{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.125 visninger | Oprettet:

Julie B
Julie B
Tilmeldt:
9. feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Min hvalp er begyndt at gø? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har en skøn japansk-Cavalier (japansk spids og king charles)
Hun er 6 mdr, og har aldrig gøet af andet end 'vild' leg. Pludselig fra dag til anden er hun begyndt at gø af lyde. Vi bor i lejlighed og har gjort det siden vi fik hende, men pludselig er lydene på opgangen og fra de andre lejligheder blevet farlige?
Hun gør ikke når vi går og hun er alene. I det hele taget er hun en god og klog hund. Hun forstår sagtens kommandoen nej, men det virker som en nervøs gøen og hun er svær at stoppe. Jeg har prøver at distrahere hende, men hun er meget fokuseret på situationen og kan være nogle minutter om at komme ud af den. Især når vi er hos mine forældre som vi altid er kommet hos, gør hun utrolig meget. Jeg vil for alt i verden stopper det inden det tager overhånd og bliver hverdag, men da jeg føler hun er nervøs i situationen vil jeg også gerne gøre det rigtig og hjælpe hende ud af det.

Har I nogle gode råd til hvordan man kan gøre? Eller evt ikke skal gøre?

TAK:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp er begyndt at gø?
  • #1   16. maj 2011 Julie, samme problem har jeg haft med min hund. Da jeg er førstegang-hundeejer søgte jeg også råd og vejledning blandt andre hundeejere. Samstemmende fik jeg samme råd, som Sussi giver dig....nemlig ignorering. Det hjalp lige præcis INTET.....tværtimod blev det kun værre og værre. Nytårsaften og tiden derop til var et helvede med en konstant gøende og stresset hund.
    For et par år siden fik jeg så endelig et brugbart råd fra en adfærdsbehandler og nu har jeg en hund, der de få gange hun reagerer på en lyd, kan stoppes af et bestemt "Nej".
    Rådet gik ganske enkelt ud på at hunden i stedet for at blive ignoreret skal tvinges til at koncentrere sig om noget andet, end de lyde den reagerer på. Dvs. at hver gang hunden reagerer på en lyd, forlanger du noget af hunden. Lav nogle øvelser som den i forvejen kender.
    Denne fremgangsmåde brugte jeg forrige Nytår. Indtil omkring kl. 21 måtte jeg gribe ind, når der blev fyrret af....derefter reagerede hun ikke på lydene mere. Her sidste Nytår måtte jeg kun arbejde med hende ganske få gange, før det var nok bare at sige "Nej".


  • #2   16. maj 2011
    Gizmo gør det også. Men alle siger det pga. han er begyndt og komme i lømmelalderen smiley


  • #3   16. maj 2011 Som sagt er der mange måder at gøre det på, og det er forskelligt hvorfor hunden gør.
    De fleste gør det dog for at fortælle floklederen/ejeren at der er nogen lyde, og det er så vores ansvar at reagere på det.
    Ude i naturen er det ganske normalt at flokken advarer hinanden om at der kommer nogen, og lederen reagere så på det, og bestemmer hvad der skal ske.
    I sådanne situationer vil det ikke hjælpe at ignorere det - Tvært imod vil hunden begynde at reagere endnu mere, da lederen/ejeren jo åbenbart ikke kan høre det. At skælde ud vil heller ikke hjælpe, da det blot forstærker hunden i at det er farligt...
    Mit råd er i stedet at rose hunden (meget kort - F.eks. "det var godt"), rejse sig, evt. åbne døren og kigge. Lukke døren igen og f.eks. sige "der er ikke nogen", og derefter lade som ingenting.
    Gør hunden det igen, så gentag det hele igen. Efter lidt tid er det nok bare at gå ud til døren uden at åbne - Siger "der er ikke nogen". Og til sidst kan man bare blive siddende og sige "der er ikke nogen".

    Det har ihvertfald virket på vores, og hun siger efterhånden kun til hvis det banker eller ringer på døren...


  • #4   16. maj 2011 Velkommen til lømmelalderen. I den alder din hund har begynder de rigtig tit at se spøgelser, og dermed gø af mange mærkelig ting.

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   17. maj 2011 Tak for alle de gode råd. Jeg ved hun er kommet i lømmelalderen men netop derfor vil vi gerne starte med træningen nu:) jeg vil helt klart prøve at anderkende hendes gøen da jeg nemlig også tror hun prøver at advare os. Men der er selvfølgelig grænse for hvor meget vi gider hører på . Det med at aflede når jeg har anerkendt det, lyder også som en god ide. Jeg vil prøve en kombination:)
    Tak for hjælpen.


  • #6   20. jun 2011 *Tanja og Bine*: Hvad nu hvis hvalpen bliver ved med at gø? Jeg kunne lige forestille mig, at jeg skulle spurte frem og tilbage en hel dag. Så hvad gør man? Skal man bare blive ved, og klø på?

  • #7   22. jun 2011 Jeg ville klø på en uges tid, og hvis det ikke har hjulpet bare lidt, ville jeg nok prøve en anden metode :o)

Kommentér på:
Min hvalp er begyndt at gø?

Annonce