2.469 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Hunde og vitaminer - overdosering? Hunde og vitaminer - overdosering?

Det er en jungle når man ikke rigtig er supergod til biologi - men måske en af jer er?

Foderet -
Vitamin A 15 IU/kg, vitamin D3 2 IU/kg, vitamin E 400 IU/kg, vitamin B1 0.9 mg/kg, vitamin B12 0.5 mg/kg, thiamine 50mg/kg, riboflavin 45 mg/kg, niacin 450 mg/kg, pantothenic acid (B5) 50 mg/kg, pyridoxine (B6) 38 mg/kg, biotin 1 mg/kg, folic acid 5.2 mg/kg, choline 2700 mg/kg, ascorbic acid 55 mg/kg, beta carotene 0.44 mg/kg.

Tilskudet -

Vitamins, pro-vitamins and chemically defined substances having similar effect: Vitamin A (700.000 IU/kg), vitamin D3 (80.000 IU/kg), vitamin E (1.700 mg/kg), vitamin B1 (640 mg/kg), vitamin B2 (770 mg/kg), vitamin B6 (77 mg/kg), vitamin B12 (180 mcg/kg), vitamin C (2.600 mg/kg), biotin (9.000 mcg/kg), nicotinamide (3.830 mg/kg), folic acid (27 mg/kg), pantothenic acids (420 mg/kg).
Compounds of trace elements: E1 iron (2.130 mg/kg), E4 copper (50 mg/kg), E5 manganese (67 mg/kg), E6 zinc (2.240 mg/kg), E3 cobalt (13 mg/kg), E2 iodine (199 mg/kg).

Er der nogen risiko for overdosering af noget farligt her?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde og vitaminer - overdosering?
  • #1   3. maj 2011 Susanne - En aktiv hund på 6 år med HD har jeg.

Så fodret er til aktive hunde og tilskuddet er til senior. Det giver i min verden meget mening =)

Men ved du noget om vitaminer? Feks hvor meget D-vitamin kan give forgiftning?

• #4   4. maj 2011 Palle - Der er ikke krudt nok i seniorfoder til Kaoz, derfor jeg tænkte at et seniortilskud var et bedre bud =)

Jeg tænker at det er svært at overdosere vitaminerne med foder og tilskud hvis man følger vejledningen ... får han fat på hele pakken med tilskud kan der være risiko..

Jeg spurgte kort min dyrlæge idag, hun siger at der skal langt mere end en dosering tilskud til før det går rigtig galt.
    - på længere sigt skal man jo så kigge på sin hund, men det gør vi alle vel alligevel så der skulle ikke være problemer der =)

• #6   5. maj 2011 Palle - Fordiiiii?

Jeg undrer mig lidt over at i finder det så sært at jeg vil give min hund et tilskud... Ekstremt mange giver deres hunde et tilskud af en art, jeg gik blot skridtet videre og tænkte over overdoseringen af vitaminerne..

Der er på ingen måde noget underligt i det jeg laver med min hunds ernæring..

Han fungerer ikke helt optimalt på det jeg fodrer med nu, så jeg skifter foder - tænkte jeg så samtidigt ville imødekomme hans alder og give seniortilskud.

Men før jeg må skifte foder og give tilskud skal jeg have en ernæringsekspert?

Jeg kan sagtens finde ud af at kigge på min hund og se om den trives - gør den ikke det, så tager jeg tiltag for at forbedre det.
    - Den dag min hund er overvægtig, sekret fra øjnene og taber pelsen, så lover jeg at søge hjælp fra en ekspert =)

• #8   5. maj 2011 Jeg ville have svar fra nogen kyndige der vidste om vitaminerne kunne give forgiftning - i kunne ikke svare fyldestgørende, så jeg ringede og spurgte min dyrlæge i stedet..

• #10   5. maj 2011 Pia - Jeg sætter pris på jeres hjælp, det skal der ikke være tvivl om =)

Jeg undrer mig bare over hvorfor der skal tales om ernæringseksperter pga et simpelt foderskifte og et kosttilskud.

Jeg kender ikke så meget til hvor stor en dosis vitaminer der skal til før hunden kan forgiftes, tænkte at nogen herinde måske havde erfaringen - måske nogen havde prøvet det ved et foder + tilskud.

Jeg har googlet noget så fint, men der står kun hvilke vitaminer der kan være risiko med - ingen mængder desværre..

Det ny foder er bestilt sammen med tilskudet. Fodrer med det nye foder 4 uger før tilskudet sættes ind, i samråd med dr dyr =)

• #12   5. maj 2011 Han skal have noget ekstra for neglene, de er skrøbelige - derfor foderskiftet =)

• #14   5. maj 2011 Senior-tilskudet var for at imødekomme hans alder..

Jeg kan ikke helt greje om han har brug for det, forfor vil jeg fodre med det ny foder 4 uger inden det evt tilsættes smiley

Kommentér på:
Hunde og vitaminer - overdosering?

Annonce