1.296 visninger
|
Oprettet:
26. maj 2006 Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.033
DKK regler om avl {{forumTopicSubject}}
DKK har nu ændret deres etiske anbefalinger omkring avl til fremover at være krav.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/nyheder
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.727
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
mar 2008
eks står der at der kun må bruges individer der selv kan parre -- hvad så med alle de hunde der laves ved indportsæd
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
mar 2008
og igen. dem man ønsker at få ramt i det her - de holder sig da bare af hvalpelisten.. som de nok ikke engang benytter alligevel
hvornår difenerer man så at noget er normen..
har eks en veninde som ikke har en ad disse racer som kan have svært ved at parre -- men hendes hanshund vil ikke springe - men lader sig gerne tappe.. hun rammes jo helt urimeligt.
mar 2008
mar 2008
syntes at når vi snakker regler - så er det her noget udefineret hø for at sige det rent..
mar 2008
24.03.2011
Hvalpelisten - nyt kvalitetskrav
DKK's bestyrelse har besluttet, at DKK's etiske anbefalinger for avl fremover ændres til etiske regler. Samtidig vil der fremover kun kunne optages hvalpe på DKK's hvalpeliste, såfremt de etiske regler er overholdt.
Se reglerne for optagelse på hvalpeliste her og de etiske regler her
så i mine øjne er det ubrugeligt. og ren populisme
mar 2008
der ud over er der alligevel aldrig nogen der opdager han overtræder reglerne..
jul 2010
sep 2004
Følger: 170 Følgere: 170 Hunde: 1 Emner: 193 Svar: 1.303
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Men jeg synes det er fint det er blevet til regler i stedet for anbefalinger.
mar 2008
og det kan vi ikke bruge til en skid..
vi er faktisk enige i at det er et skridt i den rigtige retning. er er pro her.. ville bare ønske de havde været med vidtgående.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
mar 2008
der er forskel på om man er undrlagt -- eller om man som kennel selv efterlever anbefalingerne..
når man tvingr folk så vil der forekomme snyd og bedrageri - hvilket gør det svært for hvalpekøberne at gennemskue tingene.
hvis en opdrætter helt frivilligt vælger at efterleve anbefalinger kommer det 100 procent hvalpekøberne til gode..
og igen - så længe man ikke er mere difinerende så er det noget makværk.. - hvornår vil i mene er tæve er fuldt udviklet... 15 - 18 - 22 mdr ---- hvem definerer det... dyrlægerne - dkk - speciel klubberne - osv osv.. det bliver til ren mundhuggeri..
punkt 10 -- hvor maget skal en opdrætter flge afkommet
punkt 9. hvad er fyldestgørende
punkt 8. hvad er en god fysik og metal opvækst..
og sådan kan jeg blive ved... når vi ikke længere bruger det som anbealinger - er vi nød til at definerer - ellers kan vi ikke håndhæve -- og kan vi ikke håndhæve - er det symbol lovgivning
mar 2008
mar 2008
jeg ønsker det skal være strammere - at sige man har et etisk reglsæt der er så vag er at holde hvalpekøberne for nar. og pisse på hundene
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
feb 2006
feb 2006
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Deres indavlskoficient ligger i gennemsnit på 14 og opefter
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.033
feb 2006
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.242
DKK har gjort meget for at fremstå som den sikre stambog med sunde hunde og selve DKK tager æren men det er uden at de har givet andet end omkostninger og krav til dem der æres bør OPDRÆTTERNE uden dem fik DKK jo heller ikke nye medlemmer.
Synes der langt fra støttes op om opdrætterne fra DKK's side i det omfang der kan.
Opdrættere der er seriøse betaler efterhånden Rø... ud af bukserne for at kunne tækkes de krav som stilles fra DKK's side det være sig med undersøgelser, rekvisitioner, opdrætteruddannelse kennelmærkegebyr m.m. og det eneste sted jeg kan se bare en smule aflad for dette er på registreringen (ca. en flad 10'er pr hvalp), der burde være mere til dem med uddannelse og kennelmærke end den forskel der er fra en alm. medlem som registrerer et enkelt eller 2 kuld på 3 til 5 år. Nu er DKK også begyndt med at man skal hjælpe de opdrættere der er kommet i klemme i krisen, tja burde de ikke gå forrest selv og yde økonomisk hjælp til dem som har været dem tro i mange år, man kunne jo fra dkk's side nedsætte de ydelser som man giver til forskning da mange af disse allerede får eu-støtte eller har fået tildelt stipendier på deres forskningssted.
Også give afkald på lidt mindre fine steder til udstillinger og kurser kunne frigive penge der kunne komme medlemmerne og især deres opdrættere til gavn, istedet for fanzy mad, fjerntboende dommere og fede hoteller til disse.
Jeg har da også kigget lidt på DKK's medarbejderstab kontra medlemstallet og stambogsføringstallene og selvom enkelte er blevet afskediget så er der langtfra balance i disse hvis man kigger tilbage til bare i starten af 1990'erne hvor man i forhold til idag stadig var lavteknologiske og have større arbejdsbyrde.
Udsillingsgebyrerne stiger, vi skal tilmelde on-line så der er allerede mange penge sparret iforhold til for ti år siden. Der er ingen forsendelse eller materieale forbrug mere, da vi nu selv skal udskrive både kvittering og nummerskilt, dvs. igen er der en væsentlig besparrelse iforhold til for ti år siden. Der er ikke sket noget på præmiefronten på udstillingerne og jeg ved da at ringpersonalet ikke har fået nogen forhøjelse til tak for deres enorme indsats i ringen, næ de har kun fået flere hunde længere dage og mere baksen med papir da vores krittkker ikke hænger sammen og har gennemslag som i gamle dage.
Jeg vil da ønske at der snart kommer folk i DKK's hus som ved en del om omlægning og nedbringning af udgifter i form af bedre og færre arbejdsgange således at det igen kan blive til at betale sig at være medlem og deltage i DKK regi som seriøs og trofast opdrætter.
HUSK JEG HAR INTET IMOD FREMSKRIDT OG SUNDHED det skal der til men selvom der er så mange krav til sundheden så er det langt fra alt vi er sluppet af med endnu, det skyldes ikke manglen på undersøgelser men snarre mangel på fremskridt i hvordan man undersøger og hvordan man skal bruge disse som redskab. Selv videnskaben skyder jo forkert og må starte forfra ind imellem.
Sålænge moder natur er vores modstander kan vi lege guder lige så tosset vi vil og beregne os statistisk frem til ting som i den sidste ende ikke holder vand. vi kan se på røngtenbilleder, vi kan se hundene i øjnene, vi kan mekanisk undersøge knæ men så længe vi ikke kan se hvad et æg eller et sperm indeholder så er mange af disse undersøgelser omsonst. Fagre nye verden er DNA men igen så pga. forskelle i opfattelsen af racer på deforskellige kontinenter er disse DNA test ikke engang sikre
sep 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
En ting er Ghitas udmærkede punkter en anden er, at DKK lige for tiden i ren vildskab lovgiver og trækker ting ned over hovedet op od opdrættere.
1) Ja, det er da fint med regler i stedet for anbefalinger, men tænk det da for h... igennem først! Som det ser ud nu, kan dem, der vil overtræde reglerne gøre det præcis, som de vil og folk med problematiske racer, kan bare lukke og slukke.
2) Den nye regel om, at hvalpe efter hunde med AD3 ikke kan stambogsføres - teknisk set ok, men TÆNK JER NU OM!! Ja, racer, der i forvejen skal fotografere gør det jo stadig, men hvad tror I sker med de opdrættere af racer, der ikke skal fotograferes, men som gerne vil gøre det så godt, som muligt - tror I selv de lige tager et billede "bare for at være sikker" - NEJ !
Hvor var det lige den nye fine regel hjalp nogen?
Skulle man have tænkt sig om og sagt: "Vi laver krav til x antal racer om kendt AD status og så ser vi lige, hvor galt det er fat".
Der er racer, der har rigtig dårlige hofter og albuer ret generelt, men som ikke har gener af det. Til gengæld har racerne måske en del andre ting, at slås med. Her kan man ikke tillade sig den luksus, at udelukke f.eks. AD3, hvis hunden ellers er sund og rask. Man skal så parre med en hund uden AD (selvfølgelig), men pga. DKK's nye regler, vil ingen længere fotografere, med mindre de skal.
Jeg synes DKK skal tænke lidt, før de smider om sig med uigennemtænkte regler.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 184
Der findes ligeså meget videnskab, som siger at det ikke spiller en trille kun at parre A og B hunde, der kommer faktsik det samme antal dårlige afkom eller flere...
Fordi vi i vores samfund laver flere love en nogensinde, ja så er der ikke mindre kriminalitet... tværtimod.
For mig er restriktioner og regler, noget man påfører pøblen fordi de er uselvstændige og ansvarsløse, ligesom dem der elsker dem er så usikre at de har behov for at nogle klapper dem på skulderen og siger du kunne ikke have gjort det bedre, men alligevel gik det galt... hvem skal så have skylden???
Jeg læste en bog baseret på observationer gennem 25 år på vild hunde og der viste det sig, at grunden til at hunde får mange hvalpe er: at 80 % af dem er døde efter 2 år, så derfor er vi oppe imod kræfter, som vi aldrig kommer til at besejre, hvis I spørger mig.
Nu skal det ikke forstås, som om at jeg ikke er fortaler for sundhed, for det er jeg bestemt og vil hjertens gerne undersøge mine hunde, men jeg vil dælme også gerne selv foretage vurderingen og ansvaret for mine hunde og hvalpe i samråd med dyrlæger og øvrige kompetente mennesker på div. områder, men denne luksus er jeg frataget til trods for at DKK jo også kan tage fejl...
Ligesom at DKK skulle gribe ind og give konsekvenser... I må enten være meget nye eller været meget heldige... Jeg kunne næsten skrive en bog om, hvor meget folk kan slippe afsted med uden konsekvens overhovedet, der tænkes i kroner og øre og i virksomhed og glansbillede, der tænkes ikke som klub og i hundenes ve og vel.
Synes også der er en tendens til at DKK er den altvidende og altid har ret, men de er også blot mennesker, som kan tage grueligt fejl, men ulempen er at der nærmest er monopol på området, så det er nøjagtig som Ghita skriver, som at slå i en dyne, for du har ingen muligheder eller rettigheder...
Jeg er DKK dybt taknemmelig for deres glimrende shows og søde medarbejdere, men jeg er dem dybt foraget over deres snæversynhed og ensporethed, som de får tusinder til at springe med på... Jeg bliver trist når verden bliver så ukritisk.
Alle disse ting gør blot at der bliver lavet flere og flere hvalpe uden tavle og uden mulighed for at komme efter uansvarlige opdrættere, det er de seriøse opdrætter, som bliver ramt og ikke de useriøse for de vil altid komme uden om og vil stadig lave hvalpe, men tendensen bliver efterhånden at selv seriøse opdrættere bliver tvunget til at lave unoder fordi, det er umuligt at opdrætte 100 % efter ALLE deres regler og restriktioner, hvilket er umiligt fordi den perfekte hund endnu ikke er født...
Jeg ville ønske, man gav ansvarligheden tilbage til dem som brænder for deres racer og at folk kunne bruge deres sunde fornuft og lade dem bevise at de er ansvarlige når ting går galt alligevel, for det vil de blive ved med...
Dem som ikke vil være ansvarlige de er det ikke trods påbud/love og regler...
jun 2007
Ansvarlighed kan du ikke påføre folk gennem regler/påbud/love/krav osv. der vil altid være huller og dem vil folk kunne finde og benytte sig af, så de eneste som de rammer er de ansvarlige..
Samtidig tænker, jeg at vi i DKK mere og mere får tendens til at være mere optaget af alle andres fejl og mangler end at bruge krudtet på sit eget...
Jeg er dybest set kold som jordbæris over de tåbelig ting som foregår i min race... jojo, jeg har da en mening og holding og taler om denne med dem som jeg lyster, men jeg er dybest set ligeglad for jeg kan jo lade være med at købe en hvalp af dem, ligesom det ikke er mig, som kommer til at skulle erstatte deres dårlige hvalpe, så hvad kommer det i grunden mig og mine hunde ved, ligesom mine hunde jo heller ikke kommer andre en mig og mine hvalpekøbere ved.
Der skal information og viden på bordet, men den realistiske og holdbare viden, samtidig med bevidsteheden at sandheden idag kan være forkert imorgen.
Tænk hvor mange racer, som har overlevet og bestået til trods for en helt anden viden og udgangspunkt for bare 25 år siden...
Tænk at menneskeheden er bestået, når nu vi før i tiden lagde alle børn på maven, hvilket idag er bandlyst osv osv.
Jeg vil altid bakke om, at vi skal vidreudvikle og blive klogere og gøre vores ypperste, men jeg tror bare ikke at dette er vejen frem... dette er vejen frem til svindel/bedrageri og hemligholdelse og hvem gavner det?
Jeg ville ønske, at tingene var anderledes således man ikke blevet sakset fordi man var ærlig og fordi man måske ændre menning eller holdning udfra en ny tillært viden... Men det ved jeg er naivt og stik imod den måde DKK og samfundet generalt fungere idag... Vi er alle meget mere optaget i at knalde naboen for et eller andet, som dybest set ikke har noget med en selv at gøre...
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 61
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 61
jun 2007
Jeg er også uenig i valg som folk træffer indenfor min race, men jeg mener nu bare ikke at det er min pligt at være gud og gøre mig til dommer for hvad der er rigtigt og forkert, for hvad er sandheden?
Hvem siger at det du gør ikke skader racen?
Jeg har mine menninger/holdninger og dem vil jeg have lov til at have, men jeg må også acceptere, at jeg ikke er den altvidende, selvom jeg tror på at mine holdninger/etik er den rigtige, i hvert fald for mig, men derfor behøver jeg jo ikke påtvinge den andre..
Jeg vil afslutningsvis sige, at dette ikke betyder, at jeg ryger i flint og mener, at der foregår fuldstændig hovedløse ting, men summa summara så kommer der stadig stamtavle på disse hvalpe, så krudtet er jo spildt i begge tilfælde..
jun 2007
Jeg er selv i perioder tæt på at gøre det samme og udlandet har flere gange lokket mig i forhold til at slippe for samarbejdet i DKK, da jeg bliver mindre og mindre tilhænger af det og selvom jeg havde min race i et land, hvor jeg kunne undlade at undersøge mine hunde, ville de stadig blive undersøgt på kryds og tværs, hviket jeg også gør nu, jeg offentliggør det bare ikke, for det er viden som vedkommer mig og hvalpekøbere og så hygger jeg mig over, at folk tror de kan sidde og pege fingre af mig og mit opdræt fordi jeg ikke vælger at lade DKK vide mere om mine hunde end det absolut påkrævede, for de er kun interesserede i ganske få elementer i hundenes ve og vel og ikke hunden som helhed... For så handlede tingene ikke kun og HD, AA, PL, Hjerter, Øjne og som oftest kun få elementer af disse på de eneklte racer, så handlede det om hundene som helhed og ikke blot disse få lidelser.
Jeg vil f. eks. meget hellere bruge min hund med D på hofterne, som springer rundt og aldrig har haft en sygedag end en hund opereret på alle sine stænger for ledmus, ocd osv. Men nej, nej, det kan man ikke for den hund som aldrig er til dyrlægen og ser ud som racen skal er jo pisse syg, hvor disse operationer ikke registres og derfor kan give et avlsdyr og er meget sundere... sikke noget fis..
Hvis DKK skulle gøre noget fornuftigt, så skulle de lave et system som mennesker har med cpr. nr. hvor alle oplysninger bliver lagret centralt og så skulle et udvalg vurdere hver enkelt hund udenfra en helhed, dette ville kunne bidrage til sundheden hvis du spørger mig, for alt i alt er sundhed vel en sund hund, som ikke kommer til doktor dyr 24-7 og som bliver gammel, det er vel ikke kun bogstaver og tal på nogle få enkelte ting som difinere sundhed... I hvert fald ikke for mig...
nov 2006
jun 2007
Jeg synes heller ikke at al hundeavl er okey, men det vil altid være der uanset, hvor meget krudt jeg bruger på det og derfor er DKK tomme tønder dem der buldre mest, for de laver regler og påbud, men bruger ikke ressourcer på at håndhæve dem... og så er de meget værd eller??
jun 2007
nov 2006
sep 2007
Jeg kan se vi er mange og vi har forskellige ønsker og meninger men hvis vi virkelig vil kan vi finde hinanden på midten, da alt vi ønsker er en organitation der støtter vores hunde ? samarbejde skaber trivsel, ophedet debatter men giver også løsninger som er noget værd.
sep 2007
DKK overtræder dansk grundlov mere lige et bevis for hvad vi medlemmer står overfor når DKK laver regler.
I DKK's udstillings reglement side 13 nederste linie står der :
Det er endvidere ikke tilladt i noget forum at udtale sig bebrejdende om en dommer eller åbenlyst
kritisere dommerens bedømmelse.
Ikke tilladt i noget forum !!!!!!! DVS vi må ikke snakke om en dommer i toget, på en restaurant eller i vores egen stue, hvis en der ikke er af samme mening eller er sur på os feks. pga. vores resultater andre steder, kan så angive os og DKK kan i flg. deres grundlovsstridige selvopfundne regler tildele os en disiplinær straf. Prøv at se nedenstående og så kan i se at DKK har sat ytringsfriheden ud af spil via deres udstillingsregler
Ordet Forum har jeg googlet så her er hvad jeg fandt i første hug!!!!!
forum substantiv, intetkønBøjning -met eller (uofficielt) -et, fora (eller -mer) eller (uofficielt) -er, foraene eller -merne eller (uofficielt) -erne
Udtale [ˈfoːʁɔm] pluralis, fora: [ˈfoːʁɑ] eller [ˈfoːˌʁɑˀ]
Oprindelse fra latin forum 'torv'
Betydninger
1. (tænkt) sted hvor en forhandling, meningsudveksling, diskussion el.lign. kan komme til udfoldelse
Altså står vi på en P-plads. sidder i vores stue, er på café og der er nogen der mener vi taler nedsættende om en dommer; tja så er NUL ytringsfrihed i DKK
jul 2010
Synes det lyder tosset, en ting er hvis man skreg ubehersket af dommeren på en udstilling, men ikke at have lov til at snakke med andre udstillere om dommeren og det man skulle være utilfreds med lyder helt hen i vejret.
jul 2010
feb 2006
jul 2010
Kan godt forestille mig Maj-Britt har ret, så tror jeg ville få et meget hurtigt ildebefindende og løbe på toilet med min hund under armen ;o) for siger man noget kan man måske meget nemt risikere hunden ikke bliver bedømt retfærdigt eller?
jul 2010
Hvis jeg ikke har noget pænt at sige, så tier jeg heller, dvs. hvis det endelig skulle lykkes en at få mig i mit røde felt, så bør jeg ikke sige noget før jeg er kølet ned ;o) Har en meget lang tålmodighed normalt, men der er grænser hvor man ikke skal træde mig over mine små fødder ;o) Jeg bryder mig ikke om råben og skrigen med møg ord i luften, en stiller og rolig snak kommer man meget længere med, det er ikke nær så sårende som det andet, kan godt være man lige skal køle af et par timer eller en dags tid, også tager man snakken, men det er også okay synes jeg ;o)
sep 2007
Jeg har hørt om FB episoder men kan såmænd ikke se forskellen på at man sidder på en restarant på en benzintank og ytrer sine meninger sammen med andre og der så sidder en lytter der kan hænge en til tørre pga. pågældendes ører ligger og flyder på det bord jeg sidder ved ! at en person er ven med en anden på FB berettiger ikkke vennen til at kopiere og anvende FB som anklageskrift imod andre.
Jeg må indrømme jeg har sgu også mødt min del af tåber i ringen om de så har givet eller modtaget bånd så er der intet der skal hindre mig i at komme med min mening.
Hvis det fra DKK's og FCI's side er nødvendigt at have sådanne regler tja så kan det jo evt. skyldes deres valg af dommere og manglende uddannelse af disse der gør at man må beskytte dem på en sådan måde.
Jeg har selv haft blå mærker efter en dommer blev hys på mig og påstod at jeg var i en forkert gruppe med min hund. Dommeren som ikke kom fra et FCI-land anede intet om min race da den ikke er anerkendt og aldrig har deltaget på udstillinger i personens hjemland. under forbedømmelsen blev jeg to gange bedt af dommeren at forlade ringen og DKK's medarbejder som stod i opstillingsringen hentede mig tilbage begge gange. da jeg så kom løbende ind i store ring blev dommeren så gal at denne tog mig hårdt i overarmen og fulgte mig til dørs med en salut om at min hund ikke kunne dømmes der
nov 2006
sep 2007
nov 2006
sep 2007
nov 2006
sep 2007