Hypermobile led og hverdag Hypermobile led og hverdag
hejsa alle
Ja jeg er født med hypermobile led men har aldrig rigtig tænkt over det eller fået undersøgt hvor slemt det var. Sidste år blev jeg så opereret for spring hofte i begge sider pga længere varende smerter og fik den besked at efter 3 måneder kunne jeg løbe og være fuldt aktiv igen
Men i sidste uge var jeg så til kontrol nu godt 9 måneder efter operation og fik til min store overraskelse den besked at jeg er ekstremt hypermobil i min hofte, skuldre, albuer, højre knæ og tæer. Lægen sagde at min hofte aldrig vil blive bedre kun værre med alderen og at jeg skulle til at passe meget på mig selv
Nu er førtids pension så kommet på tale da jeg hverdag går med voldsomme smerter og hverken kan stå eller side for længe af gangen
Er kun lige fyldt 26 så syndes godt nok det var et slag i hoved at få denne besked
Ville egentlig høre om der er nogen herinde der lider af det samme som mig og hvordan de får hverdagen til at fungere med mindst mulig smerter ??
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
# Kennel Vaseli - Stolt DDH medlem #: håber i finder ud af noget...
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 9 Emner: 74 Svar: 1.135
mar 2010
Følger: 95 Følgere: 90 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 346
mar 2010
mar 2010
De fleste jeg kender med hybermobile led har smerter af en eller anden art
mar 2010
Hele min familie er hybermobile dog er det kun mig der har det så voldsomt og lider så meget af det. Har altid været i god form men nu her gør smerterne at jeg stortset ikke kan være fysisk aktiv !! ibuprofen virker ikke, jeg må tage Dolol når smerterne er for voldsomme ellers kan jeg sætte mig hen og tyde af bare smerte !!!
mar 2010
mar 2010
Jeg har aldrig fået fortalt hvordan jeg skulle passe på mine led så jeg har altid bare gjort det jeg ville uden at tænke over det. Det er først nu det egentlig er gået op for mig hvor meget jeg har ødelagt mig selv og hvor meget det kommer til at påvirke mig resten af livet
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 21 Svar: 89
jeg er efterhånden en ½ gammel pige som fik det konstateret for efterhånden 23 år siden
lægen sagde den gang at man lærer at leve med smeterne... og tro mig det passer
Dog har jeg svært ved at gå vedvarende på trapper..så får jeg ret hurtig ondt i knæene..
og ryggen døjer jeg også en del med..jeg får ofte "hekseskud" og nogen gange så slemt at jeg må kravle ned på gulvet npr jeg skal ud af sengen
selv tæerne kan gøre så ondt man har svært ved at gå..
da jeg var omkring først i tyverne var der også snak om pension .. men syntes det var lige lidt for tidlig.. så jeg bed smerterne i mig.. og gør det stadigvæk... så jeg er på arbejdsmarked endnu..
men længe leve panodil og gigtpiller
men PAS på dig selv..du er så ung endnu
mar 2010
Jeg har også været i gang som pædagog men det kunne jeg slet ikke holde til da jeg aldrig kunne være med på tur eller spille bold
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 21 Svar: 89
mar 2010
mar 2010
jeg kan ikke stå stille for længe og står og hviler på et ben af gangen til jeg er nød til at sidde for smerter ellers får jeg en form for vokseværk i mine knæ som er mega irriterende !!!
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.609
Vi har altid været klar over det, og fik besked på at gå og stå ordentligt (uden at strække knæene bagud) da vi var yngre, men ikke andet.
Jeg har især lagt mærke til det, efter jeg blev opereret for sprunget korsbånd, da de har gjort så jeg ikke kan overstrække det ben længere. Før var jeg ikke klar over hvordan "almindelige" mennesker gik.
Puhh bliver da helt nervøs når jeg hører jeres historier.
Hypermobile led og hverdag