Hvordan ser jeres dag ud, med hvalp? Aktivering Hvordan ser jeres dag ud, med hvalp? Aktivering
Hej Hg
Jeg har jo dejlige Sofus på 17 uger som er en DSG.
Det er længe siden jeg har haft hvalp, så må være ærlig at sige, havde glemt hvor hårdt det er
Vi har haft lidt svært ved at vurdere hvor meget han bør aktiveres, både fysisk og mentalt. Vi har efterhånden fundet en god rytme, men vi har både oplevet hans charme når han er overstimuleret og understimulet, så han viser helt klart om han er tilfredstillet.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, sådan ca. hvordan jeres hverdag kunne se ud med hvalp, og gerne hvilken race
Jeg kunne nemlig godt bruge lidt inspiration til aktivering.
Og så bare ren interesse, da nogen træner meget intensivt, nogen går mange lange ture, andre har det omvendt osv.
Så kære HG, kom med jeres erfaringer!!!
God aften, fra en træt hvalpe mor
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 501
Jeg står i samme situation! Dog med en 10 uger gammel hvalp
Her får du hvordan vores hverdag ser ud
Da jeg går hjemme lige pt. (læseferie) hygger vi os meget, og det er meget alene hjemme træning.
Men når manden går kl 7:40, står jeg op, og går ind i stuen, hvor Balou følger med, han får morgenmad og leger lidt, men efter en lille halv time ligger han sig til at sove igen, og så får jeg også en lur.
Ved en 10 tiden står vi helt op, og han har næsten fri adgang til haven konstant.
På et tidspunkt går jeg fra ham, og her bliver tidsrummet øget gradvist.
Når jeg kommer hjem, hygger jeg lidt med ham, leger lidt tumleleg, øver lidt hverdagslydighed eller sådan.
Ved en 16 tiden går der hvalpegen i den, og vi går på marken, så han kan hoppe rundt i det høje græs
Derefter kommer manden hjem, og Balou er lykkelig. Igen er det leg og ved en 21 tiden går turen igen ud på marken, hvor vi øver indkald "find mor/far" og løberi i græsset.
Sådan foregår vores hverdag, og jesus jeg er træt når jeg går i seng om aftenen!
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 1.159
Jamen vores dag ligner egentlig meget
Vi står op 7.30, hopper i tøjet, går en lille bitte tur, der bliver snust til alt, så det tager et kvarters tid, så får han morgen mad, oftest i sin kugle som han hygger med mens vi går os klar, vi har god tid herhjemme, vi går begge kl.8, og nu er Sofus træt! Han har fra start været vandt til hvile tid.
Kl.12 er jeg hjemme (skriver BA) og Sofus kommer mig imøde med total sove fjæs, han har sovet indtil da
Så tisser vi af ude, går ind og hygger nusser, han sover lidt mens jeg er huslig.
Vi plejer at træne lidt om eftermiddagen, og når far kommer hjem, så skal vi på tur, det er mellem 14-17, så tager vi i skoven eller på marken, mindst hver 2. dag mødes vi med en hundeven eller to som han leger dejligt med.
Alt efter tidspunkt og længe, går vi en lille aften tur og søger lidt guf.
Ellers leger vi lidt, hygger, gnasker i ben osv hen ad aftenen.
Nogen gange får han et hvalpe flip ved 21-tiden, men det er vi næsten kommet kvist.
Han går i seng mellem 20 og 22 og sover nonstop til næste morgen.
Hov glemte lige, vi går til træning en aften om ugen
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 501
Primært også fordi det er vores første "egen" hund begge to. Vi har tidligere haft hund, en aldrig haft ansvaret.
Så det er spændende, også fordi vi glæder os til at få nye værktøjer.
Han sover desværre ikke hele natten endnu, det er sket en enkelt gang, hvor han også har holdt sig hele natten.
Men han ved at han skal vække mig når han vil ud om natten, og der gik kun en lille uge, inden han fik lov til at være i hele soveværelset.
Derudover har han kun haft 3 uheld inde. Så vi har været rigtig heldige, men opdrætter har også gjort en indsats på det område!
nov 2010
Og ja dagene flyver afsted!
Maria: Uhh i kan glæde jer til ikke at skulle ud af sengen midt om natten
Sofus kan holde sig hele natten, de ca 4 timer han er alene, men om aftenen skal han tisse en gang i timen, mindst!!! Og ikke under reklamerne
nov 2010
Meeen, det går lidt i stå nu, da han skifter tænder og er meget følsom
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 10
Det vi bruger tid på er; renlighed, omgængelighed, indkald og at være alene hjemme. En enkelt gang har hun været alene i længere tid. Her var hun i et rum vi ikke har renoveret endnu. Der var en radio tændt og hun havde alle sine legesager og vand derinde. Men hun klarede det fint. Vi har ikke været oppe om natten 5 nætter i træk nu (krydser fingre) og kun 4 tisseuheld i alt. Synes det er vildt flot.
Jeg har en aktivitetsbold - går ud fra det er den samme som du har.. Den er jeg blevet rigtig glad for da jeg kan mærke hun bliver træt i hovedet af den.
Men er som Mille også interesseret i andre gode råd/tiltag
Hvordan ser jeres dag ud, med hvalp? Aktivering