2.628 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hypermobile led og hverdag Hypermobile led og hverdag

hejsa alle

Ja jeg er født med hypermobile led men har aldrig rigtig tænkt over det eller fået undersøgt hvor slemt det var. Sidste år blev jeg så opereret for spring hofte i begge sider pga længere varende smerter og fik den besked at efter 3 måneder kunne jeg løbe og være fuldt aktiv igen smiley
Men i sidste uge var jeg så til kontrol nu godt 9 måneder efter operation og fik til min store overraskelse den besked at jeg er ekstremt hypermobil i min hofte, skuldre, albuer, højre knæ og tæer. Lægen sagde at min hofte aldrig vil blive bedre kun værre med alderen og at jeg skulle til at passe meget på mig selv smiley
Nu er førtids pension så kommet på tale da jeg hverdag går med voldsomme smerter og hverken kan stå eller side for længe af gangen smiley
Er kun lige fyldt 26 så syndes godt nok det var et slag i hoved at få denne besked smiley

Ville egentlig høre om der er nogen herinde der lider af det samme som mig og hvordan de får hverdagen til at fungere med mindst mulig smerter ??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hypermobile led og hverdag
  • #1   14. apr 2011 Utroligt de ik lytter til lægerne og ik mindst den person det drejer sig om, nej nej man ska sendes rundt til alle mulige...

# Kennel Vaseli - Stolt DDH medlem #: håber i finder ud af noget...

• #2   14. apr 2011 Jeg er selv hypermobil dog har jeg ikke smerter hver dag men det sætter store begrænsninger for mig.. Jeg er selv 26 og tænker meget i uddannelse men de ting jeg gerne vil kan jeg ikke pga mine led.. Hos mig er det håndled, ryg og knæ der er værst.. Jeg blev klemt af min hest på et tidspunkt og hun skubbede en ryghvirvel løs på mig.. Havde jeg ikke været hypermobil havde jeg brækket ryggen.. Jeg har stadig problemer med ryghvirvler der smutter ud og næsten ikke kan blive sat på plads igen.. Min ryg er så hypermobil så jeg kan dreje overkroppen næsten en halv omgang

• #4   14. apr 2011 Susanne * Max's mor * frygter også de vil sende mig ud i alt muligt for det vil jeg slet ikke kunne klare !!!!

• #5   14. apr 2011 Geser: Ja jeg havde det samme som din datter og også pga af hubermobile led !! Som du siger skal jeg gøre hva jeg kan klare og passe meget på men med hensyn til uddannelse og job ser det ret sort ud syndes jeg smiley men jeg vil da helt klart prøve at kontakte en smerteklinik for har brug for hjælp så jeg ved hvordan jeg skal bevæge mig i hverdagen så jeg har minimum smerter !!

• #6   14. apr 2011 Jeg får voldsomt ondt i min ryg bare ved at støvsuge og jeg bor kun på 75 kvm. Dette begyndte først for godt et år siden og smerterne er bare vokset siden !! Jeg har redet heste siden jeg var 3 og altid været meget aktiv, men dette kan jeg ikke mere og har svært ved bare at gå en tur med mine hunde smiley

De fleste jeg kender med hybermobile led har smerter af en eller anden art

• #8   14. apr 2011 Jeg har altid haft problemer med mine led hele livet, har aldrig brækket eller forstuvet noget pga de bare bøjer rundt. Mener at indenfor det sidste år er smerterne taget voldsomt til og er nu virkelig slemme og svære at holde ud smiley

Hele min familie er hybermobile dog er det kun mig der har det så voldsomt og lider så meget af det. Har altid været i god form men nu her gør smerterne at jeg stortset ikke kan være fysisk aktiv !! ibuprofen virker ikke, jeg må tage Dolol når smerterne er for voldsomme ellers kan jeg sætte mig hen og tyde af bare smerte !!!

• #9   14. apr 2011 Det viser sig som regl først rigtig slem når man rammer de 25 til 30 år og må give Geser ret i at så rammer det godt nok også med 110% !!!

• #11   14. apr 2011 Det var min læge der fortalte mig det med 25 års alderen og det passer på mig da jeg kun lige er fyldt 26 smiley

Jeg har aldrig fået fortalt hvordan jeg skulle passe på mine led så jeg har altid bare gjort det jeg ville uden at tænke over det. Det er først nu det egentlig er gået op for mig hvor meget jeg har ødelagt mig selv og hvor meget det kommer til at påvirke mig resten af livet smiley

• #12   14. apr 2011 Jeg har også hypermonile led.. men mest i ryg og knæ
    jeg er efterhånden en ½ gammel pige som fik det konstateret for efterhånden 23 år siden

lægen sagde den gang at man lærer at leve med smeterne... og tro mig det passer smiley

Dog har jeg svært ved at gå vedvarende på trapper..så får jeg ret hurtig ondt i knæene..

og ryggen døjer jeg også en del med..jeg får ofte "hekseskud" og nogen gange så slemt at jeg må kravle ned på gulvet npr jeg skal ud af sengen smiley

selv tæerne kan gøre så ondt man har svært ved at gå..

da jeg var omkring først i tyverne var der også snak om pension .. men syntes det var lige lidt for tidlig.. så jeg bed smerterne i mig.. og gør det stadigvæk... så jeg er på arbejdsmarked endnu..

men længe leve panodil og gigtpiller smiley

men PAS på dig selv..du er så ung endnu

• #14   14. apr 2011 Jeg har taget Dolol i godt et år nu , dog ikke hverdag da jeg ved det er meget vanedannede !! Men får i forvejen medicin mod ADHD og ADD så skal passe på med hva jeg indtager . Alm smertestillende har aldrig virket på mig og har efterhånden prøvet meget !! Men ja måske skal jeg først have løsnet op i nakke og skuldre da de er meget hårde og fyldt med spændinger før andet virker smiley

Jeg har også været i gang som pædagog men det kunne jeg slet ikke holde til da jeg aldrig kunne være med på tur eller spille bold smiley Og igen er der min ADHD og ADD som jeg også skal tage hensyn til, så lige nu syndes jeg bare det hele er noget være øv !!! smiley

• #15   14. apr 2011 PS prøv at lægge mærke til hvordan du sikkert overstrækker dine ben/knæ når du står stille... det gør de fleste med løse led smiley

• #16   14. apr 2011 Jeg har haft det fra barn men syndes nu smerterne er slemme nok !!!

• #17   14. apr 2011 Jeg overskrider dem heletiden !! Min kæreste bliver ved med at sige jeg skal rette rygge men det kan jeg ikke for så har jeg svært ved at trække vejret igennem og får ondt i lænden !!!
    jeg kan ikke stå stille for længe og står og hviler på et ben af gangen til jeg er nød til at sidde for smerter ellers får jeg en form for vokseværk i mine knæ som er mega irriterende !!!

• #19   14. apr 2011 Hold da op smiley jeg er hypermobil, som min far og mine brødre, men ud over at vi nemt forstuver ankler og fingre har vi ikke gener af det overhovedet. Var klar over at det på sigt kunne være skidt for leddene osv, men anede ikke at folk havde smerter dagligt ved det.

Vi har altid været klar over det, og fik besked på at gå og stå ordentligt (uden at strække knæene bagud) da vi var yngre, men ikke andet.

Jeg har især lagt mærke til det, efter jeg blev opereret for sprunget korsbånd, da de har gjort så jeg ikke kan overstrække det ben længere. Før var jeg ikke klar over hvordan "almindelige" mennesker gik.

Puhh bliver da helt nervøs når jeg hører jeres historier.

Kommentér på:
Hypermobile led og hverdag

Annonce