2.671 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
Foranlediget af tidl. tråde der handler om Foranlediget af tidl. tråde der handler om
epilepsi hos hunde og om hvor vidt det var relevant at få hunden aflivet pga. denne lidelse eller ej.
fandt jeg denne video på you tube , som viser en muskelhund med et epileptisk anfald.
http://youtu.be/DUyyazAV5qU
måske der er nogle der er for sarte , ved jeg ikke , men vil da advare om , at man ser et epileptisk anfald.
Min egen mening er , at jeg ville ikke aflive pga. epilepsi
0 synes godt om
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.869
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.009
sidestille epilepsi hos mennesker og hunde
må man jo konkludere at
menneskerne lever et normalt liv imellem anfaldene
og det er ud fra det jeg mener , at jeg ville lade hunden leve og ikke overveje aflivning
nogle anfald af minutters varighed ex. antal gange om ugen-måneden -året kan ikke ødelægge resten af livskvaliteten i mine øjne
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
En ting er anfaldene, men min hund var træt og nedtrygt et par dage både før og efter anfald, og havde i gemmesnit 2 anfald om ugen.
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 644
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.021
Kender intet til det, men hvorfor støtter man ikke hunden og sætter sig ned ved den ? Ved godt den sikkert er helt væk og ikke opfanger noget, men alligevel.
okt 2008
okt 2008
okt 2008
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 82 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.631
Enig.
okt 2008
jan 2010
Som jeg skrev tild. omkring sammenligning mente jeg at ;
menneskerne lever et normalt liv imellem anfaldene og det var det jeg ville gå ud fra i min bedømmelse af hundens livskvalitet
ikke om man kunne tale med hunden , trøste hunden eller lign. , det var KUN livskvaliteten jeg snakkede om
jeg ser ikke en hund med epilepsi som værende syg -syg , jeg ser den med et handicap der dukker op en gang imellem, i dens normale liv
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
For nogen hunde er det nærmest hver dag, for andre er det et par gange på en livstid.
For nogen virker medicin glimrende, for andre har det ingen effekt.
Så synes godt nok det er lidt kækt at sidde og sige at "jeg ville gøre... hvis min hund havde epilepsi"
Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre -det må komme an på hunden, anfaldende og evt medicinens virkning.
jan 2007
Jeg skrev det ikke i forhold til anfaldet i videoen;o)
jan 2006
Jeg synes ikke det er "kækt" - jeg ved bare, at hvis en af mine hunde fik en tilstand der gjorde, at den skulle leve på medicin eller leve med sådanne anfald så ville jeg aflive den.
Hvorfor er det kækt ?
jan 2010
Så langt er vi enige , vi kan ikke trøste hunden eller forberede den på , hvad der sker under et anfald , men vi ved dog alligevel , at hunde kun lever i nuèt og handler på deres instinkter.
Jeg generalisere også bare , at hvis hunden har et normalt liv imellem anfaldene , ville jeg ikke aflive på det grundlag.
Men er hunden præget imellem anfaldene på dens livskvalitet , så er det en anden snak.
Men helt almindelige epilepsi anfald hos mennesker som er justeret korrekt med medicin , har langt hen af vejen ingen indflydelse på deres livsførelse , de lever helt normalt og det er ud fra dette synspunkt jeg ytre min holdning.
Jeg er også en hundeejer , der ved hvornår nok er nok og hvornår livet ikke længere er værd at leve ( tænker her på min Simmer ) , men er der bare skyggen af livskvalitet , ja så er jeg på
jan 2007
Andre har hyppige og voldsomme anfald hvor medicinen ikke hjælper.
Nu reagerede jeg nok mest på at der blev skrevet at man ALDRIG ville aflive en hund "bare" fordi den har epilepsi. Det synes jeg er lidt kækt at melde ud, når man ikke har stået med en hund med voldsomme anfald flere gange ugentligt.
Men jo, osse den anden vej rundt gælder det da -eller, men kan self altid være af den holdning at man vil aflive hunden ved det mindste tegn på epilepsi. Men det er da lidt voldsomt at sige, når nu det kan udarte sig SÅ forskelligt.
Der findes faktisk hunde der har 1-2 anfald og så aldrig igen.
Så det må vel være noget med at vurdere den enkelte hund
jan 2010
Nu håber jeg ikke du misforstår mig , når jeg nu stiller dig følgende spørgsmål
Har du den holdning fordi du bruger dine hunde til avl og udstilling ( hvilket jeg virkelig kan forstå , da man kun skal avle på det ypperste )
eller er det din generelle holdning ??
Hvis det er din generelle holdning , må vi to jo bare konkludere , at her er vi nok uenige
Håber du forstår mit spørgsmål korrekt
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 6 Emner: 158 Svar: 1.463
min far har epilepsi og har været ved at dø af det hvis min mor ikk havde fundet ham, så det er helt sikkert ikk noget at spøge med. han er så heldigvis på medicin nu og har ikk anfald mere.
men hvis min hund sku ha medicin for det ville jeg vælge at aflive.
jan 2010
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 6 Emner: 158 Svar: 1.463
jan 2006
Jeg siger ikke at det ville være let - men jeg har for lang tid siden truffet det valg, at ingen af mine hunde skal leve på medicin, og det står jeg indtil videre ihvertfald fast ved.
Og iøvrigt - hvor meget er meget .. og hvor lidt er lidt ..
jan 2010
Men jeg har igennem mit arbejdet passet en del mennesker der krampede og er nok den vej rundt blevet hærdet en del.
I min "forskruet" verden var det et kort varigt anfald , jeg har passet nyresyge patienter som krampede det meste af mine aftenvagter pga. for højt kalium indhold i blodet.
Så jeg er nok arbejdsskadet en del , desværre
jan 2010
jeg ville nok farer rundt som en vild høne og ikke vide hvad der er op og ned
jeg har jo kun prøvet det som " professionel " igennem mit arbejde
jan 2010
Vi er alle summen af vores liv og erfaringer , på godt og ondt
jan 2007
Et anfald som det i videoen, skulle min hund ikke opleve flere gange...
Men for nogen hunde er det ikke andet end et øjebliks "uklarhed"/desorientering 1-2 gange om året og kræver ikke medicinering, og det ville jeg altså ikke aflive for
Men igen -mit skrevne var så ment i forhold til udtalelsen "jeg ville aldrig aflive en hund pga epilepsi"
Det står jeg altså ved er en lidt skråsikker udmelding når man ikke tager i betragtning at det for nogen hunde er ganske voldsomt og hyppigt.
Samtidig synes jeg det er lidt voldsomt at melde ud at man altid ville aflive en hund med epilepsi, uanset at det jo osse kunne være at hunden slet ikke påvirkes af det
jan 2007
Det ER altså meget forskelligt hvor voldsomt anfald er, hvor hyppigt de forekommer, hvor godt medicinen virker, hvor påvirket vedkommende er efter et anfald osv.
Vi havde en beboer med epilepsi hvor et anfald faktisk blot bestod i at hun blev "blank" i blikket og var fjern et kort øjeblik -15-20sek max, oftest væsentligt kortere.
Hun var ikke påvirket af det efterfølgende og havde vel ca 1 anfald om måneden.
Samtidig havde vi en beboer der fik voldsomme anfald osse ca 1 gang om måneden. Hun var fuldstændigt ødelagt i 1-2 dage efterfølgende. Ifølge lægen var sådan et epilepsi anfald lige så hårdt for kroppen som at løbe en maraton.
Så hvis det er bare lidt sammenligneligt med hunde, ja så synes jeg altså ikke man kan melde ud hvad man bør gøre, førend man kender den enkelte hunds situation
jan 2006
Du skriver "uanset at det jo også kunne være at hunden slet ikke påvirkes af det".
Hvordan mener du her ? At den har epilepsi men aldrig får anfald ?
For så er jeg da enig - jeg ville jo aldrig aflive en hund, der ikke viste tegn på epilepsi .. men fik den anfald, så ville jeg.
Jeg ønsker virkelig ikke at holde liv i en syg hund - og min grænse for hvornår der skal aflives er så åbenbart bare anderledes end din, og længere er den vel ikke ?
okt 2008
Sille ville ikke være blevet aflivet hvis hun havde fungeret i flokken, og havde haft et godt liv ud over enkelte anfald.
Men og skulle være lukket væk fra flokken(4 hunde) for og undgå overfald fra de andre, have det skidt gemensnitlig 4-5 dage om ugen, og vi kunne ikke være ved hende 24 timer i døgnet, og sørge for hun ikke kom til skade under anfaldene, der varede mellem 15 til 30 min
Tror også man skal have oplevet og have en sådan hund, for og kunne bedømme, hvad der er rigtigt og forkert.
vi har aldrig et minut været i tvivl om at vi gjorde det rigtige for Sille.
jan 2007
Men jeg gentager gerne: Det jeg oprindeligt skrev, var altså primært ment i forhold til det at en skriver at hun aldrig ville overveje aflivning pga epilepsi.
Altså den modsatte situation af din.
Derudover synes jeg det virker lidt voldsomt at aflive en hund der ikke er påvirket af sin epilepsi (bemærk at jeg skriver jeg synes -det er altså blot min personlige holdning, og jeg pådutter ikke dig at have samme holdning).
Med ikke påvirket mener jeg en hund som kun har meget lette anfald og kun sjældent, og som er normal igen, umiddelbart efter anfaldet.
Som skrevet kan epileptiske anfald være alt fra voldsomme anfald som det i klippet, til at hunden blot er "fjern" et øjeblik, og så kommer til sig selv.
Nogen hunde har kun 1-2 anfald på et helt liv -en sådan hund har jo osse epilepsi, og man kan self ikke vide på forhånd at den aldrig igen vil få et anfald -men man kan da, hvis der er tale om lette anfald, give den tid nok til at man finder ud af om det er noget der gentager sig hyppigt eller ej.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jan 2006
Jo, jeg læser det skam .. selvom det måske ikke virker sådan
Jeg kan sagtens forstå at du mener, at det er lige voldsomt nok at aflive en hund, der måske kun får 2 anfald hele livet og det kan du umiddelbart godt have ret i. Situationen hos mig ville så bare være en anden - jeg ville aldrig finde ud af om det første anfald blev gentaget, fordi jeg ville vælge at få min hund aflivet, hvis jeg opdagede at den fik de anfald, og at det var epilepsi, der udløste dem.
Min helt klare mening er, at en hund ikke skal leve på medicin - men jeg skriver ikke at jeg har "patent på sandheden" (min kæreste er ikke helt enig med mig i det synspunkt), blot at det er sådan jeg har det.
Hvad andre gør må de jo om - i bund og grund er det op til den enkeltes samvittighed og overbevisning.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Hvis en hund kun kramper een eller to gange på et år, er det for mig ok.
Hvis oftere så aflivning.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Jeg er ikke meget for den ide med livstidsmedicinering (gælder alle sygdomme), det kom nok meget an på sygdommen og pillernes bivirkninger og i det hele taget prognosen og sandsynligheden for at pillerne kunne løse det helt.
Hvis min hund havde epileptiske anfald, hvor den ikke var sig selv og væltede desorienteret rundt - så ville jeg altså vælge at aflive den. Man kan jo ikke være sikker på, at den ikke får gjort skade på sig selv eller andre under sådan et fit.
Foranlediget af tidl. tråde der handler om