragisk at blive efterladt..

At deres tænder er dårlige fordi de ike skal tygge deres mad som de er skabt til..

At der bliver et unaturligt forhold hundene imellem fordi du pådutter dem samme rang..

Jeg aner intet om dine hunde, men det første tegn på at se om det er "misforstået godhed", er at kigge på hvordan hundene trives som hunde =)

• #35   17. mar 2011 Jeg sætter mine dyr MEGET højt, intet er heller ikke godt nok til dem, ville gøre MINDST lige så meget for dem, som jeg vil for min kæreste.. Men når det er sagt, så sys jeg det er vigtig at de bliver behandlet som dyr: altså, får hundemad, bliver trænet osv..

• #36   17. mar 2011 CH: jeg mener at hvis du går 10-20 år tilbage havde man hunde på en hel anden måde end idag.
    hunde bliver dyrket og hundegård og staldhunde er jo skældsord i hundeverden, hvilket var meget normalt før i tiden

• #37   17. mar 2011 DK Black - Det har intet at gøre med at menneskeliggøre hunden, det er en holdning man tager..

At Kaoz ligger i sofaen betyder ikke at han bliver hverken ked af det, skuffet eller fornærmet hvis og når jeg beder ham gå ned.

En hund overtager intet verdensherredømme af at få lov at ligge i sofaen.. Til gengæld kan det blive problematisk hvis hunden ingen grænser har fået sat, men det har noget med ejer at gøre, ikke sofaen =)

• #38   17. mar 2011 Jeg havde nu også hund for 10 år siden og har ikke forandret noget i den henseende.

Min familie er en hundefamilie og set ud fra hvordan de har holdt hund i hele min barndom, så ser jeg heller ingen forandring.

Jeg minder om, at vi har en halv million hunde - langt de fleste er helt almindelige hundejere med helt almindelige og gennemsnitlige hundehold, der ligner dem, som man også havde for 10, 20 og 30 år siden.

Så er der en lille gruppe af mennesker, der er ret synlige, som holder hund på den måde, du refererer til. Men jeg vil vove den påstand at det på ingen måde er majoriteten af hundeejere.

• #39   17. mar 2011 mine hunde bliver bestemt også trænet, de gnaver knogler, grene, osv, får tørfoder, med kogt kød af samme kvalitet som jeg selv ville spise.

jeg menneskeliggøre dem ikke, jeg tillægger dem mennesklige egenskaber som tanker handlinger osv. det betyder at vi tror de tænker som os.

jeg tror stadig det er et spørgsmål om størrelse for de andre som ikke syntes der er noget galt i det eller selv gørdet er småhunde ejere.

der er bare forskel på en schæfer og en mops!

• #40   17. mar 2011 Jeanette - Jeg tror altså at hundehold var mindre komplicerede før i tiden..

Ikke sagt at alle hunde havde det godt, men det har de såmen heller ikke idag..

Idag bliver der set helt anderledes på hunden.. Hunde har ret til at løbe løs, men ejeren har ikke trænet den.

Hunden har ret til legekammerarter.. Uanset om den vil dem eller ej..

Hunden skal spise med - og det bliver man fed af..

Hunden fryser og er lidt doven, så den tisser helst på en bakke..

Jeg synes at udviklingen med hundehold har taget en finurlig og lettere sygelig drejning..

• #41   17. mar 2011 Jeanette, ja, der er forskel på en schæfer og en mops - men er der forskel i den relation, man har til hunden?

I så fald, hvad er det, der gør at den relation er forskellig?

• #42   17. mar 2011 ha ha hanne, hvor er det skønt at høre.
    vi fejre også hundenes fødselsdag herhjemme, hvor både familie og venner er inviteret, præcis som var det min kærestes eller min fødselsdag.,

• #43   17. mar 2011 Jeanette - Ja der er forskel på en schæferhund og en mops.. Den ene er selvskabshund og den anden er brugshund; men det betyder ikke at en mops ikke trives bedre i et hjem hvor det står klart hvad der forventes af den og den "ved hvor skabet skal stå"..

Jeg accepterer ikke hunde der tigger i mit hjem... Den regl har min svigermors lhasaer da sagtens kunne lære på trods af de bliver fodret ved bordet derhjemme.

Det har intet med racen at gøre, men nærmere trænerens attitude og forventninger efter min mening.

At folk med små hunde ikke mener der er nøde i at træne dem er jo deres eget valg, men giv ikke racen/størrelsen skylden for det - hunden bliver ikke mere en hvad du lægger i den... være sig mops eller schæfer..

• #44   17. mar 2011 ch: jeg tror man elsker dem præcis lige meget, men opdragelsen er forskellige.
    forventnigerne til en mops er at den er en hyggelig lille pruttemaskine som gerne vil kløs på maven, men en shæfer forventer man mere af og stiller større krav til.

• #45   17. mar 2011 Jeg gør ikke forskel på min dober eller de to små =)

• #46   17. mar 2011 nina: jeg tror alle hunde skal trænes ligemeget race, tror ikke nogen racer trives uden træning og samvær med andre hunde.

• #47   17. mar 2011 hanne l: hvor er det god stil smiley

mine forældre er sidst i 50érne og nu når de er til fest handler al samtale om hunde de stakkels folk som ikke har hund føler sig udenfor. for de har nu en alder hvor børnene er flyttet hjemmefra og så er hundene begyndt at rykke ind og få en ophøjet status i de små hjem, det er sådan det skal være smiley

• #48   17. mar 2011 Jeanette - Du får det til at lyde som om en schæferhund skal trænes meget mere end en mops (hvilket den også skal for at trives), men den gode opførsel er vel den samme uanset hvilken hund man får ind i huset?

Eller må små hunde tigge og hoppe op?

Må små hunde tisse i en bakke fordi det er lettere?

Må små hunde trække?

Må små hunde tygge ben i sengen, men en stor skal i haven?

Et er, at schæferens egenskaber gør, at den skal trænes mere intensivt for at få brugt de egenskaber og energi den er født til at have - men her snakker vi lydighed, spor og hundesport - ikke "hvordan har man hund i hjemmet"..

• #49   17. mar 2011 ja lige præcis, desmå hunde er nemmere!

måske er det tendensen til at beskytte de små mod verden, og at de store beskytter os mod verden, der gør forskellen.

• #50   17. mar 2011 Molly er mit 1 barn ;O)

• #54   17. mar 2011 Her bliver hunden behandlet som en hund. Jeg ser ham ikke som mit barn, og kommer heller ikke til det.
    Han bliver stimuleret, leget med og talt til som en hund, for det er det han er.

Men vi er da hans far og mor alligevel smiley

• #55   17. mar 2011 Zenta er røvforkælet, indrømmet, men hun er IKKE noget barn, hun er en hund, men som sagt forkælet smiley

Hun sover i sengen om natten bla. Hun er schæfer og vejer 37 kg smiley

• #56   18. mar 2011 Hanne: Spiser din hund af din gaffel???

• #57   18. mar 2011 Jeg ser mine hunde som mine børn - mine hundebørn. Jeg behandler dem ikke som børn, men som forkælede hunde. Har dog en tendens til at behandle børn som mine hunde. Min familie driller mig med, at hvis jeg får børn en dag, så ville jeg klikke-træne dem ;D

For mig er mine hunde ikke "bare" hunde (jo Silas er en bar hund *GG*) men de er heller ikke forkælede i den negative forstand. Altså hunde, som er ustyrlige og belastende at være sammen med.

Jeg får ofte ros fra folk der har været i mit hjem, at mine hunde er rare at være sammen med, fordi de bare er der og passer dem selv hvis det er det de skal.
    Self har de deres laster, Lilly elsker at gø og Silas er en fims - men sådan er de bare. Det ville de være uanset hvordan jeg behandlede dem.

De må mange ting, være i sengen, i sofaen, de må spise af min gaffel hvis jeg tilbyder det og de har 1000 vis af ting fordi jeg elsker at give dem det. Jeg har aldrig overnattet væk fra mine hunde og jeg ville altid vælge dem frem for alt andet. Men det ved de jo ikke.
    De har samtidig grænser, de kan mange tricks og ved at når jeg siger nej, så mener jeg nej.

Så synes de bliver behandlet som moderne hunde. Ikke som hunde for 20 år siden og ikke som børn.

• #58   18. mar 2011 Mine hunde er hunde - men som Tinna også skriver er de også mine hundebørn. Jeg ønsker ikke børn, og vil ærligt hellere bruge min tid og resourser på kæresten, mig selv og og hundene. Jeg vil ikke sige jeg behandler dem som børn - men omformer nok nogle af de ting, som børnene i mange familier får, til hundene. F.eks. fødselsdage, gaver ved højtider, godnatkys m.m.

• #60   18. mar 2011 Min hund får heller ikke lov at slikke eller smage på noget af mit mad som jeg skal have ind i munden, det er altså for klamt til mig.

• #61   18. mar 2011 det gør mine heller ikke, de kan få rester hvis de er heldige hehe smiley men er nu ligeglad med at andre folk gør det, det er jo op til dem selv smiley

• #62   19. mar 2011 Mine hunde er mine "børn"..

Har ikke fravalgt at få børn, men er 21, bor alene (er single) og går hjemme pga. slem depression som min eks har sørget for jeg har fået og social angst som gør at jeg har meget svært ved at være på steder hvor der er mange mennesker f.eks ude og handle, til fester, diskoteker, osv osv..
    Børn er selvfølgelig en ting jeg gerne vil have og ja da også en kæreste, men det kommer nok på et tidspunkt, har bestemt ikke travlt..
    Men ja mine hunde er mine børn, de er min hverdag, min stres, min hygge og mit arbejde..
    De er mit et og alt, og de vil ALTID komme før en evt. kæreste og det ligger jeg bestemt heller ikke skjul på..
    Der er ikke mange der har kunnet accepterer det, men så har de bare ikke været den rette for mig..

• #63   19. mar 2011 Ulla: Men du kysser jo gerne en mand eller deler mad med ham? Ved du hvor hans mund har været??? *GG*

Sorry, kunne ikke lade være smiley

Jeg er ikke død af at dele min mad med hundene endnu - måske jeg er heldig. Men er self heller ikke så sart smiley

• #65   19. mar 2011 Mine hunde spiser nu heller ikke hundelort smiley

• #66   19. mar 2011 Vores hunde er ikke børn. Vores børn er blevet voksne, så jeg ser nok mest vores hunde som to små forskellige personligheder, netop fordi det er meget forskellige racer (pekingeser og dværggravhund) . De er små, ja, men de er hunde!! og de oplever helt det samme som vores schæfer og vores to newfoundlændere gjorde! Og de skal stadig opdrages som hunde.

• #67   20. mar 2011 Undskyld mig, men fy for pokker!!! Skulle godt nok ikk ha noget i munden min hund havde haft gang i.. Vi deler også is osv., men på den måde at hun får det sidste...

Kommentér på:
menneskets bedste ven, barn eller dyr?

Annonce