21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Kontrol vs instinkter - Robot vs hund? {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst det tit her på galleriet - "jeg forventer ikke så meget lydighed, det er jo ikke en robot".
Jeg forundres hver gang !
- En robot er ikke et levende væsen, en robot kan nøjagtig hvad du programmerer den til, den kan ikke tænke selv og den der er ingen udfordringer i at få den til at høre efter; og ellers kan man bare slukke for den.
En hund er levende, tænkende og instinktiv. Den kan trænes til at lystre et væld af kommandoer, den samarbejder af natur og er i stand til at kommunikere hvis modtageren er i stand til at læse det. En hund må aflives for at slukkes, der er ingen fridage med en hund i huset; den kan ikke gemmes væk i et skab til man har fundet ud af problemerne med "programmeringen" (træningen)..
Det er ikke svært at træne hund, men det kræver en bestemt indstilling fra dig selv at få det til at lykkedes.
Med hunde skal man konstant aflæse signalerne, afkode hvorfor træningen i givet fald ikke virker, og finde på træningsformer der imødekommer den individuelle hunds problemstillinger, drifter og sind.
Når en fører og hund har et samarbejde der lykkedes, når de efter utallige træningstimer med frustrationer, forhindringer og ikke mindst når det bare kører - og det ender ud i et nært forhold hvor hund og fører ved nøjagtig hvad der forventes af hinanden... Så forsvinder al selvtænkning fra hunden og den bliver en robot?
For at en hund kan blive lydig til det punk hvor det er imponerende, kræves det at føreren har kendskab til det væsen der er i linen. At der kan kommunikeres, trænes, vejledes, belønnes og korrigeres på den rette måde, på det rette tidspunkt.
Det kommer på ingen måde af sig selv at hunden er lydig og velopdragen; det kommer af en samarbejde mellem hund og fører.
Det kræver, at føreren for præget hunden til at VILLE følge, at VILLE udføre kommandoerne - og det kræver at hunden kan tænke selv og reagere på både verbale kommandoer og kropssprog fra en helt anden art end de selv er.
Når jeg ser en lydig hund tænker jeg straks "her er sgu en fører der ved hvad en hunder, en fører der har evner til at træne og viljen til at gennemføre det" - og omvendt når jeg ser en hund der trækker i linen, ignorerer indkald og "føreren" står og brøler edder efter "hunden med instinkterne intakt", så tænker jeg "åh hvor trist, det samspil er hverken gavnligt for hund eller ejer"
Hvad er det der gør en trænet hund til en robot?
Hvorfor er det federe med en hund hvis "instinkter" (som jo egentligt er impulser) føreren ikke har kontrol over?
En hund er ingen robot, det er derfor det er dejligt og givende at arbejde med dem. De reagerer på det du gør, de vælger efter hvad der er mest gavnligt.
Så fortæl mig lige endnu engang - hvor gavnlig er du i din hunds øjne hvis den vælger alt andet end at samarbejde med dig?
Fremfor at nedgøre de hundeførere der virkelig KAN træne hunden, så se det som inspiration til at ville gøre mere for dig og din hund.. Hunden fortjener da at leve livet med en der er værd at følge, gør den ikke?
Så lige for at gentage mig selv..
Kontrol = Robot
Instinkter = Hund
Samarbejde = Hund OG fører
.. hvad vælger du?
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Og rigtig godt skrevet
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Altså, jeg har da heller ingen robotter, jeg har bare formået at træne min hund til en lydighed der måske virker urealistisk for nogle..
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Måske skyldes det at mange ser kontrol som = at hunden KUN gør det den bliver bedt om, og altid "spørger om lov" før den gør noget.
Og sådan opfatter jeg det ikke. For mig betyder kontrol og lydighed blot at hunden adlyder når den får en kommando -når den er "fri" må den jo finde på alle de ting den har lyst til (sådan mere eller midnre da;o))
Så hunden kan jo tøffe rundt og være initiativrig på egen pote, indtil hundefører så beder den om at komme på plads, lægge sig eller hvad den nu skal, og igen når den får "fri"
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Det er da dejligt at se en lydig hund, der lystrer med glæde og hvor man rigtig kan se kontakten og samarbejdet hund og fører imellem.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Lydighed er vel = en hund der adlyder når den får en kommando. Det betyder ikke at den ALTID er under kommando, men bar at den adlyder når den er.
Jeg betragter Gaia som en ret lydig hund -men hun får altså osse "fri" på gåture, hvor hun må spasse med pinde, løbe, snuse og alt det hun nu ellers har lyst til. Jeg forventer så blot at når f.eks. der kommer nogen og jeg kalder hende på plads, så kommer hun osse med det samme, og bliver på plads til jeg giver hende fri igen.
Kontrol vs instinkter - Robot vs hund?