6.309 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Pæle- Støbe eller? Pæle- Støbe eller?

Jeg skal forhåbentlig have sat hegn op i weekenden:o) De stolper jeg har købt er 3meter lange og hegnet skal være 180cm højt. Kan jeg undgå at støbe pælene ned i jorden? Altså bare stampe dem godt ned eller?:o)

På forhånd Tak

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pæle- Støbe eller?
  • #1   29. mar 2011 Jeg ville ikke turde binde an med at det er nok, når pælende er så lange, så ville jeg støbe dem ned.

• #2   29. mar 2011 hvis pælene kommer 120 cm i jorden så tror jeg ikke at du behøver at støbe rundt om dem. Et godt råd. Brug er pælebor når du skal lave hullerne. Så bliver de ikke så store i omkreds og dermed er det meget lettere at stampe jorden fast igen.
    God arbejdslyst.

• #3   29. mar 2011 Ja, jeg ville ikke begynde at støbe, når der er så meget til at gå i jorden. Det er rigeligt, når du bare stamper godt til.

Man plejer at sige at en tredjedel af pælen skal være i jorden, og her er det jo mere end en tredjedel, så det skal nok gå.

• #4   29. mar 2011 Vi hegnede haven ind i sommers med 3 meters pæle og gravede ca. 1.3 m ned. Hen over venteren har pælene givet sig og trådhegnet er blevet løsere. Jeg ville ønske nu, at vi havde støbt.

• #5   29. mar 2011 Jeg har set folk som har forsøgt IKKE at støbe og det gik også fint nok....intil det blæste, så lå det ned.

Jeg plejer at støbe det men tørbeton. Så ryger det ingen steder.

• #6   29. mar 2011 Ja, det er vigtigt, man får stampet ordentligt.

• #7   29. mar 2011 Det er fint at slå dem i jorden, vi hegnede ind sidste forår. Tog en go stor hammer og bankede dem i, det var det nemmeste.

De kommer jo godt og vel 1,2m i jorden der er rigeligt.

Hvis det er tråd hegn, du sætter op, så er et godt lille trik at slå nogle gode store storm telt pæle i bunden af hegnet så de ikke kan kommer under. Jeg købte nogen i Harald Nyborg der var 30cm lange og godt brede.

• #8   29. mar 2011 Pælebord tørbeton og støbemix......Det der med at grave den 1 til 1½ meter ned....det holder ikke.....

• #9   29. mar 2011 Problemet med at bruge et pælebor er at hullerne bliver for store, så det bliver noget af et arbejde at stampe det hårdt nok omkring.

Og hvis du bruger pælebor, kan du lige så godt blande noget cement i jorden og tørstøbe det.

Men KLART nemmest at hamre dem i.

• #10   29. mar 2011 Nu kommer det vel også lidt an på hvilket hegn det er. For hvis det er trådhegn så er der jo ikke så meget blæsten kan få fat i. Det er der der imod hvis det er et "lukket" hegn.

• #11   29. mar 2011 støber du ikke - dækker forsikringen heller ikke hvis det vælter i en storm

• #12   29. mar 2011 Nu ved jeg ikke hvor stor den have er, men hvis den har bare lidt størrelse, så er der meget langt rundt med pælebord og tøstøbe det.

Meget nemmere at slå dem i og det skal nok holde. For når du slår dem i, så for du ikke noget løst jord omkring pælene.

• #13   29. mar 2011 Jeg ville bruge pælbor og stampe godt omkring dem. Det er det jeg har bedst erfaring med ift. holdbarhed.

• #14   29. mar 2011 margit N:

Prøv at læse det Hundetossen * har skrevet.....

• #15   29. mar 2011 Husk at bruge trykimpreneret pæle......

• #16   29. mar 2011 Siri R

Hvorfor spare på tørbetonen og støbemiks som koster ja....200 kr.....

• #17   29. mar 2011 Her har vi nu aldrig gjort andet, og det er holdt ganske fint.

Jeg vil dog give Lars ret i, at kan man slå dem i, så er det bestemt at foretrække. Det afhænger lidt af, hvad jorden indeholder af ting og sager.

• #18   29. mar 2011 Andreas-Molly ja der står GRAVEDE ned. Jeg foreslår jo at bruge et PÆLEBOR. På den måde bliver der jo ikke løsnet nær så meget jord. Det er jo klart at hvis hullet er alt for stort i omkrede så bliver det MEGET svært at stampe ordentligt sammen igen.

• #19   29. mar 2011 CH, ja enig, men det gør det også om du kan bruge et pælebord.

Er det tæt på en hæk eller lign, så er det et problem rødder.

Og bruger man pælebord, vil jeg sige man SKAL tørstøbe dem. Det giver ingen mening at spare på tørbetonen som Andreas skriver. Det ville være tåbeligt når man alligevel skal stampe jorden ned omkring.

• #20   29. mar 2011 Tak Lars M.....hehe

• #22   29. mar 2011 Enig, også den måde jeg ville gøre det på.

Vi brugte nu bare et par gode store forhammere. Vi havde godt 1000m3 der skulle hegnes ind, 2 mand med en hammer hver så var pælene på plads efter en formiddag.

• #23   29. mar 2011 Hvis man gør det ordentligt og stamper godt omkring - så sidder en solid pæl mindst ligeså godt fast, hvis den er stampet godt til som hvis den er støbt.

• #24   29. mar 2011 Siri, nej det gør den altså ikke.

En stolpe der er tøbt i står markant bedre fast, ingentvivl om det.

• #25   29. mar 2011 Tusind tak for jeres svar:o) Det er et trådhegn og der er ca 70m der skal sættes op:o)

• #26   29. mar 2011 Lars - det er altså ikke rigtigt. Jeg har dælme sat mere hegn op end gennemsnittet og selv de store hjørnepæle, der skal holde 200 meter podahegn, ja dem graver vi ned og stamper. Nogle af dem jeg gravede ned i min tid som fodermester for 11 år siden står i dag nøjagtig ligeså fast som dengang.

Diva - herhjemme har jeg sat 80 cm. hegn og alle pæle er sat i et forgravet hul, banket og stampet. Og sørg så lige for at tjekke hvor jeres rør og ledninger løber.. jeg havde nemlig nær taget vandrøret, da jeg lavede mit hegn!

• #27   29. mar 2011 Siri: Tusind tak for svar:o) Min far som er vant til sådan noget mener bestemt også at det nok skal holde:o)

• #28   30. mar 2011 God fornøjelse med det - det er hårdt arbejde! En god gummihammer kan desuden virkelig anbefales smiley

Kommentér på:
Pæle- Støbe eller?

Annonce