{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

Mine hunde er ikke dumme !!!!! {{forumTopicSubject}}

Godmorgen alle sammen smiley

Nu kører jeg jo på 4. hund som i kan se på min profil og jeg har været hundeejer i over 12 år.
Jeg har prøvet en hund der var meget selvstændig og havde nok i sig selv , jeg har prøvet en aggressiv hund og så min elskede Simmer , som bare gjorde som jeg lærte ham.

Så jeg har da været raden rundt i personligheder og følt deres forskellige facetter på min hundetålmodighed.

Jeg har på intet tidspunkt følt / tænkt eller oplevet af nogen af dem var dumme ( læs mindre intelligente ) end andre hunde , men nu har jeg så fået Bertil.

Bertil nærmere sig 1 år og i takt med at han modnes , modnes hans intellekt også og jeg må forbavses i den grad.

Bertil er begyndt at læse mine handlinger i hverdagen og agere ud fra dem på en positiv måde , uden at jeg skal give ham kommandoer til det.

F.eks har jeg igennem den sidste måned valgt at give ham , selve K9 selen på oppe ved hoveddøren og derefter lade ham selv spurte ned til opgangsdøren. Han står så ved døren når jeg kommer derned og venter , når jeg mangler den sidste trappeafsats kommer han hen til mig , stiller sig så jeg kan nå ham , jeg giver ham selve snoren på og vi går sammen ud af døren.

Så langt så godt og jeg tænker ikke nærmere over dette adfærd ( jeg har heller ikke lært ham det gennem træning )

Og så her til morgen måtte jeg forbavses i den grad over den lille fyrs selvstændige tankegang.

Vi går over på den lille mark , jeg har kaffe og smøger med som jeg plejer , sætter mig på det store dæksel og nyder morgenluften , imens løber Bertil frit rundt , snuser , spreder sine dufte og gør hvad han nu skal.

Da jeg er færdig , kigger jeg rundt , Bertils og mine øjne mødes og jeg løfter snoren op og Bertil kommer over til mig , sætter sig ned og jeg giver ham snoren på.

Bertil og jeg havde ingen anden kontakt med hinanden end vores blikke , her var kun nonverbal kommunikation imellem os.

Der er mange små episoder igennem dagen , hvor han bare gør " de kommende " kommandoer FØR de bliver givet.

Og så tænker jeg ;

Var de andre hunde jeg har haft dumme , eller er Bertil bare god til at læse min krop og læse fremad ?

Eller så tænker jeg ;

At i takt med at han bliver mere og mere tryg , så giver det plads til anden tankegang end seperationsangsten ?

Når jeg træner med Bertil bliver han faktisk mere glad og tjenstvillig ved ros end ved godbidder. Så det er meget sjællendt at godbidder indgår i vores træning , men det gør kontakten til os imellem tilgengæld.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine hunde er ikke dumme !!!!!
  • #1   2. apr 2011 Hvor er han dygtig!!

    Det lyder rigtig meget som Puk! Hun er aldrig blevet trænet til noget, men hopper selv ind i sin sele, når hun skal have den på, springer lige op i favnen på min mor, når hun skal bæres op ad trappen og generelt lægger hun mærke til ALT og reagerer derefter! Hun brokker sig så også højlydt, når det ikke går, som hun vil, men det er jo så en mindre detalje ;o)

    For mig viser det i hvert fald evner for selvstændig tænkning, hvilket for mig er det, der fortæller mest om en hunds intelligens :o)


  • #2   2. apr 2011 Han lyder dejlig, ham Bertil.............

  • #3   2. apr 2011 Jeps , Bertil er er lækkermåsen over alle lækremåse smiley

    Og han vinder mere og mere indpas i mit hjerte , som jo ellers har blødt temmelig meget efter Simmer smiley


  • #4   2. apr 2011 Det er en fantastisk følelse når man har sådan et bånd med sin hund, jeg havde det med Gizmo og det var virkelig en skøn oplevelse når man bare kigger på hunden og den gør det man havde tænkt sig at bede den om :-))) Så nyd det nyd det :-)))

  • #5   2. apr 2011 Åh min lille Sally ved også hvad jeg ønsker......Sidste nyt er at hun selv er begyndt at stikke benene i selen, uden at jeg har trænet det. Først det ene lille ben og så det andet. Synes hun er helt fantastisk klog :-))
    Det samme som du beskriver med at kigge på mig og så vide hvad der skal ske, det er meget meget specielt og vidunderligt at have sådan et bånd med sin hund synes jeg.....


Kommentér på:
Mine hunde er ikke dumme !!!!!

Annonce