838 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

pede b .
pede b .
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 76

7årig schæfer med HD 7årig schæfer med HD

har en dejlig schæfer han på 7 år som har HD. han har altid haft dårlige hofter så har godt vidt han ikke ville dø af alderdom nu er det så blevet så slemt han får smertestillende hver dag. først fik han dobbel dosis i 14 dage og nu han så nede på normal dosis.. og det går egentlig ok med og holde ham smertefri af hva det virker til ihvertald.. men hvis han har været over på marken og løbe i bare 20 min så har han svært ved og rejse sig og går meget stivt bagtil.. det er fandme svrt og har rigtigt svært ved og finde ud af hva jeg skal gøre for han går jo for det meste rundt og ser ud som han har har det fint.. men kan man tillade sig og give dem smertestillende hver dag ?

min kæreste har altid sagt at hun ikke ville have en hund der skulle have smertestillende hver dag så ville hun hellere aflive.. men iogmed det er min hund og jeg har haft ham over 5år før ejg mødte hende er det mig der bestemmer hva der skal ske.

det er en hund jeg har haft fra han var 12 uger og han betyder helt vildt meget for mig men jeg vil jo heller ikke være egoistisk..

ville egentlig bare høre hva jeres holdning er til en hund der får smertestillende hver dag for og holde ud og være til.. havde selv håbet på han kunne få sommeren med men min kæreste som måske nok er lidt mere objektiv end mig tror ikke der er så meget mere og gøre for ham..

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  7årig schæfer med HD
  • #1   22. mar 2011 Så længe han kan smertedækkes helt og så længe det smertestillende ikke giver problemer med bivirkninger, synes jeg ikke det er synd at blive ved
    Personligt vil jeg dog helst stoppe mens lege er god, og altså mens hunden stadig kan leve et "normalt" liv. Self ikke lige med cykelture, agility og den slags, men den skal have livskvalitet, og for mig betyder det at den f.eks. kan komme med på gåture, være med ude osv.

Nu er din hund self ikke en helt ung hun mere, og har nok ikke helt det samme behov for at opleve en masse hver dag -men at være passiv sofa-hund kan jeg heller ikek forestille mig ville være = et godt liv for den.

Men at sige hvad du skal gøre er umuligt for alle os der ikke kender hunden.
    Kan kun sige hvad jeg personligt selv håber at kunne gøre for mine hunde, og det er at sige farvel indens livet bliver en hård kamp for dem. Jeg har som skrevet ikke store indvendinger imod at man giver smertestillende udover at man skal være meget opmærksom på bivirkninger. Men hvis hunden på trods af det smertestillende har ondt når den har bevæget sig moderat, så ville det for mine hunde være tid at sige farvel.

• #2   22. mar 2011 Jeg må erklære mig enig med din kæreste her.. Jeg ville ikke lade hunden leve hvis den skulle være på smertestillende hver dag.. smiley

• #3   22. mar 2011 Jeg vil synes, det kommer an på alderen og bivirkningerne af medicinen. Nu er din hund 7 år og jamen puha...det ved jeg ikke om jeg ville. Hvornår startede i på smertestillende? Synes det er så svært når man ikke kan se hvordan hunden har det.

• #4   22. mar 2011 Jeg vil også sige som Michelle at hvis hunden kan være med til de daglige ting endnu, så er det ok

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

#5   22. mar 2011 han har været på smertestillende 4 uger nu.. har ingen bivirkninger af det. ville ringe til dyrlægen imnrgen og høre..

syns det er vildt svært og tænke på og aflive en hund der løber rundt og leger og gør i haven som han ikke har gjort i et stykke tid før h an kom på smertestillende

• #6   22. mar 2011 Var det mig, ville jeg ikke være det mindste i tvivl om, at hvis det smertestillende gav ham en livskvalitet som var i orden og ikke gav nogen nævneværdige bivirkninger, så ville jeg ikke overveje en aflivning.

Jeg vil gerne give hunden et godt liv og så langt som muligt med så meget glæde som muligt og hvis den kan få det ved at få en pille i gabet hver dag, så ser jeg ingen grund til at afkorte dens liv.

• #7   22. mar 2011 jeg har en lille jack russell terrier også med HD. han er kun 4 år, og har været på smertestillende det sidste års tid. Han er kommet på binyrebarkhormon, det eneste der kan tage hans smerter. Men han har det godt, kan gå tur og lege kan han også. Men han må ikke løbe ved cykel, noget han ellers elskede, og han må ikke gå til agility. Han har været en del til kiropraktor, og det har hjulpet ham rigtig meget. Han bliver heller ikke gammel, når han får prednisolon, men han skal have det godt mens han er her.
    Så hvis din hund har det godt med sit smertestillende og du kan holde ud at give ham det. Så ville jeg ikke et øjeblik være i tvivl om, at din skal leve

• #8   22. mar 2011 Jeg ville aflive. Har selv stået i det samme, og det værste nu er bevidstheden om at den ikke blev aflivet mens tid var.

• #9   23. mar 2011 Der er altså nogen som aldrig bliver klar til at lade den få fred. Så kan den lege , så kan den løbe efter katten... man kan altid finde en grund til at lade være, men en hund kan ikke holdes helt smertefri hvis den har smerter, og kan have ret ondt uden man kan se det, den går ikke og siger av av hvis den har ondt hele tiden...
    Har den været igang i 20 min og så er stiv og har besvær med at rejse sig selv om den får smertestillende, tror du så selv at den kan holdes smertefri og have et godt liv? Lad den dog få fred, den tjeneste bør man kunne gøre for sin hund.

• #10   23. mar 2011 Der er jeg nok lidt hård men synes ikke man skal holde sin hund på smertestillinde når man kan vælge at den får fred og hvor længe er det muligt at den skal have dem flere år nej jeg ville aldrig have en hund på smertestilliende for den kan jo ikke sige om den har ondt selvom den er på de piller og du kan jo risikere at den ændre adfærd pga smerter..

• #11   23. mar 2011 Som skrevet i det første indlæg bed jeg mærke i det samme som Winther, nemlig at den efter hvad jeg betragter som moderat aktivitet (20 min på marken) har ondt.
    Altså er den ikke smertedækket nok til at kunne klare selv en moderat aktiv hverdag.
    Jeg kender self ikke hunden, men kan sige at for mine egne er et passivt liv ikke et liv. Naturligvis SKAL hunden ikke dyrke hård motion for at trives, og for mig ville det være ok at skulle droppe cykelturene o.l. til fordel for mere rolig aktivitet.
    Men hvis en 20 min gåtur volder hunden smerter trods smertestillende, så ville det være farvel hvis det var en af mine hunde

• #13   23. mar 2011 Hvis hunden skal have medicin hver dag for at have et tåleligt liv så ville jeg sige farvel og tak for en dejlig tid sammen og få den aflivet.

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

#14   23. mar 2011 det var jo ikke en 20 min gå tur men en 20 min løbetur på en mark med 3 boxere.. ergo meget løb og vendinger.

han ogre med halen hver dag og er glad og leger i haven osv. elsker og komme ud og gå og springer gladeligt over lågen selvom han ikke får loov til det længere..

• #15   23. mar 2011 jeg kunne ikke drømme om, at aflive min hund, selvom han får medicin hver dag mod smerter. Lige som Pede B's hund, er min glad og elsker livet.
    Og lige som Pedes hund, kan min også have lidt ondt, når han har spænet rundt med andre hunde.
    Og Pede, i sidate ende er det jo heldigvis dig der bestemmer og ikke HG.
    Jeg ville helt sikkert lade ham leve, og når han har spænet med de andre hunde, så prøv at give ham massage. Det har en god virkning på min hund. Og har du overvejet en kiropraktor?
    Når min hund har været til praktoren, har han det helt forygende. Nu er der længe imellem, for jeg har lært at massere hunden og lave specielle øvelser med ham

• #16   23. mar 2011 Der er også den mulighed at optræne ekstra muskulatur i bagparten, der så kan holde lidt bedre sammen på tingene - og dermed give færre problemer og mere udholdenhed.

Det kan foregå i waterwalker, hvilket jeg meget vil anbefale. Der findes også en række kosttilskud, der kan lindre på eventuelle gigtsmerter hunden har.

Der er meget at gøre med en hund, der stadig er glad og frisk.

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

#17   23. mar 2011 han svømmer som regel os men har ikke været ude og svømme siden det blev så skdt her

• #19   24. mar 2011 Nu er det jo ikke sålænge han har været på smertestillende.... måske du skal kontakte dyrlægen og få sat hans dose lidt op? Man er jo lige nød til at pejle sig ind på her i starten hvor meget og hvor lidt smerter han har.

Undlad de voldsomme 20 mins legeture indtil da.....

Hvis han kan holdes smertefri ville jeg ikke aflive her og nu, især ikke når det er så kort tid hunden har været under behandling.
    Men når du derimod til at hunden ikke kan rejse sig og piver når den rykker rundt og bevæger sig, så er det afsted til hunde himlen.

Det er rigtig rigtig svært at sige farvel til en god ven, måtte selv sige farvel til min schæfertæve på 7 år sidste sommer.

• #20   24. mar 2011 Jeg synes du skal tænke dig rigtig godt om. Du skriver han altid har haft dårlige hofter, så det er nok ikke bagatel afdelingen vi snakker om.
    Han jeg havde kunne stadig løbe efter katten selv om knoglehovedet ikke længere sad i hofteskålen og hasen røg ud i 45 grader. Jeg personligt ville ønske der var sagt stop tidligere, jeg vil aldrig mere gøre sådan noget mod min bedste ven.
    Mennesker med alvorlig slidgigt kan ikke holdes smertefri, hvorfor man lige tror at det virker så godt på dyr i forhold til er mig en gåde.

Kommentér på:
7årig schæfer med HD

Annonce